onoverzichtelijkheid router/accesspoint/switch/rangeextender

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• cvschinkel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-03 23:27
Goedemorgen,

Ik ben in mijn nieuwe woning internetlijntjes aan het leggen, en aan het zorgen dat ik overal wifi heb.
Mijn ultieme wens: 1 thuisnetwerk waarop alle bedraadde apparaten zijn aangesloten met 1 bijbehorend wifinetwerk waarbij dit wifinetwerk op 3 verdiepingen sterk is.

op mijn BG heb ik een Ziggo horizonbox die als modem functioneert, daarvandaan gaat er een lijntje naar mijn tv, mijn ps3, een lijntje naar mijn streamer op de 1e verdieping en een lijntje naar de 2e verdieping.
Het lijntje dat op de tweede verdieping uitkomt zit op een router/accesspoint/rangeextender apparaat. Dit apparaat (Edimax) geeft de mogelijkheid 4 apparaten bedraad aan te sluiten. (2 pc's een printer en een NAS). Daarnaast wordt er vanaf dit apparaat een wifi netwerk uitgezonden. Mijn probleem: het netwerk van mijn edimax apparaat is niet hetzelfde netwerk als de rest wat aangesloten staat op mijn ziggobox. M.a.w. ik kan dus niet met mijn tv beneden films kijken vanaf mijn NAS of vanaf mijn pc's. Als ik een andere apparaat moet komen vind ik dat geen probleem, maar ik weet niet wat ik moet kopen. een range extender? een switch? een acces point? een router? een WISP? een Wifi-Bridge? Kan iemand mij adviseren?

Bij voorbaat dank.

Beste antwoord (via cvschinkel op 21-02-2016 15:23)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Zoals Orion aangeeft kun je de wan poort (blauw) dus niet gebruiken zelfs niet als je hem in accespoint mode zet).

je moet dus 1 van de lanpoorten gebruiken om te verbinden met je horizon box beneden (bijvoorbeeld lan 1), wat inhoud dat je dan dus nog maar 3 andere apparaten bedraad kan aansluiten (op poorten lan 2,3,4). (als dat te weinig is, moet je even een simpele switch bij kopen en aansluiten op lan2 en vandaar dan de extra apparaten aansluiten.

De DHCP die je uit moet zetten is die van de Edimax (niets aan je horizon doen dat is prima zo). het beste kun je daarvoor een van de pc's die je boven hebt staan en aangesloten is op de een van de lan poorten van de edimax gebruiken.

Om het makkelijk te maken kun je het beste je Edimax resetten. (onderstaande stappen zijn op basis van de BR-6428nS V2/nC, maar zijn waarschijnlijk vergelijkbaar voor de andere modellen,)

Haal voordat je begint de kabel die je edimax met je horizon box beneden verbind er even uit.
Achterop het apparaat zit een klein knopje waarbij staat wps/reset. Druk dat minimaal 10 sec lang in (evt met een pen).Hou het knopje vast tot het "power ledje" begint te knipperen en laat hem dan los. Wacht tot de power led weer brand.

(her)start dan 1 van de pc's die je bedraad hebt aangesloten op de edimax, open een browser en ga naar
s http://edimax.setup

Kies hier voor Acces point:<next>
Sluit nu de kabel van die van de horizon box af komt aan op 1 van de 4 GELE poorten van de edimax
<next>
kies "opbtain an ip address automatically" <next>

Geef een naam(SSID) en wachtwoord voor je draadloze netwerk voor boven op.
bijvoorbeeld dezelfde naam en wachtwoord als je nu ook al gebruikt, dan hoef je niet al je apparaten opnieuw in te stellen.

ik adviseer om de netwerknaam en vooral het wachtwoord ergen op te schrijven en goed te bewaren (plak ze bijvoorbeeld op de edimax).
<next>

een backup is maken is niet echt nodig, click gewoon <next>

even wachten en dan geeft hij aan dat het klaar is. Eventueel even je PC herstarten (indien nodig) en dan zou alles moeten werken en heb je 1 netwerk (wat wordt aangestuurd door je horizonbox).

Succes!.

Mocht je er echt niet uit komen, kun je eventueel een ziggo accespoint aanschaffen voor 59 euro, dat is een router die al gelijk goed voor je is ingesteld, compleet met 15 meter netwerk kabel, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Mischien kan je je printer via WiFi aansluiten op de edimax, als dat niet kan moet je even een switch bij halen.

succes!

[ Voor 15% gewijzigd door VVV-007 op 19-02-2016 15:19 . Reden: typo's ]

Alle reacties

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Het lijntje op de tweede verdieping zorgt voor een apart netwerk op waarschijnlijk een ander subnet. Ik denk dat je op deze DHCP uit moet schakelen, dit moet je dan overlaten aan de horizonbox.

Xbox: Gulpener88

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarschijnlijk heb je een router die niet goed ingesteld staat. Je zou je films gewoon moeten kunnen bekijken.
Als is het beter om een switch met accespoint te plaatsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 11:01
Mogelijk lost het probleem zich op als je de kabel van de BG in een LAN ipv een WAN poort stopt - apparaat functioneert dan mogelijk als switch ipv router

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gertjuhjan schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:53:
Het lijntje op de tweede verdieping zorgt voor een apart netwerk op waarschijnlijk een ander subnet. Ik denk dat je op deze DHCP uit moet schakelen, dit moet je dan overlaten aan de horizonbox.
Alleen DHCP uitschakelen is niet genoeg, dan heb je gewoon geen netwerk meer. Je moet even kijken of je die Edimax in een bridge mode kan zetten, waarbij zijn routerfunctie vervalt en hij enkel nog accesspoint en switch is. Bij een oude edimax die ik ooit heb gebruikt (zonder wifi functie), kon dat wel.

Dan kan je gewoon de WAN poort blijven gebruiken voor de lijn die vanaf beneden komt en de 4 LAN poorten voor alle apparatuur die je er op aan wilt sluiten.

Als die edimax niet een dergelijke functie heeft, dan heb je een paar opties:
- Kabel vanaf beneden in een LAN poort steken en DHCP uitzetten. Maar dan kom je wellicht LAN poorten te kort (op te lossen met een extra switch).
- Andere wifirouter kopen die wel een modus heeft waarbij alle 5 de poorten in 1 netwerk zitten. Mijn Asus AC66U kan dat bijvoorbeeld ook.

Als je hulp nodig hebt bij het vinden van die bridge modus: geef dan even aan welk exact type die Edimax is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 18-02-2016 09:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvschinkel
Hoe kan ik de DHCP uitschakelen? Is dit iets dat zich op de horizonbox bevindt? Of op de edimax?
Het gaat om edimax type "Edimax WiFi router 4-poorts N300"

@orion84, als ik de edimax in bridge modus kan zetten, behoudt het dan zijn wifi-functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Daar zijn nog verschillende types van, maar wat ik op de edimax site lees over de BR-6428nS V2 (en ook de V3) is dat die wel een accesspoint modus heeft, maar dat je daarbij de WAN aansluiting niet kan gebruiken. Een volwaardige bridge modus zoals ik hem bedoelde heeft hij dus niet.

Die accesspoint modus zou je dus wel kunnen gebruiken (aannemende dat ik het juiste type te pakken had), maar dan moet je dus een LAN poort als uplink gebruiken. Door die modus te gebruiken wordt dan DHCP uitgeschakeld etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
Zoals Orion aangeeft kun je de wan poort (blauw) dus niet gebruiken zelfs niet als je hem in accespoint mode zet).

je moet dus 1 van de lanpoorten gebruiken om te verbinden met je horizon box beneden (bijvoorbeeld lan 1), wat inhoud dat je dan dus nog maar 3 andere apparaten bedraad kan aansluiten (op poorten lan 2,3,4). (als dat te weinig is, moet je even een simpele switch bij kopen en aansluiten op lan2 en vandaar dan de extra apparaten aansluiten.

De DHCP die je uit moet zetten is die van de Edimax (niets aan je horizon doen dat is prima zo). het beste kun je daarvoor een van de pc's die je boven hebt staan en aangesloten is op de een van de lan poorten van de edimax gebruiken.

Om het makkelijk te maken kun je het beste je Edimax resetten. (onderstaande stappen zijn op basis van de BR-6428nS V2/nC, maar zijn waarschijnlijk vergelijkbaar voor de andere modellen,)

Haal voordat je begint de kabel die je edimax met je horizon box beneden verbind er even uit.
Achterop het apparaat zit een klein knopje waarbij staat wps/reset. Druk dat minimaal 10 sec lang in (evt met een pen).Hou het knopje vast tot het "power ledje" begint te knipperen en laat hem dan los. Wacht tot de power led weer brand.

(her)start dan 1 van de pc's die je bedraad hebt aangesloten op de edimax, open een browser en ga naar
s http://edimax.setup

Kies hier voor Acces point:<next>
Sluit nu de kabel van die van de horizon box af komt aan op 1 van de 4 GELE poorten van de edimax
<next>
kies "opbtain an ip address automatically" <next>

Geef een naam(SSID) en wachtwoord voor je draadloze netwerk voor boven op.
bijvoorbeeld dezelfde naam en wachtwoord als je nu ook al gebruikt, dan hoef je niet al je apparaten opnieuw in te stellen.

ik adviseer om de netwerknaam en vooral het wachtwoord ergen op te schrijven en goed te bewaren (plak ze bijvoorbeeld op de edimax).
<next>

een backup is maken is niet echt nodig, click gewoon <next>

even wachten en dan geeft hij aan dat het klaar is. Eventueel even je PC herstarten (indien nodig) en dan zou alles moeten werken en heb je 1 netwerk (wat wordt aangestuurd door je horizonbox).

Succes!.

Mocht je er echt niet uit komen, kun je eventueel een ziggo accespoint aanschaffen voor 59 euro, dat is een router die al gelijk goed voor je is ingesteld, compleet met 15 meter netwerk kabel, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Mischien kan je je printer via WiFi aansluiten op de edimax, als dat niet kan moet je even een switch bij halen.

succes!

[ Voor 15% gewijzigd door VVV-007 op 19-02-2016 15:19 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvschinkel
Orion84 en VVV-007 bedankt voor de uitleg. Ik heb de stappen van VVV opgevolgd en het viel me inderdaad op dat het schema dat werd getoond bij de access point modus een kabel naar de LAN en niet naar de wan bevatte. Die heb ik altijd op de WAN aangesloten gehad. (ziet er zo logisch uit immers).
Ik heb net een rondje door het huis gelopen en de wifi zenders lopen naadloos in elkaar over. Je kan aan de sterkte van het signaal wel zien wanneer hij overspringt maar het komt niet meer voor dat ik mijn eigen netwerk 2x in het rijtje zie staan. Hartelijk bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet, Christiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Fijn dat het is opgelost. Ook bedankt voor je redactie altijd fijn om te horen hoe het is afgelopen
Pagina: 1