Downgraden van "upgraded" sd-kaarten?

Pagina: 1
Acties:

• Richietv
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-08-2024
Hoi,
Ik heb de pech dat ik enkele 64 en 128GB kaarten heb gekocht die niet de genoemde capaciteit blijken te bezitten.
Na tests merk ik dat de kaarten werkelijk maar 4, 8 of 16GB zijn.
Voor een deel heb ik mijn geld terug ontvangen, de kaarten kon ik houden.
Als ik de kaarten opnieuw partitioneer naar de werkelijke grootte is de kaart gewoon bruikbaar, al blijft sommige software de kaart herkennen als een 128GB kaart waarvan slechts 16GB in gebruik is.
Kan ik de zogenaamde Upgrade die (in de fabriek?) plaats heeft gevonden ongedaan maken, zodat de kaart alleen nog zijn werkelijke formaat laat zien?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Let wel op dat dit soort kaarten vaak extreem goedkope troepkaarten zijn. Alleen te gebruiken voor data die je al als verloren beschouwt :)

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-06 03:07
Hoe test je zoiets eigenlijk?

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 11:05
Probeer eens met een programma zoals SD Card Formatter.
Ik gebruik deze ook wanneer mijn SD card corrupted is door de Raspberry Pi en Windows hem niet meer herkent als de juiste grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richietv
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-08-2024
@Camacha Volgens mij is de data die je op de werkelijke grootte plaatst gewoon veilig. Maar ik zou het ook niet gebruiken voor belangrijke zaken, wel voor muziek etc.

@h0us3cat Met een programma zoals H2testw 1.4 of chkflsh .

@Twanne Dat programma formateert gewoon 124GB, terwijl de kaart in werkelijkheid maar 16GB is. Helaas.Toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker1986
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-07 19:28
Welk merk en type SD kaarten zijn het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Richietv schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 01:13:
@Camacha Volgens mij is de data die je op de werkelijke grootte plaatst gewoon veilig. Maar ik zou het ook niet gebruiken voor belangrijke zaken, wel voor muziek etc.
Zeker niet veilig. Ook de correct aangegeven grootte en opslagruimte bestaat waarschijnlijk uit gammele cellen. Reken nergens op, behalve dat je je data ieder moment kwijt kunt raken. Als dat acceptabel is, dan is het verder prima.
Pagina: 1