|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
omdat het kan!
Kun je dit niet beter aan je verzekeraar vragen?
Ik weet er weinig van, maar dat lijkt mij de aangewezen partij om dit soort vragen voor je te beantwoorden.
[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 17-02-2016 23:14 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Huh? Gaat het hier om een lease of een privé auto? Want deze vraag is volgens mij alleen van toepassing bij lease en dan is de rest van de post weer irrelevant omdat je dan via de leasemaatschappij een nieuwe/vervangende wagen krijgt, toch?evilution schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:09:
En zou ik i.p.v. gelijkwaardig een lagere klasse kunnen kiezen en zo een lagere eigen bijdrage bedingen?
Als je geen allrisk-verzekering hebt, dan heeft je eigen verzekeraar niks met het hele verhaal te maken waarschijnlijk.dodo79 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:14:
Lijkt mij een vraag voor je eigen verzekeraar, dat kan per polis verschillen.
Ik weet niet hoe het bij total loss zit, maar ik heb laatst iemand achterop m'n auto gehad (zijn schuld) en dat heb ik via de verzekeraar van de tegenpartij moeten regelen (aansprakelijk stellen e.d.). Heb nog met m'n eigen verzekeraar gebeld maar die zei gelijk al dat zij er geen partij in zijn omdat ik niet allrisk verzekerd ben.
Je kunt je eigen verzekeraar natuurlijk wel om advies vragen, dat heb ik ook gedaan omdat ik niet wist hoe ik het precies moest regelen allemaal.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2016 08:59 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Verhuur van auto's gaat natuurlijk ook in klasse. Als je "recht" hebt op een auto van €80 per dag, met €20 eigen bijdrage kun je besparen door een auto van € 50 per dag te nemen.TheBrut3 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:55:
[...]
Huh? Gaat het hier om een lease of een privé auto? Want deze vraag is volgens mij alleen van toepassing bij lease en dan is de rest van de post weer irrelevant omdat je dan via de leasemaatschappij een nieuwe/vervangende wagen krijgt, toch?
De keer dat ik ben aangereden ben, maar dat is al wel 10 jaar geleden, moest ik een gedeelte van de huur voor de vervangende auto zelf betalen. Protesteren hielp niet echt, heb er nog behoorlijk voor aan de telefoon gehangen.
Vind het eigenlijk te zot voor woorden dat iemand jou het rijden in je eigen auto onmogelijk maakt en dat je dan moet betalen om die schade te compenseren.
Heel vervelend en het "voelt" niet helemaal lekker natuurlijk, maar je schiet er nog wel meer mee in dan alleen die tientjes huur. Kijk maar eens wat die verzekeraar gaat uitkeren: daar kun je vrijwel nooit een "gelijkwaardige" auto voor krijgen. En dan reken ik de tijd en moeite die je dit allemaal kost niet eens mee...noppus schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:34:
[...]
Vind het eigenlijk te zot voor woorden dat iemand jou het rijden in je eigen auto onmogelijk maakt en dat je dan moet betalen om die schade te compenseren.
Tja, zo heeft iemand ooit mijn geparkeerde auto (economisch) TL gereden en geen briefje achtergelaten.noppus schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:34:
Heb nog wel iets via waarborgfonds terug kunnen krijgen, maar beter word je er niet van.
Uiteraard blijft het vervelend maar hoe vervelend kan wel enorm verschillen tussen verzekeraars, voorwaarden en details omtrent de aankoop van een auto.Carnoustie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:41:
[...]
Heel vervelend en het "voelt" niet helemaal lekker natuurlijk, maar je schiet er nog wel meer mee in dan alleen die tientjes huur. Kijk maar eens wat die verzekeraar gaat uitkeren: daar kun je vrijwel nooit een "gelijkwaardige" auto voor krijgen. En dan reken ik de tijd en moeite die je dit allemaal kost niet eens mee...
Mijn all-risk verzekering loopt bij interpolis en die heeft een voorwaarde dat ik binnen drie jaar van aanschaf de aanschafwaarde vergoed krijg.
Als ik in de laatste maand van de drie jaar mijn auto TL rijdt zou het dus goed kunnen dat ik significant meer dan de dagwaarde uitgekeerd krijg. Alsnog is het de vraag wat je er mee opschiet want goede kans dat je dit ruimschoots weer kwijt bent door je lagere korting n.a.v. schadevrije jaren. Wel geeft het aan dat er enorm verschil kan zitten in de voorwaarden van verschillende verzekeraars.
OT:
Ik vraag me sowieso af of er sprake is van eigen bijdrage bij schade door een andere partij. Wat het verhaal hieronder aangeeft lijkt mij wel logisch, hier is het een percentage dus zou je weinig hebben aan een klasse lager.
http://auto-en-vervoer.in...rauto-bij-autoschade.htmlIndien u zelf niet verzekerd bent tegen schade aan uw auto
In dat geval heeft u alleen de mogelijkheid de kosten van het vervangend vervoer te verhalen indien er sprake is van een tegenpartij die aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. U kunt alleen de kosten van de huurauto zelf vorderen en niet een aantal bijkomstige kosten als bijvoorbeeld de brandstof die u gebruikt en de kosten voor afkoop van een eigen risico bij schade aan de huurauto.
Aftrek wegens besparing stilstand eigen auto
U zult als u de kosten van een huurauto verhaald op de aansprakelijke tegenpartij niet de volledige kosten van de autohuur van de tegenpartij vergoed krijgen. Omdat u uw eigen voertuig niet gebruikt tijdens de reparatie levert dit een besparing op, u verbruikt immers geen olie of andere vloeistoffen, uw voertuig is minder snel aan onderhoud toe en er is geen sprake van slijtage door het gebruik. De wetgeving heeft bepaald dat een dergelijke besparing moet worden afgetrokken van de door u geclaimde huurkosten. Doorgaans wordt deze besparing vastgesteld op 25% waardoor u 75% van de kosten van een huurauto voor vergoeding in aanmerking komen.
Hoeveel dagen huurauto worden vergoed door de tegenpartij:
Indien uw voertuig niet Total Loss is:
In dit geval zal de tegenpartij doorgaans de dagen vergoeden welke uw dag bij de reparateur aanwezig is alsmede enkele extra dagen vanwege een eventueel noodzakelijke expertise en de dagen die noodzakelijk zijn om bijvoorbeeld onderdelen voor het herstel van uw auto te bestellen. Er wordt dus geen rekening gehouden met het feit dat u uw voertuig niet kunt of wilt laten herstellen, bijvoorbeeld omdat u eerst wilt weten of de tegenpartij de schade vergoed.
Indien uw voertuig Total Loss is:In dit geval heeft u doorgaans vergoeding op de dagen die noodzakelijk zijn om een voertuig van dezelfde soort terug te kopen. Als vuistregel kan worden gesteld dat dit een periode van 2-3 weken omvat alhoewel uitzonderingen mogelijk zijn.
[ Voor 50% gewijzigd door assje op 18-02-2016 11:02 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]