Vraag over aansluiten en stille radiator fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarzelaar
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 19:32
Beste mede-Tweakers,

Ben vrijwel de hele dag al forums aan het doorspitten, zie door de bomen het bos niet meer, en kom nu bij jullie voor advies.

Ik heb een Raijintek Raijintek Triton Core gekocht, en wil deze aansluiten op mijn moederbord MSI H110I PRO. Mijn kast is een Enthoo EVOLV ITX waar een 200mm fan bijzit.

Probleem, dit moederbord heeft maar twee fan headers: CPU_FAN (PWM) en SYS_FAN1 (niet PWM).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CLpiWGZ.png

Vragen:
1) Ik wil twee stille 120mm koelers om op de radiator van de waterkoeling te zetten. Enig advies wat ik zou moeten nemen? PWM? Non-PWM? Static pressure?

2) Hoe sluit ik alles aan. Ik heb namelijk maar 2 headers op het moederbord, terwijl ik moet aansluiten: 1x waterpomp, 2x ventilator radiator, 1x systeemfan behuizing 200mm. En waar sluit ik het aan: sommige forums zeggen waterpomp moet altijd op 100% dus niet op CPU_FAN aansluiten, sommigen zeggen weer dat het geen kwaad kan.

Heb al gevonden dat er zogenaamde PWM-splitters bestaan waarmee je je headers kan uitbreiden (zelfs 1-to-4 splitters, waarbij je dan extra stroomvoorziening via je PSU aansluit).

Graag uw advies. :9

Alle reacties

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 18:56

Fordox

00101010

Sluit gewoon aan zoals de instructies het aangeven in de handleiding van de waterkoeler :p zo moeilijk is dat niet.

Vaak zijn bijgeleverde fans van een waterkoeler ook niet slecht dus ik zie nu nog niet in waarom je ze zou vervangen (tenzij je een stilte freak bent. In dat geval zijn de noiseblocker e-loop fans en de noctua nf-f12 goede keuzes)

Als je niet genoeg aansluitingen hebt, kun je inderdaad gaan voor splitters of molex naar 3 pins headers.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:30
Ik persoonlijk zou voor de pwm splitter gaan. Hoe werkt de pomp? Ook pwm? Of gewoon molex/sata power?

Als het een sata/molex power heeft en 2 van de 4 draadjes naar een 4pins aansluiten dan kan hij ook op lagere snelheid draaien. Ik heb 2 pompen op 10% ofzo draaien.

/OT @fordox
Fordox wijzigde deze reactie 34-13-2105 13:37 (0%)

Welke 13de maand is dat? En kan je ook vertellen hoe lang die 13de maand is? _/-\o_

[ Voor 79% gewijzigd door loki504 op 18-02-2016 08:19 ]

• aarzelaar
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 19:32
@Fordox: er zijn geen fans bijgeleverd bij de Phaijintek Triton Core edition, vandaar dat ik advies vroeg.

@Loki: als ik een PWM splitter gebruik, kan ik die dus alleen aansluiten op de CPU_FAN (PWM)? Dus daar dan 2x PWM radiator fans op?

Verder is de handleiding nogal karig en staat er niets over aansluiten van de fans/pomp op moederbord.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 18:56

Fordox

00101010

Je wilt je pomp eigenlijk op een vaste snelheid houden. Dus als je die in een 3 pins header stopt of direct aansluit op je voeding, is het al goed.

Je ventilatoren zou ik wel op pwm aansluiten. Die wil je variabel hebben met de temperatuur. Wanneer ze allebij hetzelfde model zijn en allebij de radiator koelen, kunnen ze wel op een pwm header.
Houd er wel rekening mee datje ventilator pwm ondersteunt.

pricewatch: Noiseblocker eLoop B12-PS, 120mm
Dat zijn denk ik de beste fans die je kan kopen voor je setup (al zijn ze ook best duur).

@Loki
Dat is mn signature waar je volledig in bent getrapt :9 niks aan die datum klopt :p

[ Voor 18% gewijzigd door Fordox op 18-02-2016 12:38 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:30
Aah dat verklaard een hoop. Of inderdaad de pomp op de zelfde pwm te hebben als de fans is inderdaad misschien niet helemaal idiaal. Maar op volle toeren wil je ook niet.
Pagina: 1