Kan ik een headless (AMD) GPU uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik ben een CUDA/OpenCL hobbyist, geen gamer. Er hoeft dus wat mij betreft geen beeldscherm aan m'n GPU te zitten, m'n iGPU kan dat ook prima. Ik heb m'n stille, zuinige GTX750Ti alleen zojuist verkocht om in te ruilen voor een AMD kaart (Tahiti waarschijnlijk), alleen maken die door de bank genomen wat meer herrie en trekken ze relatief veel stroom, zelfs idle.

Is het mogelijk om die (in Windows) ook helemaal uit te zetten op momenten dat ik niet aan het programmeren ben? Op zo'n manier dat die dan ook echt helemaal uit staat?

Beste antwoord (via Genoil op 18-02-2016 07:16)

Verwijderd

Je kunt in apparaatbeheer wel degelijk insteekkaarten dan wel apparaten uitschakelen. Het nadeel is dat dit pas doorgevoerd wordt na een restart, maar het spul is dan wel op een fundamenteel niveau uitgeschakeld. Met wat planning en wellicht wat handig scriptwerk kan je echter dus wel je videokaart aan- en uitzetten. In hoeverre dat praktisch is en werkt zou getest moeten worden :) Je hebt bijvoorbeeld kans dat de fans op 100% gaan draaien, juist omdat er wel (wat) stroom op staat, maar er niets meer aangestuurd wordt en de kaart in feite een dummy is geworden.

Je kunt ook nog kijken of je in de BIOS kunt schakelen tussen on-board en PCI-E-kaart. Bij beide opties loop je het risico dat je steeds van poort moet wisselen, al valt dat dan weer op te lossen door twee kabels te gebruiken en twee inputs op je monitor.

Wil je minder ingrijpende maatregelen nemen dan kan je via een programma als Afterburner een eigen fanprofiel instellen. Je kunt daarmee dan instellen dat de kaart vrij lang moet wachten, voordat de fans ook daadwerkelijk iets gaan doen. Naar mijn ervaring werkt dat vrij goed en hoor je ze dan alleen tijdens boot (waarbij ze kort naar 100% gaan).

Overigens is mijn ervaring met Tahiti-kaarten dat ze behoorlijk subtiel kunnen zijn. Waar ik voorheen altijd de grootste aftermarket-koeler op de GPU zette die ik kon vinden, heb ik dat vanaf de 270X maar gelaten. De ergste herrie die ik daar af heb horen komen is een vrij subtiel gesuis bij volle belasting en stille omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2016 01:57 ]

Alle reacties

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Simpel antwoord, nee.

Wat ingewikkelder antwoord, ik heb voor bepaalde kaarten aangepaste bios opties voorbij zien komen. Niet om de kaart uit te schakelen maar wel de fan tot een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Je kunt in apparaatbeheer wel degelijk insteekkaarten dan wel apparaten uitschakelen. Het nadeel is dat dit pas doorgevoerd wordt na een restart, maar het spul is dan wel op een fundamenteel niveau uitgeschakeld. Met wat planning en wellicht wat handig scriptwerk kan je echter dus wel je videokaart aan- en uitzetten. In hoeverre dat praktisch is en werkt zou getest moeten worden :) Je hebt bijvoorbeeld kans dat de fans op 100% gaan draaien, juist omdat er wel (wat) stroom op staat, maar er niets meer aangestuurd wordt en de kaart in feite een dummy is geworden.

Je kunt ook nog kijken of je in de BIOS kunt schakelen tussen on-board en PCI-E-kaart. Bij beide opties loop je het risico dat je steeds van poort moet wisselen, al valt dat dan weer op te lossen door twee kabels te gebruiken en twee inputs op je monitor.

Wil je minder ingrijpende maatregelen nemen dan kan je via een programma als Afterburner een eigen fanprofiel instellen. Je kunt daarmee dan instellen dat de kaart vrij lang moet wachten, voordat de fans ook daadwerkelijk iets gaan doen. Naar mijn ervaring werkt dat vrij goed en hoor je ze dan alleen tijdens boot (waarbij ze kort naar 100% gaan).

Overigens is mijn ervaring met Tahiti-kaarten dat ze behoorlijk subtiel kunnen zijn. Waar ik voorheen altijd de grootste aftermarket-koeler op de GPU zette die ik kon vinden, heb ik dat vanaf de 270X maar gelaten. De ergste herrie die ik daar af heb horen komen is een vrij subtiel gesuis bij volle belasting en stille omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2016 01:57 ]

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Thx. Ik heb wel de ervaring met headless GPU's die ik door een programmeerfout in een ongewenste state achterliet, dat ik ze door ze uit en weer aan te schakelen in Device Manager kon resetten zonder reboot. Met primary adapters lukt dat idd niet. Het effect op geluid en stroomverbruik heb ik alleen nooit bekeken.

Morgen krijg ik een 7950. Maar es kijken hoe het gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Genoil op 18-02-2016 13:35 ]

Verwijderd

Een HD 7950 verbruikt idle maar 11 watt tegenover de 4 watt die een GTX 750 ti verbruikt, maakt dus bijna niks uit. Verder is het vooral onder load dat die AMD kaarten meer herrie gaan maken en het ligt er ook aan welk model.