Je kunt in apparaatbeheer wel degelijk insteekkaarten dan wel apparaten uitschakelen. Het nadeel is dat dit pas doorgevoerd wordt na een restart, maar het spul is dan wel op een fundamenteel niveau uitgeschakeld. Met wat planning en wellicht wat handig scriptwerk kan je echter dus wel je videokaart aan- en uitzetten. In hoeverre dat praktisch is en werkt zou getest moeten worden

Je hebt bijvoorbeeld kans dat de fans op 100% gaan draaien, juist omdat er wel (wat) stroom op staat, maar er niets meer aangestuurd wordt en de kaart in feite een dummy is geworden.
Je kunt ook nog kijken of je in de BIOS kunt schakelen tussen on-board en PCI-E-kaart. Bij beide opties loop je het risico dat je steeds van poort moet wisselen, al valt dat dan weer op te lossen door twee kabels te gebruiken en twee inputs op je monitor.
Wil je minder ingrijpende maatregelen nemen dan kan je via een programma als Afterburner een eigen fanprofiel instellen. Je kunt daarmee dan instellen dat de kaart vrij lang moet wachten, voordat de fans ook daadwerkelijk iets gaan doen. Naar mijn ervaring werkt dat vrij goed en hoor je ze dan alleen tijdens boot (waarbij ze kort naar 100% gaan).
Overigens is mijn ervaring met Tahiti-kaarten dat ze behoorlijk subtiel kunnen zijn. Waar ik voorheen altijd de grootste aftermarket-koeler op de GPU zette die ik kon vinden, heb ik dat vanaf de 270X maar gelaten. De ergste herrie die ik daar af heb horen komen is een vrij subtiel gesuis bij volle belasting en stille omgeving.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 18-02-2016 01:57
]