Kan ik een headless (AMD) GPU uitzetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik ben een CUDA/OpenCL hobbyist, geen gamer. Er hoeft dus wat mij betreft geen beeldscherm aan m'n GPU te zitten, m'n iGPU kan dat ook prima. Ik heb m'n stille, zuinige GTX750Ti alleen zojuist verkocht om in te ruilen voor een AMD kaart (Tahiti waarschijnlijk), alleen maken die door de bank genomen wat meer herrie en trekken ze relatief veel stroom, zelfs idle.

Is het mogelijk om die (in Windows) ook helemaal uit te zetten op momenten dat ik niet aan het programmeren ben? Op zo'n manier dat die dan ook echt helemaal uit staat?

Beste antwoord (via Genoil op 18-02-2016 07:16)

Verwijderd

Je kunt in apparaatbeheer wel degelijk insteekkaarten dan wel apparaten uitschakelen. Het nadeel is dat dit pas doorgevoerd wordt na een restart, maar het spul is dan wel op een fundamenteel niveau uitgeschakeld. Met wat planning en wellicht wat handig scriptwerk kan je echter dus wel je videokaart aan- en uitzetten. In hoeverre dat praktisch is en werkt zou getest moeten worden :) Je hebt bijvoorbeeld kans dat de fans op 100% gaan draaien, juist omdat er wel (wat) stroom op staat, maar er niets meer aangestuurd wordt en de kaart in feite een dummy is geworden.

Je kunt ook nog kijken of je in de BIOS kunt schakelen tussen on-board en PCI-E-kaart. Bij beide opties loop je het risico dat je steeds van poort moet wisselen, al valt dat dan weer op te lossen door twee kabels te gebruiken en twee inputs op je monitor.

Wil je minder ingrijpende maatregelen nemen dan kan je via een programma als Afterburner een eigen fanprofiel instellen. Je kunt daarmee dan instellen dat de kaart vrij lang moet wachten, voordat de fans ook daadwerkelijk iets gaan doen. Naar mijn ervaring werkt dat vrij goed en hoor je ze dan alleen tijdens boot (waarbij ze kort naar 100% gaan).