Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik wil een bootende SSD clonen met CloneZilla naar een andere kleinere SSD. Huidige situatie:
• Brix N2807 met 120gb SSD, 1 512mb vFAT partitie (geen idee wat dat is, Linux swap ofzo?) en 1 partitie met Xubuntu, verkleind naar 7gb.
Nieuwe situatie:
• Brix N2807 met 8gb SSD

Waarom 8GB SSD? Het wordt een Kodi mediacentre obv Xubuntu. Er komt alleen een OS op met Kodi. Dat neemt een gb of 6 in beslag. Dan vind ik het zonde om er een 120gb SSD voor in te zetten.

Bootinstellingen:
• Ik kan niet kiezen tussen UEFI of BIOS, wel kan ik OS kiezen: W7 of W8. Staat nu ingesteld op W7.
• Fastboot staat uit.

Disk clone kan niet ivm verschillende schijfformaten, ook al is er minder dan 8gb bezet op de huidige SSD. Je kunt er voor kiezen om de losse partities te clonen. Dat heb ik gedaan en nav diverse websites met informatie heb ik de partities op dezelfde plekken aangemaakt op de nieuwe SSD (sda van 512mb, sdb van 7gb, gevlagd als boot). Partities clonen gaat goed maar het booten werkt nog niet. Wat ik nog niet heb gevonden is hoe ik de MBR over kan nemen, wellicht dat het daarom niet werkt? Ik heb niet kunnen vinden hoe ik er nu voor kan zorgen dat eea ook gaat booten als je zelf per partitie cloned. Ik heb ook in de opties gekozen om Grub opnieuw te installeren, gebeurt als het goed is alleen als er op de oude schijf een grub config aanwezig is. Maar dit mocht niet baten.

Wat zie ik over het hoofd dat het systeem na het clonen niet wil booten?

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 17-02-2016 23:12 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je over het hoofd ziet is alle relevantie informatie die we nodig hebben. Welke hardware, welke boot opties, waarom is de SSD maar 8 GB? Bestaan die dingen überhaupt wel en bedoel je niet te zeggen dat je een 64 GB of groter hebt?

Als je al niet weet wat de eerste partitie van 512 MB bevat, dan snap je nog niet zo heel veel en zal je wat we uitleggen mogelijk ook niet begrijpen. Begin iig eerst even in te lezen in de boot opties BIOS/Legacy/MBR en UEFI. En partitietabellen MBR en GPT.

Met een postcount van >30k had ik toch wel een veel betere topicstart van je verwacht.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Het spijt me dat ik je teleurstel :P Het lijkt me niet heel relevant dat ik me ga verantwoorden waarom ik maar 8gb probeer maar goed, ik zal het doen.

Het gaat om een Brix N2807. De SSD is echt een 8gb. Een Sandisk U100 uit een kabelmodem. Het wordt een Kodi mediacenter, beetje jammer om daar 120gb voor in te zetten. Bootoptie weet ik niet helemaal zeker; in het bios heb je geen optie om UEFI of BIOS te vinden. Alleen het OS kun je kiezen; W7 of W8. Fastboot staat uit. Ik zal die informatie aan de TS toevoegen. Morgen zal ik me verder inlezen. Geloof me, ik gooi dit echt niet na 5 minuten online, ik heb hier al een paar uur in zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 17-02-2016 23:10 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je FastBoot als optie hebt, dan is de kans groot dat het om UEFI gaat. Check dus even welk partitietabeltype er in gebruik is. En kijk dan ook eens wat er nou op de 512 MB partitie staat, dat moet ook genoeg zeggen.

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Als je partities hebt gecloned maar niet kan booten naar Xubuntu dan kan je als het goed is met een *-ubuntu opstart media ook een bootfix draaien. Die maakt opnieuw grub aan.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok, todo voor vanavond:

• Verder inlezen over MBR vs GPT en UEFI vs BIOS
• 512mb partitie bekijken
• Kijken of ik met bootfix wellicht eea kan repareren

Ik kom erop terug, dank voor de hulp tot zover.

Ecodan warmtepomp

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Ipv clonezilla.. pak CloneHD free.
https://www.miray.de/products/sat.hdclone.html
Dan word je allignment gelijk geregeld, backup de hele oude disk naar file.
en zet dit terug, bij terugzetten komt vanzelf de vraag om de partitie te resizen.

Maar ik zou gewoon even een schone installatie doen.
Die 8 gb is best krap, plaatje info en ruimte voor het bufferen is ook nodig.
ik weet niet of je ook een desktop er op hebt staan, dan zou ik die er eens niet bij installeren.

Je kan deze handleiding volgen http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=231955

Lees ook de eerst post na de howto, daar staat de meest oplossingen bij problemen.

Is je installatie een heel stuk kleiner, bij install alleen ssh, geen desktop ed. kies zelfs geen standaard tools.
ben je met een paar gb klaar even uit me hoofd voor de installatie.

de 512 vfat kan gewoon weg dan met lege disk beginnen.
en tuurlijk je kan het omzetten, maar ik gok dat je met een nieuwe install sneller klaar bent. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Thc_Nbl op 18-02-2016 21:22 ]

ehhh.. noppes

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je gaat van een vrij, gratis, open source programma dat perfect z'n werk doet naar een of ander commercieel programma dat toevallig een 'gratis' versie heeft? Dat lijkt mij niet echt logisch. CloneZilla is prima voor wat de TS wil doen.

Jij vind 8 GB krap, ik vind 't ruim voldoende. Het is geen Windows. Zie mijn HTPC:
$ df -h /
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda2       9.1G  6.8G  1.8G  80% /

Met als bijkomende schijfgebruik:
du -sh /var/cache/apt/
2.6G	/var/cache/apt/

Dus effectief heb ik met een volwaardige desktopomgeving en Kodi 6.8 - 2.6 = 4.2 GB in gebruik. Nog zat ruimte over voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ivm ziek gezelschap thuis heb ik niet alles kunnen doen ;) Maar ik begrijp nu beter wat UEFI en BIOS doen en wat hun relatie is tot MBR en GPT (en de verschillen ongeveer daartussen). Ik heb de 512mb partitie (is FAT32) nog niet kunnen bekijken maar eigenlijk vermoed ik dat het de GPT partitie is aangezien er een bootflag bij staat (ik kijk dan bij de originele installatie).

Verder zag ik dat ik de swap-partitie helemaal over het hoofd heb gezien. Die is 3,9gb, dat wordt wel enigszins problematisch op de 8gb SSD. Dus ik moet nog even uitzoeken hoe ik die kan verkleinen/verwijderen.

Ik denk dat een schone install wel sneller is maar ik wil het graag eens doen als POC. Dus zo snel mogelijk mee verder.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 23:23

KrazyJay

Ik werk wel met Clonezilla, maar als het gaat om clonen naar kleinere disks doe ik liever verse installaties. Als het gaat om een gratis OS, waar eigenlijk alleen maar KODI op komt, snap ik ook niet dat je wilt beginnen aan clonen. Als het nu een doorgewinterde installatie was, met allerlei software er op dat behouden moet blijven en je geen zin hebt in urenlange updates van bijvoorbeeld een Windows 7 en software, dan zou clonen kunnen helpen. Maar, onderschat dat niet. Clonezilla is tof, en doet wat het moet doen, maar het heeft geen interface zoals een modern OS maar ziet er uit als een CLI. Een toegankelijkere tool is bijvoorbeeld Acronis True Image dat je gratis bij Crucial SSDs krijgt, waar je een bootCD kunt maken met een makkelijkere GUI. Misschien is die ook wel gratis te vinden op hun site. Ik zou in ieder geval beginnen met zoiets, als je wilt beginnen met clonen. Natuurlijk is het prutsen an sich wel ontzettend leuk en leerzaam, maar voor efficientie moet je het niet doen in dit specifieke geval.

Edit: Bedenk met net dat EaseUS ook zoiets heeft, met een GUI. Clonezilla heeft wel een steilere leercurve vind ik (maar ik gebruik dat nog steeds het liefst).

[ Voor 7% gewijzigd door KrazyJay op 19-02-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
KrazyJay schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:22:
Natuurlijk is het prutsen an sich wel ontzettend leuk en leerzaam, maar voor efficientie moet je het niet doen in dit specifieke geval.
Ik deed het om beide redenen, nu vooral om leuk en leerzaam :+ Ik kan inderdaad ook opnieuw installeren, Kodi DB overzetten, Kodi weer installeren. Maar ik vind dit interessant dus ik wil eens zien hoe ver ik kom :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 23:23

KrazyJay

Anders ik wel, het zou misschien wel leuk zijn als je je voorgang deelt in dit topic. Vooral teruggaan naar 8GB ondanks dat het linux is, lijkt me (als beheerder in een Windowsomgeving) een leuke uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JT schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:13:
Ivm ziek gezelschap thuis heb ik niet alles kunnen doen ;) Maar ik begrijp nu beter wat UEFI en BIOS doen en wat hun relatie is tot MBR en GPT (en de verschillen ongeveer daartussen). Ik heb de 512mb partitie (is FAT32) nog niet kunnen bekijken maar eigenlijk vermoed ik dat het de GPT partitie is aangezien er een bootflag bij staat (ik kijk dan bij de originele installatie).
Je hebt niet alles goed gelezen. GPT/MBR zijn partitie indelingen. Er is niet zoiets als een MBR of GPT partitie, alleen een MBR of GPT schijf. Wat je waarschijnlijk bedoelt te zeggen is dat de 512 MB FAT32 partitie de UEFI boot loader bevat.
Verder zag ik dat ik de swap-partitie helemaal over het hoofd heb gezien. Die is 3,9gb, dat wordt wel enigszins problematisch op de 8gb SSD. Dus ik moet nog even uitzoeken hoe ik die kan verkleinen/verwijderen.

Ik denk dat een schone install wel sneller is maar ik wil het graag eens doen als POC. Dus zo snel mogelijk mee verder.
Swap is geen directe vereiste. Je kan na de kloon natuurlijk gewoon de swap partitie in /etc/fstab even uitschakelen met een '#' vooraan de regel. Dan kan het systeem iig opstarten. Hoeveel geheugen heeft 't systeem? Misschien kan je ook wel zonder, of eentje die veel kleiner is (1 GB bijvoorbeeld).

Als POC is het ideaal om hier lekker mee te rommelen. Leer je lekker veel van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
KrazyJay schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:28:
Anders ik wel, het zou misschien wel leuk zijn als je je voorgang deelt in dit topic. Vooral teruggaan naar 8GB ondanks dat het linux is, lijkt me (als beheerder in een Windowsomgeving) een leuke uitdaging.
Zal ik zeker doen!
Hero of Time schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:19:
[...]

Je hebt niet alles goed gelezen. GPT/MBR zijn partitie indelingen. Er is niet zoiets als een MBR of GPT partitie, alleen een MBR of GPT schijf. Wat je waarschijnlijk bedoelt te zeggen is dat de 512 MB FAT32 partitie de UEFI boot loader bevat.
Ok, ik dacht dat GPT/MBR ook wat ruimte inneemt om die partitie-indelingen te registreren en dat de bootloader daar bij in zit?
[...]

Swap is geen directe vereiste. Je kan na de kloon natuurlijk gewoon de swap partitie in /etc/fstab even uitschakelen met een '#' vooraan de regel. Dan kan het systeem iig opstarten. Hoeveel geheugen heeft 't systeem? Misschien kan je ook wel zonder, of eentje die veel kleiner is (1 GB bijvoorbeeld).
4gb dus zou meer dan voldoende moeten zijn. Ik kan de swappartitie zonder pardon gewoon niet meenemen? Moet ik dat dan niet eerst als setting uitzetten ofzo? Uitcommenten is genoeg?
Als POC is het ideaal om hier lekker mee te rommelen. Leer je lekker veel van. :)
Ja precies. Nu is het gewoon leuk om te doen, als het dringender is dan is het toch fijn als je het kunt ipv dat je het allemaal nog moet uitzoeken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JT schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:46:
[...]

Ok, ik dacht dat GPT/MBR ook wat ruimte inneemt om die partitie-indelingen te registreren en dat de bootloader daar bij in zit?
Nee, bij MBR is de eerste sector, of 512 bytes even uit 't hoofd (Wikipedia weet 't juiste antwoord) voor de bootloader gereserveerd. Omdat het niet genoeg is tegenwoordig, staat er een pointer naar de locatie waar de volledige bootloader gevonden kan worden. GPT heeft dat niet, UEFI houd zelf bij welke loaders er zijn. Daarom kan je een GPT schijf met UEFI in bepaalde gevallen niet even in een ander systeem zetten. Het is ook mogelijk dat je meerdere entries krijgt terwijl je eigenlijk maar 1 OS hebt, simpelweg omdat je verschillende hebt geprobeerd en die zijn niet opgeruimd.
[...]

4gb dus zou meer dan voldoende moeten zijn. Ik kan de swappartitie zonder pardon gewoon niet meenemen? Moet ik dat dan niet eerst als setting uitzetten ofzo? Uitcommenten is genoeg?
Voor het opstarten is de comment voldoende. Misschien dat een of ander exotisch programma altijd swap wilt, maar over 't algemeen is er geen probleem. Ik heb op mijn PC en HTPC geen swap en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:07:
[...]

Voor het opstarten is de comment voldoende. Misschien dat een of ander exotisch programma altijd swap wilt, maar over 't algemeen is er geen probleem. Ik heb op mijn PC en HTPC geen swap en dat werkt prima.
Ja, ik bedoel alleen in het geval Linux met swap is geinstalleerd, kan me voorstellen dat je eerst iets moet instellen voordat je swap zomaar weghaalt? Of is dat niet het geval?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee hoor, bij het opstarten wordt er gezocht naar een swap. Als deze er niet is en er is geen opgegeven in /etc/fstab, dan gaat het gewoon verder zonder problemen. Heb je wel in /etc/fstab een swap staan, dan wordt deze 'gemount' en kan je 'm gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Als je zeker weet dat de partities alleen in de eerste 8 GB staan (en dus niet ergens verderop op de disk, of de 8GB overschrijden), kun je de volledige disk image gewoon met DD naar je 8GB disk schrijven. DD stelt geen vragen en gaat gewoon schrijven tot 'ie aan het einde van de beschrijfbare ruimte is.
Ik doe dit geregeld met RPi images, volgens mij zou het met andere images gewoon het zelfde moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar als er een partitie op staat en een deel van de superblock staat verder dan de doel, kan je corruptie krijgen en dat wil je liever niet. Een RPi image is iets anders dan een volledige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Partities zijn hersteld met boot-vlag op die 512mb partitie maar er boot nog niks. Straks eens bootfix proberen van USB livestickie.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
En gelukt! Na boot-repair boot eea. Dus het had toch te maken met de bootloader of GPT.

Enige wat jammer is dat het booten van de 8gb U100 Sandisk zo traag gaat dat ik er toch iets anders voor in ga zetten :+ Het is nu niks sneller dan van een mechanische hdd :P

Stappen:
  1. Verklein te clonen partities dusdanig dat alles bij elkaar kleiner is dan totale capaciteit van doelschijf.
  2. Maak partities met zelfde filesystem en flags aan op doelschijf. Doe dit precies in de juiste volgorde. Als sda op de bronschijf 512mb FAT is dan moet je dat ook zo maken op de doelschijf. CloneZilla kopieert namelijk sda van de bronschijf naar sda van doelschijf, sdb naar sdb enzovoort. Hou in het geval van een SSD evt rekening met over-provisioning door niet alle ruimte toe te wijzen aan partities.
  3. Clone partities naar tijdelijk locatie, bijv USB stick of NAS. Doe dit middels device-image en clone niet de hele schijf maar alleen te selecteren partities. Zoals door Hero of Time gezegd kun je eventueel swap achterwege laten.
  4. Sluit de doelschijf aan en start CloneZilla
  5. Wederom device-image en ga naar expert modus. Kies hier restore partitions.
  6. Selecteer de te restoren partities van je bron en kies daarna je doel.
  7. Maak een boot-repair usb livestick
  8. Boot van deze livestick; zorg wel dat je dat middels UEFI en niet legacy doet
  9. Boot-repair draaien en klaar!

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 19-02-2016 22:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een beetje fatsoenlijk UEFI systeem hebt, zijn de laatste drie stappen niet vereist en kan je vanuit het UEFI de bootloader toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ok....nu is het sowieso wel kaal op de Brix maar ik zou ook niet weten hoe je dat doet?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In het BIOS/UEFI menu onder kopje Boot. Daar kan je de boot volgorde aangeven, maar als ze het hebben geïmplementeerd ook een UEFI entry toevoegen.

Pagina: 1