CPU aankoopadvies voor een 1080p streaming only build

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:29

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Topicstarter
Een stukje historie:
Omdat ik van oudsher een console gamer (PS) ben, en het leuk vind om mijn ervaringen te delen via Youtube, heb ik een poos terug een pricewatch: Elgato Game Capture HD60 gekocht om, via mijn laptop (pricewatch: MSI GE72 2QE-014NL (Apache)), mijn gameplay op te kunnen nemen. De beeldkwaliteit van de capture card is beter dan via de ingebouwde Share-functionaliteit van de PS4, en bovendien wordt e.e.a. opgenomen in native 1080p60, i.p.v. 720p30.

Nu kreeg ik onlangs van een van m'n subscribers het verzoek om een bepaald soort clip te uploaden, waarop ik aanbood om dit gewoon live te doen via een stream, en hier ontstonden de problemen...

Het probleem:
Mijn laptop is in staat om - zonder overlays - naar Youtube te streamen op 720p30 @ 2Mb/s. Verhoog ik de resolutie echter naar 1080p30, naar 1080p60 of voeg ik een overlay toe dan komt mijn laptop tekort en krijgt de i7-4720 HQ het moeilijk, met als resultaat een choppy stream. Daarnaast zit er - door de gebruikte capture card - een vertraging van ongeveer 10 - 20 seconden tussen het beeld wat ik op mijn TV krijg, en hetgeen via Youtube zichtbaar is. Dit maakt communiceren met de viewers lastig, aangezien zij mijn reactie pas tientallen seconden later horen waardoor vragen en antwoorden door elkaar gaan lopen.

Omdat ik toch graag in Full HD zou willen streamen en van de latency af wil v.w.b. het streamen ben ik gaan rondneuzen naar wat de mogelijkheden zijn, waarbij ik uitgekomen ben bij de pricewatch: Elgato Game Capture HD60 Pro. Deze heeft nagenoeg geen latency waardoor het probleem van de vertragingen opgelost zou moeten zijn.

Aangezien dit echter een PCIe kaart is, moet ik een PC hebben die e.e.a. aankan. Nu heb ik een HTPC staan waaruit ik een hoop kan hergebruiken, maar ik loop vast op de keuze voor een CPU en het te gebruiken platform, en dat is waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen.

Elgato noemt namelijk als minimale eis om een overlay zoals een webcam toe te voegen een Core i7-2xxx, wat inhoudt dat ik mijn HTPC zal moeten upgraden want hier zit slechts een AMD A4-5300 in. Op zich ben ik hiertoe best bereid, maar het moet wel leuk blijven. Het is immers maar hobby. Daarnaast is het altijd maar afwachten of je (ik) het streamen volhoudt. Een (HT)PC waar uitsluitend een filmpje op wordt afgespeeld, maar waar wel een i7 in zit is natuurlijk ook van de zotte. :9

Overigens, en om de vraag/opmerking voor te zijn, met mijn uploadsnelheid zou het naar mijn idee goed moeten zitten. Mijn laptop, aangesloten middels Wifi, komt uit op een upload van +/- 10 Mb/s, terwijl de bekabelde HTPC ruim boven de 12 Mb/s uitkomt volgens speedtest.net.

Mijn vragen:
Is een i7 zoals door Elgato genoemd echt noodzakelijk om op 1080p60 met een overlay te kunnen streamen, kan ik mogelijk met een i5 ook al uit de voeten, of biedt AMD wellicht in dit geval een alternatief?

Als de conclusie is dat een i7 echt noodzakelijk is, dan zal ik mogelijk mijn eis om een overlay toe te voegen moeten laten vallen, of toch genoegen moeten nemen met 720p met een overlay. Dit aangezien ik eigenlijk niet van plan was om € 700,- - € 800,- inclusief capture card (zie hieronder) uit te geven aan iets wat wellicht nooit van de grond komt. Laat ik bijvoorbeeld de eis "overlay" vallen, dan zou ik met een i5 al wegkomen, waardoor de kosten ineens bijna halveren. Zou een i3, of een AMD CPU voldoende zijn, dan kan er zelfs nog meer af. In dat geval wordt echter wel de eis dat zonder overlay 1080p60 haalbaar zou moeten zijn.

In alle gevallen geldt overigens dat ik vervolgens zou moeten kiezen tussen een nieuwe of vorige generatie CPU. Een oudere generatie is goedkoper, maar een nieuwere is wellicht wat beter bestand op toekomstige veranderingen. Zo is DDR3 nu natuurlijk nog volop verkrijgbaar, maar hoe is dat over 2/3 jaar wanneer DDR4 volledig is ingeburgerd. Wat nou als ik over een paar jaar besluit dat ik graag een Nvme schijf wil plaatsen, of ik wil toch gaan gamen op de PC. Aan de andere kant, is dat iets waar ik me druk om zou moeten maken bij een HTPC waarop gestreamed wordt. Hoeveel kan daar nou helemaal in veranderen?

Ik hoop dat jullie me een idee kunnen geven van wat met welke processor nou mogelijk is, en wat niet, zelfs als blijkt dat een upgrade in alle gevallen weggegooid geld zou zijn :Y

-----------------------

Specificatie gevonden componenten:
De prijs van € 800,- is o.b.v. het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 362,95€ 362,95
1MSI Z170A GAMING PRO€ 149,95€ 149,95
1Elgato Game Capture HD60 Pro€ 198,04€ 198,04
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,89

Aan het andere uiteinde van het spectrum zou bijvoorbeeld een laag geklokte Haswell i5 kunnen zitten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,50€ 179,50
1MSI H97 GAMING 3€ 102,95€ 102,95
1Elgato Game Capture HD60 Pro€ 198,04€ 198,04
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 64,51€ 64,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,-

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat je je blind staart op de i7, terwijl het even belangrijk is van welke generatie het is. De huidige Core-processoren (zeker de 5e en 6e generatie) kunnen volgens mij niet alleen h.264 decoderen maar ook encoderen met de geÏntegreerde GPU. Waarschijnlijk zit in dat laatste de angel bij de 2e generatie Core-processoren en eerder.

Het loont in ieder geval de moeite om dat uit te zoeken :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
Ik heb al contact gehad met Elgato en, hoe vriendelijk en behulpzaam meneer ook was, hij kon niet garanderen dat een Skylake i5 voldoende zou zijn en bleef maar hameren op "Elgato zegt minimaal een i7-2xxx" :-(

Ik kan me echter haast niet voorstellen dat een hedendaagse i5 niet net zo goed zou presteren als een oudere i7 voor dit doel. Het probleem is echter dat ik in mijn zoektocht tot nu toe nog bijna nergens iemand heb kunnen vinden die met hetzelfde doel een PC (ver)bouwt. De meeste topics gaan - logisch - over het streamen op dezelfde PC als waarop gegamed wordt. Dat je dan eventueel i7 nodig zou hebben kan ik me voorstellen, aangezien de CPU dan met meerdere intensieve taken bezig is.

In topics die ik gevonden heb waar wel uitsluitend gevraagd wordt om een stream pc kom ik vaak een AMD FX of een i5 tegen, hoewel ook een de i3 af en toe naar voren komt. Het nadeel is echter dat deze topics vaak al minimaal enkele maanden oud zijn, het me niet niet altijd helemaal duidelijk wordt of men daar puur wilt streamen of ook met overlays wilt werken, of zijn het topics zonder antwoorden. En om me nou op 10 verschillende fora te registeren om een 4 maanden oud topic te kicken lijkt me ook niet zo'n succes :9

Heb je toevallig een idee waarop ik zou kunnen Googlen om meer te weten te komen over het decoden/encoden van H.264? Dat wil zeggen, welke termen moet ik in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je checkt de GPU info op Wikipedia:

Wikipedia: Intel HD and Iris Graphics

Recentste model is Skylake, ik vermoed dat je streaming h.264 is, je moet volgens mij specifiek kijken naar wat de encoder ondersteunt, en dat naast de specs van Elgato leggen. Maar ik ken niks van Elgato ;)

Hoe het zit met AMD en encoding kan ik niet zeggen, maar daar moet je uiteindelijk gewoon ook de specs van de hardware encoder checken.

[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 17-02-2016 21:57 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
Wacht dat ging me wat te snel :$

Loop ik de tabellen uit je linkje een voor een langs, dan kom ik bij de door Elgato genoemde i7-2xxx 3 mogelijke varianten tegen (HD Graphics, HD Graphics 2000 en HD Graphics 3000). Houd ik de execution units van de i7-2600K aan (HD Graphics 3000, 12 execution units), dan zou (nagenoeg) iedere IGP vanaf Haswell daar overheen gaan waardoor al deze processoren - qua IGP - zouden moeten voldoen. Lees ik dat zo correct?

Overigens kreeg ik net nog een mailtje van Elgato, waarin wordt geadviseerd om de Passmark score van de i7-2xxx te vergelijken en op basis hiervan een processor te kiezen. Komt de score hoger uit dan zou alles akkoord moeten zijn.

Dit zou dan inhouden dat een FX-8350 (8951 punten, zonder IGP) beter zou fungeren als de i7-2600k (8520 punten), terwijl de i5-6600 (7570 punten) buiten de boot zou vallen?

* PsychoMantis_NL heeft zich nog nooit zo verdiept in het hoe en wat van een processor, valt het op? :+

Edit: VLC player geeft inderdaad H.264 als encoding aan bij de geëxporteerde clips.

[ Voor 10% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 17-02-2016 23:04 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Een i5-je met een b85 plankje is meer dan genoeg voor een dedicated stream machine. I7 is enkel handig als je gaat gamen op zelfde toestel. Een i3 zal wat nipt zijn voor 1080p60.

Wat ik je wel met zekerheid kan aanraden/afraden, is het gebruik van de onboard iGPU encoding. Deze is heel goed om in hoge bitrates te encoden naar hdd om later te bewerken, maar voor live stream zou ik het niet aanraden. Zeker niet voor dedicated machine. In lagere bitrates is de cpu x264 encoding heer en meester.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Topicstarter
Mijn laptop met i7-4720HQ / GTX 965M kan 720p prima aan, mits ik daar geen overlay aan toevoeg of de bitrate te ver opschroef. Het lijkt mij dus dat een desktop i5 dit ook makkelijk aan zou moeten kunnen, waarbij 1080p misschien ook wel mogelijk is. Het probleem waar ik echter telkens tegenaan loop, is het toevoegen van een overlay.

Dan lijkt ineens een i7 heilig, maar een echte reden ontgaat mij daarbij telkens. Als ik op 1080p zonder overlay, of op 720p met overlay kan streamen op een i5, dan ben ik zo klaar en ga ik daar voor. Dan moet ik echter wel zeker weten dat het werkt, aangezien het verschil tussen een i5 en een i7 build nou ook weer niet zó gigantisch groot is.

Jij raadt overigens af om via de iGPU te encoden, maar dit zou inhouden dat ik een extra grafische kaart toe moet voegen. Dat zou niet allen jammer zijn aangezien het budget wat ik vrij maak door voor een i5 + B85/H97 combinatie te gaan, dan net zo hard weer kwijt ben omdat ik een grafische kaart extra toe zou moeten voegen (mogelijk ook een nieuwe voeding, maar dat even terzijde), maar het staat daarnaast loodrecht op wat ik te horen heb gekregen van o.a. de Elgato medewerkers. Zij zeggen namelijk dat de iGPU voldoende zou zijn.

Mocht dit toch niet zo zijn dan hoeft de GPU natuurlijk geen 970/980 te zijn, maar al met al zou het toch weer zonde van de uitgespaarde centen zijn.

-O-

Edit: Nu snap ik het helemaal niet meer... Mijn HTPC met AMD A4 trekt wel moeiteloos 1080p60, hetzij zonder overlay, en beeld wat iets zwaarder gecompressed lijkt, maar het ziet er verder prima uit en het werkt.

Daar mag ik neem ik aan toch wel uit opmaken dat een i5 - zoals door azz_kikr al geopperd - toch wel voldoende is? Of upgraden dan überhaupt noodzakelijk is is vers twee, maar nu ben ik dan weel weer benieuwd waarom de AMD hier wel zonder problemen 1080p60 trekt :?

[ Voor 15% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 18-02-2016 16:02 ]

Pagina: 1