Acer 1501 : P4 bak
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Verwijderd
Verwijderd
Tussen de verschillende onderdelen (peltier->coldplate->cpu) zit enorm veel warmteoverdracht verlies, en als je 2 peltiers stapeld zit daartussen ook veel verlies, als je dan 2 dezelfde stapeld dan kan de bovenste niet de warmte van de onderste wegwerken, dus beter neem je voor de bovenste iets meer vermogen.
Al het goeie komt van watergekoelde koeien
en daar weer een plaat koper op, daar 4 peltiers op en daarop het waterblok
Verwijderd
aatos> nou dan denk je verkeerd ;-) zelfs met artic silverpasta en gepolijsde coldplates/cpu's/waterblokken/peltiers heb je nog een enorm warmteoverdracht verlies (was een beter woord voor maar ben het ff kwijt ;-)
ik merk het zelf omdat ik met idioot extreme koeling bezig ben.. koelwater wordt met freon gekoeld, daarna 2x 136watt peltiers (die op dat vermogen werken jah!) en je kan heel duidelijk zien (ook met berekeningen) dat er een enorm verlies tussen de overgangen zit. Dit niet dat de warmte kwijtraakt, maar gewoon dat de peltier niet zoveel hitte kan wegnemen als we zelf zouden willen.. dus hoe meer peltiers gestapeld hoe minder efficient de shit werkt.
Ben je zelf trouwens bezig met superkoeling?
Dit ding moet je wel voeden met 24 volt @ ruim 11 amp, is ruim 250 watt elektriciteit. Dat kun je dus vergeten met willekeurig welke PC voeding.
Kijk even op http://www.tedist.com / .
Ik heb dus de 172 Watt DRIFT-0.8 besteld en ook een wat normalere 80 watt ICE-71.
je zou dit overdrachtverlies kunnen compenseren door in de hogere lagen veel meer peltiers te gebruiken, dus eerst 1, dan een coldplate, dan 4, dan weer een coldplate en dan 16
ik had nog wel een ander idee:
omdat water zo veel energie kan opslaan, zou je een hele diepvries vol water kunnen bouwen, bijv. 50 liter. dit gebruik je dan als koelreservoir. als je dan je computer niet altijd aan hebt, maar de diepvries wel, werkt de hoeveelheid water als buffer. je kan dan veel meer vermogen aan het water toevoeren dan je er met de diepvries uit hoeft te halen. stel dat je je comp. 8 uur per dag hebt aanstaan, en je wil met peltiers e.d. in totaal 200 watt aan warmte kwijt. je hebt dan een diepvries nodig die permanent 200*8/24= 67 watt uit het water kan halen. de gemiddelde diepvries kan dit wel aan denk ik. de vraag is nu hoeveel is het water opgewarmd na 8 uur? stel dat je begint op -15 graden. 8uur*(200-67)watt*3600seconden/(50liter*4200)= 18graden(4200 is de hoeveelheid energie die nodig is om een liter water 1 graad op te warmen)
na 8 uur is het water dus pas 3 graden!
ok nu het mafste idee: doe je moederbord en processor en de rest in een plastic zak van goede kwaliteit. zorg dat op de plaats van je core de zak waterdicht zit vastgelijmd tegen de proc en snij op de plaats van de core de zak weg. zuig nu de zak vacuum maar zorg dat alle kabels er ergens uitkomen zodat er toch geen water inkan.
dump dan de zak met inhoud in de eerder genoemde koelkast vol water.
helaas heb ik zelf een normale koeling: golden orb op celly2. ik ben wel bezig geweest met het modificeren van mijn kast. plaatjes komen ooit nog.
misschien dat ik nog wel een extreme koeling ga bouwen.
Verwijderd
Verwijderd
Zeg Jasper; hoe ga je deze 172 watt TEC gebruiken in wat voor opstelling. Je moet dan voor een CPU koeling wel even rond de 200watt aan warmte kunnen wegstouwen?
Bij de weg wij zullen ook vanaf mid september een grotere range van TEC in ons assortiment hebben.
Kunnen ze better waterkoeling nemen, als ze neerstorten blussen ze gelijk het zaakje.
39
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Verwijderd
Verwijderd
Met een PPGA / FC-PGA of socket A moet ik wel binnen de 12 minuten kunnen eindigen.
(Zo als mij
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
van proc, naar waterblok (event. via peltier), naar water, naar koelkastwand lijkt me een betere warmtegeleiding en dus een koelere processor opleveren (en je hoeft geen radiator te kopen, en je pomp hoeft het water niet door een radiator te pompen dus waarschijnlijk stroomt het water ook nog harder.
Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro
dat wat jij zij had ik dus eerst ook maar ik vond dat het water nog meer gekoeld kon worden en heb toen dus de radiotor er tussen gezet (tegen het viesvak, met 12*12cm fan)
En wat bleek het water was 4 graden kouder(van 8 naar 4 graden)
Dit is toch ook logisch???? de warmte die in het water wordt gepomp wordt er eerst door de radiator weer uit gehaald en wordt vervolgens in het resevoir nog verder afgekoeld!!!!
(meer oppervalkte= snellere afkoeling, daarom zitten op een heatsink ook zoveel koelribben!!).
Greetz Animal_X
Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro
Acer 1501 : P4 bak
Verwijderd
moeten we ff eeen goedkope zaak hebben en ff mensen strikken voor peltiers