peltier

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Waar kan ik peltiers van 120 Watt of meer krijgen??

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

Volgens mij is de grootste 72 watt. Je zou er bijvoorbeeld twee van kunnen nemen !

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:09
De "grootste" is niet 72 Watt...

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

De grootste is niet 72 watt, maar hoegroot je hem zelf wil maken. Ik heb types van 172 Watt gezien bij americaanse sites voor +/- $ 60

Verwijderd

en tiethof, je kan beter geen 2 peltier stapelen, en zeker niet 2 dezelfde types.
Tussen de verschillende onderdelen (peltier->coldplate->cpu) zit enorm veel warmteoverdracht verlies, en als je 2 peltiers stapeld zit daartussen ook veel verlies, als je dan 2 dezelfde stapeld dan kan de bovenste niet de warmte van de onderste wegwerken, dus beter neem je voor de bovenste iets meer vermogen.

Al het goeie komt van watergekoelde koeien ;)

• aatos
  • Laatst online: 29-08 07:38
wie heeft het over stapelen? ze kunnen toch gewoon naast mekaar op een grote coldplate?

en daar weer een plaat koper op, daar 4 peltiers op en daarop het waterblok >:) :9

• aatos
oh ja axkman, ik denk dat het met het warmte-verlies wel meevalt (jammer want het zou wel handig zijn als de warmte vanzelf wegging), maar wat je bedoelt is denk ik dat twee dezelfde peltiers op mekaar geen zin heeft omdat de bovenste dan ook nog de warmte die de onderste zelf maakt (naast de warmte die hij van de andere kant weghaalt) weg moet halen, en dat niet aankan.

Verwijderd

hehehe ja laten we een hele stapel peltiers en colplates op je cpu bouwen ;-)

aatos> nou dan denk je verkeerd ;-) zelfs met artic silverpasta en gepolijsde coldplates/cpu's/waterblokken/peltiers heb je nog een enorm warmteoverdracht verlies (was een beter woord voor maar ben het ff kwijt ;-)
ik merk het zelf omdat ik met idioot extreme koeling bezig ben.. koelwater wordt met freon gekoeld, daarna 2x 136watt peltiers (die op dat vermogen werken jah!) en je kan heel duidelijk zien (ook met berekeningen) dat er een enorm verlies tussen de overgangen zit. Dit niet dat de warmte kwijtraakt, maar gewoon dat de peltier niet zoveel hitte kan wegnemen als we zelf zouden willen.. dus hoe meer peltiers gestapeld hoe minder efficient de shit werkt.
Ben je zelf trouwens bezig met superkoeling?

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Ik heb zojuist een pelt van 172 wattjes besteld uit amerika. Kost $30 plus $20 verzendkosten, plus BTW, dus is niet echt goedkoop.

Dit ding moet je wel voeden met 24 volt @ ruim 11 amp, is ruim 250 watt elektriciteit. Dat kun je dus vergeten met willekeurig welke PC voeding.

Kijk even op http://www.tedist.com / .

Ik heb dus de 172 Watt DRIFT-0.8 besteld en ook een wat normalere 80 watt ICE-71.

• aatos
axkman dan is het dus idd geen warmteverlies maar warmteoverdrachtverlies. dus dat de warmte niet van de ene naar de andere plek wil. daar kan ik inkomen.

je zou dit overdrachtverlies kunnen compenseren door in de hogere lagen veel meer peltiers te gebruiken, dus eerst 1, dan een coldplate, dan 4, dan weer een coldplate en dan 16 >:)

ik had nog wel een ander idee:

omdat water zo veel energie kan opslaan, zou je een hele diepvries vol water kunnen bouwen, bijv. 50 liter. dit gebruik je dan als koelreservoir. als je dan je computer niet altijd aan hebt, maar de diepvries wel, werkt de hoeveelheid water als buffer. je kan dan veel meer vermogen aan het water toevoeren dan je er met de diepvries uit hoeft te halen. stel dat je je comp. 8 uur per dag hebt aanstaan, en je wil met peltiers e.d. in totaal 200 watt aan warmte kwijt. je hebt dan een diepvries nodig die permanent 200*8/24= 67 watt uit het water kan halen. de gemiddelde diepvries kan dit wel aan denk ik. de vraag is nu hoeveel is het water opgewarmd na 8 uur? stel dat je begint op -15 graden. 8uur*(200-67)watt*3600seconden/(50liter*4200)= 18graden(4200 is de hoeveelheid energie die nodig is om een liter water 1 graad op te warmen)

na 8 uur is het water dus pas 3 graden!

ok nu het mafste idee: doe je moederbord en processor en de rest in een plastic zak van goede kwaliteit. zorg dat op de plaats van je core de zak waterdicht zit vastgelijmd tegen de proc en snij op de plaats van de core de zak weg. zuig nu de zak vacuum maar zorg dat alle kabels er ergens uitkomen zodat er toch geen water inkan.

dump dan de zak met inhoud in de eerder genoemde koelkast vol water.

helaas heb ik zelf een normale koeling: golden orb op celly2. ik ben wel bezig geweest met het modificeren van mijn kast. plaatjes komen ooit nog.
misschien dat ik nog wel een extreme koeling ga bouwen.

Verwijderd

Sorry voor de onduidelijkehid ! Uiteraard niet stapelen ! Dat zou geen enkel effect hebben. Naast elkaar zetten opdat je een groter oppervlak kan koelen is de bedoeling. Als je inderdaad Peltiers hebt van 172 watt zullen ze ook wel grotere afmetingen hebben. Waar zijn die kanjers te verkrijgen ?

Verwijderd

Te snel ! Zag een URL van TDIST !

Verwijderd

Er worden in de TEC industrie al veel langer gestapelde TEC constructies gebouwd. Deze worden dan zogenaamde multistage TECs genoemd. De hoofdreden hiervoor is dat je dan een veel groter DeltaT kan bereiken dan met een single TEC. Deze multistage TEC's staan dan ook in een piramide vorm; de afmetingen zijn dus niet gelijke. O deze wijze kan je dus heel gecentreerd een hoge DeltaT verkrijgen. Deze multistage TEC contructies worden bijvoorbeeld veel gebruikt op electroncica van Defensie. Ik weet dat de Apache helicopter hier ook van voorzien is.

Zeg Jasper; hoe ga je deze 172 watt TEC gebruiken in wat voor opstelling. Je moet dan voor een CPU koeling wel even rond de 200watt aan warmte kunnen wegstouwen?

Bij de weg wij zullen ook vanaf mid september een grotere range van TEC in ons assortiment hebben.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

nou nou als die apach nog eens stroomstoring heeft gaat z'n peltier uit en is z'n proc in 8 sec opgebrand. :) mayday apach down

Kunnen ze better waterkoeling nemen, als ze neerstorten blussen ze gelijk het zaakje.

39

• Animal_X
  • Laatst online: 01:54

Animal_X

Rodin

He Jasper hoe ben je van plan je koelwater te koelen???????

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Verwijderd

Dat vroeg ik me ook af; als je het goed wilt doen, dan nogmaals een waterblok tussen je reservoir en CPU-waterblok en deze middels lucht en sandwich TEC afkoelen. Wel even de slangen van sandwich-TEC-waterblok naar CPU-waterblok isoleren.

Verwijderd

Even gekeken of ik mijn snelheids record nog kon breken, wel te verstaan het maken en installereren van een PIII 450@544 met Alpha P3125s natuurlijk met de Delta 60HP naar een TEC-lucht koeling. Ik moest dus alles nog doen incl al het snijwerk. Is me gelukt totaal in 16 minuten. Niet slecht, het loopt nu dan ook idle op -15 graden en na grazen 4 graden. Ik heb hiervoor wel de FROST-72 gebruikt, daar de ICI-71 niet door mijn PSU meer werd getrokken. Het was even haast werk. Maar zo zie je zo een TEC koeling in een aantal lutele minuten.

Met een PPGA / FC-PGA of socket A moet ik wel binnen de 12 minuten kunnen eindigen.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Je kan ook een koperen radiator uit een auto (Nissan Sunny) Schroeven en deze met je waterresevoir in een koelkast/vriezer naast je buro zetten!!!!
(Zo als mij :) :) :) )

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• aatos
dit lijkt me erg indirect, de warmte moet van proc naar waterblok (event. via peltier), dan naar water, dan naar radiator, dan naar lucht, dan naar koelkastwand.

van proc, naar waterblok (event. via peltier), naar water, naar koelkastwand lijkt me een betere warmtegeleiding en dus een koelere processor opleveren (en je hoeft geen radiator te kopen, en je pomp hoeft het water niet door een radiator te pompen dus waarschijnlijk stroomt het water ook nog harder.

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
als je een bak water bovenin de koelkast zet schroef je het vriesvak los en laat je het vriesvak in de waterbak zakken

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• aatos
gdew dit idee heb ik ook een keer gepost maar het is alleen mogelijk met oude baggerkoelkasten, de nieuwe mooie hebben bijna altijd de koelelementen in de zijkanten en bovenkant verstopt.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Aatos fout!!!

dat wat jij zij had ik dus eerst ook maar ik vond dat het water nog meer gekoeld kon worden en heb toen dus de radiotor er tussen gezet (tegen het viesvak, met 12*12cm fan)
En wat bleek het water was 4 graden kouder(van 8 naar 4 graden)

Dit is toch ook logisch???? de warmte die in het water wordt gepomp wordt er eerst door de radiator weer uit gehaald en wordt vervolgens in het resevoir nog verder afgekoeld!!!!
(meer oppervalkte= snellere afkoeling, daarom zitten op een heatsink ook zoveel koelribben!!).

Greetz Animal_X

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Aatos, ik heb dan al een half jaar ofzo zo'n oude baggerkoelkast naast mijn compu staan en het werkt prima, aanschafkosten nihil.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• demisoft
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik ga binnen kort een paar peltiers bestellen bij die firma. Heeft iemand nog intresse ze zijn daar een stuk goed koper als in NL. En als we met zen alle tegelijk kopen vallen de porto kosten ook wel mee.

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

yo demi das een top idee

moeten we ff eeen goedkope zaak hebben en ff mensen strikken voor peltiers

• aatos
animal in principe heb je maximale koeling als je het koelelement van de koelkast in je reservoir hebt zitten, maar dit geldt alleen als je kijkt op lange termijn. Het is inderdaad mogelijk om het water nog kouder te maken door een groter oppervlakte e.d., maar de temperatuur in de koelkast stijgt dan wel en uiteindelijk heeft dit geen zin meer. als je je comp dus per dag maar een uur ofzo hebt aanstaan heeft het wel zin, maar bij altijd aan heb je er niks aan.
Pagina: 1