Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Beste Tweakers

Enkele maanden geleden heb ik voor een vriend een pc samengesteld.
specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,50€ 179,50
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 77,95€ 77,95
1Sapphire Radeon R9 290 4G GD5 Tri-X (New Edition)€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Cooler Master N300 (Closed)€ 41,95€ 41,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 69,95€ 69,95
1Antec VPF Series 550W€ 60,95€ 60,95
1Crucial BX100 500GB€ 162,59€ 162,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,89

Helaas heeft hij er niet veel plezier van, aangezien hij last heeft van het beruchte black screen probleem. Op willekeurige momenten springt zijn pc op zwart. Schijnbaar is dit een vaker voorkomend probleem. Om dit te verhelpen hebben we de volgende dingen al geprobeerd:

Temperaturen nagekeken: allemaal in orde
Bios van moederbord geupdate.
Windows opnieuw geinstalleerd
Memtest gedraaid
GPU teruggestuurd naar de winkel: die konden het niet herproduceren, wel beweren ze de GPU bios te hebben geupdate na aandringen. Zijn pc werkte met tijdelijke kaart prima.
Voeding verwisseld voor mijn antieke Coolermaster realpower M620
Bios van de GPU zelf geupdate met een bios van sapphire zelf

Helaas hebben al deze dingen nog geen baat gehad. Misschien zijn er nog dingen die te proberen valt die ik tot nu toe vergeten ben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 21:11

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Werkt de iGPU wel? Zo ja adviseer ik om gelijk de drivers voor de R9 290 te installeren

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lijkt mij nog steeds gewoon de videokaart.

Welke winkel is het waar de kaart weg komt? En wat en hoe hebben ze het getest? Genoeg mensen gezien op het forum welke de videokaart RMA hebben gestuurd naar de winkel welke beweerde dat de kaart niet defect is terwijl die dat wel gewoon bleek te zijn na de kaart nogmaals RMA te sturen.

Heb je zelf niet een PC waar je de videokaart in kan testen?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zet de 2d clock eens wat hoger en kijk dan wat er gebeurd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dutchredgaming schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:28:
Werkt de iGPU wel? Zo ja adviseer ik om gelijk de drivers voor de R9 290 te installeren
En hoe helpt dat? Hij heeft al beeld, alleen het valt af en toe weg. Met een tijdelijke kaart gaat het gewoon goed dus het probleem is niet het installeren van de drivers ;)

@TS: wat voor scherm(en) heeft je vriend en hoe zit het aangesloten? Heb zelf nogal eens last met de DisplayPort van m'n AMD kaart dat het scherm wegvalt, op DVI/HDMI doet het probleem zich dan niet voor.
Wat gebeurd er als je de kaart stress test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
-The_Mask- schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:38:
Lijkt mij nog steeds gewoon de videokaart.

Welke winkel is het waar de kaart weg komt? En wat en hoe hebben ze het getest? Genoeg mensen gezien op het forum welke de videokaart RMA hebben gestuurd naar de winkel welke beweerde dat de kaart niet defect is terwijl die dat wel gewoon bleek te zijn na de kaart nogmaals RMA te sturen.
Heb je zelf niet een PC waar je de videokaart in kan testen?
De kaart komt bij afuture vandaan, ze beweerden dat ze daar het probleem niet konden herproduceren (soms zit er uren tussen de zwarte schermen, soms weken) Wel hadden we gevraagd of ze de bios konden updaten van de GPU. Dit beweren ze ook gedaan te hebben. Nadat het probleem nog steeds voordeed hebben we gisteren een bios van sapphire zelf gekregen en die op de kaart geflashed. Grappig genoeg ging hier de biosversie van de gpu door omlaag (en het probleem is er nog steeds)

Ik heb zelf wel een PC om eventueel van GPU te wisselen, maar hij woont helaas niet heel erg in de buurt. Ik wou eerst alle andere opties uitsluiten voordat we GPUs gaan omwisselen. Ik ben bang dat we daar binnekort toch niet omheen gaan komen.
prutser001 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:41:
Zet de 2d clock eens wat hoger en kijk dan wat er gebeurd.
Hoe precies? De enige manieren die ik ken om de 2d clocks te verhogen is OF de bios van de GPU aanpassen, of een of andere obscure hack van de register van de drivers. Beide zijn helaas iets hoger tweakergehalte dan de eigenaar van de GPU aankan. Hier zat ik zelf ook al eens aan te denken.
Kaalus schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:52:
[...]

En hoe helpt dat? Hij heeft al beeld, alleen het valt af en toe weg. Met een tijdelijke kaart gaat het gewoon goed dus het probleem is niet het installeren van de drivers ;)

@TS: wat voor scherm(en) heeft je vriend en hoe zit het aangesloten? Heb zelf nogal eens last met de DisplayPort van m'n AMD kaart dat het scherm wegvalt, op DVI/HDMI doet het probleem zich dan niet voor.
Wat gebeurd er als je de kaart stress test?
Hij heeft afaik een of ander oud packard bell scherm aangesloten via DVI. Maar het probleem is bij het zwarte scherm ook meteen dat zn pc mee freezed. Het is dus niet puur een monitor issue (lijkt mij). Ik kan vragen of die een andere monitor wilt proberen, maar ben er 99,99% zeker van dat dat het probleem helaas niet gaat verhelpen.
De kaart valt niet uit onder stressen. Het gebeurd zelfs minder vaak onder load!

• prutser001

prutser001

Via de AMD drivers.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:24
Heb er zelf ook last van gehad, bij mij hielp het de laagste kloksnelheid iets te verhogen, want als de kaart weinig tot niets te doen had ging de klok omlaag en de core spanning ook. Kennelijk net te veel omlaag zodat de videochip niet (snel genoeg) meer uit z;n powersave stand kwam. Gedaan met MSI afterburner. Daarna nooit geen zwart scherm meer gehad.
Overigens kan het ook aan je videodriver (restanten) liggen, met DDU eerst alles grondig verwijderen en dan de nieuwste er op.

• Ardjee
lazybones schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:16:
Heb er zelf ook last van gehad, bij mij hielp het de laagste kloksnelheid iets te verhogen, want als de kaart weinig tot niets te doen had ging de klok omlaag en de core spanning ook. Kennelijk net te veel omlaag zodat de videochip niet (snel genoeg) meer uit z;n powersave stand kwam. Gedaan met MSI afterburner. Daarna nooit geen zwart scherm meer gehad.
Overigens kan het ook aan je videodriver (restanten) liggen, met DDU eerst alles grondig verwijderen en dan de nieuwste er op.
Maar hoe? Ik heb zelf thuis gezocht (heb zelf ook een AMD GPU) maar kan helemaal nergens de settings om de idle clock aan te passen vinden: alleen de clockspeed onder load. Ook snel googlen levert mij geen antwoord op, alleen mensen met soortgelijke problemen.
Ik kan hem er een 2e scherm aan laten hangen om de idle clocks op die manier te boosten, maar om iemand een 2e scherm te laten aanschaffen voor fix van zn gpu gaat mij iets te ver 8)7

• prutser001

prutser001

Onder overdrive opties, gpu clock, standaard is 300, probeer 310-330.

• Ardjee
prutser001 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 17:37:
Onder overdrive opties, gpu clock, standaard is 300, probeer 310-330.
Je kan in overdrive met de crimson drivers de idle clockspeeds niet aanpassen, alleen die onder load. Of ik kijk finaal over die optie heen....

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Zet ULPS uit (met Trixx o.i.d.).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Thanks! dat die optie ULPS heet had ik nooit zelf achterhaald. Ik heb de eigenaar via een regedit ULPS uit laten zetten, en so far nog geen crash gehad. Dat is nog geen zekerheid dat dit de oplossing is, maar het stemt iig een beetje hoopvol. Als we na een week nog geen crashes meemaken dan denk ik dat het toch de powersave functies het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

ULPS uitzetten is een goede inderdaad. Je kan trouwens ook met MSI afterburner de 2d clock wat ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een vriend van mij had onlangs ook wat problemen, met zijn R9 290 in een nieuw / ander mobo. Bleek uiteindelijk een BIOS update de oplossing te zijn. Kwam toen ook iets tegen over een legacy modus, maar weet even niet meer precies wélke legacy modus dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het lijkt mij sterk dat ULPS uitschakelen de oplossing is. ULPS schakelt namelijk de niet primaire videokaart(en) uit als die niet gebruikt worden. Aangezien hier maar om één videokaart, de primaire, gaat welke ook nog eens in gebruik is lijkt het mij sterk dat deze op willekeurige momenten door ULPS wordt uitgeschakeld.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
-The_Mask- schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:34:
Het lijkt mij sterk dat ULPS uitschakelen de oplossing is. ULPS schakelt namelijk de niet primaire videokaart(en) uit als die niet gebruikt worden. Aangezien hier maar om één videokaart, de primaire, gaat welke ook nog eens in gebruik is lijkt het mij sterk dat deze op willekeurige momenten door ULPS wordt uitgeschakeld.
Ik denk ook niet dat ULPS de kaart uitzet, maar nu ik via de register ULPS uit heb laten zetten clocked de kaart in idle niet meer terug (ten minste, dat is wat ik waarnam, geen idee of ULPS daar ook verantwoordelijk is). ik vind het vreemd dat ik op de amd site zelf niets vind over ULPS wanneer ik naar ULPS of ultra low power state zoek...

Volgende keer maar ff met MSI afterburner stoeien om de idle clocks te verhogen ipv ULPS uit te zetten. Nu begin ik zelf af te vragen of ULPS wel verantwoordelijk is voor het terugclocken van de GPU in idel. Bij mijn eigen HD 7950 werkte dat niet, maar bij de eigenaar van de r9 290 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
ULPS heeft niks te maken met het terug klokken van de videokaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
-The_Mask- schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:48:
ULPS heeft niks te maken met het terug klokken van de videokaart.
En wat ULPS precies doet kan ik helaas niets officieels over vinden op de AMD site. Maar toch lijkt het erop dat na het uitschakelen van ULPS zijn kaart niet meer terugclocked. Het is klote dat het niet mijn pc is zodat ik dit soort dingen zelf goed kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dit is wat de functie doet:
-The_Mask- schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 09:34:
ULPS schakelt namelijk de niet primaire videokaart(en) uit als die niet gebruikt worden. Aangezien hier maar om één videokaart, de primaire, gaat welke ook nog eens in gebruik is lijkt het mij sterk dat deze op willekeurige momenten door ULPS wordt uitgeschakeld.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Maar heb je er ook een bron voor dat ULPS alleen voor crossfire werkt, of is het ook een powersave functie voor single gpu's? Daar kan ik echt niets concreets over vinden (alleen fora posts, geen officiele documentatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het zit in mijn hoofd, is al jaren terug dat AMD met deze functie kwam, toentertijd hebben ze het één en ander wel eens uitgelegd.

Hier staat de functie ook nog omschreven trouwens: https://community.amd.com/thread/176003

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Ik kom hier niet om bijdehand te doen maar ik gaf die suggestie omdat het eerder heeft gewerkt. Of het dan aan ULPS ligt of een brak stuk code in de driver omtrent ULPS durf ik niet te zeggen, wel dat mijn probleem toen was/is opgelost.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
Ik zal morgen wel ff met de eigenaar wat testjes draaien met en zonder ULPS en de clockspeeds loggen via GPU-Z. Als ULPS wel de idle clockspeeds beinvloeden dan is het dus niet persee een crossfire functie, maar ook voor single GPU's relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
lazybones schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:16:
Hoe heb je dit precies gedaan? Ik krijg de idle clockspeeds niet aangepast via MSI afterburner. Zelfs via profielen de idle clockspeeds aanpassen krijgt de idle clockspeeds niet op een hogere waarde geforceerd.

Verder heb ik hem ULPS uit laten zetten en een GPU-Z logbestand laten bijhouden. Helaas begon na enkele uren de pc weer naar idle clockspeeds te springen en begon de pc weer te crashen. Mijn theorie is nog steeds dat het springen van idle staat naar load state (of vica versa) de pc doet laten crashen. Ik krijg alleen onder geen enkele methode de idle speeds verhoogd. Heeft iemand nog een idee om dit op een nette manier te doen? De gemiddelde OC programma laat alleen de load speeds veranderen, niet de idle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat zou heel goed het probleem kunnen zijn, maar dan kun je wel van alles proberen, maar de kaart blijft dan een defect hebben. Enige echte oplossing is een andere kaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
-The_Mask- schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:22:
Dat zou heel goed het probleem kunnen zijn, maar dan kun je wel van alles proberen, maar de kaart blijft dan een defect hebben. Enige echte oplossing is een andere kaart.
Dat snap ik, maar voordat we weer de kaart opsturen en deze weer teruggestuurd krijgen omdat ze niets kunnen vinden, wil ik heel graag zelf getest hebben of dit het probleem oplost. Hetgene wat mij nu echt KAPOT irriteert is dat ik op geen enkele methode de idle clockspeeds aangepast krijg! (behalve mss een custom bios maken, maar daar beging ik liever niet aan)

Misschien dat ik maar namens die vriend van mij de winkel ga bellen waar die vandaan komt.

Edit:
Vanmiddag hebben we zijn kaart in mijn pc gestopt en vica versa zodat ik wat soepeler kan testen.
Het probleem treedt ook bij mijn pc op, incompatabiliteit tussen moederbord en GPU lijkt mij nu onwaarschijnlijk.

Zowel Legacy als UEFI bios op de GPU werken niet.(dual bios GPU)

Via profielen de 2D clockspeeds aanpassen werkt niet. met rommelen van de settings heb ik het voor elkaar gekregen dat de kaart zich niet meer terugclocked. (in MSI unofficial overclock mode withouth powerplay gebruikt). So far heb ik nog geen crash gehad.

Gisteren nadat de eigenaar van de kaart ULPS aan had gezet LEEK het te helpen aangezien de clockspeeds van de kaart op dat moment niet veel schommelde. (ook tussen gamen door niet). Na enkele uren begon de GPU weer zijn eigen leven te lijden en begonnen de clockspeeds veel te wisselen en begon de GPU te crashen.

Mijn huidige theorie is nog steeds dat iets met de clockspeeds (vermoedelijk memspeeds) ervoor zorgt dat de kaart crashed.

[ Voor 39% gewijzigd door Ardjee op 20-02-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ardjee schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:24:
[...]
Dat snap ik, maar voordat we weer de kaart opsturen en deze weer teruggestuurd krijgen omdat ze niets kunnen vinden,
De tweede keer zal de webshop de kaart echt wel doorsturen naar de fabrikant. Desnoods vermeld je het erbij.

Een nieuwe videokaart hoort probleemloos te werken. Als dat niet het geval is en je hebt alle andere oorzaken uitgesloten (wat je nu wel gedaan hebt, door de kaart in een andere pc te stoppen), dan is de videokaart gewoon kapot.

Dat de webshop geen problemen kan vinden, zegt niks. Veel verder dan een paar uurtjes Unigine Heaven komen zij ook niet.

Officieel verlies je ook de garantie als je gaat zitten aanknooien met kloksnelheden en voltages.
daar zou ik dus niet aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Hier is geen oplossing voor, kaart RMA en en doorverwijzen naar de "r9 290 black screen problem"

Als je de geheugen onderclocked heb je er minder last van, maargoed hakt in de prestaties. Dit is een veel voorkomend probleem bij Elpida memory chips, heb destijds ook alles geprobeerd, kaart is gewoon defect.

[ Voor 24% gewijzigd door Q_7 op 21-02-2016 02:20 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Laatst online: 11-09 15:40
http://www.techpowerup.co...ocks-on-ati-cards.114562/

Zo heb ik het ooit gedaan, toen had ik "artifacts" als ik 2 beeldschermen aangesloten had op mn amd kaart. Had ook met 2d clocks te maken.

Hoop dat je er wat aan hebt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Laatst online: 04-04-2023
Ardjee schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 12:24:
[...]

Dat snap ik, maar voordat we weer de kaart opsturen en deze weer teruggestuurd krijgen omdat ze niets kunnen vinden, wil ik heel graag zelf getest hebben of dit het probleem oplost.
Wat ik zou doen, ALS je hem terugstuurt, is een begeleidende brief erbij waarin je dit probleem uitlegt en verteld dat jouw troubleshoot je naar deze conclusie heeft geleid. Wetende dat dit probleem dus niet altijd optreed kan dit het process beduidend helpen aangezien ze zullen weten waar te zoeken.
Pagina: 1