Is mijn externe HDD op zn laatste benen?

Pagina: 1
Acties:

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01-2025
Hallo,

Ik heb een 4 jaar oude externe Seagate Goflex Desk 2TB USB 3.0. Gedurende de tijd dat ik hem heb is hij een aantal keer op het bureau 'omgevallen' terwijl ik hem gebruikte, zodat hij met een klap op het bureau landde.

Als ik de schijf inplug duurt het 30 seconden tot 1 minuut voor dat mijn Macbook hem herkent.

Zelfs als de schijf herkend is duurt het soms 15 seconden of langer om de inhoud van een folder op de schijf weer te geven. Terwijl dit bezig is "freezen" mijn andere explorer vensters ook.

De schijf is ook enorm moeilijk om te 'verwijderen' van het systeem. Duurt dikwijls 10 minuten, en soms lukt het helemaal niet. De PC wil ook niet afsluiten dan, tenzij ik de USB kabel gewoon uittrek.

De overdrachtsnelheid van de schijf is soms normaal, soms ook tergend traag (enkele bytes /s). Heel willekeurig.

Nu mijn vraag: Loopt de HDD op zn laatste benen? Zou ik hem moeten vervangen? Ik heb hem reeds gerepareerd met CHKDSK en op ChrystalDiskmark wordt de 'Health Status" als goed weergegeven. Ogenschijnlijk is er dus niets mis met de HDD.. Kan het omvallen van de schijf hier iets mee te maken hebben.

Bedankt!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

CHKDSK is volgens mij alleen op bestandssysteemniveau.

Doe eens een uitgebreide sector test met HDtune bijvoorbeeld, en post de smart waarden hier eens.

Het kan ook altijd alleen nog de USB-controller zijn en dat de schijf zelf nog prima is.

Maakt hij ook gekke geluidjes?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
Het kan ook degelijk aan de behuizing liggen, dit had ik ook met een externe schijf, daarvan bleek de schijf niet goed zijn stroom meer te krijgen. Eenmaal ingebouwd in de pc was dit probleem volledig opgelost..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
... en je krijgt antwoord op de vraag (met "zekerheid") als je de tabel met SMART-parameters hier neerzet ZONDER vooraf tests te draaien. (Dus tabel opzoeken, hier neerzetten en pas daarna allerlei tests laten lopen als je dat dan nog wil.) ....

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
http://www.hdsentinel.com/download.php
Probeer even de portable versie, dan zie je het gelijk.

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Voor een 2TB externe HDD zou ik daarmee (als het om belangrijke data gaat) zeker geen risico willen lopen. Als je het boeltje niet vertrouwt zou ik 'm alvast preventief vervangen..

Dit klinkt overigens wel als de problemen die ik laatst met een gewone hdd had. Ook het openen van folders was ontzettend traag.

Smart data kan je vaak wel het eea aan af te leiden. Maar als je 't niet vertrouwt, vervang 'm! 2TB is niet zo heel prijzig meer ;)

Gestoord word je toch...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou even een backup maken. Ongeacht wat de reden of het defect is heb je nu een schijf die problemen vertoont. Dat hij omgevallen is maakt het niet betrouwbaarder ;-)

• lazershark
Bedankt voor de reacties!

Ik zal eens een aantal tests laten lopen met HDtune dan. Dit zijn voorlopig de waarden die ik krijg:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dZzwYzulwL60LEXjY3r6G2ZS/full.jpg

De rode waarde is van Airflow temperature.. Geen idee wat dit zou zijn. De temperatuur van de HD is koud, want hij is pas aangesloten (kamertemperatuur dus).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
De waarde kan ook een historische waarde zijn of een verkeerde mapping met het humand readable label zijn (of de OEM heeft een non-standaard ID toegepast). De schijf is in elk geval niet betrouwbaar! Vertrouw er dus niet op dat het ding je data nog lang veilig beschikbaar heeft! Maak nu direct een backup! Met dit soort signalen wil je toch echt niet meer wachten tot het te laat is lijkt me.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
En nu het antwoord op je vraag: het laten omvallen van een harddisk is sowieso "not done", daar kan hij beslist niet tegen vanuit het perspectief van data zekerheid!
Maar buiten een (verkeerd geïnterpreteerde?) waarde voor Airflow Temperature zien de SMART waarden er niet verkeerd uit.
Ook als het belangrijke data is, maakt het niets uit: van belangrijke data maak je backups.
Mocht deze harddisk een keertje "dood" zijn, dan heb je je backup altijd nog.
Dus als je deze vraag aan ons stelt, is dat een indicatie voor jou dat je ongeacht ons antwoord backups moet gaan maken volgens een goede backupstrategie (minimaal op een tweede schijf).

• lazershark
Bedankt voor de aanbevelingen!

Ik heb sowieso een tweede cloud-backup van alle belangrijke files, dus dat is momenteel geen probleem.

De Sector test met HDTune was 100% goed.

Zou het ook te maken kunnen hebben met de NTFS driver voor Mac OS X? Mac ondersteunt namelijk geen NTFS drives out-of-the-box.

In Windows zijn de problemen in elk geval minder uitgesproken. De drive blijkt daar alleszins makkelijker te herkennen en verwijderen.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Heb je met HDTune wel de lange scan gedaan? En niet de Quickscan? (Dat vinkje staat helaas standaard aan). Kan wel even duren met een grote schijf op USB.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1