Beste keus lichtgewicht embedded linux server (zoals nslu2)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakHooi
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-02-2023
Hoi,

Ik ben op zoek naar een lichtgewicht linux server zonder desktop waar ik gewoon met SSH kan inloggen en welke mogelijkeheden heeft tot het installeren van packages (ipkg/opkg).
Waarschijnlijk heb ik dan een busybox omgeving nodig.

Tot nu toe gebruik ik mijn linksys nslu2 met openwrt, echter dat wordt niet echt meer door ontwikkeld.
Ik vroeg me af of iemand een alternatief weet met minimaal de funtionaliteit zoals hierboven omschreven maar wellicht met meer mogelijkheden van deze tijd.

Openwrt op mijn router installeren is niet wat ik zoek. Ook een Raspberry PI is niet wat ik zoek.
Ik hoef geen TV aan te sluiten, dus puur een SSH servertje op een stukje lichtgewicht hardware.

Wat raden jullie mij aan?

[ Voor 6% gewijzigd door ZakHooi op 17-02-2016 13:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07
Wat is er mis met een Pi? Want het klinkt toch wel als iets wat precies aan je wensen voldoet. Ook OpenWRT op een router voldoet aan je wensen, maar je geeft niet aan wat er mis is met dat idee.

...ik bedoel, als het ENIGE dat je wil een lichtgewicht Linux met SSH server is, dan was je met die twee opties al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wat bedoel je met embedded ? Die term wordt gebruikt voor apparaten die een bepaalde functie hebben en daarvoor een onderliggend OS nodig hebben, evt een real-time OS.

Wat je omschrijft past 100% bij een Pi. Dat daar een mogelijkheid tot aansluiten van een scherm op zit betekent niet dat je die verplicht moet gebruiken. Mijn rpi's draaien ook headless, zelfs de installatie gaat zonder een scherm aan te sluiten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZakHooi
ik zoek net iets krachtigers dan een Pi of nslu2 zodat ik ook eens wat kan compileren als het moet. Maar ivm verbruik zoek ik dus iets zonder HD en Fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

ZakHooi schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:36:
ik zoek net iets krachtigers dan een Pi of nslu2 zodat ik ook eens wat kan compileren als het moet. Maar ivm verbruik zoek ik dus iets zonder HD en Fan.
Een intel nuc is zeer stil, maar niet echt in je prijsrange denk ik. Je vraag is nogal beperkt en ik zou idd ook een RPi 2 aanraden, krachtig genoeg voor jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Stel je nu nslu2 (266 MHz Arm v5, 32MB ram) en een pi (model 2B = quad core 900MHz Arm v7 met 1GB ram) ongeveer gelijk ? Ik denk dat je je een beetje verkijkt op hoe krachtig zo'n model 2B is.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:42

Cyphax

Moderator LNX
Moet het veel sneller zijn? Een Banana pi is iets vlotter dan een Raspberry Pi 2 blijkbaar (benchmark) maar niet per se op CPU-gebied... maar wellicht toch snel genoeg, 't is een dual core op 1GHz, daar kan je wel wat mee compilen. Zonder echt veel duurder te zijn dan een Pi2. :)
En Gbit, op zich ook wel fijn (die benchmarks lieten dat ook wel zien bij network-throughput).

Een NUC is natuurlijk nog mooier, maar dat is een andere prijsklasse. Als dat nog een optie zou ik het laten afhangen van hoeveel je eraan uit wil geven tegenover wat je op wil offeren voor de belachelijk lage prijzen van Pi-achtigen

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 17-02-2016 17:26 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• ZakHooi
Bedankt voor alle reacties en de verheldering.
Ik heb een RPi 2B besteld en ik ga er Ubuntu MATE op gooien welke als headless server te gebruiken is ('graphical disable' https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/)

Fenks again!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 20:51

TommieW

Numa numa.

Waarom niet gewoon Debian? Prima te gebruiken als headless server.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• u_nix_we_all
  • Niet online
ZakHooi schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:36:
Bedankt voor alle reacties en de verheldering.
Ik heb een RPi 2B besteld en ik ga er Ubuntu MATE op gooien welke als headless server te gebruiken is ('graphical disable' https://ubuntu-mate.org/raspberry-pi/)

Fenks again!
Ik lees daar dat er standaard geen useraccounts zijn, en je eerst een configuratiewizard moet doorlopen. Zo te zien is dat een grafische tool. Dan zul je dus eerst met een scherm eraan moeten configureren en daarna de GUI weer uitschakelen.
Raspbian/debian heeft al een voorgebakken useraccount. Bovendien is het wat zonde van de ruimte om een distro met complete desktop omgeving te installeren en die vervolgens niet te gebruiken.

• ZakHooi
Hmmm goed punt idd, dan inderdaad de gewone image erop knallen.... morgen komt ie binnen als het goed is.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Je kunt natuurlijk wel lekker experimenteren door gewoon een ander image te proberen, evt. even een ander sd-kaartje erin gooien :p

Pagina: 1