Upgrade advies 6 jaar oude pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywanda
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05-2024
Beste Tweakers,

Wij hebben een pc staan van inmiddels bijna 6 jaar oud. Destijds samengesteld op basis van de BBG. Nu merken we dat hij het iets moeilijker begint te krijgen tijdens het spelen van diverse games (hapert erg, zelfs op laagste settings).

Ik zoek een?
Ik zoek upgrade opties. Zie hieronder.
Bedoeling is om in ieder geval weer een hele tijd vooruit te kunnen qua game prestaties.

Wat is je budget?
Budget maakt niet heel veel uit. Ik wil eigenlijk weten of het nog efficiënt is om überhaupt te upgraden, of dat ik misschien beter een hele nieuwe pc moet kopen om weer een aantal jaar vooruit te kunnen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem staat in de huiskamer. Het wordt voornamelijk gebruikt om te gamen (zoals de nieuwste Tomb Raider, League of Legends, The Witcher, Dragon Age etc).

Ik heb de laatste BBG ook bekeken. Ik denk dat de kast en voeding nog wel ok zijn. Waar vooral upgrade puntjes zitten lijkt mij de processor (?), moederbord, videokaart en intern geheugen (ofwel extra intern geheugen)? Ik heb helaas erg weinig kennis van hardware, maar probeer me wel in te lezen en uit te zoeken wat werkt. Ik weet alleen niet welke combinaties wel goed zijn en welke niet. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Kan ik bijv alleen een nieuw moederbord en videokaart kopen (obv BBG - evt benchmarks) en deze vervangen, daarnaast nog een setje intern geheugen erbij doen?

Huidige pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55D€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Vapor-X HD5870 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower Trio 650€ 0,-€ 0,-
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2K5 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Oei, dat ziet er inderdaad oud uit.
Draai eens MSI Afterburner tijdens het gamen en kijk dan wat het meeste belast wordt, CPU of GPU?
Ook het RAM is aan de krappe kant.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
SSD erin, RAM erbij en VGA vervangen, reinstall OS, zou ik eerst eens doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:05
Wat is je budget ?

Qua cpu power is het krap voor gaming tegenwoordig. Jouw huidige I7 presteert niet veel beter meer als een moderne I3 ( zie cpubenchmark scores )

Als het mogelijk zou zijn qua budget gewoon een nieuw fris systeem in elkaar knutselen rondom het socket 1151 platform met een deftige I5 erin, DDR4 geheugen en een snelle kaart zoals een gtx970 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywanda
Dank voor de antwoorden zo ver!

Budget is op zich geen issue. Ik heb budget voor een nieuw systeem (als ik naar BBG mainstream game systeem kijk - zou dat voldoende zijn voor de games die we spelen?). Alleen als het goedkoper kan door het huidige systeem te upgraden is dat natuurlijk mooi meegenomen ;).

Ik zal straks die MSI Afterburner draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pennywiser schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:25:
SSD erin, RAM erbij en VGA vervangen, reinstall OS, zou ik eerst eens doen.
SSD heeft hij al, maar idd van 4 naar 8GB, betere videokaart en een reïnstall van het OS, bij voorkeur Windows 10 en het is al een hele grote vooruitgang. Als dan ook de CPU nog wordt overgeklokt naar bijvoorbeeld 3,6 of 3,8GHz of iets dergelijks dan kan de PC weer prima mee voor enkele jaartjes. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywanda
Als ik bijv de Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD koop en 8 gb RAM setje (2x 4), dan zou ik weer vooruit moeten kunnen? Die videokaart kan bij de rest van het systeem? CPU zal ik eens opzoeken hoe ik dat moet overclocken :).

Heb nu Windows 7, is 10 dan beter? Lees daar wisselende verhalen over.

Bedankt weer voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Pennywanda schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:14:
Als ik bijv de Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD koop en 8 gb RAM setje (2x 4), dan zou ik weer vooruit moeten kunnen? Die videokaart kan bij de rest van het systeem? CPU zal ik eens opzoeken hoe ik dat moet overclocken :).

Heb nu Windows 7, is 10 dan beter? Lees daar wisselende verhalen over.

Bedankt weer voor jullie hulp!
Zolang je niet weet wat het grootste probleem is kunnen we daar weinig over zeggen. Je zult dus eerst een moeten kijken met Afterburner wat het meeste belast wordt.

M.a.w., als jouw processor nu al een bottleneck vormt, ga je van een 390 niets tot zeer weinig merken.

RAM kopen zou ik ook even mee wachten. 8GB moet er sowieso wel komen, misschien zelfs al 16 (het is toch een stuk goedkoper geworden de laatste tijd dus waarom niet?). Eerst kijken waar de problemen zitten. Afhankelijk daarvan bepalen wat voor upgrade je moet doen en afhankelijk daarvan bepalen of je DDR3/DDR4 geheugen nodig hebt.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywanda
TheTinusNL schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:21:
[...]

Zolang je niet weet wat het grootste probleem is kunnen we daar weinig over zeggen. Je zult dus eerst een moeten kijken met Afterburner wat het meeste belast wordt.

M.a.w., als jouw processor nu al een bottleneck vormt, ga je van een 390 niets tot zeer weinig merken.

RAM kopen zou ik ook even mee wachten. 8GB moet er sowieso wel komen, misschien zelfs al 16 (het is toch een stuk goedkoper geworden de laatste tijd dus waarom niet?). Eerst kijken waar de problemen zitten. Afhankelijk daarvan bepalen wat voor upgrade je moet doen en afhankelijk daarvan bepalen of je DDR3/DDR4 geheugen nodig hebt.
Ok thanks, ga ik eerst die afterburner draaien.

• Pennywanda
Tijdens het gamen van Tomb Raider met alles op zo'n beetje de laagste settings heb ik Afterburner gedraaid.

GPU gebruik is dan bijna continu 99%.
CPU zijn meerdere onderdelen van, weet niet naar welke ik daar moet kijken. CPU1 usage t/m CPU8 usage - schommelt redelijk wat met max voor verschillende op 73-85%, de CPU usage zonder nummer zit meeste tijd rond de 30%.

Anoniem: 660294

Tomb Raider doet weinig met de cpu, dat draait al heel goed op een dual core. Test ook eens het cpu en gpu gebruik in je andere games.

• Pennywanda
Bij The Witcher 3 hetzelfde beeld als Tomb Raider.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-07 19:17
het ligt een beetje met hoe tevreden je bent qua framerate. Ik zou beginnen met een upgrade van de GPU. Toen ik met vergelijkbare CPU van 5870 naar een 7950 upgrade had ik een gigantische performancewinst waardoor alle games iig weer speelbaar waren. In jouw geval is een mogelijke upgrade naar een r9 380 een prima optie. Met meer wordt je CPU toch echt een te grote bottleneck. Ben je dan nog niet tevreden dan zou je eventueel een CPU upgrade kunnen uitvoeren.

Je voeding is ondertussen antiek, maar wel van een degelijke fabrikant. Of je die wilt vervangen moet je voor jezelf bepalen (hoe lang is die al in gebruik? )

• Pennywanda
Hele pc is in maart 2010 gekocht ;) - lang dus.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-07 19:17
Mocht je alleen voor een nieuwe GPU gaan dan zou ik je huidige voeding bewaren (dan blijft de risico imo nog beperkt). Blijk je dna niet tevreden qua performance te zijn en ga je dan toch een CPU + mobo vervangen, dan is de investering in hardware van zo'n mate dat een nieuwe voeding interessant wordt (just my 2 cents)
Pagina: 1