Vervangen Gigabyte GA-P67A-UD4-B3 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Mijn Gigabyte GA-P67A-UD4-B3 moederbord heeft de geest gegeven. Ik hem 'm gekocht in mei 2011 en er zit geen garantie meer op, dus op zoek naar een vervanger. Nu is dat lastig omdat het natuurlijk een ouder model betreft dat niet meer gemaakt wordt. Ik kom met de pricewatch wel uit o.a. socket 1155 etc., maar de chipset (P67) staat er niet meer tussen en daar wordt het lastig. Ik weet niet precies waar ik op moet letten bij een chipset en ook niet welk nummertje beter of gelijkwaardig is en compatibel met de rest van de hardware. Ik ben nog niet van plan om mijn pc verder te gaan upgraden, dus voorlopig zoek ik alleen even een moederbord voor niet al te veel geld dat de genoemde Gigabyte kan vervangen.

Ik zoek een?
Vervanging voor Gigabyte GA-P67A-UD4-B3 moederbord (is kapot).

Wat is je budget?
Maakt niet echt uit, als de specs maar compatible zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Windows 7 64 bit (binnenkort naar Win 10)
Intel Core i7 2600 Boxed
MSI N580GTX Twin Frozr II/OC
Kingston ValueRam 8GB(2x4GB) DDR3 1333MHz CL9
OCZ Vertex 3 120GB 2.5" SATA3
Geluidskaart (weet even niet welke, gewoon simpele)
Cooler Master Voeding Silent Pro Gold 600W, Modulair

Verder zitten er naast de SSD nog 3 gewone harddisks in en een dvd-speler en dvd-brander. Ik zoek een moederbord waarbij het aantal Sata-aansluitingen en USB-aansluitingen minstens gelijk is. De specs van het oude moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-P67A-UD4-B3 :

Socket 1155
Aantal sockets 1x
Form Factor ATX (Standard)
Moederbordchipset Intel P67
Geheugentype (moederbord) 4x DDR3
Hardeschijf bus (intern) 4x SATA-300, 2x SATA-600
Raid-modi 0, 1, 5, 10
Card Interface (moederbord) 2x PCI, 2x PCI-e 2.0 x16, 3x PCI-e x1
Aantal PCI-e x16 slots 2x
Link Interface AMD Crossfire, Nvidia SLI
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Bluetooth aanwezig Nee
Verbinding (USB/FW) 2x eSATA, 14x USB 2.0, 4x USB 3.0

Ik weet niet zeker of de specs qua PCIEX16 kloppen want volgens mij zit dat er 1x op (en 1x PCIEX8). Zie plaatje: http://www.gigabyte.com/f...oduct/2/3759/3926_big.jpg

De videokaart neemt nogal veel ruimte in, daaronder zit de geluidskaart. Verder minstens 3 fans en dus meerdere harde schijven etc.

Op zich kom ik er wel uit, alleen niet qua chipset. Is er nog een moederbord verkrijgbaar dat overeenkomt met deze specs en dat ik zou kunnen gebruiken met alle overige hardware? En dus met een vergelijkbaar aantal connecties/USB etc.?

Oh ja, er is niets overgeklokt o.i.d.

Alvast bedankt!

Update: heb op Marktplaats een ASUS P8P67 PRO (Socket 1155) gevonden. Vraagprijs 129 euro maar dit bord komt uit 2012 dus lijkt me wat aan de hoge kant? Voldoet verder wel aan alle eisen zo te zien. Met 3 maanden garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Syntagma op 17-02-2016 14:07 ]

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-02 23:57
Naar mijn inziens is het probleem dat de oudere mobos vaak niet goedkoper zijn dan de nieuwere, omdat ze niet meer gemaakt worden.

Overweeg een nieuwe serie mobo en een i5 van nieuwe generatie, anders koop zoiets wat je al gevonden had.

• Syntagma
Het is gelukt om via marktplaats een Asus P8P67 (zonder pro) te vinden voor 85 euro, zo goed als nieuw. Hij zit er al in en het werkt, alleen heb ik Windows nog niet kunnen starten omdat het toetsenbord (ps2) niet herkend wordt. Dus nog even proberen met USB. Maar er zit in elk geval weer leven in, waarschijnlijk was het dus toch het moederbord dat problemen gaf. Dit topic mag wel dicht, bedankt.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:49
Tip: laat even weten dat je al wat gevonden hebt aan de andere Tweakers die reageerde op je vraagadvertentie :+.

• Syntagma
Tip: ik had de vraag al op vervallen gezet ;-) En bovendien wilde je een reactie bij interesse :+
Maar bedankt nog.

[ Voor 46% gewijzigd door Syntagma op 19-02-2016 22:42 ]