SLI werkt niet met 2x GTX 680 Lightning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Benjamin1987
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 19:30
Ik ging vandaag eens kijken of ik SLI werkend kon krijgen voor ARK: Survival en ik kom erachter dat het systeem de tweede GPU helemaal niet pakt. Hij staat niet in apparaatbeheer, MSI Afterburner of Nvidia Control Panel. De vraag is dus hoe ik ervoor zorg dat ik SLI aan de praat krijg.
...
Dit is de hardware die ik heb:
Intel Core i7-3770K
• Asus Sabertooth Z77
• 2x 4GB Corsair Vengeance 1600MHz (Cas 7)
• 2x MSI N680GTX Lightning in SLI
• 256GB Samsung 830 series SSD
• 2x 1TB Samsung Spinpoint (F1 en F3)
• EVGA SuperNOVA 750 G2 80 Plus Gold
...

Beide kaarten heb ik individueel getest en dat werkt prima --> kaarten zijn dus oké
Ik heb de SLI Bridge op de andere poorten gezet, maar dat lijkt ook niet te werken
In het BIOS is er geen optie om SLI aan/uit te zetten .De tweede kaart zit in de middelste slot, de onderste is onbereikbaar vanwege de PSU.

Wat ik wel zie in het BIOS is dat de eerste PCIe op 16x staat met als link speed 'AUTO'. De tweede slot geeft aan 'not present'

Ik heb geen idee hoe ik dit verder kan fixen, iemand een idee?
...

edit: uitbreiding probleem info

[ Voor 15% gewijzigd door Benjamin1987 op 17-02-2016 12:35 ]

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:05

Nemesizz

Untouchable

Welk PCI-e slot zit de 2e kaart? de middelste of de onderste?

En settings in de BIOS/UEFI bekeken?

• Benjamin1987
Nemesizz schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:27:
Welk PCI-e slot zit de 2e kaart? de middelste of de onderste?

En settings in de BIOS/UEFI bekeken?
Even de info uitgebreid, zie eerste post

Verwijderd

Het internet staat bol van de problemen met het 2e PCI-expr slot van de Z77 Sabertooth. Ik heb een keer voorbij zien komen dat First priority van videokaart op PEG zetten het probleem oploste, maar het meest voorkomende is mensen die een RMA aanvragen.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Na aanleiding van Intelligo's post (dat het vaker voor komt dat het 2e slot niet zou werken) zou je misschien even kunnen testen wat het slot doet.

Gewoon 1 videokaart in slot 2 drukken en kijken of die beeld geeft (als het goed is moet normaal gesproken een PC ook beeld geven als je een videokaart in slot 2 ipv 1 drukt).
Als dat ook niet werkt is er misschien inderdaad kans dat het slot defect is.

• Benjamin1987
Nemesizz schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:42:
Na aanleiding van Intelligo's post (dat het vaker voor komt dat het 2e slot niet zou werken) zou je misschien even kunnen testen wat het slot doet.

Gewoon 1 videokaart in slot 2 drukken en kijken of die beeld geeft (als het goed is moet normaal gesproken een PC ook beeld geven als je een videokaart in slot 2 ipv 1 drukt).
Als dat ook niet werkt is er misschien inderdaad kans dat het slot defect is.
Thnx, ik ga dat morgen even proberen. Het blijkt wel dat dit inderdaad een erg veel voorkomend probleem is met dit mobo. Bedankt iig

• Benjamin1987
Ik heb geprobeerd op te starten met alleen een kaart in slot 2 en dat werkt inderdaad niet. Dat betekent dus dat het tweede slot niet werkt? Misschien dan toch maar een RMA, al kan ik dat ding eigenlijk geen 2 maanden missen

EDIT: Nu start windows helemaal niet meer op. Hij gaat t/m het laadscherm van windows en geeft dan ineens zwart beeld. Als ik het BIOS instel op iGP dan laad windows wel en geeft hij aan dat de GTX 680 prima geinstalleerd is. Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd met behoud van persoonlijke bestanden, maar het probleem blijft bestaan. Ik heb beide kaarten individueel nog een keer getest en geven beide hetzelfde probleem. Ze zitten uiteraard in het eerste slot.

Graag wat hulp

[ Voor 51% gewijzigd door Benjamin1987 op 18-02-2016 16:59 ]

Verwijderd

Rekening gehouden met ESD?

• Benjamin1987
Altijd een mogelijkheid natuurlijk, maar niet logisch mijns inziens. Waarom geven beide kaarten dan wel beeld en lijkt het probleem in Windows dan te beginnen?

Verwijderd

Niet alle onderdelen van de videokaart worden aangesproken totdat de driver ze aanspreekt. Maar goed de kans dat allebei de kaarten hierdoor gelijk kapot zouden zijn lijkt me ook niet heel groot, maar het is een mogelijkheid.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Nu start windows helemaal niet meer op. Hij gaat t/m het laadscherm van windows en geeft dan ineens zwart beeld. Als ik het BIOS instel op iGP dan laad windows wel en geeft hij aan dat de GTX 680 prima geinstalleerd is
Staat de IGP in dat eerste geval wel uit? of staat alleen de prioriteit op de PCI-e videokaart? (IGP gaat niet atlijd vanzelf uit als er een PCI-e kaart in zit, meestal wel, soms niet).

Kan dus zijn dat Windows besluit om de desktop via de IGP weer te geven ipv de GTX680.
Even in de BIOS controleren of de IGP uitstaat als je de GTX gebruikt.

Ander probleem kan zijn dat er wat is met de drivers, dit zie je vaker voorbij komen als de drivers overhoop liggen dat het ding beeld geeft totdat de drivers worden geladen (dit komt af en toe voor, of het nou nVidia, AMD of een Intel IGP is, soms kunnen de drivers zulke dingen veroorzaken).

Een nieuwe installatie van Windows, met behoud van bestanden kan zijn dat die dus een conflict krijgt met de drivers. Zelf ben ik nooit een fan van upgrades of dingen bewaren tijdens een herinstall, gezien er vaak 'rommel' achter blijft die achteraf weer allerlei problemen kan veroorzaken.

Proberen het ding op te starten in veilige modus, en even een driver cleaner erover gooien en kijken of dat wat helpt.

• Benjamin1987
Nemesizz schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:10:
[...]

Staat de IGP in dat eerste geval wel uit? of staat alleen de prioriteit op de PCI-e videokaart? (IGP gaat niet atlijd vanzelf uit als er een PCI-e kaart in zit, meestal wel, soms niet).

Kan dus zijn dat Windows besluit om de desktop via de IGP weer te geven ipv de GTX680.
Even in de BIOS controleren of de IGP uitstaat als je de GTX gebruikt.

Ander probleem kan zijn dat er wat is met de drivers, dit zie je vaker voorbij komen als de drivers overhoop liggen dat het ding beeld geeft totdat de drivers worden geladen (dit komt af en toe voor, of het nou nVidia, AMD of een Intel IGP is, soms kunnen de drivers zulke dingen veroorzaken).

Een nieuwe installatie van Windows, met behoud van bestanden kan zijn dat die dus een conflict krijgt met de drivers. Zelf ben ik nooit een fan van upgrades of dingen bewaren tijdens een herinstall, gezien er vaak 'rommel' achter blijft die achteraf weer allerlei problemen kan veroorzaken.

Proberen het ding op te starten in veilige modus, en even een driver cleaner erover gooien en kijken of dat wat helpt.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal vanmiddag nog eens eea proberen, maar ik vraag me af of het op deze manieren te verklaren is. Het probleem begon al voor ik windows opnieuw installeerde namelijk. Toen liep de pc constant vast in windows zelf als ik via de graka het beeld had aangesloten. Daarvoor heb ik wel menigmaal met de kaarten gespeeld om te testen of ik het 2e slot werkend kon krijgen. Ik ben als de dood dat ik de kaarten om zeep zou hebben geholpen, al zou ik dat erg vreemd vinden, allereerst vanwege het feit dat ze allebei dan kapot zouden zijn en tweede omdat ze goed beschermt lijken te zijn met backplate en al.

Daarnaast als het gaat om het in/uitschakelen van de igp. Dat zou moeten betekenen dat ik kan opstarten met de monitior aangesloten op de kaart om vervolgens de kabel in het mobo te stoppen en dat hij dan beeld zou moeten geven toch? Of zie ik dat verkeerd.

Nogmaals dank voor alle reacties, vind het best cool dat mensen de moeite nemen te helpen _/-\o_

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Benjamin1987 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:52:
[...]

Daarnaast als het gaat om het in/uitschakelen van de igp. Dat zou moeten betekenen dat ik kan opstarten met de monitior aangesloten op de kaart om vervolgens de kabel in het mobo te stoppen en dat hij dan beeld zou moeten geven toch? Of zie ik dat verkeerd.
Dat was wel de theorie ;)
Meestal gaat een IGP vanzelf uit als je een PCI-e kaart gebruikt, maar zijn gevallen dat de IGP toch actief blijft.
En ik heb wel vaker rare fratsen gezien in Windows met 2 GPU's (IGP en 'dedicated' , maar dat was dan vaak met laptops), en ook met multimonitor setups wil het wel eens gebeuren dat het beeld naar het verkeerde scherm gestuurd werd.

Maar als het 2e PCI-e slot (waarschijnlijk) al niet meer werkt, wie weet wat er mogelijk nog meer niet goed (meer) werkt op dat bord?

Je zou de GTX kaarten in een andere PC kunnen testen zodat je zeker weet dat die niet (perongeluk) om zeep zijn geholpen. Denk het haast niet dat ze kapot zijn en dat het probleem bij het moederbord/software ligt, maar dan zou je het in elk geval kunnen uitsluiten.

• Benjamin1987
Nemesizz schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:31:
[...]

Dat was wel de theorie ;)
Meestal gaat een IGP vanzelf uit als je een PCI-e kaart gebruikt, maar zijn gevallen dat de IGP toch actief blijft.
En ik heb wel vaker rare fratsen gezien in Windows met 2 GPU's (IGP en 'dedicated' , maar dat was dan vaak met laptops), en ook met multimonitor setups wil het wel eens gebeuren dat het beeld naar het verkeerde scherm gestuurd werd.

Maar als het 2e PCI-e slot (waarschijnlijk) al niet meer werkt, wie weet wat er mogelijk nog meer niet goed (meer) werkt op dat bord?

Je zou de GTX kaarten in een andere PC kunnen testen zodat je zeker weet dat die niet (perongeluk) om zeep zijn geholpen. Denk het haast niet dat ze kapot zijn en dat het probleem bij het moederbord/software ligt, maar dan zou je het in elk geval kunnen uitsluiten.
Even een update. Ik heb getest of de igp aangaat als windows start, maar dat is niet het geval. Windows loopt nl helemaal vast vlak voor het verschijnen van het inlogscherm. Er komt dan dus geen beeld via de igp. Ik krijg het ook niet voor elkaar als ik in het BIOS PCIe als uitvoer selecteer ipv 'auto'.

Vervolgens heb ik driver sweeper gedownload en in safe mode alles gedeïnstalleerd en driver sweeper gedraait. Maar......het probleem verandert niet. Ik kan in safe mode niet de NVIDIA drivers installeren, dus weer terug gegaan naar igp modus en daar de drivers geïnstalleerd om vervolgens weer te switchen naar 'auto' in het BIOS. Nog steeds loopt hij vast in het wndows laadscherm of stopt hij op dat moment helemaal met beelduitvoer. Windows start hoe dan ook niet op want er komt geen opstart tune.

Ik heb helaas geen mogelijkheid om mijn videokaarten te testen, dus weet even niet meer wat ik zou kunnen doen.

• Demotje
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-05-2021
Benjamin1987 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 14:32:
[...]

Even een update. Ik heb getest of de igp aangaat als windows start, maar dat is niet het geval. Windows loopt nl helemaal vast vlak voor het verschijnen van het inlogscherm. Er komt dan dus geen beeld via de igp. Ik krijg het ook niet voor elkaar als ik in het BIOS PCIe als uitvoer selecteer ipv 'auto'.

Vervolgens heb ik driver sweeper gedownload en in safe mode alles gedeïnstalleerd en driver sweeper gedraait. Maar......het probleem verandert niet. Ik kan in safe mode niet de NVIDIA drivers installeren, dus weer terug gegaan naar igp modus en daar de drivers geïnstalleerd om vervolgens weer te switchen naar 'auto' in het BIOS. Nog steeds loopt hij vast in het wndows laadscherm of stopt hij op dat moment helemaal met beelduitvoer. Windows start hoe dan ook niet op want er komt geen opstart tune.

Ik heb helaas geen mogelijkheid om mijn videokaarten te testen, dus weet even niet meer wat ik zou kunnen doen.
Heeft uw u windows al proberen opnieuw te installeren?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Schiet me ineens te binnen, maar misschien even een Linux live-cd proberen (welke versie maakt niet veel uit, zelf ga ik vaak voor Mint omdat ik die wat prettiger vond werken).

Omdat je aangeeft dat het beeld op zwart gaat net voor het inlog scherm vermoed ik toch dat er wat mis is met een driver (chipset, videodriver, of iets anders).
Met zo'n live-cd kun je dan Windows drivers uitsluiten.

Want zonder een 2e PC is het wat lastig om zeker te zijn of die 680's nog goed zijn of ook defect zijn geraakt (al ga ik er nog steeds vanuit dat ze nog wel goed zijn).

• Benjamin1987
Nemesizz schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:45:
Schiet me ineens te binnen, maar misschien even een Linux live-cd proberen (welke versie maakt niet veel uit, zelf ga ik vaak voor Mint omdat ik die wat prettiger vond werken).

Omdat je aangeeft dat het beeld op zwart gaat net voor het inlog scherm vermoed ik toch dat er wat mis is met een driver (chipset, videodriver, of iets anders).
Met zo'n live-cd kun je dan Windows drivers uitsluiten.

Want zonder een 2e PC is het wat lastig om zeker te zijn of die 680's nog goed zijn of ook defect zijn geraakt (al ga ik er nog steeds vanuit dat ze nog wel goed zijn).
Ik zat het weekend in België dus vandaar een iets verlate reactie. Het is een absoluut topidee om Linux er even op te knallen, thnx _/-\o_ . Ik heb zojuist Ubuntu 14.04 geïnstalleerd en een glmark2 benchmark gedraaid. Allereerst met X.org drivers en vervolgens met de Nvidia drivers. Beide benchmarks draaiden goed, waarbij de score met Nvidia drivers overeen kwam met scores van anderen met een GTX680. Ik heb dit met 1 kaart getest en de conclusie is dus dat deze prima functioneert. Het geet ook aan dat het eerste slot van het mobo dus nog wel prima functioneert.

Dit wil dus waarschijnlijk zeggen dat er een windows driver probleem is. Ik ben nu bezig een mediatool met win10 te maken om een volledige clean install te doen. Het hele gezeur hangt dus misschien niet samen met het testen van de verschillende kaarten, maar eerder met de installatie van de nieuwste Nvidia drivers die misschien niet voldoen. Ik hoop dat een verse installatie van windows 10 het probleem eindelijk oplost. Ik installeer dan maar even niet de allernieuwste drivers van Nvidia.

So far bijzonder bedankt (met name Nemesiszsz oid :P ) en ik laat het weten als het gelukt is (of niet :X )

EDIT: Gisteravond nog een keer windows opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft bestaan. Misschien niet zo vreemd aangezien windows er direct tijdens de installatie de laatste Nvidia drivers op gooit. Geprobeerd te verwijderen en de vorige versie erop gezet maar dat heeft niet geholpen. Nu nog maar eens opnieuw installeren zonder internet toegang, en dan handmatig oude drivers erop zetten :s

[ Voor 9% gewijzigd door Benjamin1987 op 22-02-2016 09:05 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Toch een hele opluchting dat die 680's dan nog goed zijn en het PCI-e slot (1e althans) ook nog.

Inderdaad maar proberen zonder internetverbinding dan drivers installeren. Maar dan zit je straks waarschijnlijk wel weer, dat wanneer je de kabel er weer indrukt dat ie meteen weer een (brakke) driver gaat downloaden en installeren.

• Benjamin1987
Nemesizz schreef op maandag 22 februari 2016 @ 11:46:
Toch een hele opluchting dat die 680's dan nog goed zijn en het PCI-e slot (1e althans) ook nog.

Inderdaad maar proberen zonder internetverbinding dan drivers installeren. Maar dan zit je straks waarschijnlijk wel weer, dat wanneer je de kabel er weer indrukt dat ie meteen weer een (brakke) driver gaat downloaden en installeren.
Dat is inderdaad nogal een opluchting. Ik heb de andere kaart nog niet getest, maar verwacht dat die dan ook nog prima werkt. Is er een manier waarmee ik kan voorkomen dat windows automatisch een brakke driver download? Ik neem toch aan dat je dat in kunt stellen via Nvidia control panel? Ik zal vanmiddag weer eens kijken.

Ik wil op termijn toch over naar een andere kaart, dus misschien doe ik dat dan wel op korte termijn. De 680's gaan dan in de verkoop ;w

EDIT: Ik denk dat ik even een nieuw topic aanmaak, het originele probleem is niet echt toepasselijk meer namelijk

[ Voor 6% gewijzigd door Benjamin1987 op 23-02-2016 08:52 ]

Pagina: 1