NAS aanschaffen, HDD uit PC halen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Momenteel maak ik gebruik van Dropbox Pro, dat is 1TB per jaar en dat kon ik vorig jaar kopen voor €69,-. Nu is dat jaar voorbij en ga ik €99 betalen en dat vind ik wat teveel worden. Mijn gedachtegang: als ik (samen met mijn vriendin) een NAS koop heb ik die investering er zo uit en Dropbox blijf ik elk jaar betalen.

Ik wil hem bij Coolblue bestellen, daar heb ik nog een waardebon van €100 van. Nou zag ik dat zowel daar als hier de pricewatch: Synology DiskStation DS216play op nummer 1 staat, dus dat lijkt me wel een goede.

In mijn huidige PC gebruik ik een 250GB SSD (pricewatch: Crucial BX100 250GB) en een 1TB HDD (pricewatch: Seagate Desktop HDD, 1TB). Ik gebruik mijn SSD voor het besturingssysteem, de meeste programma's en enkele games. Al mijn documenten, films, foto's en andere data staan op de HDD.

De gehele D schijf (de HDD) wordt gesynct met Dropbox, zodat ik overal van mijn bestanden gebruik kan maken. Dit is ook wat ik met mijn NAS wil doen. Als ik naast mijn 1,25TB nog een NAS van 2TB zou hebben, zou dit voor mij (plus mijn vriendin, die zelf ook een 500GB HDD in haar iMac heeft) overdreven veel opslag zijn.

Ik vroeg me daarom af:

Is de HDD die ik in mijn computer heb (pricewatch: Seagate Desktop HDD, 1TB) geschikt om in een NAS te plaatsen?

En zou het verstandig zijn mijn HDD uit de computer te halen en in de NAS te zetten, waardoor ik geen interne HDD meer heb, maar slechts nog een SSD? Het zou wel een mooie geldbesparende oplossing zijn, ik zou dan alleen nog een tweede 1TB HDD hoeven kopen, en dan kan ik de komende jaren vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 15:07
Dus je wil de ene harde schijf met waardevolle data uit je PC halen en in je NAS steken? Dat wil zeggen dat als er iets mis gaat met de NAS, je alles kwijt bent...
Bij dropbox heb je nog iets van garantie dat je data niet zomaar verloren gaat, zou jammer zijn dat je dat zonder nadenken opgeeft.

Als je ruimte over hebt op de NAS kan je versioning inschakelen, dat je nog oude versies van je bestanden hebt. Daarnaast is het verstandig (sommigen zouden zeggen verplicht) om een backup van je NAS te hebben. Daarvoor zou je de HDD in je PC kunnen gebruiken, om periodiek een dubbeltje van je data naar te schrijven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:48
Dat zou ik niet verstandig vinden. ten eerste zal je NAS de hdd formatteren naar een bestandssysteem wat de NAS snapt (EXTfs of XFS of zo) en wist hij de schijf.

Daarnaast en nog veel belangrijker een NAS is geen backup. Nu heb je data op je PC en je data in Dropbox. Als je straks je data alleen nog op de NAS hebt, ben je de lul wanneer deze crasht (niet óf deze crasht, maar wanneer want alles gaat stuk).

Doe het zoals ik het doe, data op je pc die elke avond naar je NAS wordt gepusht. Schijf in pc stuk? nieuwe erin en data terugzetten. Nas stuk? nieuwe kopen en data terugzetten.

edit: damn ninja's!

[ Voor 3% gewijzigd door Uncle Mel op 17-02-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:35
Vooropgesteld: Een NAS zou je alleen maar moeten gebruiken met harddisks van de Hardware Compatability List (HCL). Voldoet jouw PC-harddisk daaraan? Dat gegeven zou je uitgangspunt moeten zijn.

Gezien je openingspost wou je beide 1 TB harddisks (die uit je PC en een nieuwe) combineren tot een NAS met 2 TB opslagcapaciteit.
Waarom dan niet één of 2 nieuwe interne harddisks van de HCL gekocht van 2 of 3 TB (i.v.m. toekomstbestendigheid).

En een NAS is niet gelijk aan een backup (zoals eerder al opgemerkt), maar een availability voorziening (= altijd bij de laatste versie van je data kunnen) en beschermt je data niet tegen hardwaredefecten, Bitlockers en andere Malware.
Een goed gezegde is dat belangrijke (want jij wil er zelfs altijd en overal bij kunnen) data geen belangrijke data is als je hem niet tenminste op 3 locaties hebt opgeslagen.
In jouw geval:
- lokale PC = 1
- een periodiek gesyncrhoniseerde NAS = 2
- en nummer 3 is een offline backup, liefst ook nog in verschillende versies (van ver uiteenlopende data). Dit houdt in dat voor belangrijke data eigenlijk periodiek een backup moet maken op een extern bewaarde harddisk (USB? 4 TB om meerdere versies te kunnen bewaren i.v.m. Bitlockers, Malware en eigen onvoorziene delete-acties die achteraf als "dom" worden ervaren?).

Dus kijk wat je doel is en welke hardware daarbij hoort.
Ik denk: één interne harddisk van de HCL van 2 TB minimaal, vergezeld van een externe harddisk van 3 a 4 TB: die zijn momenteel niet zo duur meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-05 11:05
Momenteel maak ik gebruik van Dropbox Pro, dat is 1TB per jaar en dat kon ik vorig jaar kopen voor €69,-. Nu is dat jaar voorbij en ga ik €99 betalen en dat vind ik wat teveel worden. Mijn gedachtegang: als ik (samen met mijn vriendin) een NAS koop heb ik die investering er zo uit en Dropbox blijf ik elk jaar betalen.

Ik wil hem bij Coolblue bestellen, daar heb ik nog een waardebon van €100 van. Nou zag ik dat zowel daar als hier de pricewatch: Synology DiskStation DS216play op nummer 1 staat, dus dat lijkt me wel een goede.
De investering zo eruit hangt er een beetje vanaf wat je wilt aanschaffen: de pricewatch: Synology DiskStation DS216play komt nu zonder disk op €241, dus al 2.5 jaar dropbox. Dan nog schijven bijrekenen bijvoorbeeld 2X http://tweakers.net/price...a-6-gb-swd20efrx-2tb.html = €182 voor 2TB in RAID1.
Dus een totaal van €423, dus gelijk aan 4.5 jaar dropbox, maar je hebt wel dubbel zoveel opslagruimte.
Ik vroeg me daarom af:

Is de HDD die ik in mijn computer heb (pricewatch: Seagate Desktop HDD, 1TB) geschikt om in een NAS te plaatsen?

En zou het verstandig zijn mijn HDD uit de computer te halen en in de NAS te zetten, waardoor ik geen interne HDD meer heb, maar slechts nog een SSD? Het zou wel een mooie geldbesparende oplossing zijn, ik zou dan alleen nog een tweede 1TB HDD hoeven kopen, en dan kan ik de komende jaren vooruit.
Ik zou het niet aanraden om deze schijf in je NAS te plaatsen. Ze is niet gemaakt voor 24/7 te draaien en gezien je ze al even in de PC hebt zitten is ze ook niet meer 'nieuw', waardoor ze in de NAS het niet lang zou uithouden.
Beter is om meteen 'NAS-rated' schijven aan te kopen die langer meegaan onder constant gebruik. Schijven zoals de WD RED serie of HGST Deskstar NAS.
Bijkomend is het plaatsen van 2 X 1TB schijven in RAID0 wel mogelijk, maar als 1 van de 2 schijven het begeeft, ben je gelijk alle data kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Twanne op 17-02-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dusky Demon NL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Al met al klinkt het alsof een NAS niet de beste oplossing is nu. Het lijkt erop alsof ik Dropbox ook nog een jaar voor €69 kan kopen, dus dan doe ik dat waarschijnlijk. De gebruikersvriendelijkheid van Dropbox is ook wel wat waard. En het is inderdaad fijn te weten dat mijn bestanden altijd geback-upped zijn.
Pagina: 1