[Feature] Shopreviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-06 15:41
Steeds vaker als ik naar shopreviews kijk zie ik meerdere reviews bij shops van 'verdachte' accounts.

Een 'verdacht' account: Een account dat op dezelfde dag als de datum van plaatsing van een shopreview is geregistreerd en vervolgens geen enkele activiteit meer heeft.

Voorbeelden:
http://tweakers.net/shopreview/permalink/152813/
http://tweakers.net/shopreview/permalink/152805/
http://tweakers.net/shopreview/permalink/152587/

Ik noem het verdachte accounts omdat ik natuurlijk niet met 100% zekerheid kan zeggen dat het een account is dat puur gemaakt is om de shop een goed voorkomen te geven.

Een minimale aanpassing die zorgt voor een beter overzicht (verschil tussen nieuwe accounts en langer bestaande accounts) lijkt mij om hetzelfde systeem als bij de productreviews toe te passen. Namelijk de Newbie status:
quote: Newbie status
Newbie is een nieuwe status binnen Tweakers en heeft enkel betrekking op reviews. De status benadrukt dat de review is geschreven door een beginnende reviewer. Dit zegt verder niks over de kwaliteit van de review.

Newbie af? Newbie is ook een aanmoediging voor de gebruiker. De status is dan ook niet definitief en verdwijnt na verloop van tijd door verhoogde activiteit. Post een comment op een artikel, schrijf nog een review of meng je in een discussie op het forum. Voor je het weet ben je newbie af en ga je op voor karmakoning.
Voorbeeld:
productreview: Samsung Galaxy S6 32GB Zwart review door Cranfbob2UI

Er wordt enkel een label toegevoegd naast de naam van de gebruiker waaraan te zien is dat dit een beginnende reviewer is. Als zo'n labeltje ook bij shopreviews zou worden toegevoegd zou dit volgensmij het overzicht van (voor mijn betrouwbare) shopreviews flink vergroten.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:46
Ik vind het op zich wel een goed idee, maar ik zie niet echt in wat de meerwaarde ervan is. Natuurlijk, Tweakers die langer actief zijn zullen "betrouwbaarder" zijn, maar dat hoeft zeker niet in elk geval te zijn. Er zijn ook Tweakers die een aantal jaar geleden zijn geregistreerd en sindsdien enkel een shopreview hebben geplaatst. Is dit dan een betrouwbaardere review? In mijn optiek niet, het is gewoon heel lastig te zeggen of er enkel een account is aangemaakt om een goede review voor een winkel te plaatsen om zo de winkel in goed licht te zetten. Daarom lijkt het me niet echt noodzakelijk, omdat het niet na te gaan is of het daadwerkelijk om een "nepaccount" gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rips10
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-06 15:41
Vandaar is het idee ook om er enkel een 'newbie' label aan te hangen, niet 'onbetrouwbaar' oid. Iedere gebruiker kan voor zich zelf bepalen wat voor waarde een 'newbie' label voor hem/haar heeft.

Eigenlijk is het gewoon precies hetzelfde idee wat al toegepast is bij product reviews.
De status benadrukt dat de review is geschreven door een beginnende reviewer. Dit zegt verder niks over de kwaliteit van de review.
Het geeft aan dat de shopreview afkomstig is van een beginnende gebruiker. Het zegt verder niets over de kwaliteit/betrouwbaarheid van de shopreview.