Toon posts:

Ziggo SPAM en afgesloten worden

Pagina: 1
Acties:
  • 12.359 views

Onderwerpen

• Juggernaut1987
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02 00:27
Beste tweakers,

Gisteren had ik opeens geen internet meer. De lan lampjes van de modem bleven ook allen uit. "Vast een storing" en ik ging naar mijn werk. Tot mijn vader mij belde dat hij de Ziggo helpdesk had gebeld en we worden beschuldigd van het versturen van SPAM mail. Er was mijn vader geadviseerd up to date virusscanners en dergelijke te draaien en te zorgen dat alle machines schoon waren zodat we weer aangesloten konden worden.
Toen mijn vader vroeg hoe hij zijn virusscanners moest updaten zonder internet kreeg hij de reactie dat hij maar even naar de buren moest lopen 8)7
Enig bewijs van het versturen van SPAM, hoeveel, wanneer, hoelaat, vanaf welk email adres, op welke poort kreeg hij ook niet.

Al met al, toen ik thuiskwam, nog steeds geen internet. Nu gebruiken wij thuis een aantal Macs en een aantal Windows PC's. Logisch nadenkend kwam ik tot de conclusie dat de HP mediaserver de boosdoener zou kunnen zijn, deze staat immers altijd aan en draait Windows Server. Ik probeerde met remote desktop op de server in te loggen, er niet aan denkend dat s'ochtends alle LAN lampjes uit waren. En jahoor, het hele thuisnetwerk lag plat. Inloggen op de server ging niet, dus met scherm, toetsenbord en muis de meterkast in om een scan te starten. De HUE verlichting in de woonkamer deed ook niets, leuk die verlichting, als je een netwerk hebt haha.

Vanmorgen heb ik zelf met de klantenservice gebeld, ze wilden weten welke virusscanners we gebruikten, welke OS'en en ga zo maar door. Inmiddels waren 6/8 machines klaar met scannen en waren alleen "clean" verklaart door Eset en Sophos for Mac. De laatste 2 PC's, mijn server en de computer van mijn vader waren nog met een scan bezig. Deze heb ik voor de zekerheid losgekoppeld van het netwerk.

Het gesprek met de medewerker verliep ongelooflijk stroef. Voor mijn gevoel vooral omdat het helpdeskmedewerkers zijn die geen enkele kennis van zaken hebben en enkel een draaiboek met standaardvragen en oplossingen kunnen volgen. Op mijn vraag of ik een log kon krijgen werd geantwoord dat die niet geleverd kon worden. Op de vraag waarom niet alleen de complete internettoegang wordt afgesloten maar ook de DHCP server van de modem wordt uitgezet kreeg ik te horen dat dit protocol was. Waarom klanten niet gebeld worden voordat er modems worden afgesloten kreeg ik te horen dat dat ook protocol was. Op de vraag of de medewerker mij door kon verbinden met de afdeling "Abuse" die de afsluiting heeft georganiseerd werd negatief geantwoord. Waarom hij dat niet mocht en kon wist hij ook niet, wel kon hij melden dat ook dit het protocol was. Eindstand, geen steek wijzer geworden, maar binnen 24u zou ik weer verbinding moeten hebben. Gebeurde het echter weer zou Ziggo ons een week afsluiten, ik heb de medewerker maar op het hart gedrukt dat als het weer gebeurt wij Ziggo permanent afsluiten.

Al met al vind ik de manier van werken bij Ziggo in deze situaties ontzettend slecht en bot. Er wordt een beschuldiging gedaan zonder enig bewijs of informatie. Er wordt bot gereageerd door de helpdesk en feitelijk komt het eropneer dat het "jouw probleem" is. De gehele verbinding wordt afgesloten, niet alleen bijvoorbeeld de email poorten, maar ook het thuisnetwerk leggen ze plat, mits je geen eigen router met DHCP had ingesteld (wat ik natuurlijk nu snel gedaan heb).

Nu mijn vraag aan de andere Tweakers,
Ziggo heeft een zorgplicht om het internet en het netwerk veilig en schoon te houden, dit is duidelijk. Maar gaat het compleet afsluiten van een verbinding vanwege een probleem, om daarna geen enkele, hulp bij, of informatie over, het probleem te bieden niet veel te ver? En het lamleggen van het thuisnetwerk van een gebruiker, mag dit wel? Voor mijn gevoel heeft Ziggo autoriteit over al het verkeer het modem uit het internet op, niet over mijn thuisnetwerk en is het niet aan hen mijn thuisnetwerk plat te leggen. Ze hadden bijvoorbeeld ook geen verkeer meer het modem uit kunnen laten zonder de rest te verstoren.

Ik ga er niet van uit dat Ziggo ons zonder reden heeft afgesloten, er lopen immers nog 2 scans. Maar het schijnt dat andere providers deze situaties toch klantvriendelijker aanpakken.

Ik hoor graag reacties, meningen of feedback over tweakers in dezelfde situatie, over het optreden van Ziggo en over andere providers. Wie weet een reden om over te stappen.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-03 12:01
Maar, is de switch in je modemrouter dan ook uit?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:20

E-Vix

Nu met sneeuw!

Voor zover ik weet is dit standaardprocedure bij alle providers. Er wordt abuse vanaf jouw aansluiting geconstateerd, dus wordt jouw verbinding afgesloten. Mogelijk dat dat op jouw type modem alleen kan door het hele modem offline te halen.
Voorheen heb ik dit een keer met XS4all gehad (al een jaar of 10 geleden). Toen heb ik ook de logs van de scans aan moeten leveren voordat ik weer aangesloten werd.

Overigens sluiten ze je niet af als er 1 klacht binnen komt. Het gaat echt om tientallen klachten voordat ze je af willen gaan sluiten. Het is dus voor 99,99% zeker dat er bij jou dan iets niet in orde is.

Overigens hoeft een virus niet de boosdoener te zijn in jouw geval. Het kan ook zijn dat je een open SMTP relay op één van je computers hebt staan. Je Windows Server is dan de hoofdverdachte. Heb je toevallig poort 25 naar die server geforward staan? Met een virus scanner ga je er in ieder geval niet uit komen. Zodra je weer aangesloten bent zou je online een een scan uit kunnen laten voeren op jouw IP adres. Dat kan in ieder geval op www.mxtoolbox.com.

Als je niks hebt kunnen vinden en niks op hebt kunnen lossen, wees dan niet eigenwijs door je weer aan te laten sluiten met de gedachte dat er niets is. Grote kans dat je dan binnen een dag weer geblokkeerd bent, en zoals ze al aangegeven hebben is dat dan voor een week.

De afdeling abuse is voor zover ik weet bij geen enkele provider bereikbaar. Die sluiten per dag misschien wel tientallen klanten af, en als ze vervolgens iedere afgesloten klant telefonisch te woord zouden moeten staan dan hebben ze wel 2 of 3x zoveel man nodig op die afdeling. Aangezien het geen standaard goedkope helpdeskmedewerkers zijn maar meestal wat duurder betaalde beheerders is het simpelweg goedkoper om een paar man helpdesk extra in te huren in plaats van een paar man abuse.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• harmpie21
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:48
Zelf 1 x gehad bij KPN. Afgelopen jaar nog, alleen dit ging met betrekking het de FTP van mijn Synology.

Hierin hebben ze wel netjes geholpen. Was binnen 12 uur weer "online". Als het goed is heeft Ziggo hiervoor een apart nummer van hun abuse team. Deze kan je vragen bij de kls van Ziggo.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Los van zaken als malware/open relays, kan zoiets ook domweg komen doordat je servertje is ingesteld om email notificaties te sturen bij bepaalde gebeurtenissen en dat er op die server iets op hol geslagen is wat een stortvloed aan notificaties oplevert.

Dat heb ik zelf een keer aan de hand gehad. Alleen werd toen (2009) alleen de SMTP toegang geblokkeerd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb hierover eens wat geschreven in Blokkade Ziggo door teveel e-mail

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:55
Ik denk dat het ook meer om de onbeschoftheid van Ziggo gaat. Ja een provider heeft een plicht om te zorgen dat ze dit zo snel mogelijk de kop indrukken, aangezien ze anders zelf op een blacklist komen te staan. Maar KPN pakt het toch iets netter aan. Ziggo legt je lam en zegt eigenlijk zoek het zelf uit, als je het niet goed doet, sluiten we je nog langer af. Je naar de buren sturen om het probleem op te lossen.... :x

Ik ben niet zo verbaasd dat Ziggo langzaam klanten aan het verliezen is.

Het kan in ieder geval geen kwaad om op al je machines een virusscanner te hebben draaien.

Carpe Diem

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Ziggo heeft onlangs mijn mail gedeeltelijk geblokkeerd. Bleek dat CloudMark, de spamfilterdienst die Ziggo gebruikt, mijn domeinnaam om een of andere reden als bron van spam zag (dus niet eens mijn ip-adres) Ook in dit geval geen enkele (nuttige) communicatie over de aard of bron van de blokkering.

Ik heb een klacht bij de ACM ingediend die in behandeling is. Al is de reactie van Ziggo echt bedroevend, ze stellen zo ongeveer dat iedereen het doet, het internet niet zou werken zonder zulke spamfiltering en wettelijke bepalingen als het op de hoogte brengen van een blokkade voor Ziggo niet van toepassing zijn.

Dit draadje ga ik volgen. Er zijn vast meer mensen die zonder melding en aanleiding (dus niets kunnen vinden op eigen pc's) blokkades krijgen van Ziggo.

edit:
typo

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• Juggernaut1987
RobinF schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:18:
Maar, is de switch in je modemrouter dan ook uit?
Ja die zetten ze ook uit, je HUE lampen of inloggen op je servertje is er dus niet meer bij.
muppet99 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:35:
Ik denk dat het ook meer om de onbeschoftheid van Ziggo gaat. Ja een provider heeft een plicht om te zorgen dat ze dit zo snel mogelijk de kop indrukken, aangezien ze anders zelf op een blacklist komen te staan. Maar KPN pakt het toch iets netter aan. Ziggo legt je lam en zegt eigenlijk zoek het zelf uit, als je het niet goed doet, sluiten we je nog langer af. Je naar de buren sturen om het probleem op te lossen.... :x

Ik ben niet zo verbaasd dat Ziggo langzaam klanten aan het verliezen is.

Het kan in ieder geval geen kwaad om op al je machines een virusscanner te hebben draaien.
Dit is precies wat ik bedoel! De manier waarop schoot mij echt in m'n verkeerde keelgat.

[Voor 71% gewijzigd door Juggernaut1987 op 17-02-2016 14:02]

• Juggernaut1987
Inmiddels heb ik een log file ontvangen nadat ik via google het emailadres van de afdeling abuse had gevonden (abuse@ziggo.nl)

IP : 94.210.xx.xx
Mail amount : 650
First seen : 07:46:04
Last seen : 08:31:20
Block added : Tue Feb 16 08:31:20 2016
Customer notified : No

Vooral de laatste regel, het in zijn geheel afsluiten is tot daaraantoe maar je klanten dit niet laten weten?
Gelukkig bied dit logbestand meer informatie dan wat de kls me kon geven. Daar hadden ze nog nooit van een log bestand gehoord en ook niet dat ik dat kon krijgen.

Of mijn mediaservertje is geinfecteerd, deze stond sowieso dit tijdstip aan. Of 1 andere Windows PC kan de boosdoener zijn, die stond op het tijdstip in "slaapstand" maar niet echt uit (stekker eruit).

EDIT: Iemand nog tips deze systemen op te schonen? Mijn servertje draait nu een full eset scan. Wat zou een goeie anti malware zijn? Malwarebytes en HitmanPro? De PC installeer ik denk ik opnieuw, dit gaat me voor de server ivm setup te ver maar zo ben je denk ik wel het snelst van het gezeur af.

[Voor 15% gewijzigd door Juggernaut1987 op 17-02-2016 14:17]

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:07
Enkele jaren geleden na een lan party gehad bij kpn. Deze plaatst je in een soort van noord koreaanse versie van het internet waar slechts eenbeperkte subset van sites beschikbaar iss (maar in het geval van een infectie zou ik toch echt niet graag internetbankieren...)

Klantenservice kon niks doen en we moesten per mail reageren op een notificatie die naar het kpn hoofdaccount gestuurd was. Verhaal uitgelegd en anderhalve dag zonder internet gezeten. Toen juist naar ziggo overgestapt. Later de oorzaak nog gevonden doordat die kerel zelf thuis even later ook afgesloten werd.

Zo'n providers eigen respons op klachten zal vast wel niet heel rap zijn. Dat kwartiertje extra om even een belletje te plegen voordat je iemand afsluit lijkt me minstens op z'n plaats...

--edit--
Loop gewoon het hele lijstje af
mallwarebytes
adwcleaner
superantispyware
TDSSKiller
combofix
Junkware Removal Tool
naast natuurlijk een scan van een 'echte' virusscanner

volledige reset van je browsers

sommigen doen hun werk trouwens beter in safemode

[Voor 12% gewijzigd door NESFreak op 17-02-2016 14:40]

• bszz
  • Laatst online: 07:08
Juggernaut1987 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:01:
Beste tweakers,

[...]

Nu mijn vraag aan de andere Tweakers,
Ziggo heeft een zorgplicht om het internet en het netwerk veilig en schoon te houden, dit is duidelijk. Maar gaat het compleet afsluiten van een verbinding vanwege een probleem, om daarna geen enkele, hulp bij, of informatie over, het probleem te bieden niet veel te ver? En het lamleggen van het thuisnetwerk van een gebruiker, mag dit wel? Voor mijn gevoel heeft Ziggo autoriteit over al het verkeer het modem uit het internet op, niet over mijn thuisnetwerk en is het niet aan hen mijn thuisnetwerk plat te leggen. Ze hadden bijvoorbeeld ook geen verkeer meer het modem uit kunnen laten zonder de rest te verstoren.

Ik ga er niet van uit dat Ziggo ons zonder reden heeft afgesloten, er lopen immers nog 2 scans. Maar het schijnt dat andere providers deze situaties toch klantvriendelijker aanpakken.

Ik hoor graag reacties, meningen of feedback over tweakers in dezelfde situatie, over het optreden van Ziggo en over andere providers. Wie weet een reden om over te stappen.
Of het mag? Wellicht, maar zolang er andere aanbieders zijn die hier klantvriendelijker mee omgaan nemen ze wel een commercieel risico. Door XS4All ben ik een keer geblocked omdat ik een verkeerde poort had geforward. Hier kreeg ik netjes alle info over en ik werd geïnformeerd over de aanpassingen die ik moest doen. LAN bleef gewoon functioneren.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:09
Er zijn meer providers die er zo mee om gaan. Helaas genoeg ook nog wel eens verschillende methodes per gebruiker bij dezelfde provider.
Wel moet ik zeggen dat er ook providers zijn welke je een secure mogelijkheid geven (proxy of seperated subnet met beperkte opties) waardoor je dan wel je webmail kan checken en virusscanners kan updaten.

Zelf heb ik geen ervaring met afsluiting, KPN heeft mij wel ooit op het thuistelefoonnummer gebeld dat poort 25 open stond (jaaaaren terug), foutje in de serverconfig maakte dit een risico toendertijd. Gefixed en nooit weer iets gehoord (draai nu geen mailserver meer thuis).

Uiteindelijk zal je sowieso al je machines moeten controleren dmv virusscanner etc. Mocht je nou een PC tegenkomen welke besmet lijkt en je twijfelt of je het virus (of wat dan ook) hebt weten te verwijderen, kun je altijd iets proberen als de Kaspersky Rescue Disk (bootable disc image ter download op de site, is een linux bootable image met een vrij agressieve check, het kan in theorie windows slopen, zelf nog nooit meegemaakt).
Vanuit Windows zelf, MBAM, ADWcleaner, HitmanPro, the usual.
Loop bij de server de settings na, loopt portforwards na (zodra je weer kan).

Succes met het oplossen!

• ToFast
  • Laatst online: 16-03 17:30
Juggernaut1987 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:11:
knip
EDIT: Iemand nog tips deze systemen op te schonen? Mijn servertje draait nu een full eset scan. Wat zou een goeie anti malware zijn? Malwarebytes en HitmanPro? De PC installeer ik denk ik opnieuw, dit gaat me voor de server ivm setup te ver maar zo ben je denk ik wel het snelst van het gezeur af.
Misschien het advies opvolgen dat in dit topic door andere tweakers is gegeven? Grote kans dat het geen virus of malware is, maar een regel of automatische mail-waarschuwing van bepaalde software op je (media)server.

Zo weet ik bijvoorbeeld dat de Brother laser printer (wi-fi) hier ook mail kan versturen.

• Juggernaut1987
ToFast schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:38:
[...]

Misschien het advies opvolgen dat in dit topic door andere tweakers is gegeven? Grote kans dat het geen virus of malware is, maar een regel of automatische mail-waarschuwing van bepaalde software op je (media)server.

Zo weet ik bijvoorbeeld dat de Brother laser printer (wi-fi) hier ook mail kan versturen.
Hele goede tips inderdaad. Ik heb domme printers en naar ik weet nergens mail notificaties aangezet. Maar ik ga dat toch nog zeker even controleren. Iedereen bedankt voor de reacties voor zover.

[Voor 3% gewijzigd door Juggernaut1987 op 17-02-2016 16:01]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:44
Nog beveiligingscamera's die mailtjes sturen als ze beweging detecteren? Die dingen kunnen soms ook overactief zijn als ze een wapperend gordijn of zo in de gaten krijgen.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

E-Vix schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:22:
[...]

Overigens sluiten ze je niet af als er 1 klacht binnen komt. Het gaat echt om tientallen klachten voordat ze je af willen gaan sluiten. Het is dus voor 99,99% zeker dat er bij jou dan iets niet in orde is.

[...]
Dat zou ik niet te hard roepen. Bij mijn vorige werkgever hebben wij dit eens gehad op een gastennetwerk. Daar was een nieuw routertje voor geplaatst en degene die dat had gedaan had verzuimd om even de lijst met geblokkeerde poorten te configureren. We hebben toen op een bepaald moment 1 klant met een geinfecteerde laptop binnen gehad en de verbinding was toen vrij snel geblokkeerd. Je hebt hele "stichtingen" die geautomatiseerd abuse klachten aanmaken als er bij hen ook maar 1 ongewenst mailtje binnenkomt.

Moet zeggen dat we niet heel veel moeite hadden om Solcon te overtuigen de verbinding weer open te zetten. Ze accepteerden onze uitleg en namen genoegen met de toezegging om direct weer een lijstje poorten dicht te zetten, zodat dit niet nogmaals kon gebeuren.

Maar aan de "communicatie" vanuit Ziggo te zien, zoals de TS die hier schetst, is 200.000 vertrokken klanten niet genoeg voor Liberty Global en doen ze hard hun best om er nog een paar kwijt te raken. :)

Think smart........ Act stupid........

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

hcQd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:18:
Nog beveiligingscamera's die mailtjes sturen als ze beweging detecteren? Die dingen kunnen soms ook overactief zijn als ze een wapperend gordijn of zo in de gaten krijgen.
Leuk, maar dat is geen spam. Als ik mijn Domoticz servertje over elke gebeurtenis een mail wil laten sturen, dan is daar niets ongewenst aan. Het gaat om de inhoud, niet om de kwantiteit. Net als dat ik van mijn camera verwacht dat hij mij veel mailtjes gaat sturen als er een gordijn voor flappert. Ik heb hem zelf gevraagd om dat te doen, dus dat kun je niet als ongewenst beschouwen.

Dan wordt het dus ineens een onterechte blokkade. Of bepaald Liberty Global hoeveel mailtjes je mag sturen per dag/uur?

[Voor 4% gewijzigd door BazzH op 17-02-2016 16:31]

• Juggernaut1987
BazzH schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:27:
[...]

Leuk, maar dat is geen spam. Als ik mijn Domoticz servertje over elke gebeurtenis een mail wil laten sturen, dan is daar niets ongewenst aan. Het gaat om de inhoud, niet om de kwantiteit. Net als dat ik van mijn camera verwacht dat hij mij veel mailtjes gaat sturen als er een gordijn voor flappert. Ik heb hem zelf gevraagd om dat te doen, dus dat kun je niet als ongewenst beschouwen.

Dan wordt het dus ineens een onterechte blokkade.
Ik heb 2 XiaoYi Ant Cams, die naar ik weet niet mailen. En inderdaad dan zou dat geen spam zijn, maar gewoon een hoop. De FUP van Ziggo is 650 mailberichten per dag. Ik kwam hier aan dat aantal in 45 minuten. Dat moet een hoop gewapper zijn geweest. Ik ben dus bang dat het echt een malware of virusinfectie is.

Tot op heden eindeloos heen en weer gemaild met de afdeling abuse. Uitgelegd dat zij mijn thuisnetwerk niet uit mogen zetten en wat ik doe om herhaling te voorkomen, alles wat in dit topic langs is gekomen.
Met als reactie dat volgens artikel 5.2 mijn internet afgesloten mag worden en of ik wilde uitleggen wat ik had gedaan om herhaling te voorkomen zodat ik weer aangesloten kon worden :F

Maar even in Jip en Janneke taal uitgelegd dat ik alle apparaten scan met alle in dit topic genoemde anti malware pakketten en degelijke virusscanners waar mogelijk en dat ik de 2 apparaten die aanstonden toen het incident plaatsvond pas weer inplug als deze opnieuw zijn geinstalleerd.

Daaraan toegevoegd dat het prima is dat ze me afsluiten maar dat ik het ze kwalijk neem mij daarover niet informeren. Dat de belachelijk slechte klantenservice bot was en niets nuttigs te melden had. En dat het overduidelijk is dat er bij de afdeling abuse emails niet gelezen worden voordat er reacties worden gestuurd. En voor de zekerheid nog maar even gevraagd op welk artikel ze zich baseren in het volledig uitzetten van alle DHCP diensten in mijn modem waardoor mijn thuisnetwerk plat ligt. Daar hebben ze volgens mij namelijk 0 bevoegdheid toe.

200,000 klanten weg is inderdaad niet genoeg! Hoop vandaag weer online te zijn.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:44
Of bepaald Liberty Global hoeveel mailtjes je mag sturen per dag/uur?
650 per dag via poort 25. Gebruik je poort 587 dan was dat 2500 (misschien is dat tegenwoordig meer of minder). Simpelste oplossing: blokkeer poort 25 in je router.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:07
Tip: gebruik een smtp server anders dan die van Ziggo. Had een ip camera die een mail stuurde bij beweging - nadat een spin op de camera was gaan wonen had ik geen internet meer. Duurde 4 dagen voor we weer online waren.

Werkwijze identiek. Geen begrip, star, bot en onbehulpzaam. Gebruik daarom nog steeds eigen router, kan eenvoudig zien wat er gebeurt en zag dus ook vrij snel wat de boosdoener was op poort 25. Maar ze er daarna van overtuigen kostte een stuk meer tijd.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

NiGeLaToR schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:54:
Tip: gebruik een smtp server anders dan die van Ziggo. Had een ip camera die een mail stuurde bij beweging - nadat een spin op de camera was gaan wonen had ik geen internet meer. Duurde 4 dagen voor we weer online waren.

Werkwijze identiek. Geen begrip, star, bot en onbehulpzaam. Gebruik daarom nog steeds eigen router, kan eenvoudig zien wat er gebeurt en zag dus ook vrij snel wat de boosdoener was op poort 25. Maar ze er daarna van overtuigen kostte een stuk meer tijd.
Dat moet dan wel op een andere poort, want 25 zit dicht voor alles behalve de eigen servers.

Ik vind 650 per dag niet eens zo heel veel. Met de toepassingen van tegenwoordig kan dat met legitiem gebruik of een onschuldig hickupje.

Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar ze zouden je dus kunnen afsluiten als je veel normale e-mail genereert.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:07
BazzH schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:41:
[...]

Dat moet dan wel op een andere poort, want 25 zit dicht voor alles behalve de eigen servers.

Ik vind 650 per dag niet eens zo heel veel. Met de toepassingen van tegenwoordig kan dat met legitiem gebruik of een onschuldig hickupje.

Ik zeg niet dat het in dit geval zo is, maar ze zouden je dus kunnen afsluiten als je veel normale e-mail genereert.
Google gebruikt alleen maar andere poorten dan 25, met of zonder ssl. Makkie dus. En stel dat die je een block geven, dan kun je in ieder geval nog internetten.

Ziggo gewoon zo min mogelijk gebruiken voor serieuze dingen :)

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-03 15:47
650... nog scherper. een aantal jaar terug was dat nog 1000 in 24 uur

dit ook ooit gehad, de logging van de router welke via de ziggo mailserver naar een extern mail adres gestuurd werden icm een aantal stevige download sessies waarbij veel upnp poortaanpassingen gedaan werden (heerlijk die torrents)

dit in het geheel ingezipt naat ziggo gemailed en na een aantal leuke (ahum) sessies met de helpdesk waren we 3 dagen later weer on line.

oplossing: op een externe mailserver op een alternatieve poort de mails versturen. nooit meer problemen mee gehad.

[Voor 4% gewijzigd door fvdberg op 17-02-2016 19:51]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ziggo kan ook gewoon je modem uit de authlist gooien.. dan krijg je wel een DS / US link maar een private IP adres..

dan is de stap naar een FAQ en belangrijke scantools toch ook zo gefixt..? zou een stuk fijner zijn lijkt me :?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Juggernaut1987 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:40:
[...]

Daaraan toegevoegd dat het prima is dat ze me afsluiten maar dat ik het ze kwalijk neem mij daarover niet informeren. Dat de belachelijk slechte klantenservice bot was en niets nuttigs te melden had. En dat het overduidelijk is dat er bij de afdeling abuse emails niet gelezen worden voordat er reacties worden gestuurd. En voor de zekerheid nog maar even gevraagd op welk artikel ze zich baseren in het volledig uitzetten van alle DHCP diensten in mijn modem waardoor mijn thuisnetwerk plat ligt. Daar hebben ze volgens mij namelijk 0 bevoegdheid toe.
[...]
De router/modem is van hun, zij mogen als ze willen er een baksteen van maken... wil je je interne netwerk draaiend houden: ding in bridge modus zetten en zelf een eigen router er achter hangen...
Maar toegegeven, wel jammer dat ze zo'n slechte service leveren, zou natuurlijk wel fijn zijn als ze vermelden wat er aan de hand is en daar dan ook hulp aanbieden (niet iedereen is handig met dit soort dingen...)

Sommige routers rebooten automatisch (en blijven daar hangen) wanneer er geen up/down link is...

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• GlowMouse
  • Niet online
geenwindows schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:35:
[...]

De router/modem is van hun, zij mogen als ze willen er een baksteen van maken.
Ze hebben de verplichting om internet te leveren. Zoals gezegd zijn er maar een aantal redenen om een gebruiker rechtmatig de toegang tot het internet te blokkeren. Blokkeren van de verbinding zonder een dergelijke reden of een uitgebreidere blokkade instellen dan noodzakelijk, is een toerekenbare tekortkoming in de nakoming aan de zijde van Ziggo. Aangezien Ziggo een continue verplichting heeft om internettoegang te realiseren, kun je via een ander manier internet gaan regelen en de schade op Ziggo verhalen.

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:46

basdej

OutSystems Consultant

Tja, ik kan me ook voorstellen dat ziggo gek wordt van de honderden klanten die per dag geblokkeerd moeten worden doordat er allerlei dingen draaien op hun LAN netwerk. Het staat nou eenmaal in de voorwaarden dat ze dit mogen doen. De manier waarop is misschien minder netjes, maar lijkt mij dat als je een server hebt je toch regelmatig deze controleert. Zeker als deze toegang heeft tot het internet.

Hoi.

• GlowMouse
  • Niet online
basdej schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 00:00:
Tja, ik kan me ook voorstellen dat ziggo gek wordt van de honderden klanten die per dag geblokkeerd moeten worden doordat er allerlei dingen draaien op hun LAN netwerk. Het staat nou eenmaal in de voorwaarden dat ze dit mogen doen.
De wet gaat in dit geval boven de voorwaarden. Als Ziggo geen honderden klanten per dag willen blokkeren, moeten ze geen internet aanbieden aan miljoenen huishoudens. En volgens mij pleit jij ook voor een geautomatiseerd proces met gebruikersvriendelijke interface :)

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-03 21:10
geenwindows schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:35:
[...]

De router/modem is van hun, zij mogen als ze willen er een baksteen van maken... wil je je interne netwerk draaiend houden: ding in bridge modus zetten en zelf een eigen router er achter hangen...
Maar toegegeven, wel jammer dat ze zo'n slechte service leveren, zou natuurlijk wel fijn zijn als ze vermelden wat er aan de hand is en daar dan ook hulp aanbieden (niet iedereen is handig met dit soort dingen...)

Sommige routers rebooten automatisch (en blijven daar hangen) wanneer er geen up/down link is...
Nee hoor dat mogen ze niet. Ts huurt dat ding van hun en daar zijn afspraken over gemaakt wat ziggo mag.

• SMSfreakie
  • Niet online
Maar goed jaren geleden.. 10+ bij de voorloper van ziggo 't zelfde grapje gehad..
Jammerlijk was het dus niet mijn fout. Iemand anders had mijn op adres geleend... En er misbruik op gemaakt.. Dat heeft behoorlijk voeten in de aarde gehad om ze dat duidelijk te maken.. Want een Ip lenen was onmogelijk....

Jup.. Totdat ik even voordeed hoe gemakkelijk dat kon door de een stuk van hun netwerk plat te gooien.. Toen kon het ineens wel.

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

<knip>
Het gaat om de inhoud, niet om de kwantiteit.

<knip>
Je kan van een provider niet verwachten dat zij de inhoud van mails gaan lezen om te zien of je wel of geen spam verstuurt. Dus het is te gemakkelijk om te roepen dat zij niet bepalen wat jij wel of niet mag versturen: de provider moet er voor zorgen dat hun netwerk optimaal functioneert en als er dan een of ander apparaat duizenden mails per uur uit gaat staan hoesten vrees ik dat ze wel degelijk een punt hebben met het afsluiten van die connectie.
[...]

<knip>
Tot op heden eindeloos heen en weer gemaild met de afdeling abuse. Uitgelegd dat zij mijn thuisnetwerk niet uit mogen zetten
<knip>
En dat is de kronkel in je redenatie: ze leggen je netwerk niet plat, ze zetten je modem uit. Dat het gevolg daarvan is dat je netwerk plat ligt, ligt niet aan Ziggo maar aan de manier waarop je je netwerk ingericht hebt.
Natuurlijk is het irritant, en zou het een stuk klantvriendelijker zijn als ze dit op een andere manier zouden doen (bijvoorbeeld door alleen de internet-poort dicht te gooien in plaats van je hele modem onbruikbaar te maken), maar het is niet het probleem van Ziggo als jij een single point of failure hebt op een apparaat dat niet in jouw beheer is. Alleen wel l*llig dat Ziggo dit niet vooraf duidelijk maakt en mensen er op deze manier achter moeten komen 8)7
GlowMouse schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:46:
[...]

Ze hebben de verplichting om internet te leveren. Zoals gezegd zijn er maar drie redenen om een gebruiker rechtmatig de toegang tot het internet te blokkeren. Blokkeren van de verbinding zonder een dergelijke reden of een uitgebreidere blokkade instellen dan noodzakelijk, is een toerekenbare tekortkoming in de nakoming aan de zijde van Ziggo. Aangezien Ziggo een continue verplichting heeft om internettoegang te realiseren, kun je via een ander manier internet gaan regelen en de schade op Ziggo verhalen.
Twee punten voor de poging, maar in de voorwaarden van Ziggo staat het een en ander over wat Ziggo wel en niet mag/moet. Het beschermen van het eigen netwerk tegen overmatig/onjuist gebruik en gevaren is daar 1 van. Of zou jij willen dat jouw internet-verbinding ge-DDOSed wordt door een ondeugdelijke instelling van je buurman? Nee toch? Dan sta je weer bij Ziggo te klagen dat zij de bescherming van hun netwerk niet op orde hebben :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• GlowMouse
  • Niet online
Pietervs schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:14:
[...]

Twee punten voor de poging, maar in de voorwaarden van Ziggo staat het een en ander over wat Ziggo wel en niet mag/moet.
Heb je uberhaupt gelezen waar het 'beperkt aantal redenen' vandaan komen? :/

[Voor 3% gewijzigd door GlowMouse op 18-02-2016 20:47]

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Pietervs schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:14:
[...]

Je kan van een provider niet verwachten dat zij de inhoud van mails gaan lezen om te zien of je wel of geen spam verstuurt. Dus het is te gemakkelijk om te roepen dat zij niet bepalen wat jij wel of niet mag versturen: de provider moet er voor zorgen dat hun netwerk optimaal functioneert en als er dan een of ander apparaat duizenden mails per uur uit gaat staan hoesten vrees ik dat ze wel degelijk een punt hebben met het afsluiten van die connectie.
De limiet ligt blijkbaar onder de 30 per uur. Nou, poeh poeh.

Ik vind het nogal makkelijk om iemand af te sluiten wegens het versturen van spam, terwijl ze daar dus helemaal niet naar kijken (daar zijn tegenwoordig prima oplossingen tegen overigens). Zeg dan gewoon dat je over de contractuele limiet van 650 berichten per etmaal heen bent en dat je daarvoor bent afgesloten. Ga in ieder geval niet mensen op het verkeerde been zetten door valse informatie aan te leveren.
[...]

En dat is de kronkel in je redenatie: ze leggen je netwerk niet plat, ze zetten je modem uit. Dat het gevolg daarvan is dat je netwerk plat ligt, ligt niet aan Ziggo maar aan de manier waarop je je netwerk ingericht hebt.
Natuurlijk is het irritant, en zou het een stuk klantvriendelijker zijn als ze dit op een andere manier zouden doen (bijvoorbeeld door alleen de internet-poort dicht te gooien in plaats van je hele modem onbruikbaar te maken), maar het is niet het probleem van Ziggo als jij een single point of failure hebt op een apparaat dat niet in jouw beheer is. Alleen wel l*llig dat Ziggo dit niet vooraf duidelijk maakt en mensen er op deze manier achter moeten komen 8)7

[...]

Twee punten voor de poging, maar in de voorwaarden van Ziggo staat het een en ander over wat Ziggo wel en niet mag/moet. Het beschermen van het eigen netwerk tegen overmatig/onjuist gebruik en gevaren is daar 1 van. Of zou jij willen dat jouw internet-verbinding ge-DDOSed wordt door een ondeugdelijke instelling van je buurman? Nee toch? Dan sta je weer bij Ziggo te klagen dat zij de bescherming van hun netwerk niet op orde hebben :)
Leuk geprobeerd, maar het is niet meer dan onkunde recht praten. Het kan beter, maar ze doen het niet.

Je kunt niet gaan lopen roepen dat je iets tegen spam doet, terwijl je daarbij helemaal niets met de inhoud doet. Het is enkel de inhoud, die bepaalt of iets spam is of niet. Zolang je daar niets mee doet (op welke manier dan ook), dan ben je niet bezig met spam, hooguit met het afdwingen van een limiet.

(Ik maak overigens geen gebruik van de e-mail van mijn provider, maar werd bij Ziggo wel gedwongen om hun servers te gebruiken voor uitgaande mail of om een alternatief of een poort, die NOG niet door Ziggo geblokkeerd wordt, te gaan gebruiken. Ik ben overigens per 15-2 geen abonnee meer bij Ziggo. Sinds de fusie is er vanalles veranderd, maar verandering is niet altijd vooruitgang.....)

[Voor 12% gewijzigd door BazzH op 18-02-2016 11:00]

• hawkeye73
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-03 15:57
Ik heb een dik jaar geleden ongeveer hetzelfde gehad.. mijn NAS stuurde om de minuut een SMART failure... blokkade. Belachelijk. Dat is echt geen spam. Opgelost door de meldingen via een beveiligde NIET ziggo smtp server te versturen.

O ja. Een tip. Een server, welke dan ook in mijn optiek, dien je een vast IP adres te geven (buiten de DHCP scope natuurlijk). Zo kun je altijd makkelijker controleren en eraan komen.

edit:typo

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
BazzH schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 19:41:
[...]

Is dat zo ja? Dus ze blokkeren alle uitgaande verbindingen naar servers op poort 25? Bedoel je niet andersom, dat je geen SMTP server kan draaien omdat ingaande verbindingen op poort 25 worden geblokkeerd?

Ik kan gewoon over poort 25 met SMTP servers praten. En ik zit bij Ziggo.

BazzH schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:48:

Leuk geprobeerd, maar het is niet meer dan onkunde recht praten. Het kan beter, maar ze doen het niet.
Bron? Geeft Ziggo toe dat het beter kan, of vind je dat ze het beter moeten doen?

[Voor 7% gewijzigd door Firefly III op 18-02-2016 11:15]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:36
[...]

Ik heb 2 XiaoYi Ant Cams, die naar ik weet niet mailen.
Ik heb ook 2 Yi camera's en ik heb ze een tijd in de gaten gehouden met logs op de firewall maar die doen echt bijna niks en ze mailen inderdaad niet.

• Juggernaut1987
m3gA schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:15:
[...]

Ik heb ook 2 Yi camera's en ik heb ze een tijd in de gaten gehouden met logs op de firewall maar die doen echt bijna niks en ze mailen inderdaad niet.
Bedankt voor het checken, dan kan ik die camera's in ieder geval uitsluiten :)

• Juggernaut1987
Ik heb inmiddels weer verbinding.

Wel ben ik nog steeds met Ziggo aan het mailen over het verloop van het "incident". Ik blijf erbij dat ze mijn modem niet plat mogen gooien maar enkel de internetverbinding af mogen sluiten zoals staat in algemene voorwaarden 5.2. Over mijn thuisnetwerk hebben ze immers niets te zeggen.

Daarnaast aangegeven dat de klantenservice niets weet over de mogelijkheid van het krijgen van een log. Ze mij niet konden doorverbinden met de afdeling abuse. Dat ik het mailadres van de abuse afdeling van google moest halen en daarna eindeloos moest mailen over het opnieuw aansluiten. De server gebruikte ik niet om te internetten e.d. (zoals het hoort dus) en ook was deze goed beveiligd. Nog steeds heb ik niets gevonden met spyware en virusscanners. Toch installeer ik de 2 verdachte machines beide opnieuw.

Wat het nou was, nog steeds geen idee maar dat Ziggo het een en ander te verbeteren heeft in procedures mag duidelijk zijn.

EDIT: Ze hebben de modem ook naar fabrieksinstelling gezet, lief van ze :/

[Voor 3% gewijzigd door Juggernaut1987 op 18-02-2016 11:33]

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 17:29
Dit zou exact mijn verhaal van een paar jaar terug bij ziggo kunnen zijn. Ook afgesloten met beschuldiging 'spammer'. Ik had toen echter binnen twee minuten door waar het aan lag, een chinees ip-cameraatje wat iedere seconde een mail verstuurde als er beweging was. Vreemde spammer, want de mails werden maar naar één adres verstuurd, namelijk mijn eigen adres(!) Ik kreeg totaal geen info en medewerking van Ziggo, had het probleem zelf meteen gevonden en opgelost, maar ze hebben mij toen het hele weekend zonder internet laten zitten.
Kwaad ben ik toen meteen overgegaan naar een andere provider:
Telfort.
Een poos later kreeg ik ook daar te maken met het abuse team. Bij telfort werd ik gewoon gebeld door een vriendelijke medewerker die actief mee dacht over de oorzaak. Samen kwamen we erachter dat het de mailserver van m'n NAS moest zijn en hebben we het probleem kunnen oplossen. Geen moment afgesloten geweest en zeer tevreden over de service en medewerkers van Telfort.

Deze tekst niet lezen !

• Juggernaut1987
mxhans196 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:58:
Dit zou exact mijn verhaal van een paar jaar terug bij ziggo kunnen zijn. Ook afgesloten met beschuldiging 'spammer'. Ik had toen echter binnen twee minuten door waar het aan lag, een chinees ip-cameraatje wat iedere seconde een mail verstuurde als er beweging was. Vreemde spammer, want de mails werden maar naar één adres verstuurd, namelijk mijn eigen adres(!) Ik kreeg totaal geen info en medewerking van Ziggo, had het probleem zelf meteen gevonden en opgelost, maar ze hebben mij toen het hele weekend zonder internet laten zitten.
Kwaad ben ik toen meteen overgegaan naar een andere provider:
Telfort.
Een poos later kreeg ik ook daar te maken met het abuse team. Bij telfort werd ik gewoon gebeld door een vriendelijke medewerker die actief mee dacht over de oorzaak. Samen kwamen we erachter dat het de mailserver van m'n NAS moest zijn en hebben we het probleem kunnen oplossen. Geen moment afgesloten geweest en zeer tevreden over de service en medewerkers van Telfort.
Zo kan het dus ook! Bedankt voor je reactie, mooi om te horen dat Ziggo het blijkbaar gewoon zo doet, en anderen dat veel beter doen.

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

JCE schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:12:
[...]

Is dat zo ja? Dus ze blokkeren alle uitgaande verbindingen naar servers op poort 25? Bedoel je niet andersom, dat je geen SMTP server kan draaien omdat ingaande verbindingen op poort 25 worden geblokkeerd?

[afbeelding]

Ik kan gewoon over poort 25 met SMTP servers praten. En ik zit bij Ziggo.

[...]

Bron? Geeft Ziggo toe dat het beter kan, of vind je dat ze het beter moeten doen?
Dan verschilt het blijkbaar per regio. Ik gebruikte de SMTP van de provider van mijn domein, tot dat van Ziggo niet meer mocht. Toen ben ik pas de Ziggo servers voor uitgaande mail gaan gebruiken. Dat is bij ons gekomen na de overname door UPC / Liberty Global. Er veranderde ineens van alles, maar het werd niet beter. Daarom ben ik nu weer weg bij Ziggo (en ik ben niet de enige :) ).

Of Ziggo iets toegeeft, vind ik niet belangrijk. Alle informatie vanuit een partij die spam wil tegengaan door enkel naar volume te kijken, kan ik niet zomaar voor waar aannemen.

Het kan beter. Om te beginnen door niet te gaan stellen dat klanten, die veel mail versturen om welke reden dan ook, afgesloten worden vanwege spam. Want dat is gewoon keihard liegen. Ze worden afgesloten omdat ze over een ordinaire treshold heengaan, die op zich helemaal niets met spam te maken heeft.

De basis is dus al fout en aan het verhaal van de TS te lezen, is de uitwerking niet veel beter.

[Voor 10% gewijzigd door BazzH op 18-02-2016 12:40]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:42
BazzH schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:33:
[...]

Dan verschilt het blijkbaar per regio. Ik gebruikte de SMTP van de provider van mijn domein, tot dat van Ziggo niet meer mocht. Toen ben ik pas de Ziggo servers voor uitgaande mail gaan gebruiken.
En om dat even te bevestigen:

En ja, ik zit dus ook bij Ziggo - regio Nieuwegein, voor het geval het interessant is.

Opmerkelijk dat het dan blijkbaar per regio verschilt. Blijkbaar zijn de afgelopen jaren de netwerken niet gelijkgetrokken.

(port-25 inkomend is overigens geen probleem, andere mailservers kunnen de mijne probleemloos bereiken)

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

vanaalten schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 12:40:
[...]

En om dat even te bevestigen:
[afbeelding]
En ja, ik zit dus ook bij Ziggo - regio Nieuwegein, voor het geval het interessant is.

Opmerkelijk dat het dan blijkbaar per regio verschilt. Blijkbaar zijn de afgelopen jaren de netwerken niet gelijkgetrokken.

(port-25 inkomend is overigens geen probleem, andere mailservers kunnen de mijne probleemloos bereiken)
Toen ik in Utrecht woonde (tot 2010) had ik ook nergens last van. Daarna ben ik bijna 3 jaar glasvezelklant geweest en was het ook geen probleem. In 2013 ben ik weer naar Ziggo gegaan vanwege achterblijvende TV op glasvezel en als ik me niet vergis is het slutien van poort 25 pas eind 2015 gedaan. Maar toen was ik toch al aan het orienteren naar wat anders.

Ik merk nu pas hoe ruk de Wifi van dat Ziggo modem was. Heb nu een Experiabox v10 en die gaat echt als de brandweer voor een door de provider geleverd ding.

[Voor 7% gewijzigd door BazzH op 18-02-2016 12:51]

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

BazzH schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:48:
[...]

De limiet ligt blijkbaar onder de 30 per uur. Nou, poeh poeh.

Ik vind het nogal makkelijk om iemand af te sluiten wegens het versturen van spam, terwijl ze daar dus helemaal niet naar kijken (daar zijn tegenwoordig prima oplossingen tegen overigens). Zeg dan gewoon dat je over de contractuele limiet van 650 berichten per etmaal heen bent en dat je daarvoor bent afgesloten. Ga in ieder geval niet mensen op het verkeerde been zetten door valse informatie aan te leveren.

[...]

Je kunt niet gaan lopen roepen dat je iets tegen spam doet, terwijl je daarbij helemaal niets met de inhoud doet. Het is enkel de inhoud, die bepaalt of iets spam is of niet. Zolang je daar niets mee doet (op welke manier dan ook), dan ben je niet bezig met spam, hooguit met het afdwingen van een limiet.

<knip>
hoho, ik verdedig Ziggo op zich niet, ik wijs er alleen op waarom het fout gaat. En ik zeg zelf ook dat er betere oplossingen zijn :)
Maar als ik het zo lees ligt de limiet niet op 30 per uur, maar op 650 per dag. Omgerekend is dat minder dan 30 per uur, maar ik denk niet dat als jij een keer 40 of 50 emails verstuurt binnen een uur dat je dan meteen je verbinding kwijt bent (zou mij verbazen, tenminste). Als iemand 650 mails in 3 kwartier weet te sturen, moet er ergens wel iets mis zijn. Maar ik ben het met je eens (nogmaals) dat er betere oplossingen zijn dan wat Ziggo hier laat zien!

[Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 18-02-2016 13:08. Reden: typo]

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

E-Vix schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:22:
De afdeling abuse is voor zover ik weet bij geen enkele provider bereikbaar. Die sluiten per dag misschien wel tientallen klanten af, en als ze vervolgens iedere afgesloten klant telefonisch te woord zouden moeten staan dan hebben ze wel 2 of 3x zoveel man nodig op die afdeling. Aangezien het geen standaard goedkope helpdeskmedewerkers zijn maar meestal wat duurder betaalde beheerders is het simpelweg goedkoper om een paar man helpdesk extra in te huren in plaats van een paar man abuse.
Vanuit de klant kant : het interesseert mij geen kont hoe druk men het er wel of niet door heeft. Ik neem een betaalde dienst af, dan ligt de bewijsplicht toch echt bij de provider, niet andersom.

Ik weet het, recht hebben en recht krijgen ligt bij dergelijk bedrijven mijlenver uitelkaar, maar de enige manier om ze iets aan het verstand te brengen is weggaan en niet betalen.
Reken uit wat internet per dag kost, en trek dat van de rekening af. De rest allemaal netjes betalen natuurlijk. Jij neemt een dienst af, als ze dan die dienst blokkeren hoef je er natuurlijk niet voor te betalen.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

[...]

Of Ziggo iets toegeeft, vind ik niet belangrijk. Alle informatie vanuit een partij die spam wil tegengaan door enkel naar volume te kijken, kan ik niet zomaar voor waar aannemen.
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
Het kan beter. Om te beginnen door niet te gaan stellen dat klanten, die veel mail versturen om welke reden dan ook, afgesloten worden vanwege spam. Want dat is gewoon keihard liegen. Ze worden afgesloten omdat ze over een ordinaire treshold heengaan, die op zich helemaal niets met spam te maken heeft.
Geen antwoord op mijn vraag. Geeft Ziggo toe dat het beter kan, of vind je dat ze het beter moeten doen?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GlowMouse schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:46:
Ze hebben de verplichting om internet te leveren.
Dus? Dit betekend niet dat je als consument zijnde alles mag doen wat je wilt. Je hebt je dan simpelweg aan bepaalde voorwaarden te houden. Iemand die meer dan 600 mails verstuurd bínnen 24 uur, kan dat al nooit handmatig doen. Vandaar dat dan snel een link gelegd is naar spam. Om te voorkomen dat Ziggo zélf op een zwarte lijst komt te staan van de bekende blacklists en waardoor geen enkele klant zou kunnen mailen. ;) Verstuur je er meer, dan overtreed je de algemene voorwaarden gewoon. De consequenties ervan zijn dus al bekend; ze staan namelijk gewoon in de algemene voorwaarden. ;)
Zoals gezegd zijn er maar drie redenen om een gebruiker rechtmatig de toegang tot het internet te blokkeren. Blokkeren van de verbinding zonder een dergelijke reden of een uitgebreidere blokkade instellen dan noodzakelijk, is een toerekenbare tekortkoming in de nakoming aan de zijde van Ziggo.
Dat hoeft dus totaal niet het geval te zijn, zo ook in deze casus.
Aangezien Ziggo een continue verplichting heeft om internettoegang te realiseren, kun je via een ander manier internet gaan regelen en de schade op Ziggo verhalen.
Op basis waarvan? "Huilie, huilie, ik heb geen internet, want een PC is lid van een botnet, waardoor hij meer dan de AV van Ziggo toegestane aantal mail heeft verstuurd binnen 24 uur"? Succes, want dat win je namelijk niet. :)
Koffie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:16:
Vanuit de klant kant : het interesseert mij geen kont hoe druk men het er wel of niet door heeft. Ik neem een betaalde dienst af, dan ligt de bewijsplicht toch echt bij de provider, niet andersom.
Ziggo kan dat ook aantonen, en daarom hebben ze dat geautomatiseerd, ik zie het probleem niet?
Ik weet het, recht hebben en recht krijgen ligt bij dergelijk bedrijven mijlenver uitelkaar, maar de enige manier om ze iets aan het verstand te brengen is weggaan en niet betalen.
Reken uit wat internet per dag kost, en trek dat van de rekening af. De rest allemaal netjes betalen natuurlijk. Jij neemt een dienst af, als ze dan die dienst blokkeren hoef je er natuurlijk niet voor te betalen.
Je bent als consument een overeenkomst aangegaan met Ziggo. Ziggo levert internet, op voorwaarde dat jij je als consument aan een paar voorwaarden houdt. Daardoor heeft Ziggo het volste recht (je bent er immers mee akkoord gegaan!) om consumenten de toegang tot het consumenten deel van het Ziggo netwerk (en daarmee de toegang tot internet) te ontzeggen. Deze praktijken gebeuren bij élke ISP, ik zie daadwerkelijk niet waarom dit slecht of evil zou zijn. En begrijp dus ook niet waarom je dan de rekening dan maar in mindering gaat / mag brengen omdat je een paar dagen (door eigen toedoen, al dan niet onbewust) geen toegang hebt gehad tot internet.

Een alternatief bieden de ISP's dan vaak ook; stap over van een consumenten verbinding, naar een zakelijke en ben je van al dat gezeur af, maar mag je het allemaal ook zélf oplossen.
Want jij hebt binnen 24 uur 600 mails te versturen? Als je daadwerkelijk zo'n dagelijks volume hebt, is een andere communicatie wijze (zoals de (smart)telefoon) wellicht efficiënter.
Ze worden afgesloten omdat ze over een ordinaire treshold heengaan, die op zich helemaal niets met spam te maken heeft.
Wat is er ordinair aan? Ik zie mezelf op het werk nog niet eens 600 mailtjes op een dag versturen, waarom zou ik dat als consument zijnde dan wel? Als ik werkelijk zoveel mail te versturen heb op een dag, zoek ik wel een betere manier om te communiceren, want een e-mail is daar te inefficiënt voor. Je gaat dan dus je doel voorbij.
De basis is dus al fout en aan het verhaal van de TS te lezen, is de uitwerking niet veel beter.
Tja, aan de andere kant; ze hebben het in de AV staan, waarop akkoord is gegeven toen het contract van Ziggo is aangegaan. Ik zie daadwerkelijk het probleem niet.

EDIT:
Voor de goede orde; ik heb zelf toen ik nog bij mijn ouders zat die via Ziggo aangesloten waren hier ook eens last van gehad (wel al een paar jaar geleden intussen). Alles werd mij toen haarfijn uitgelegd, waar ik alles precies kon vinden en dergelijke, vandaar dat ik weet dat het in de AV is opgenomen.

[Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 18-02-2016 20:21]

• GlowMouse
  • Niet online
CptChaos schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:01:
[...]
Dus? Dit betekend niet dat je als consument zijnde alles mag doen wat je wilt. Je hebt je dan simpelweg aan bepaalde voorwaarden te houden. Iemand die meer dan 600 mails verstuurd bínnen 24 uur, kan dat al nooit handmatig doen. Vandaar dat dan snel een link gelegd is naar spam. Om te voorkomen dat Ziggo zélf op een zwarte lijst komt te staan van de bekende blacklists en waardoor geen enkele klant zou kunnen mailen. ;) Verstuur je er meer, dan overtreed je de algemene voorwaarden gewoon. De consequenties ervan zijn dus al bekend; ze staan namelijk gewoon in de algemene voorwaarden. ;)
Je hebt je inderdaad aan voorwaarden te houden, en kunt wellicht verplicht worden een schadevergoeding te betalen, maar de internetverbinding mag niet worden afgesloten. Totale afsluiting, wat inderdaad gelegitimeerd lijkt te worden door de algemene voorwaarden, gaat in tegen bepalingen van dwingend recht. Waarom begrijpt iedereen dat een webwinkel de Wet Koop op Afstand niet naast zich neer mag leggen, maar is dit zo ingewikkeld?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GlowMouse schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:24:
Je hebt je inderdaad aan voorwaarden te houden, en kunt wellicht verplicht worden een schadevergoeding te betalen, maar de internetverbinding mag niet worden afgesloten. Totale afsluiting, wat inderdaad gelegitimeerd lijkt te worden door de algemene voorwaarden, gaat in tegen bepalingen van dwingend recht. Waarom begrijpt iedereen dat een webwinkel de Wet Koop op Afstand niet naast zich neer mag leggen, maar is dit zo ingewikkeld?
WKOA heeft niets van doen met het afnemen van een dienst als internet en ook WKOA is beperkt. Ja, je hebt 14 dagen, dat is uitgebreid, maar je hebt in die zichttermijn wel degelijk beperkingen, namelijk dat je gedurende die 14 dagen het product alléén mag testen, zoals je dat ook in een fysieke winkel doet.

Je mag dus niet 14 dagen lang, 24 uur per dag je nieuwe TV aan zetten onder het mom van uitproberen zoals in de winkel; in de winkel kijk je hoogstens een paar minuten naar een TV (al dan niet per keer) en maak je een beslissing. Je zou dus kunnen zeggen, dat zelfs 2 uur een TV aan hebben staan ruimschoots voldoende moet zijn, om te bepalen of je een product wilt houden of niet. De rest van de 14 dagen heb je dan de tijd om de koop te ontbinden via WKOA. Dat is echt iets anders, dan een contract aangaan voor een dienst als internet. Je kunt dat dus ook niet vergelijken.

Maar goed, dat is offtopic voor hier. :)

• GlowMouse
  • Niet online
CptChaos schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:29:
[...]
WKOA heeft niets van doen met het afnemen van een dienst als internet en ook WKOA is beperkt. Ja, je hebt 14 dagen, dat is uitgebreid, maar je hebt in je zichttermijn wel degelijk beperkingen, namelijk dat je gedurende die 14 dagen het product alleen mag testen, zoals je dat ook in een fysieke winkel doet. Je mag dus niet 14 dagen lang, 24 uur per dag je nieuwe TV aan zetten onder het mom van uitproberen zoals in de winkel; in de winkel kijk je hoogstens een paar minuten naar een TV (al dan niet per keer) en maak je een beslissing. Je zou dus kunnen zeggen, dat zelfs 2 uur een TV aan hebben staan ruimschoots voldoende moet zijn, om te bepalen of je een product wilt houden of niet. De rest van de 14 dagen heb je dan de tijd om de koop te ontbinden via WKOA. Dat is echt iets anders, dan een contract aangaan voor een dienst als internet. Je kunt dat dus ook niet vergelijken.
Je haalt WKOA en het retourrecht door elkaar. Daarnaast ben je niet op de hoogte van de wijzigingen in de WKOA van 13 juni 2014: ook bij gebruik binnen de zichttermijn behoud je het recht op ontbinding, maar ben je gehouden de waardevermindering te vergoeden.

Een winkelier mag je het retourrecht niet volledig ontnemen, omdat de wet bepaalt dat je het recht hebt. Ziggo mag je niet afsluiten omdat de wet dat slechts in een beperkt aantal situaties toestaat. Het is in zoverre vergelijkbaar: in beide gevallen gaat het om dwingend recht, wat betekent dat de verkoper/Ziggo je dat recht niet kan ontnemen via contractuele bepalingen.

Deze discussie is al op een hoger niveau gevoerd in Blokkade Ziggo door teveel e-mail, dus ik verwijs graag daarnaartoe.

[Voor 4% gewijzigd door GlowMouse op 18-02-2016 20:48]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GlowMouse schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:24:
[...]
Totale afsluiting, wat inderdaad gelegitimeerd lijkt te worden door de algemene voorwaarden, gaat in tegen bepalingen van dwingend recht.
Dan ben ik wel even benieuwd welke bepalingen dat zijn.

Ik lees namelijk hier dat internettoegang geen levensbehoefte is zoals electriciteit/gas dit wel zijn. Daarom mag internet ook afgesloten worden als de situatie hierom vraagt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• GlowMouse
  • Niet online
Het gaat om artt. 7.4a en 7.6a Telecommunicatiewet, maar voor de details verwijs ik graag naar de discussie in Blokkade Ziggo door teveel e-mail

Daarin staat dat je bij wanbetaling mag worden afgesloten, wat in overeenstemming is met wat in je gelinkte nieuwsartikel wordt gezegd. Het nieuwsartikel komt uit de periode waarin deze wet is gemaakt.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In artikel 7.4a staat toch juist dat het wel mag?

http://wetten.overheid.nl...-01#Hoofdstuk7_Artikel7.4
Indien een inbreuk op de integriteit of veiligheid van het netwerk of de dienst of een randapparaat van een eindgebruiker, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt veroorzaakt door verkeer afkomstig van een randapparaat van een eindgebruiker, doet de aanbieder voorafgaand aan het nemen van een maatregel waarmee het verkeer wordt belemmerd of vertraagd, melding aan de betrokken eindgebruiker, zodat de eindgebruiker de gelegenheid heeft de inbreuk te staken. Wanneer dit wegens de vereiste spoed niet voorafgaand aan het nemen van de maatregel mogelijk is, doet de aanbieder zo snel mogelijk melding van de maatregel.
Volgens mij staat hier dat de provider maatregelen mag nemen. Een provider is daarbij verplicht om de gebruiker vooraf te waarschuwen, maar als dit vanwege het spoedeisende karakter niet mogelijk is mag dit ook later.

Dit laatste geeft natuurlijk flink ruimte voor intepretatie, maar de zwart/wit stelling die jij neerlegt dat een provider je in het geheel niet mag afsluiten lijkt dan niet te kloppen.

Artikel 7.6 gaat over het opheffen of opschorten van de overeenkomst, dat is hier niet aan de orde.

Ik zeg overigens niet dat Ziggo hier juist gehandeld heeft, of dat ik dat goed wil praten. Ik ben gewoon even benieuwd hoe dit zit. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• GlowMouse
  • Niet online
De nuance zit hem in het stukje 'en voor zover' in het eerste lid van dat artikel, waarmee wordt aangegeven dat de belemmering van de internetverbinding proportioneel moet zijn. Ziggo mag niet de gehele verbinding afsluiten als alleen e-mailverkeer voor problemen zorgt.

Art. 7.4a gaat over het belemmeren van diensten, art. 7.6a gaat over de opschorting van de levering. Het tijdelijk afsluiten van een internetverbinding valt onder de reikwijdte van beide bepalingen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GlowMouse schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:30:
De nuance zit hem in het stukje 'en voor zover' in het eerste lid van dat artikel, waarmee wordt aangegeven dat de belemmering van de internetverbinding proportioneel moet zijn. Ziggo mag niet de gehele verbinding afsluiten als alleen e-mailverkeer voor problemen zorgt.
Helder, thx... :)

Juridische taal blijft lastig voor een simpele techneut

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

CptChaos schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:01:

[...]
Want jij hebt binnen 24 uur 600 mails te versturen? Als je daadwerkelijk zo'n dagelijks volume hebt, is een andere communicatie wijze (zoals de (smart)telefoon) wellicht efficiënter.
Wie ben jij om dat voor een ander te bepalen? Ik kan me prima voorstellen dat iemand op bepaalde momenten een piek genereert van verzonden e-mails. Ik haal zelf blijkbaar die 650 niet, maar wie ben ik dan om te bepalen dat een ander dat ook niet mag dan?
[...]
Wat is er ordinair aan? Ik zie mezelf op het werk nog niet eens 600 mailtjes op een dag versturen, waarom zou ik dat als consument zijnde dan wel? Als ik werkelijk zoveel mail te versturen heb op een dag, zoek ik wel een betere manier om te communiceren, want een e-mail is daar te inefficiënt voor. Je gaat dan dus je doel voorbij.
[...]
Nogmaals, dat is een beperking in jouw beleving. Als jij het nut niet ziet, is het niet nuttig?
Tja, aan de andere kant; ze hebben het in de AV staan, waarop akkoord is gegeven toen het contract van Ziggo is aangegaan. Ik zie daadwerkelijk het probleem niet.
Er staat zoveel onzin in de AV van dit soort partijen. Daar zijn consumenten gelukkig prima tegen beschermd. Op 1 dag 650 mails versturen is geen bedreiging voor de dienst van Ziggo, zolang het dus maar geen spam is. En dat controleert Ziggo niet, dus dat weten ze ook niet. :)
EDIT:
Voor de goede orde; ik heb zelf toen ik nog bij mijn ouders zat die via Ziggo aangesloten waren hier ook eens last van gehad (wel al een paar jaar geleden intussen). Alles werd mij toen haarfijn uitgelegd, waar ik alles precies kon vinden en dergelijke, vandaar dat ik weet dat het in de AV is opgenomen.
Overruled door dwingend recht. De linkjes hebben anderen al gegeven. 650 mails per dag versturen is geen bedreiging voor de dienst. Spam versturen wel. Misschien moeten ze dat dan toch maar anders gaan doen?

Voor mij is dit allemaal niet meer zo relevant verder: ik ben vertrokken bij Ziggo en ben niet tegen dit probleem aangelopen. Ik heb nu weer een transparante verbinding en kan dus elke willekeurige server gebruiken. Mijn domein en mail provider heeft er gelukkig geen problemen mee, als ik eens zou besluiten om op een dag 651 mails te versturen. :) Spam vinden ze minder leuk natuurlijk.

[Voor 8% gewijzigd door BazzH op 19-02-2016 10:44]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BazzH schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:41:
Wie ben jij om dat voor een ander te bepalen? Ik kan me prima voorstellen dat iemand op bepaalde momenten een piek genereert van verzonden e-mails. Ik haal zelf blijkbaar die 650 niet, maar wie ben ik dan om te bepalen dat een ander dat ook niet mag dan?
Ik bepaal dat niet voor een ander, ik vraag het alleen, als je daar al niet tegen kan en van in de verdediging schiet? Of bedoel je het anders dan ik nu opvat?

Het is alleen zeer onwaarschijnlijk dat een particulier 600/650 mail in 24 uur verzend, tenzij het geautomatiseerd gebeurd, maar dan zijn er andere diensten/servers beschikbaar (zoals bijvoorbeeld Mailgun) en zou ik dat ook niet over een particuliere verbinding willen verzenden.
Nogmaals, dat is een beperking in jouw beleving. Als jij het nut niet ziet, is het niet nuttig?
Blijkbaar is de beperking niet alleen in mijn beleving voldoende, ook die van anderen, anders heb je het als ISP niet als beleid, lijkt me? :) En hadden er op fora zoals hier echt wel veel meer topics over dit onderwerp geweest dan nu het geval is. Dan had Ziggo ook pas echt een probleem gehad, imo. :)
Er staat zoveel onzin in de AV van dit soort partijen. Daar zijn consumenten gelukkig prima tegen beschermd. Op 1 dag 650 mails versturen is geen bedreiging voor de dienst van Ziggo, zolang het dus maar geen spam is. En dat controleert Ziggo niet, dus dat weten ze ook niet. :)
Ziggo controleert inderdaad alleen op aantallen, verder controleren mogen ze ook niet, want dan zit je weer met de privacy. Daarnaast weet ik wel zeker dat de AV van Ziggo ook door hun juridische afdeling is getoetst. Een bedrijf als Ziggo kan het niet maken om zomaar wat in de AV te gaan zetten namelijk, zijn ze wel iets te groot voor, naar mijn idee. :)
Overruled door dwingend recht. De linkjes hebben anderen al gegeven. 650 mails per dag versturen is geen bedreiging voor de dienst. Spam versturen wel. Misschien moeten ze dat dan toch maar anders gaan doen?
Hangt natuurlijk van de mail zelf af. Aangezien Ziggo alleen naar aantallen kijkt en niet naar de inhoud, wordt er geen onderscheid gemaakt. Dat hoeft ook niet naar mijn idee; ik kan er nog altijd niet bij, dat je als consument meer dan 600/650 legitieme mails in een dag wil versturen naar mensen; dan ben je gewoon inefficiënt bezig als je dat wel wilt en zijn er betere / efficiëntere manieren van communiceren te bedenken dan e-mail.

[Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 19-02-2016 11:54]

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

Niet als aanval bedoeld. Ik kan namelijk ook niet voor een ander bepalen of iets nuttig of efficiënt is. Dat moet ieder maar voor zichzelf bepalen.

Als het mij zou gebeuren (onterecht), lag mijn opzegbrief heel snel bij de provider. Maakt dan ook niet zoveel uit of ik nog aan een contract vastzit. Dat hebben ze op dat moment zelf opengebroken door onterecht niet meer te leveren. Dat risico nemen ze zelf, door hun werk niet goed te doen. Ontbinden die hap. Als ik echt geïnfecteerd zou zijn is het een ander verhaal natuurlijk.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BazzH schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:29:
Als het mij zou gebeuren (onterecht), lag mijn opzegbrief heel snel bij de provider. Maakt dan ook niet zoveel uit of ik nog aan een contract vastzit. Dat hebben ze op dat moment zelf opengebroken door onterecht niet meer te leveren. Dat risico nemen ze zelf, door hun werk niet goed te doen. Ontbinden die hap. Als ik echt geïnfecteerd zou zijn is het een ander verhaal natuurlijk.
Ook op een configuratiefout is het imo een terechte actie; je bent dan immers mogelijk een open relay mailserver, wat mijns inziens ook een security risico is.

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

CptChaos schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 15:35:
[...]
Ook op een configuratiefout is het imo een terechte actie; je bent dan immers mogelijk een open relay mailserver, wat mijns inziens ook een security risico is.
Je kunt geen open relay zijn zonder mailserver
Je zou bijvoorbeeld wel het interval van je monitoring e-mails per ongeluk te klein malen waardoor er ineens heel veel mails van bijvoorbeeld. 1kB verstuurd worden. Ik krijg ook mailtjes als bepaalde z wave apparaten niet beschikbaar zijn of als er iets in huis gebeurt. Heel onschuldige plain text mails. Ik wil over een tijdje ook mails met fotoopties gaan versturen als er iemand aanbelt en er is niemand thuis. Ik wil ook offerte backups over een VPN gaan maken en daarover mailtjes versturen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
hcQd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:18:
Ja, dit meegemaakt. Ook al meegemaakt dat de router enkele duizenden emails had gestuurd naar mijn monitoring adres in verband met een poortscan die gaande was. Wat doet Ziggo? Mij blokkeren vanwege te veel verstuurde emails. Blokkeren zij de poortscan? Nee. Want Ziggo is sinds de fusie met UPC van een goede provider de slechtste provider geworden.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BazzH schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:10:
Je kunt geen open relay zijn zonder mailserver
Je zou bijvoorbeeld wel het interval van je monitoring e-mails per ongeluk te klein malen waardoor er ineens heel veel mails van bijvoorbeeld. 1kB verstuurd worden. Ik krijg ook mailtjes als bepaalde z wave apparaten niet beschikbaar zijn of als er iets in huis gebeurt. Heel onschuldige plain text mails. Ik wil over een tijdje ook mails met fotoopties gaan versturen als er iemand aanbelt en er is niemand thuis. Ik wil ook offerte backups over een VPN gaan maken en daarover mailtjes versturen.
Maar dat zijn geautmatiseerde berichten, dan kun je wellicht het gebruik van bijvoorbeeld Mailgun overwegen, zodat je gratis 10.000 mails per maand kan versturen. Jij wilt hier iets totaal anders dan wat de gemiddelde consument doet met e-mail, waardoor het (strict gezien) niet echt meer 'consumer level' is. :)
Dan kom je een stuk sneller in de buurt inderdaad van die 600/650, maar dat zeg ik, daar zijn intussen wellicht betere alternatieven voor, zoals Mailgun (ikzelf heb daar goede ervaringen mee, er zijn er meer van).
Of denk bijvoorbeeld aan notificaties via bijvoorbeeld Notify My Android of Pushbullet e.d.
Trommelrem schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:22:
Ja, dit meegemaakt. Ook al meegemaakt dat de router enkele duizenden emails had gestuurd naar mijn monitoring adres in verband met een poortscan die gaande was. Wat doet Ziggo? Mij blokkeren vanwege te veel verstuurde emails. Blokkeren zij de poortscan? Nee. Want Ziggo is sinds de fusie met UPC van een goede provider de slechtste provider geworden.
LOL. Dan wil je niet weten hoe Ziggo in hun begintijd was, toen al die kabelaars bij elkaar kwamen en Ziggo werden. Toen was er pas een klachtenregen. ;) Dus Ziggo nu slecht, dat vind ik echt meevallen.

[Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 19-02-2016 20:01]

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Ik heb sowieso al geen 10 jaar van de SMTP server van mijn internet provider gebruikt gemaakt. :')

• Trommelrem
JCE schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 19:59:
Ik heb sowieso al geen 10 jaar van de SMTP server van mijn internet provider gebruikt gemaakt. :')
Sinds KPN loopt te klooien met de DNS namen van hun SMTP server ook niet meer die van KPN. Maar het voordeel is wel dat als je die van je provider gebruikt, dat zij de SPF voor je instellen. Als afzender gebruik je dan bijvoorbeeld noreply@upcmail.nl ofzoiets. SPF klopt dan altijd en je device (scanner o.i.d.) heeft dan geen last van spam, en hoef je in Office 365 ook niet een connector te maken. Quick and proven solution.

[Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 19-02-2016 22:49]

• et36s
  • Laatst online: 06-02 17:34
Ik maak nu exact hetzelfde mee als de Topic Starter. Hoe ben je tot een oplossing gekomen met Ziggo?

- er wordt geen enkele hulp geboden
- degene achter abuse@ziggo.nl heeft er de ballen verstand van
- ik word behandeld als een crimineel
- er wordt geen enkel bewijs geleverd.

Dit is wat ik vervolgens heb gedaan:

Het enige wat op dat moment met Internet verbonden was is mijn Samsung TV (netflix) en mijn eigen PC.

- iPad / iPhone waren al voorzien van de laatste iOS security updates
- mijn PC met Windows 10 wordt automatisch geüpdatet dus die is ook voorzien van de laatste updates.

Computer gescand met

- Windows Defender full scan: niets gevonden.
- Malware Hunter: niets gevonden.
- Ziggo Internet beveiliging: no harmful items found.
- Malwarebytes Anti-Rootkit: nothing found
- Malwarebytes Anti-malware: threaths indentified: 0

TV smart security staat ingeschakeld.
- Ook na handmatig scannen vindt die niets.
- TV was al voorzien van de laatste firmware

Vervolgens krijg ik een belachelijk antwoord van abuse@ziggo.nl dat dit niet afdoende (er is namelijk niets gevonden) en dat ik pas weer wordt aangesloten na het formateren van mijn PC. Of het na het erbij halen van een expert.

Bij welke instantie kan ik een klacht tegen Ziggo indienen?

• RobinF
  • Laatst online: 19-03 12:01
Klagen bij Ziggo zelf, als je daarna niet te vreden bent met de geboden oplossing kan je naar de geschillencommissie gaan en eventueel daarna nog naar de rechter maar dan heb je het wel heel veel geschopt.

Maar zonder informatie over of je nog andere netwerkapparatuur hebt (ookal is het maar een switch of een router) en andere apparatuur die soms aan is, kunnen wij je praktisch niet helpen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:43

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Helaas heb ik dit ook gehad bij XS4ALL, zonder pardon gelijk afgesloten. Via omweg op internet gegaan en mail bekeken. Daarin stond een IP adres waarvandaan spam verstuurd was, een simple lookup gaf aan dat dit adres zich in de US bevond, via browser kreeg je een login scherm.

Mijn email/pass etc waren hoogstwaarschijnlijk via een hack bij EA (battlefield online) buit gemaakt.
Ik kreeg die knakker bij xs4all niet aan zijn verstand gebracht dat er bij mij niets mis was en het niet mijn computers waren... Dat dus iemand mijn u/p had en daarmee spam verstuurde.

Na gevraagd om iemand te spreken die er wel verstand van had doorverbonden en die gaf dus gelijk aan dat mijn password verandert moest worden... Dit telefonisch gedaan en probleem opgelost in 5 minuten.. Waar ik daarvoor al bijna 45 minuten met die andere knakker bezig was...

Laat ze gewoon een IP adres geven waar de spam vandaan komt, dit kan een hoop duidelijkheid bieden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Trommelrem
Abuse mailen dat je poort 25 uitgaand hebt dichtgezet. Dat is voldoende.

Het is sowieso raadzaam om poort 25 naar de Ziggo SMTP server dicht te zetten. Ziggo is namelijk van mening dat als je heel veel emails verstuurt via hun SMTP server, dat je per definitie geinfecteerd bent. Echter, het kan ook een apparaat zijn die simpelweg monitoringmeldingen verstuurt omdat er bijvoorbeeld een DoS aanval plaats vindt, die Ziggo weigert te blokkeren vanuit hun netwerk. Dus, je moet een infectie weghalen, maar de infectie is er niet, dus kunnen ze je niet deblokkeren.

Poort 25 TCP dicht is dus voor Abuse voldoende. Dan ben je weer binnen een paar minuten online.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:13
Jaren geleden ook wel eens gehad bij KPN. Maar wij werden netjes gebeld en niet afgesloten of in quarantaine gezet. Er was daadwerkelijk een pc die zich niet helemaal netjes gedroeg (malware), en na het scannen van alle computers op het netwerk de verdachte computer eruit gevist, log opgestuurd en berichtje terug met dank je wel.

Die pc heb ik overigens na het scannen ook gewiped, just to be sure.

Overigens was ik het er toen ook niet helemaal mee eens toen de KPN ons belde. Achteraf snap ik ze dan ook wel. (aangezien er best wat persoonlijke dingen voor kunnen komen in zo'n log).

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

et36s schreef op zondag 11 september 2016 @ 21:39:
Ik maak nu exact hetzelfde mee als de Topic Starter. Hoe ben je tot een oplossing gekomen met Ziggo?
Wel het hele topic lezen, hè?
Juggernaut1987 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:11:
Inmiddels heb ik een log file ontvangen nadat ik via google het emailadres van de afdeling abuse had gevonden (abuse@ziggo.nl)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• et36s
  • Laatst online: 06-02 17:34
Heb ik gezien Brahiewahiewa maar behalve een ipadres + een onderwerp van een mail die ik gestuurd zou hebben heb ik niets gekregen.

Beste RobinF, verder is er niets op het netwerk aangesloten... standaard router van Ziggo... iPad / iPhone welke netjes worden voorzien van updates op de dag van de release.

Bedankt voor de tips ik zal poort 25 dichtzetten eigen mail loopt toch via poort 587 (ssl) (al vraag ik me af hoe ik in kan loggen op de router) aangezien alle (bekabelde) poorten zijn dichtgezet en wachtwoorden van mijn email wijzigen. Ben nu verbonden met 4G personal hotspot.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-02 00:27
et36s schreef op maandag 12 september 2016 @ 14:58:
Heb ik gezien Brahiewahiewa maar behalve een ipadres + een onderwerp van een mail die ik gestuurd zou hebben heb ik niets gekregen.

Beste RobinF, verder is er niets op het netwerk aangesloten... standaard router van Ziggo... iPad / iPhone welke netjes worden voorzien van updates op de dag van de release.

Bedankt voor de tips ik zal poort 25 dichtzetten eigen mail loopt toch via poort 587 (ssl) (al vraag ik me af hoe ik in kan loggen op de router) aangezien alle (bekabelde) poorten zijn dichtgezet en wachtwoorden van mijn email wijzigen. Ben nu verbonden met 4G personal hotspot.
Verander je WiFi wachtwoord ook even, en check zo nu en dan eens wat je modem denkt aangesloten te hebben, als je random apparaten in de DHCP leases of ARP tables langs ziet komen zit er misschien misbruik te maken van je netwerk.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

FreakNL

Well do ya punk?

Hier ook een "slachtoffer".

Denk dat ik ook wel weet waar het zit.

Ik heb een Exchange 2013 server (zelfstudie/productie) waar een enkele user gebruik van maakt (ik zelf). Mijn Outlook is ook helemaal geconfigureerd via dit account, alhoewel mijn "Send-from" gewoon mijn GMAIL is (wil niet afhankelijk zijn van mijn user@eigendomein.nl). Anyways, verder gebruik ik de mailserver als interne mailserver voor mijn QNAP, UPS, etc. Gewoon voor alerting e.d., dat gaat ook naar buiten toe (naar mijn werkmail). Ik gebruik daarvoor als smarthost de smtp server van Ziggo (smtp.ziggo.nl).

Ik mailde eergisteren mijn vader twee keer kort achter elkaar maar kreeg vanaf mijn mailserver bij de 2e mail een vage melding dat het bericht onbestelbaar was. Nog een keer geprobeerd, maar weer die melding. Heb er verder geen aandacht aan besteed en de mail ff snel via de webclient van gmail verstuurd. Anyways, goeie 24 uur later internet down, na contact met de klantenservice bleek dat het een administratieve blokkering was. Ik had gisteravond erg weinig tijd (en zit nu alweer op mijn werk) maar bij een snelle check zag ik in de Exchange logs wel dat het bericht wat ik getracht hebt te versturen meerdere mailen gebounced is door smtp.ziggo.nl. Wellicht is mijn Exchange server de hele tijd aan het proberen geweest om het bericht de deur uit te krijgen. Ik moet er nog verder induiken, maar ik heb als de sodemieter de smtp server van ziggo gedisabled als smarthost en in mijn router/firewall ook ALLE verkeer richting zowel poort 25 als smtp.ziggo.nl geblokkeerd. Dit heb ik ook getest met de router bij mijn ouders (ook Ziggo, zelfde router) door daar dezelfde instellingen toe te passen. Eerste de poort 25 block, toen werkte telnet naar smtp.ziggo.nl 25 niet meer (ping nog wel) en daarna de algehele block naar smtp.ziggo.nl waarna pingen ook niet meer werkte. Dus ik weet dat mijn ingestelde blokkade thuis werkt.

Op Exchange gebied ga ik het oplossen door als smarthost de smtp server van mijn hosting provider te gebruiken. Deze werkt met poort 465 en authenticatie. Had ik wellicht eerder moeten doen, maargoed.

Inmiddels bovenstaande inclusief screenshots ook gestuurd naar abuse@ziggo.nl. Maar ik vraag me even af;

1) Is dit afdoende? Of moet ik nog meer dichtpleuren? Andere a-records van de smtp servers van Ziggo? Andere poorten? Ik kan volgens mij ook 587 en 465 (behalve richting hosting) ook dichtgooien, maar hoe staan bijvoorbeeld andere maildingen op een iPhone/of Outlook ingesteld? Ik denk dat mijn hotmail dan bijvoorbeeld niet meer werkt. Liefst zet ik gewoon alle mail dingen richting Ziggo dicht, daar zit het grootste risico volgens mij?
2) Zijn er nog andere manieren dat er "gespammed" kan worden vanuit mijn huis? Of zal dat 9 van de 10 keer via smtp.ziggo.nl zijn?
2) Reageren ze hier positief op? Volgens mij is dit een veel betere manier dan al je servers/pc's scannen. Ergens een vinkje missen of een her-infectie en je bent verder van huis.

Enige nadeel is nu dat ik nooit meer de SMTP server van Ziggo kan gebruiken, maar dat was ik toch al niet van plan. Ik heb liever dat mijn hosting provider mijn SMTP access afsluit dan dat er door een fout van mijn kant ineens helemaal geen internet meer is thuis...

/edit:
Ik heb GEEN ziggo mail, dus ww veranderen heeft geen zin. Helpdesk bevestigde dit ook.

/edit2:
Ik zeur niet, want ik ben voor "schoon" internet. Maar iets meer info dan "er wordt spam gestuurd" had ik wel wenselijk gevonden. Iets van logfiles ofzo... En het is wel erg cru dat je meteen afgesloten wordt, een smtp blokkade kan toch ook?

/edit3:
Inmiddels ook het bericht wat ik van mijn Exchange server terugkreeg gevonden op mijn telefoon:
(even geanonimiseerd)
Uw bericht kan niet worden bezorgd bij de volgende geadresseerden of groepen:
mijnvader@gmail.com (mijnvader@gmail.com)
Er is een probleem opgetreden tijdens het bezorgen van het bericht naar dit e-mailadres. Probeer het bericht opnieuw te verzenden. Als het probleem zich blijft voordoen, neemt u contact op met de helpdesk.
De volgende organisatie heeft uw bericht geweigerd: smtp10.tb.mail.iss.as9143.net.

Diagnostische gegevens voor beheerders:
Bronserver: mijnmailserver.mijndomein.local
mijnvader@gmail.com
smtp10.tb.mail.iss.as9143.net
Remote Server returned '550-Message refused by spam filter (node=smtp10.tb.mail.iss.as9143.net 550 msg-id=1c1C03-0007YR-7U)'
Oorspronkelijke berichtkoppen:
Received: from mijnmailserver.mijndomein.local (192.168.0.106) by
mijnmailserver.mijndomein.local (192.168.0.106) with Microsoft SMTP Server (TLS) id
15.0.1104.5; Mon, 31 Oct 2016 13:47:39 +0100
Received: from mijnmailserver.mijndomein.local ([fe80::798f:7a14:a407:c723]) by
mijnmailserver.mijndomein.local ([fe80::798f:7a14:a407:c723%12]) with mapi id
15.00.1104.000; Mon, 31 Oct 2016 13:47:38 +0100
From: FreakNL <mijnnaam@gmail.com>
To: "mijnvader@gmail.com" <mijnvader@gmail.com>
Subject: FW: Grote bestanden delen
Thread-Topic: Grote bestanden delen
Thread-Index: AdIzdI4p8FGhGpovRdCbXpMSpq0oGQAAF7BA
Date: Mon, 31 Oct 2016 12:47:37 +0000
Message-ID: <5d0ff8042afb429cb76e6dbf4714d817@mijnmailserver.mijndomein.local>
Accept-Language: nl-NL, en-US
Content-Language: nl-NL
X-MS-Has-Attach:
X-MS-TNEF-Correlator:
x-ms-exchange-transport-fromentityheader: Hosted
x-originating-ip: [192.168.0.104]
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="_000_5d0ff8042afb429cb76e6dbf4714d817mijnmailservermijndomeinlocal_"
MIME-Version: 1.0
Ik herkende in 1e instantie de smtp server niet, maar dat is gewoon de smtp server van Ziggo.

Ik denk dat ik wel met redelijk zekerheid kan stellen dat het inderdaad door dit lullige mailtje gekomen is.... Er stond wat info in over hoe hij grote bestanden via internet kon delen, meer eigenlijk niet. Geen attachment, geen rare links.. Erg vaag...

[Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 02-11-2016 14:33]

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FreakNL schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:37:
.../edit3:
Inmiddels ook het bericht wat ik van mijn Exchange server terugkreeg gevonden op mijn telefoon:
(even geanonimiseerd)...
Dat mailtje is niet de oorzaak van je blokkade. Het is verstuurd in de overgangsperiode tussen het moment dat de ziggo smtp server heeft vastgesteld dat er spam verstuurd werd en het moment dat je internet is afgesloten
verder gebruik ik de mailserver als interne mailserver voor mijn QNAP, UPS, etc...
In verreweg de meeste gevallen kun je hier de oorzaak vinden.
...je meteen afgesloten wordt, een smtp blokkade kan toch ook?
Nee, dat kan dus niet want:
Heb er verder geen aandacht aan besteed en de mail ff snel via de webclient van gmail verstuurd
Ziggo wil graag dat je meteen actie onderneemt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het is dan wel stomtoevallig dat mailtje 1 er wel uitging en mailtje 2 (er zaten misschien 10 minuten tussen) geblokkeerd werd.

Anyways, ik snap wel dat Ziggo wil dat je actie onderneemt. Dat heb ik nu dan ook gedaan. Ik heb nog geen enkele reactie op mijn mail naar abuse@ziggo.nl, hoop dat ze snel reageren...

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Inmiddels gevonden dat ik last heb gehad van een NDR storm/spam.

Mail vanuit veel onbekende adressen(waarschijnlijk gespoofed) naar een niet bestaande e-mailbox op mijn domain. Catch all pakt ze op en stuurt dan een NDR naar het (gespoofde) adres. Mooie manier van spamming.

Anyways, is natuurlijk een configuratie fout van mijn kant. Inmiddels staat NDR uit en gebruik ik de smtp server van ziggo niet meer. Tzt ga ik naar een spamfilter kijken die ik VOOR mijn Exchange zet. Dus het is wmb opgelost. Dit ook weer doorgegeven aan abuse@ziggo.nl. Daar heb ik echter nog altijd geen reactie op, internet is ook nog altijd afgesloten...

/edit
Inmiddels al een dag of 3 zonder internet, terwijl ik dinsdagavond reeds poort 25 dichtgegooid heb. Helpdesk is ook niet te bereiken. Eigenlijk is dit wel een beetje schandalig. Dat je afgesloten wordt, okay, maar blijf dan wel communiceren. Ik krijg 0,0 response op het abuse adres.

[Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 03-11-2016 19:41]

• D-Zine
  • Laatst online: 19:47
Ik heb het zelfde gehad. Plotseling afgesloten van Ziggo, ervan uitgaande dat het een storing was pas uren later gaan zoeken. Uiteindelijk Ziggo gebeld. "u bent afgesloten vanwege te veel data uploaden" _/-\o_
Even verder op in gegaan en toen was het plots SPAM versturen. Ik kreeg pas weer internet toegang als ik had aangetoont dat er een virus op mijn PC zat en ik moest maar naar een computershop gaan. Kan het niet helpen maar dan wordt ik wel een beetje :( bij zo'n reactie. Pats haak erop. Weer terug gebeld.
"Nee meneer we kunnen u niet helpen" dus zoek het maar uit. "We bellen morgen terug", natuurlijk niks gehoord. Volgende dag klacht ingedient, werdt opgebeld om toch virus te scannen. 8 machines gescanned niks gevonden. Firewall logs compleet nagekeken oa met een collega die heel veel verstand heeft van deze dingen. In totaal 0 hits gevonden. Gaan zoeken op internet, moet je blijkbaar mailen naar abuse@ziggo.nl.
Gevraagd na de logfiles van hun kant. Dag later antwoord "die mogen we niet geven vanwege privacy" |:(
Na heel veel aandringen en bellen toch een antwoord gekregen, er zouden 80 mails in 29 sec. verstuurd zijn met een link erin na een gehackte website. Bedrijf van de website weet van niks. Blijkbaar kijken ze in de mails die verstuurd worden, dacht dat ze eerder aangaven dat ze geen info mochten geven vanwege privacy, maar toch in de mails kijken 8)7
Ben gaan zoeken in mijn firewall logs op aangegeven tijdstippen, URL die verstuurd zou zijn, etc.
Helemaal niks gevonden. Nog vele malen gemaild voor extra info. Geen antwoord of alleen maar om de dingen heen draaien die ik heb gevraagd. Tussen door nog een keer heeft Ziggo opgebeld en ze gaven toe dat het niet zo had mogen lopen dat ik zo slecht ben geholpen. Wel 5euro terug gekregen vanwege data moeten aanschaffen mobiel en 5 euro voor 3 dagen geen internet. Vervolgens meerder keren met OpenVAS mn IP gescanned voor kwetsbaarheden, 0 gevonden. Ze zouden ook een brief verstuurd hebben dat mn internet verbinding afgesloten zou zijn. Tot op heden nog nooit ontvangen.
Zojuist komt er een collega binnen lopen heeft precies hetzelfde probleem nu. En het mooie is hij heeft alleen een laptop die vrijwel altijd uit staat. _/-\o_
Conclusie de antihelpdesk van Ziggo werkt super 8)7

• GlowMouse
  • Niet online
Zolang het ze af en toe een tientje kost, komen ze ermee weg.

• WeHoDo
  • Laatst online: 19:12
Miss iets op het WiFi Hotspot van Ziggo op je modem die aanstaat?

PSN: plexforce (ps4)

• BazzH
  • Nu online

BazzH

Kei-goed...

WeHoDo schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:42:
Ze zullen het vast ook weleens bij het juiste eind hebben, maar Ziggo (laat je niet misleiden door de naam: het is eigenlijk gewoon UPC in vermomming) heeft iets te veel last van false positives in hun abuse proces.

Komt omdat ze niet kijken naar mogelijk misbruik, maar naar arbitrair ingestelde verbruiksmetertjes. Is natuurlijk ook veel makkelijker dan nadenken. :)

• D-Zine
  • Laatst online: 19:47
WeHoDo schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 16:42:
mijn router modem staat in bridge modus. gebruik liever mijn eigen APs. En daar hebben maar een 5 tal mensen verbinding mee en die waren op dat tijdstip niet aanwezig of in de buurt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:33

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Goed, het probleem is opgelost.. en behalve dat je hetzelfde had als TS bijna een jaar geleden is er 0,0 nut om dit topic te trappen...

Een mededeling 1 jaar na dato 'had ik ook' kun je beter overslaan: Het voegt niets toe...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee