Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-06 22:42
Ik een ander topic heb ik een vraag gesteld betreft een blackscreen of dead:
blackscreen of dead

Ik kom hier dus niet uit. Drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd: niets.
Windows er helemaal af en opnieuw er op: niets

Nu kwam ik op een discussie met iemand die mijn videokaart in zijn systeem wil testen of die stuk is of niet. Hij zei dat het hem niet lukte omdat hij een voeding heeft van 350w. Ik heb een voeding van 450w. Echter blijkt op de website van GeForce te staan dat mijn Titan minimaal 600w nodig heeft.

Mijn vraag is dan: kan het zijn dat mijn voeding niet meer goed is waardoor mijn videokaart niet meer werkt? De computer vind hem namelijk niet meer maar de lampjes en fan werken wel gewoon.

Waarom heb ik dan een 450w voeding? Omdat ik eerst een GTX 680 2gb had en later overgestapt ben naar de Titan.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
I7-4770
16gb werkgeheugen
Gigabyte g1.sniper b5 moederbord met bios versie 8
Gtx titan black
2x ssd van 225 gig.
1x hdd van 500 gig.
Windows 10 als besturingssysteem
CoolerMaster VS Series V450S - Voeding ( intern ) -
ATX12V 2.31 - 80 PLUS Gold - 100-240 Volt AC - 450 Watt
- Actieve PFC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Windows opnieuw geinstalleerd had geen effect,

Drivers opnieuw installeren ook niet

Wat wel werkt om uit de blackscreen of dead te komen is het volgende:
Door de intel processor graphic te disabelen kom ik weer op het inlogscherm en kan ik weer gebruik maken van de computer. Staat die aan, dan kan ik niet inloggen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/dr5xcl.jpg

Nogmaals:
Kan het zijn dat mijn voeding van te lage waarde is waardoor mijn videokaart ineens niet meer werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
je zegt dat je kaart "ineens niet meer werkt".
functioneerde hij aanvankelijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
De nieuwste drives van Nvidia geeft bij sommigen bsod. Check de Nvidia forum.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Even een simpele rekensom:

Processor: 84W
Videokaart: Maximaal 300W (75W PCI, 150W 8pins, 75W 6 pins.)
Rest: Maximaal 50W
= 434W

Theoretisch zou het dus moeten werken met een 450W voeding. Praktisch gezien zit je erg op het randje. Ik zou dus aanraden om een grotere voeding te bestellen.

Heeft deze setup het wel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Als je zo'n kaart aanschaft, moet er ook een degelijke maar vooral ook sterkere voeding bij. Neem er toch minimaal 1 van rond de 600 wat of hoger. Dan heb je genoeg speling, beter wat over als dat je te kort komt.

Het is zonde als de voeding je kaart sloopt, dat kan wel namelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Persoonlijk denk ik dat je GPU defect is, aangezien je voeding misschien maar net/niet voldoet zou hij in ieder geval op moeten starten en je kaart detecteren, zeker zonder dat de kaart belast word.
Maar de enige manier om dit uit te sluiten is door hem in een ander systeem te testen.

[ Voor 18% gewijzigd door spNk op 17-02-2016 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De voeding is krap aan, maar zou het zeer prima moeten trekken. Het blijft immers een erg goede voeding van Coolermaster. Uiteraard geeft Nvidia aan dat je een 600w+ voeding nodig hebt, niet wetende wat voor troep voeding de meeste consumenten in hun PC hebben hangen.

Ik mis nog wat essentiële informatie:

- Is het een nieuwe of tweedehands Titan?
- Heeft de kaart het ooit überhaupt naar behoren gedaan?
- Draait de PC wel stabiel op bijv. je onboard GPU?

Probeer inderdaad ook eens de videokaart te testen in een andere PC, dat sluit GPU problemen eigenlijk al wel uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
stin00 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:36:
De voeding is krap aan, maar zou het zeer prima moeten trekken. Het blijft immers een erg goede voeding van Coolermaster. Uiteraard geeft Nvidia aan dat je een 600w+ voeding nodig hebt, niet wetende wat voor troep voeding de meeste consumenten in hun PC hebben hangen.

Ik mis nog wat essentiële informatie:

- Is het een nieuwe of tweedehands Titan?
- Heeft de kaart het ooit überhaupt naar behoren gedaan?
- Draait de PC wel stabiel op bijv. je onboard GPU?

Probeer inderdaad ook eens de videokaart te testen in een andere PC, dat sluit GPU problemen eigenlijk al wel uit namelijk.
De kaart heb ik jong gebruikt gekocht en heeft maanden zonder problemen gewerkt. Het was allemaal prima. Kon er perfect mee gamen, geen enkele klacht over. Heb ook altijd netjes de updates van GeForce geïnstalleerd via GeForce Expierience.

De problemen begonnen echter 3 a 4 weken geleden. Toen kreeg ik voor het eerst een zwart scherm bij het inlog account. Na een paar keer aan en uit deed die het ineens weer. Dus dikke prima. Echter begonnen de problemen afgelopen weekend weer. Code 43 krijg ik bij mijn systeeminformatie.

Zie start post nog eens. Ik had een fout gemaakt met het uploaden van een foto. Zodra ik de bovenste optie (Intel processor graphic) deactiveer kan ik weer inloggen. En dit heeft weer te maken met mijn onboard graphic controller lijkt mij. Dus dit snap ik niet.

Nogmaals: het systeem heeft met mijn huidige setup maanden perfect gewerkt.

Maar jij zegt dat het niet nodig is om een zwaarder voeding te kopen? Heb deze toen gekocht op aanraden van een aantal tweakers. Hij zou zeker voldoen op de GTX 680 toen, maar aangezien ik nu dus een andere kaart heb.

[ Voor 6% gewijzigd door DeFries op 17-02-2016 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Je zal hardware moeten wisselen om problemen uit te sluiten, leen van iemand in elk geval een voeding die hoger(en van een goed mer/type!) is als die je nu hebt.

De problemen die je nu hebt, vooral omdat het nu een paar maand is gekomen, zeggen des te meer dat voor mij dat je voeding toch te veel op de tenen gelopen heeft. En nu problemen begint te geven.
Die kaart wil de voeding wel belasten hoor :X .

Test in elk geval eens met een andere voeding.
Om dat uit te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
freaky35 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:00:
Je zal hardware moeten wisselen om problemen uit te sluiten, leen van iemand in elk geval een voeding die hoger(en van een goed mer/type!) is als die je nu hebt.

De problemen die je nu hebt, vooral omdat het nu een paar maand is gekomen, zeggen des te meer dat voor mij dat je voeding toch te veel op de tenen gelopen heeft. En nu problemen begint te geven.
Die kaart wil de voeding wel belasten hoor :X .

Test in elk geval eens met een andere voeding.
Om dat uit te sluiten.
Begrijp hier uit dat het wel verstandig is om een andere voeding te kopen. Ook omdat ik sowieso een soort gelijke kaart weer wil hebben als deze stuk is (ik heb nog garantie op de kaart gelukkig).

Ik zelf zit er dan aan te denken om deze voeding te halen:
pricewatch: Cooler Master V Series V550 - 80+ Gold

Dit is net onder de 600 watt maar wel met gold certificaat. Dit zou al een stuk beter moeten zijn, of is het te adviseren om nog zwaarder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Al eens een ander merk overwogen? Seasonic bouwt echt tanks qua voedingen. Corsair AX serie is ook erg goed. (Geen CX/VS, ruk spul).

Maar ja, hij trekt het al beter. Toch zou ik een 600 pakken. Net wat meer speling. Een voeding verliest capaciteit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:58
Die voeding is nogal te weinig. Je moet bedenken dat die voeding niet de volle 450watt trekt. Kijk eens wat hij op de 12v rails aan vermogen heeft. Waarschijnlijk verlate weinig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Laatst online: 04-04-2023
voordat je geld spendeert op een nieuwe voeding, probeer ergens eentje te lenen om het uit te proberen.
Ja, je huidige voeding is krap aan, maar zou zonde zijn als je een nieuwe voeding koopt en het probleem houdt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
bluebear schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:56:
voordat je geld spendeert op een nieuwe voeding, probeer ergens eentje te lenen om het uit te proberen.
Ja, je huidige voeding is krap aan, maar zou zonde zijn als je een nieuwe voeding koopt en het probleem houdt aan.
Ach, koopt hij online een nieuwe voeding en blijkt die het probleem niet op te lossen. Dan stuur je deze toch gewoon terug onder Wet van Koop of afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
De voeding kan hij beter sowieso vervangen, deze is te krap voor het systeem.
Het is een kwaliteit voeding, maar gewoon te weinig power voor de videokaart

Ik zou dus zeker een andere kwaliteit voeding erin zetten 600 watt minimaal,van een goed merk als Seasonic b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:45:
Die voeding is nogal te weinig. Je moet bedenken dat die voeding niet de volle 450watt trekt. Kijk eens wat hij op de 12v rails aan vermogen heeft. Waarschijnlijk verlate weinig..
Ik snap totaal niet wat je hiermee bedoelt?
De CM V450S is gebouwd om 24/7 met gemak 450w te verbruiken. Op de +12v rail levert deze voeding 36 ampere; 432 watt.

Deze voeding kan met gemak elke high-end grafische kaart aan, helemaal als je niet overclockt.
Het draait hier om een voeding van zeer goede kwaliteit, vergeet dat niet.

http://www.guru3d.com/art...titan_black_review,6.html

System wattage onder FULL stress is zo'n 380w. Er is inderdaad weinig echte speling voor een dikke overclock, maar op stock speed kan deze voeding de boel makkelijk aan. Dit is dus ook totaal niet relevant.

Uiteraard kan de voeding wel stuk zijn of mankementen tonen, al schat ik die kans klein in.
freaky35 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:00:
De voeding kan hij beter sowieso vervangen, deze is te krap voor het systeem.
Het is een kwaliteit voeding, maar gewoon te weinig power voor de videokaart

Ik zou dus zeker een andere kwaliteit voeding erin zetten 600 watt minimaal,van een goed merk als Seasonic b.v.
Waarom is de voeding te krap? Op welke getallen baseer je dit precies?

Ik ben ook benieuwd welke Seasonic voeding je dan aanraadt. Ik zou er persoonlijk geen voeding in zetten die Seasonic (momenteel) uitbrengt onder eigen naam; ze staan er nou niet bepaald bekend om een lekker stille ventilator erin te hangen. Seasonic heeft al een tijdje geen voedingen meer uitgebracht onder eigen naam. Er zijn momenteel veel betere kopen dan bijv. de Seasonic G-series of M2 Evo series. De platinum series zijn ook al dik 5 jaar oud.

[ Voor 30% gewijzigd door stin00 op 17-02-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Laatst online: 04-09 19:42
Ik zou eerder beginnen met een downgrade van drivers van 4 a 6 maanden terug. IIg van voor je problemen. Als het klopt wat mandrake zegt dan ga je voor niets een andere voeding halen. Een hexacore overclocked naar 4.6 GHz uit de ivy bridge serie EN de titan black gebruiken samen nog niet eens 400 watt onder full load. Je 450 watt moet genoeg zijn.
(source: http://www.guru3d.com/art...titan-black-review,6.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Ardjee schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:05:
Ik zou eerder beginnen met een downgrade van drivers van 4 a 6 maanden terug. IIg van voor je problemen. Als het klopt wat mandrake zegt dan ga je voor niets een andere voeding halen. Een hexacore overclocked naar 4.6 GHz uit de ivy bridge serie EN de titan black gebruiken samen nog niet eens 400 watt onder full load. Je 450 watt moet genoeg zijn.
(source: http://www.guru3d.com/art...titan-black-review,6.html )
Niet als de voeding van slechte kwaliteit is. Denk dat het te krap is. Waarschijnlijk levert de voeding niet voldoende Ampére op de 12v lijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Lootbox op 17-02-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Je hebt neem ik aan de stekker van de monitor direct in de videokaart zitten, niet in het moederbord?
Heb je toevallig Lucid Virtu MVP geïnstalleerd staan? Zo ja, deïnstalleren.
Probeer ook de nieuwste BIOS update (videokaart eruit nadat je IGFX aan hebt gezet in BIOS, en op IGFX even Windows in en BIOS updaten).
Plus wat Ardjee adviseert; even een paar maand oude driver proberen :)
iriseyoufall schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:28:
[...]
Niet als de voeding van slechte kwaliteit is. Denk dat het te krap is. Waarschijnlijk levert de voeding niet voldoende Ampére op de 12v lijn.
Daar heeft stin00 al uitgebreid op gereageerd en is niet het geval, tenzij de voeding mank is geworden. Idealiter natuurlijk altijd goed om de voeding uit te sluiten door een andere te testen, maar zolang andere zaken ook getest kunnen worden is het niet te adviseren om direct een nieuwe te kopen.

Edit: verkeerde gequote.... 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Jean Paul op 17-02-2016 11:35 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Ik heb nu de driver van 1 december geinstalleerd maar nog steeds niets. Voordat ik deze driver geinstalleerd heb, heb ik guru er overheen gehaald zodat ik er zeker van was dat alles verwijderd was.

De stekker van de monitor heb ik inderdaad rechtstreeks op de videokaart zitten.

Lucid Virtu MVP heb ik nog nooit van gehoord dus zal er wel niet op staan. Daarbij heb ik gisteren een verse Windows 10 installatie uitgevoerd.

Ik zie dat er inmiddels een versie 9 uit is voor mijn BIOS. Hierbij staat het volgende vermeld:
Update CPU microcode for win10 support with Pentium AE

Misschien dat het werkt. Dit ga ik later op de middag uitproberen. Heb op dit moment geen juiste USB hiervoor om de bios te updaten.

En ik overclock verder niet inderdaad. Dan laat ik een andere voeding voor nu eerst even achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinheadtje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:51
ooit dit probleem gehad met mijn toen nieuwe amd 290, na een update van de drivers , bleek uiteindelijk gewoon mijn moederbord zijn firmware te zijn. na de update van de firmware liep alles als een zonnetje ....
dus ik hoop voor je dat dat werkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Het TDP van de Titan Black is theoretisch misschien 250 Watt, maar dat vertelt slechts jet halve verhaal. Zolang de koeling de temperatuur in bedwang weet te houden, kan de kaart, lang of kort, heel veel meer verbruiken.

http://www.tomshardware.c...k-ghz-edition,3821-6.html

De cijfers lopen op tot over de 400 Watt. Dit zijn misschien korte momenten, maar wel korte momenten van grote overspanning voor een voeding die 430 Watt kan leveren op de 12V rails.

Het kan best zijn dat de piek spanning met grote regelmaat boven de theoretische maximale piekspanning van de voeding is gekomen met als gevolg dat dit nu eindelijk zijn tol is gaan eisen.

Hoe het ook zij, voeding uitsluiten is normaalgesproken het eerste wat je hier zou moeten doen gezien de omschrijving van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Zodra ik geforce expierence open herkent hij mijn kaart ook helemaal niet en wil hij gelijk de nieuwste driver downloaden.

Voeding is krap heb ik wel door. Begin daarom toch wel beetje te twijfelen gezien de discussie hier. Probleem is dat ik niet zo 1,2, 3 een andere voeding beschikbaar heb. Moet daarvoor echt 1 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Dat is inderdaad jammer dat je een voeding moet kopen, maar je kan deze natuurlijk wat hierboven al gezegd is retourneren indien het niet wat oplevert.

Heb je de titan gekocht in de winkel of 2de hands, anders zou je ook nog met de winkel waar je de kaart hebt gekocht wat kunnen afspreken.

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 17-02-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

dahakon schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:30:
Het TDP van de Titan Black is theoretisch misschien 250 Watt, maar dat vertelt slechts jet halve verhaal. Zolang de koeling de temperatuur in bedwang weet te houden, kan de kaart, lang of kort, heel veel meer verbruiken.

http://www.tomshardware.c...k-ghz-edition,3821-6.html

De cijfers lopen op tot over de 400 Watt. Dit zijn misschien korte momenten, maar wel korte momenten van grote overspanning voor een voeding die 430 Watt kan leveren op de 12V rails.

Het kan best zijn dat de piek spanning met grote regelmaat boven de theoretische maximale piekspanning van de voeding is gekomen met als gevolg dat dit nu eindelijk zijn tol is gaan eisen.

Hoe het ook zij, voeding uitsluiten is normaalgesproken het eerste wat je hier zou moeten doen gezien de omschrijving van het probleem.
Als je je link beter leest, zie je dat de peak op net geen 400W ligt, wat inclusief de PCI-e slot à 65W is. De peak load op de 12V rails is 353W, ruim binnen de 430W welke de 12V rails kan leveren. Aangezien het hier ook een hoge kwaliteit voeding betreft, is er echt niks mis met wat de huidige voeding kan leveren voor deze build (mits deze natuurlijk niet mank is).

Daarbij hebben we het over het opstarten van Windows, en niet over zware benchmarks of gamen :)

Ik weet niet of het met een non-K versie kan, maar je zou eens zwaar kunnen terugklokken. Mócht de PC namelijk op het randje lopen (wat ten zeerste te betwijfelen is, gezien de specs van de voeding, de link van dahakon en toevoeging van stin00), zou je zo toch 30W of meer kunnen 'besparen'. Hetzelfde geldt voor het ontkoppelen van onnodige SSD en HDD, optische drives en andere toebehoren.

Terecht wordt er gezegd dat het handig is om de voeding uit te sluiten, maar daar zou ik niet direct in dit stadium een nieuwe voor kopen. Wellicht is er ook een tweaker in de buurt welke de kaart in zijn/haar PC wil en kan testen of een voeding heeft liggen welke je kan lenen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Jean Paul op 17-02-2016 13:23 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twee dingen, het lijkt totaal, maar dan echt totaal niet op een voedingsprobleem en daarnaast kan de voeding ook gewoon genoeg leveren. Dus te weinig vermogen is sowieso uitgesloten, maar een defecte voeding ook want dan zou je nooit dit probleem krijgen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Jean Paul schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:10:
Als je je link beter leest, zie je dat de peak op net geen 400W ligt, wat inclusief de PCI-e slot à 65W is. De peak load op de 12V rails is 353W, ruim binnen de 430W welke de 12V rails kan leveren. Aangezien het hier ook een hoge kwaliteit voeding betreft, is er echt niks mis met wat de huidige voeding kan leveren voor deze build (mits deze natuurlijk niet mank is).
Met reverence cooler inderdaad, is de piek 399Watt. Dat een deel over de PCIe poort gaat, maakt geen donder uit, want die 12V komt van dezelfde 12V rail als de rest. Het is echter niet alleen de GPU die de 12V nodig heeft, ook de CPU en HDD gebruiken sowieso de 12V Rail. Dan wordt het plaatje wel iets anders.

Hoe dan ook, ik zeg niet dat het aan de voeding ligt, maar wil alleen maar wijzen op het punt dat de piekbelasting best wel eens over de maximum piek heen kan gaan die de voeding officieel kan verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
dahakon schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:30:
Dit ben ik dus niet met je eens. Aangezien de kaart het voorheen prima deed zou ik het volgende rijtje aflopen:

- Wat is er voor het probleem veranderd aan het systeem? Software? Bios zaken? Drivers? Dit is het makkelijkst om te checken en uit te sluiten.
- Als stap 1 is doorlopen, kan je even de onboard GPU testen.
- Mocht de onboard GPU wel werken dan zou ik direct de Titan in een ander systeem proberen. Je weet dan direct zeker of de gpu wel/niet de oorzaak is.

Bij problemen met de voeding verwacht ik eerder dat de beveiliging van de voeding inschakelt, bijv. overspanning/overbelasting. Wat je dan zal zien als 'symptoom' is dat de PC freezed of diréct uitvalt om schade aan de componenten te voorkomen.

Uiteraard kan zoals eerder gezegd de voeding wel mank/defect zijn, maar dit gebeurt in de regel toch maar zeer zelden. Ik zou in dit geval de focus leggen op het testen van de videokaart in een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-09 18:43

Ch3cker

Testlab Teamlead
Ik kom hier dus niet uit. Drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd: niets.
Windows er helemaal af en opnieuw er op: niets
De computer vind hem namelijk niet meer
Door de intel processor graphic te disabelen kom ik weer op het inlogscherm en kan ik weer gebruik maken van de computer. Staat die aan, dan kan ik niet inloggen.
Je verhaal is uitermate warrig en op sommige punten zelfs gewoon tegenstrijdig. Omschrijf eerst je probleem eens stap voor stap.

Je hebt de videokaart vervangen, en toen? Wat doet het wel, wat doet het niet?

Voor het voedingsverhaal : in theorie is 450 watt voldoende, maar persoonlijk zou ik iets meer speelruimte willen hebben.

Wat tips die wellicht het probleem kunnen oplossen :

1. Update je bios naar de laatste versie.
2. Check of je videokaart goed in het PCI-e slot zit, en of alle voedingsstekkers goed zijn aangesloten.
3. Probeer een ander PCI-e slot.
4. Geef je moederbord een 'harde' reset; haal de stroom eraf (daadwerkelijk de stekker uit het stopcontact) batterij uit het moederbord, wacht een paar minuten en stop alles weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Ch3cker schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:01:
[...]

[...]

[...]

Je verhaal is uitermate warrig en op sommige punten zelfs gewoon tegenstrijdig. Omschrijf eerst je probleem eens stap voor stap.

Je hebt de videokaart vervangen, en toen? Wat doet het wel, wat doet het niet?

Voor het voedingsverhaal : in theorie is 450 watt voldoende, maar persoonlijk zou ik iets meer speelruimte willen hebben.

Wat tips die wellicht het probleem kunnen oplossen :

1. Update je bios naar de laatste versie.
2. Check of je videokaart goed in het PCI-e slot zit, en of alle voedingsstekkers goed zijn aangesloten.
3. Probeer een ander PCI-e slot.
4. Geef je moederbord een 'harde' reset; haal de stroom eraf (daadwerkelijk de stekker uit het stopcontact) batterij uit het moederbord, wacht een paar minuten en stop alles weer terug.
De videokaart is bij mij al enkele maanden in gebruik zonder problemen.

De eerste keer dat de storing naar voren kwam was toen ik de computer uitschakelde en hij updates installeerde. Toen ik hem de volgende dag aan deed had ik een black screen bij mijn inlogscherm. Echter deed hij het na een paar keer herstarten weer.

2 weken later weer updates via windows toen het probleem weer naar voren kwam. Om te achterhalen of het drivers waren heb ik mijn gehele systeem geformateerd maar dit mocht niet baten.

De videokaart heb ik al verwisseld van PCI-E slot. Ook zonder het gewenste effect.

Mijn computer ligt nu een kleine 2 uur in de auto. Moest weer naar huis rijden. Dus nu al enige tijd zonder stroom. Moet ik ergens nog iets los halen van het moederbord?

Ik heb een HDMI aansluiting op mijn moederbord, echter heb ik een monitor zonder HDMI aansluiting. Kan ik hiervoor een tv of laptop gebruiken als scherm om mijn onboard gpu te testen?

BIOS update ga ik nu zo dadelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Huh wat?

Dus als je de IGP uitschakelt, dan werkt alles gewoon?
Heeft Windows in al haar wijsheid niet een driver update doorgevoerd voor je Intel graphics, waardoor die nu conflicteert met je Nvidia driver?

Waarom laat je de processor graphics niet gewoon op disabled staan? Gebruik je QuickSync?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:35:
[...]

De videokaart is bij mij al enkele maanden in gebruik zonder problemen.

De eerste keer dat de storing naar voren kwam was toen ik de computer uitschakelde en hij updates installeerde. Toen ik hem de volgende dag aan deed had ik een black screen bij mijn inlogscherm. Echter deed hij het na een paar keer herstarten weer.

2 weken later weer updates via windows toen het probleem weer naar voren kwam. Om te achterhalen of het drivers waren heb ik mijn gehele systeem geformateerd maar dit mocht niet baten.

De videokaart heb ik al verwisseld van PCI-E slot. Ook zonder het gewenste effect.

Mijn computer ligt nu een kleine 2 uur in de auto. Moest weer naar huis rijden. Dus nu al enige tijd zonder stroom. Moet ik ergens nog iets los halen van het moederbord?

Ik heb een HDMI aansluiting op mijn moederbord, echter heb ik een monitor zonder HDMI aansluiting. Kan ik hiervoor een tv of laptop gebruiken als scherm om mijn onboard gpu te testen?

BIOS update ga ik nu zo dadelijk doen.
Dat is al een stuk duidelijker, top! Als ik het goed begrijp heeft je videokaart dus eerder prima gewerkt in windows en is deze pas na software-updates 'defect' geraakt.

Waar het op lijkt, en wat ook al eerder in dit topic is aangegeven is dat je conflicterende drivers hebt. Update eerst je bios en zet alle settings op default. Zet je automatische driver installatie in windows uit volgens deze guide. Deïnstalleer je videokaart driver middels DDU, en deïnstalleer ook een eventuele intel graphic driver. Installeer de laatste nvidia driver. Lost dit het probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

dahakon schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:58:
[...]

Met reverence cooler inderdaad, is de piek 399Watt. Dat een deel over de PCIe poort gaat, maakt geen donder uit, want die 12V komt van dezelfde 12V rail als de rest. Het is echter niet alleen de GPU die de 12V nodig heeft, ook de CPU en HDD gebruiken sowieso de 12V Rail. Dan wordt het plaatje wel iets anders.

[...]
Duh.. 8)7 Moederbord wordt inderdaad voornamelijk voorzien via de +12 rails sinds the ATXV2 specificatie.

Wat ik niet weet is of de opgegeven specificaties gelden voor continu vermogen, en of dat deze dus wel degelijk piekspanningen kunnen verdragen welke hoger liggen dan dat.

Desalniettemin, wat stin00 weer zegt, is het vreemd dat de PC het al deze tijd probleemloos gewerkt heeft. Het is jammer dat TS Windows opnieuw geïnstalleerd heeft, want het probleem lijkt zich voor te doen dus nadat bepaalde updates geïnstalleerd worden. Het zou fijn zijn om de lijst met geïnstalleerde updates te zien, en om te zien of hier inderdaad een of andere driver in mee geïnstalleerd werd.

Overigens, wanneer je Win10 installeert met internet, worden de laatste updates toch automatisch gedownload en geïnstalleerd? Win10 anders eens installeren zonder internet?

Echter als de IGFX uitgezet wordt, werkt de PC blijkbaar beter. Of inderdaad een driver conflict, of door het uitschakelen wordt er minder stroom gebruikt en werkt het hierom toch ineens wel. Blijft het vreemd dat het voorheen dus gewoon werkte, wat het meer doet lijken op een driverconflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Jeroenneman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:41:

Huh wat?

Dus als je de IGP uitschakelt, dan werkt alles gewoon?
Heeft Windows in al haar wijsheid niet een driver update doorgevoerd voor je Intel graphics, waardoor die nu conflicteert met je Nvidia driver?

Waarom laat je de processor graphics niet gewoon op disabled staan? Gebruik je QuickSync?
Het is een standaard instelling van mijn BIOS. Vandaar dat die aanstaat. Gebruik geen QuickSync.
Ch3cker schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:49:
[...]

Dat is al een stuk duidelijker, top! Als ik het goed begrijp heeft je videokaart dus eerder prima gewerkt in windows en is deze pas na software-updates 'defect' geraakt.

Waar het op lijkt, en wat ook al eerder in dit topic is aangegeven is dat je conflicterende drivers hebt. Update eerst je bios en zet alle settings op default. Zet je automatische driver installatie in windows uit volgens deze guide. Deïnstalleer je videokaart driver middels DDU, en deïnstalleer ook een eventuele intel graphic driver. Installeer de laatste nvidia driver. Lost dit het probleem op?
Dit heb ik dus nu net gedaan. Telkens als ik vervolgens de GeForce Expierience open komt dit er voor:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/333akp4.jpg

Hij vind mijn videokaart dus nog steeds niet.

De BIOS heb ik inmiddels ook naar de laatste versie geüpdatet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:48:
[...]

Het is een standaard instelling van mijn BIOS. Vandaar dat die aanstaat. Gebruik geen QuickSync.

[...]
Dus eigenlijk zitten er geen nadelen aan, werkt je PC als je het uitzet, maar laat je het aanstaan want "standaard"?

Why?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Jeroenneman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:49:
[...]

Dus eigenlijk zitten er geen nadelen aan, werkt je PC als je het uitzet, maar laat je het aanstaan want "standaard"?

Why?
Sorry, ik ben onduidelijk naar jou geweest. Voordat de problemen kwamen stond die gewoon aan, ik ben namelijk op computer gebied niet een complete leek, maar ik weet ook niet heel veel.

Nu de problemen zijn, staat die uit omdat ik anders niet op mijn computer kan inloggen en helemaal niets kan.

Op dit moment staat die optie dus uit. De enige modificatie die ik op dit moment gedaan heb in de BIOS (en de updates natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

[...]

[...]

Dit heb ik dus nu net gedaan. Telkens als ik vervolgens de GeForce Expierience open komt dit er voor:

[afbeelding]

Je trekt de conclusie dat "hij" je videokaart niet vindt, terwijl GeForce Experience de meest recente driver voor jouw bekende/gevonden videokaart aan het downloaden is.

Wat ik zelf meemaak is dat driver-installatie via de GeForce Experience van geen kant werkt, vooral omdat mijn gebruikersaccount standaard gebruikersrechten heeft en dus geen admin.

Download eens deze drivers van nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Jean Paul schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:10:
[...]

Je trekt de conclusie dat "hij" je videokaart niet vindt, terwijl GeForce Experience de meest recente driver voor jouw bekende/gevonden videokaart aan het downloaden is.

Wat ik zelf meemaak is dat driver-installatie via de GeForce Experience van geen kant werkt, vooral omdat mijn gebruikersaccount standaard gebruikersrechten heeft en dus geen admin.

Download eens deze drivers van nvidia.
Via de desbetreffende manier heb ik mijn driver net geïnstalleerd. Echter als ik dan GeForce Expierence open, wil hij hem nog een keer downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:13
En wat als je GFE gewoon niet gebruikt? En dus gewoon van je computer afmieterd.

[ Voor 34% gewijzigd door Zeara op 17-02-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Dan krijg ik nog steeds code 43 te zien. Als ik dan bijvoorbeeld Rainbow 6 Siege open zegt deze dat mijn computer niet voldoet aan de hardware specificaties. Denk omdat de videokaart 'ontbreekt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:17:
Dan krijg ik nog steeds code 43 te zien. Als ik dan bijvoorbeeld Rainbow 6 Siege open zegt deze dat mijn computer niet voldoet aan de hardware specificaties. Denk omdat de videokaart 'ontbreekt'.
Er staat geen Intel driver geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
[...]

[...]

[afbeelding]

En wat gebeurt er als je Geforce Experience gewoon zijn gang laat gaan en de driver nogmaals op die manier installeert? Probeert GFE de driver daarna nogmaals te installeren, maw, kom je dan in een soort loop terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Jeroenneman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:18:
[...]

Er staat geen Intel driver geïnstalleerd?
Die heb ik zonet via GGU allemaal laten verwijderen. Daarbij ook de stappen gevolgd om automatische updates uit te schakelen.
Ch3cker schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:18:
[...]

En wat gebeurt er als je Geforce Experience gewoon zijn gang laat gaan en de driver nogmaals op die manier installeert? Probeert GFE de driver daarna nogmaals te installeren, maw, kom je dan in een soort loop terecht?
Correct, dit blijft hij herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33
Ik heb ooit ongeveer hetzelfde gehad, hij wilde met geen mogelijkheid de drivers van mijn grafische kaart installeren.

Heb het aan de praat gekregen door windows opnieuw te installeren, onboard graphics uit te zetten en de drivers van de kaart te installeren via usb, als eerste, zonder dat ik mijn internet heb ingesteld.

Windows moest en zou zijn eigen drivers installeren, wat elkaar in de weg zat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Qweridee schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:21:
Ik heb ooit ongeveer hetzelfde gehad, hij wilde met geen mogelijkheid de drivers van mijn grafische kaart installeren.

Heb het aan de praat gekregen door windows opnieuw te installeren, onboard graphics uit te zetten en de drivers van de kaart te installeren via usb, als eerste, zonder dat ik mijn internet heb ingesteld.

Windows moest en zou zijn eigen drivers installeren, wat elkaar in de weg zat dus.
Dus ik zou Windows er nogmaals af moeten halen om hem opnieuw te installeren. Echter zal hij zijn updates daarna wel weer vragen waarna ik weer in dezelfde loop kom? Zit er zwaar aan te twijfelen om Windows 8.1 weer te installeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:20:
[...]

Die heb ik zonet via GGU allemaal laten verwijderen. Daarbij ook de stappen gevolgd om automatische updates uit te schakelen.

[...]

Correct, dit blijft hij herhalen.
Heb je per se GFE nodig? Wat je anders kan doen en misschien wel werkt...

1. Deïnstalleer alle graphic drivers met DDU
2. Ga naar device manager
3. Klik in device manager rechtermuisknop op je beeldschermadapater (NVIDIA GTX Titan) of iets degelijks
4. Klik op Stuurprogramma's bijwerken en kies voor zoek automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:33
DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:28:
[...]

Dus ik zou Windows er nogmaals af moeten halen om hem opnieuw te installeren. Echter zal hij zijn updates daarna wel weer vragen waarna ik weer in dezelfde loop kom? Zit er zwaar aan te twijfelen om Windows 8.1 weer te installeren....
Dit was toen met Windows 7 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
ik had het niet bij de voeding gezocht, krap ja maar totdat je vol vermogen gaat stomen trek je dat lang niet vol. Dus hij zou dan alsnog moeten starten, het is gewoon een degelijke kwaliteit voeding dus ongeregeldheden had ik daar ook nog niet direct gezocht.

Heb je niet even een andere harde schijf liggen waar je even een verse windows installatie op kunt zetten?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Ch3cker schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:31:
[...]

Heb je per se GFE nodig? Wat je anders kan doen en misschien wel werkt...

1. Deïnstalleer alle graphic drivers met DDU
2. Ga naar device manager
3. Klik in device manager rechtermuisknop op je beeldschermadapater (NVIDIA GTX Titan) of iets degelijks
4. Klik op Stuurprogramma's bijwerken en kies voor zoek automatisch
Alles via DDU nu verwijderd. Echter als ik dan kijk bij de beeldschermadapaters dan staat mijn GTX Titan er niet eens tussen. Er staat alleen Microsoft basic display-adapter. Als ik deze wil updaten zegt hij dat de nieuwste versie al geïnstalleerd is.
aminam schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:37:
ik had het niet bij de voeding gezocht, krap ja maar totdat je vol vermogen gaat stomen trek je dat lang niet vol. Dus hij zou dan alsnog moeten starten, het is gewoon een degelijke kwaliteit voeding dus ongeregeldheden had ik daar ook nog niet direct gezocht.

Heb je niet even een andere harde schijf liggen waar je even een verse windows installatie op kunt zetten?
De Windows die er nu op staat is vers. Staat er sinds gisteren op. Zit er aan te denken om Windows 8.1 weer te installeren als ik er echt niet uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:49:
[...]

Alles via DDU nu verwijderd. Echter als ik dan kijk bij de beeldschermadapaters dan staat mijn GTX Titan er niet eens tussen. Er staat alleen Microsoft basic display-adapter. Als ik deze wil updaten zegt hij dat de nieuwste versie al geïnstalleerd is.

[...]

De Windows die er nu op staat is vers. Staat er sinds gisteren op. Zit er aan te denken om Windows 8.1 weer te installeren als ik er echt niet uit kom.
Staat je GTX Titan wellicht ergens anders in de device manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Ch3cker schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:55:
[...]

Staat je GTX Titan wellicht ergens anders in de device manager?
Nee, alles gecontroleerd. Staat er nergens tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:59:
[...]

Mogelijkheid tot testen van de kaart in een andere PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:59:
[...]

Heb je de 680 nog liggen? De opties die ik nu nog zie :

1. Probeer met je oude 680 of je systeem dan wel correct werkt.
2. Probeer je Titan in een ander systeem en kijk of dat werkt.
3. Probeer (eventueel op een ander schijfje) eens of de Titan werk op een windows 8.1 of 7 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
De 680 heb ik niet meer, die heb ik verkocht. Ga de Windows 8.1 optie testen. Wil zoveel mogelijk uitsluiten voordat ik de kaart op ga sturen naar EVGA.
Ch3cker schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:18:
[...]

Heb je de 680 nog liggen? De opties die ik nu nog zie :

1. Probeer met je oude 680 of je systeem dan wel correct werkt.
2. Probeer je Titan in een ander systeem en kijk of dat werkt.
3. Probeer (eventueel op een ander schijfje) eens of de Titan werk op een windows 8.1 of 7 installatie.
Jeroenneman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:05:
[...]

Mogelijkheid tot testen van de kaart in een andere PC?
Dat is dus een probleem. Maat van mij heeft een computer met een AMD kaart en 350w voeding. Weet niet of mijn kaart gaat werken met een lagere voeding dan wat ik nu heb aangezien die al bescheiden is.

Zit er aan te denken om Windows er weer af te gooien en 8.1 te gaan installeren (als die nog werkt).

Nog even een edit:
Kan ik Windows 8 op mijn andere SSD zetten zonder Windows 10 van mijn 2de SSD te halen?

[ Voor 54% gewijzigd door DeFries op 17-02-2016 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
Inmiddels draait de computer op Windows 8, maar zelfs nu krijg ik dezelfde fout. Weer code 43, en weer de eeuwige loop.

Ik stuur de kaart op naar EVGA, ik weet het niet meer....

Wel wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Gelukkig heeft evga wel een goede retourafeling, heb er zelf regelmatig gebruik van gemaakt :)

Als je een credit card hebt kan je ook voor een advanced rma gaan. Je krijgt dan eerst een nieuwe kaart en stuurt daarna de kapotte op! Zie de evga site voor meer info of stuur mij een pm :)

Edit: PM ontvangen van DeFries. Ik voorzie hem van wat RMA tips/info mbt EVGA.
Hopelijk laat hij hier nog even weten hoe alles is verlopen, maar uit eigen ervaring weet ik dat de EVGA support geweldig is.

[ Voor 26% gewijzigd door stin00 op 17-02-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
DeFries schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 17:18:

Nog even een edit:
Kan ik Windows 8 op mijn andere SSD zetten zonder Windows 10 van mijn 2de SSD te halen?
Dat kan, dan moet je in je boot order wel aangeven dat je van de andere ssd wil booten.

Daarnaast moet je echt je kaart in een andere (stabiele) PC proberen. Je zou van harte welkom zijn bij mij, alleen woon ik een beetje ver weg. 8)7

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFries
De kaart is opgestuurd naar EVGA en heb een andere weer gekregen. Alles werkt weer zoals het hoort. De kaart was dus defect.

Wil iedereen nogmaals bedanken voor de gegeven hulp.
Pagina: 1