Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik ben opzoek naar een wit moederbord voor een i5 6600k met daarbij dual gtx 970/r9 390(x)(eerst eentje kopen, later upgrade), nu kwam ik dus uit op "MSI Z170(a) Krait. Ik heb het een en ander gelezen over pci(-e) maar ik weet dus niet zeker wat dual x16/x4 inhoud.

Mijn vraag

Wat betekent (voor de prestaties):
PCI-e 3.0 x16 configuratie:
Dual x16/x4
Triple x8/x8/x8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Je kunt er gpu's op aansluiten.

PCI-e 3.0 x16 slots configuratie:
• Single x16 (1 kaart= slot op x16)
• Dual x16/0x/x4 (2 kaarten = 1 slot op x16 en 1 op x4)
• Triple x8/x8/x4 (3 kaarten = 2 slots op x8 en 1 op x4)

Je wilt er maximaal 2 kaarten in stoppen omdat je anders het x4 slot moet gebruiken en dat loopt via de chipset en geeft meer latency en daardoor stotteringen.

De andere sloten komen uit de cpu zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
En waarom niet wachten op de nieuwste generatie ? Daar ga je langer plezier aan beleven en SLI geeft vaak nog onvoorziene problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

MichaelvD2203 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:17:
En waarom niet wachten op de nieuwste generatie ? Daar ga je langer plezier aan beleven en SLI geeft vaak nog onvoorziene problemen.
De verschillen tussen generaties van Intel zijn dermate klein dat je tijd weggooit én geld. Wachten op 5-10% betere prestaties is niet echt de moeite.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:36
Ik denk dat Michael bedoelt wachten op de nieuwste generatie videokaarten.
Ik zou daar zelf ook op wachten als ik veel geld uit zou gaan geven aan een videokaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apart dat het zo is opgebouwd, gezien er schijnbaar 20 lanes zijn had ik verwacht dat het x4 slot los aan of uit gezet kon worden, en dat er daarnaast voor 1x x16 of 2x x8 gekozen kon worden. Dan had je de volgende opties gehad:
* x16
* x16/x4
* x8/x8
* x8/x8/x4
Bovendien heeft het enablen/disablen van de x4 poort alleen maar zin als die bandbreedte ergens anders opgeofferd wordt, bijvoorbeeld dat je SATA poorten minder performance of een hogere latency hebben als je x4 poort aan staat.

Op de pagina van MSI zelf staat dit
• 3 x PCIe 3.0 x16 slots (support x16/x0/x4 or x8/x8/x4 modes)
• 3 x PCIe 3.0 x1 slots
• 1 x PCI slot
Dus het x4 slot staat altijd aan, daarnaast zijn er ook nog 3 x1 sloten aanwezig!

Als je de maximale performance wilt halen zal je een bord willen zoeken dat ten minste 32 lanes heeft, waardoor je 2x x16 kunt doen. Dan wordt het wel een duurder grapje, want je moet ook een processor hebben die zoveel lanes heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2016 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:23:

Als je de maximale performance wilt halen zal je een bord willen zoeken dat ten minste 32 lanes heeft, waardoor je 2x x16 kunt doen. Dan wordt het wel een duurder grapje, want je moet ook een processor hebben die zoveel lanes heeft.
Dan zit je gelijk aan X79 of X99 met minimaal de x930K chips die nou ook niet bepaald goedkoop zijn.

Er zijn zat borden die x8/x8/x4 kunnen, toevallig deze niet. Waarschijnlijk een beroerde layout van de PCIe sloten. Een moderne videokaart op PCIe 4x kan echter zonder prestatieverlies opereren, dus een probleem is het niet. Multi-GPU is alleen geplaagd door slechte frametimes waardoor het voor competitieve shooters als CS:GO meteen niet meer rendabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nelizmastr schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:32:
Er zijn zat borden die x8/x8/x4 kunnen, toevallig deze niet. Waarschijnlijk een beroerde layout van de PCIe sloten. Een moderne videokaart op PCIe 4x kan echter zonder prestatieverlies opereren, dus een probleem is het niet. Multi-GPU is alleen geplaagd door slechte frametimes waardoor het voor competitieve shooters als CS:GO meteen niet meer rendabel is.
Als videokaarten geen probleem hebben om op x4 te draaien, waarom hebben consumenten borden dan x16 (electrisch, mechanisch snap ik het wel) sloten?
Daarnaast kan dit bord wel op x8/x8/x4 draaien, maar niet op x16 en verder niets, niet dat het nuttig zou zijn als het wel kon...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Ik heb ook zitten googlen maar kan er momenteel geen definitieve conclusie over vinden. De ene bron zegt dat het prima gaat om 16x 4x te draaien, andere bronnen geven issues aan. Puur om problemen te voorkomen zou ik toch echt voor een moederbord gaan die 8x 8x kan draaien. Maar!!\

Over het algemeen genomen is upgraden door een 2e GPU naast de 1e te steken af te raden. De mogelijke problemen die je hiermee kan krijgen wegen imo niet op aan de voordelen: Ja je krijgt een performanceboost, maar dingen zoals driverissues en hitteafvoer en een grotere investering in een voeding maakt het in mijn ogen een slechte upgradepad. SLI/crossfire is hoogstens interessant als je NU de power nodig hebt, niet als upgrade. Het is verstandiger nu een enkele GPU te kopen, en wanneer je power tekort komt een nieuwe gpu van de nieuwe generatie te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:38:
[...]

Als videokaarten geen probleem hebben om op x4 te draaien, waarom hebben consumenten borden dan x16 (electrisch, mechanisch snap ik het wel) sloten?
Dat heet standaard en specificatie.

Daarnaast zijn er andere apparaten die meer bandbreedte vragen dan videokaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 17-02-2016 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
nelizmastr schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:33:
[...]

De verschillen tussen generaties van Intel zijn dermate klein dat je tijd weggooit én geld. Wachten op 5-10% betere prestaties is niet echt de moeite.
Volgens mij was je nog niet helemaal wakker ? Ik heb natuurlijk over de nieuwe generatie GPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ardjee schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:43:
Ik heb ook zitten googlen maar kan er momenteel geen definitieve conclusie over vinden. De ene bron zegt dat het prima gaat om 16x 4x te draaien, andere bronnen geven issues aan. Puur om problemen te voorkomen zou ik toch echt voor een moederbord gaan die 8x 8x kan draaien. Maar!!\

Over het algemeen genomen is upgraden door een 2e GPU naast de 1e te steken af te raden. De mogelijke problemen die je hiermee kan krijgen wegen imo niet op aan de voordelen: Ja je krijgt een performanceboost, maar dingen zoals driverissues en hitteafvoer en een grotere investering in een voeding maakt het in mijn ogen een slechte upgradepad. SLI/crossfire is hoogstens interessant als je NU de power nodig hebt, niet als upgrade. Het is verstandiger nu een enkele GPU te kopen, en wanneer je power tekort komt een nieuwe gpu van de nieuwe generatie te kopen.
Ook geen verkeerd idee, maar ik wil in dit geval SLI/Crossfire omdat het kan, ik het wil proberen en er in veel gevallen ook mooi eruit ziet.
Apart dat het zo is opgebouwd, gezien er schijnbaar 20 lanes zijn had ik verwacht dat het x4 slot los aan of uit gezet kon worden, en dat er daarnaast voor 1x x16 of 2x x8 gekozen kon worden. Dan had je de volgende opties gehad:
* x16
* x16/x4
* x8/x8
* x8/x8/x4
Bovendien heeft het enablen/disablen van de x4 poort alleen maar zin als die bandbreedte ergens anders opgeofferd wordt, bijvoorbeeld dat je SATA poorten minder performance of een hogere latency hebben als je x4 poort aan staat.

[...]

Dus het x4 slot staat altijd aan, daarnaast zijn er ook nog 3 x1 sloten aanwezig!

2x x8 lijkt me goed genoeg voor wat ik wil. Asus z170-a heeft 20 lanes, (x16 | x8/x8 | x8/x8/x4) voor de intelcore i5 6600k lijkt me dat dus goed genoeg.
MichaelvD2203 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:20:
[...]

Volgens mij was je nog niet helemaal wakker ? Ik heb natuurlijk over de nieuwe generatie GPU's.
Dat is een optie die ik ook zeker overweeg, in het 2e kwartaal zou de nieuwe nVidia reeks uit komen als ik me niet vergis. Maar nu alvast de gehele PC bouwen en gebruiken zonder video kaart kan ook geen kwaad. Lijkt me niet dat ze aansluitingen van video kaarten gaan veranderen oid.

Kheb trouwens voor de zekerheid een moederbord uitgezocht met
• Single x16
• Dual x8 / x8
• triple x8 / x8 / x4

http://tweakers.net/price...sus-z170-a/specificaties/
* x16
* x16/x4
* x8/x8
* x8/x8/x4

[...]

2x x8 lijkt me goed genoeg voor wat ik wil. Asus z170-a heeft 20 lanes, (x16 | x8/x8 | x8/x8/x4) voor de intelcore i5 6600k lijkt me dat dus goed genoeg.
MichaelvD2203 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:20:
[...]

Dat is een optie die ik ook zeker overweeg, in het 2e kwartaal zou de nieuwe nVidia reeks uit komen als ik me niet vergis. Maar nu alvast de gehele PC bouwen en gebruiken zonder video kaart kan ook geen kwaad. Lijkt me niet dat ze aansluitingen van video kaarten gaan veranderen oid.

Kheb trouwens voor de zekerheid een moederbord uitgezocht met
• Single x16
• Dual x8 / x8
• triple x8 / x8 / x4

http://tweakers.net/price...sus-z170-a/specificaties/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
http://nl.hardware.info/r...ipset-met-veel-pcie-lanes

De cpu heeft 16 lanes en kan 1x 16, 2x 8 of 1x 8 en 2x 4.

De chipset heeft 20 lanes, en kan er bijvoorbeeld 4 bundelen voor een m2 slot. Maar er is maar een verbinding tussen chipset naar cpu van 4x, dus je grafische kaart op 4x wordt door de rest van de communicatie tussen cpu en chipset nog meer afgeremd dan puur de extra latency die de extra stap gpu> chipset>cpu vs gpu>cpu met zich meebrengt.

Voor meerdere m2 4x sloten kan het dan weer wel, omdat die op volle snelheid data onderling kunnen uitwisselen, want dan gaat de data niet naar de cpu, maar van m2 naar m2.

De Z170 chipset is een grote verbetering qua mogelijkheden tov de z97 van een generatie ouder. Maar ook nu zijn er een groot aantal overlappingen en bepaalde mogelijkheden die elkaar uitsluiten.
Pagina: 1