Loggen van stroomlevering in huis op specifieke punten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GebakkePizza
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Weet iemand welke apparatuur ik nodig kan hebben om de levering van mijn stroom op verschillende punten in mijn huis bij te houden t.b.v. een historische weergave van pieken/dalen in de levering?

Ik dacht dat het misschien slim was om direct te beginnen met de daadwerkelijk vraag (TL;DR). Misschien heb ik een ander probleem dan ik zelf denk, dus toch maar de achtergrond:

Al een half jaar geleden begon het probleem waarbij ik mijn Synology NAS (het enige apparaat dat continu aan staat) opeens niet meer reageerde op verzoeken, maar wel gewoon aan leek te staan. Dit was vrijwel altijd op een dinsdag en in de ochtend, maar niet elke dinsdag. Achteraf gezien lijkt het alsof dit probleem is opgelost door de aanschaf van een UPS (APC Back-UPS ES 700VA DIN). Kan dit überhaupt? Een spanningspiek of daling die een NAS laat vastlopen? En een UPS die dit misschien onderschept?

De laatste twee dinsdagen heb ik echter meldingen van mijn NAS ontvangen dat hij op de 'batterij modus' sprong (één keer om 6 uur en vandaag om 10 uur in de ochtend) en 7 seconden later herstelde deze weer en nam de 'AC modus' het weer over. Ik vraag mij echt af waarom de dinsdag zo een probleem lijkt. Is het misschien de buurman die zijn plantjes weer wat licht gunt? :P

Het is een feit dat mijn stroomverdeling niet volgens de laatste standaarden is aangelegd (naoorlogs huurhuis). Zo ploppen mijn speakers in de slaapkamer aardig vaak als de koelkast in de keuken aan/uit springt, heb ik voor mijn desktops in het verleden meer voedingen (wel wat goedkopere modellen) versleten dan een gemiddelde server park en zijn geen van mijn stopcontact, behalve drie in de keuken, geaard.

Nu ben ik het een beetje beu en hoop ik door verschillende punten in mijn huis te meten misschien toch een oorzaak te kunnen vinden. Is het bijvoorbeeld een bepaalde groep in mijn huishouden of is het de gehele stroomlevering...? Zoveel onduidelijkheden. |:(

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 16:51
We hebben een heel subforum hiervoor. :)

Move naar DED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.