Solidworks bak!

Pagina: 1
Acties:

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 12:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Voornamelijk veel solidworks, waar gecompliceerde renders worden gemaakt!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Richtprijs 1000-1200 Max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Dit is ex. randapparatuur

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

i7 voor de hoog geklokte core's
32gb ram voor de meerdere grote renders
leuk kaartje voor het grafische vormgeven in keyshot

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Stilte is wel een must!

Mijn gevormde lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 369,95€ 369,95
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 126,95€ 126,95
1EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0€ 328,50€ 328,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK4/32€ 146,08€ 146,08
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Crucial BX200 240GB€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.247,28

Mijn vraag is of de i7 zijn prijs wel rechtvaardigd, of dat ik voor een non-K cpu moet gaan.
Wat zouden jullie veranderen??

Pc is niet voor mij, maar voor een goede vriend!

Bedankt voor het meedenken.

M.v.g.
Daniel

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 16:19

Wuursj

want worst is al bezet

Toen ik een paar jaar geleden mijn PC samenstelde voor Solidworks, ondersteunde dat pakket alleen Quadro en Firepro kaarten. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar wellicht het onderzoeken waard. Ik ben toen voor een Firepro kaart gegaan, ook al was die een stuk duurder dan een vergelijkbare consumenten kaart. Ikzelf ben inmiddels op NX overgestapt.

Renderen in Keyshot gaat op pure processorkracht. Meer is dan altijd beter. Ik ben dan wel blij met mijn 8 threads en ben blij dat ik toch voor (toen) de snelste I7 ben gegaan.

Ik heb zelf slechts 8 gig er in zitten. Maar bij keyshot heb ik eigenlijk altijd zat. Ook bij grote renders zit meestal nog op max. 60% of zo. En bij een render que schrijft ie toch alles tussen de renders door weg op de HD. Photoshop en dergelijke zijn veel grotere Ram gebruikers. Daar zou je mij inziens wel wat kunnen besparen.

Goede koeler is wel belangrijk als je van stilte houdt. Bij renderen gaat de processor op 100% voor lange tijd. Ook met een tranquilo er op gaat de mijne dan blazen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• misterd11
Wuursj schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 20:52:
Toen ik een paar jaar geleden mijn PC samenstelde voor Solidworks, ondersteunde dat pakket alleen Quadro en Firepro kaarten. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar wellicht het onderzoeken waard. Ik ben toen voor een Firepro kaart gegaan, ook al was die een stuk duurder dan een vergelijkbare consumenten kaart. Ikzelf ben inmiddels op NX overgestapt.

Renderen in Keyshot gaat op pure processorkracht. Meer is dan altijd beter. Ik ben dan wel blij met mijn 8 threads en ben blij dat ik toch voor (toen) de snelste I7 ben gegaan.

Ik heb zelf slechts 8 gig er in zitten. Maar bij keyshot heb ik eigenlijk altijd zat. Ook bij grote renders zit meestal nog op max. 60% of zo. En bij een render que schrijft ie toch alles tussen de renders door weg op de HD. Photoshop en dergelijke zijn veel grotere Ram gebruikers. Daar zou je mij inziens wel wat kunnen besparen.

Goede koeler is wel belangrijk als je van stilte houdt. Bij renderen gaat de processor op 100% voor lange tijd. Ook met een tranquilo er op gaat de mijne dan blazen.
Reguliere consumentenkaarten worden nu oom ondersteund, en daarnaast heeft de gebruiker aangegeven dat hij op zijn stage zelfs aan de 16gb vaak nirt genoeg had. Hij werkt ook met photoshop/illustrator/autocad!

Bedankt voor de inbreng!

Verwijderd

Uit https://www.pugetsystems....ke-S-vs-Haswell-E-EP-756/ blijkt dat een hoog geklokte 4 core is een goede keuze voor Solidworks.

Videokaart is misschien wat overkill en kan je het ook met een pricewatch: Gigabyte GV-N960OC-4GD af. Icm met deze kaart kan je dan naar een kwalitatief uitstekende pricewatch: Seasonic G-series 360 watt die tijdens full load van het systeem ook nog zeer stil is. Het systeem zal maximaal ongeveer 200w verbruiken.

Met bovenstaande wijzigingen houd je budget over voor een ssd met veel betere schrijfprestaties pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB of meteen de 500gb variant pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Punt met SW is dat gamekaarten prima werken, maar dat pro kaarten los van een paar extra features met zwaardere modellen minder snel inzakken qua fps van de viewports. Voor een SW only machine kun je ook een quadro k2200 overwegen oid..

6700k is met SW de moeite waard. Alles loopt op 1 core behalve renderen en wat simulatiestuff. Op zich kun je ook een cheap moederbord nemen als je niet overclocked...

specs

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 16:19

Wuursj

want worst is al bezet

misterd11 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 20:58:
daarnaast heeft de gebruiker aangegeven dat hij op zijn stage zelfs aan de 16gb vaak nirt genoeg had. Hij werkt ook met photoshop/illustrator/autocad!
Hmm raar. Op werk heb ik 12gb er in hangen en zit ik rustig de ene render te bewerken in Photoshop terwijl Indesign nog open staat en de 5 andere cores (Xeon processor) druk met keyshot in de weer zijn. Al met al een druk bezet station. En toch geen geheugen tekort. Maar goed, een enorme besparing is het niet en als meer ram een duidelijke wens is, lekker doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 16-02-2016 21:21 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Het hangt natuurlijk sterk af van je taken die je uitvoert. Extreem grote projecten met allerlei berekeningen en functies vergen natuurlijk veel meer van een systeem dan het standaard teken gebruik wat je vervolgens kunt 3D-printen of laser snijden.
Zolang je alles echt zelf maakt, en geen overdreven parts van internet gebruikt die uit oneindig veel lijntjes bestaan. Of dat het geen hele gebouwde complexe zijn, dan red je het prima met 16GB. Je moederbord kan toch wel 4 RAM sloten aan, dus mocht het ooit niet genoeg zijn prik je er 16 of zelf 32/64GB bij op dat moment.
Monitor en goede muis vind ik voornamelijk belangrijk met het werken bij deze programma's. Dat scheelt gewoon een hoop gekut. Widescreens (Ja ik zeg het) kunnen hier erg bij van pas komen, omdat je dan op één scherm veel meer ruimte hebt wegens die verhoudingen, de schaal wordt niet overdreven klein, wat waarschijnlijk niet eens zal gebeuren met een hogere resolutie dan 1080p. Maar al die werkbalken kunnen mooi aan de zijkanten door die 21:9 verhouding. Met bijvoorbeeld een 4K monitor betwijfel ik of alles meeschaalt, maar doen die werkbalken dat dus niet heb je er nog niets aan. + het feit dat het onhandig wordt om ermee te werken.
2 Schermen kan eventueel ook handig zijn als je naast het SolidWorks taken tegelijk wilt uitvoeren.

GTX960 kan je denk ik beter kiezen als je niet gaat gamen.
PC hoeft trouwens niet in zo'n flinke kast, heb je al aan de hoeveelheid ruimte gedacht waar hij komt te staan? Een uATX moederbord en uATX behuizing kunnen ook prima. Scheelt qua prijs en ruimte.

Oja, en neem de Scythe Fuma ipv de Mugen 4: pricewatch: Scythe Fuma
Dat is echt een goede koeler voor een zeer scherpe prijs, met zich met de beste koelers.

Oja, nog wat extra, laadtijden zijn afhankelijk van het opslag medium. Je hebt maar 240GB SSD? Of lees ik ergens overheen...
M.2. NVMe SSD's kunnen laadtijd besparen, maar zijn aardig aan de prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door mirno op 16-02-2016 21:38 ]

我的名字是Mirno

• maratropa
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:21:
[...]

Hmm raar. Op werk heb ik 12gb er in hangen en zit ik rustig de ene render te bewerken in Photoshop terwijl Indesign nog open staat en de 5 andere cores (Xeon processor) druk met keyshot in de weer zijn. Al met al een druk bezet station. En toch geen geheugen tekort. Maar goed, een enorme besparing is het niet en als meer ram een duidelijke wens is, lekker doen.
Het ligt natuurlijk heel erg aan wat je precies doet. Ik werk vooral (in SW) aan enkele parts met extreem veel features, waardoor ik vooral veel singlecore power wil omdat rebuilden zo lang duurt. Ram en gpu is hier het issue nooit.. Maar als je bijv aan assy's werkt met heel veel parts dan kan het voor de gpu en ram veel zwaarder worden. Daarom is het altijd zo handig als de TS een goed beeld heeft van de gebruikerscontext.

specs

• misterd11
Als we naar 16gb ram gaan en eventueel een grt 960 is dan een m2. Nve samsumg 950 pro de moeite waard of is het logischer om te investeren in een 5820k platform??

• maratropa
  • Niet online
misterd11 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:49:
Als we naar 16gb ram gaan en eventueel een grt 960 is dan een m2. Nve samsumg 950 pro de moeite waard of is het logischer om te investeren in een 5820k platform??
5820k rendert helemaal niet zo bizar veel harder dan een 6700k, terwijl het gebrek aan coresnelheid snel te merken is in SW. Ik zou zelf alleen een 5820k nemen als deze overclocked wordt..

Waar werkt hij nu eigenlijk op en hoe loopt dat? Waar gaat het mis?

specs

• misterd11
Op een i5 laptop op +-2ghz met 8gb ram en een gt 640m, samsung 840 256gb.

Duurt te lang en het loopt niet soepel, hij heeft op zijn stage met de desktop daar gewerkt en hij wilt de power ook thuis hebben, dus vandaar

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Zou in jou geval zoiezo geen 5820K nemen, is nauwelijks beter. Dus gewoon uATX Z170 moederbord met 4xddr4 RAM. i7 6700k (of zelfs i5 6600k).
SSD van 240GB is echt wel klein, dus dan eerder deze: pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB net wat duurder dan de Trion 100/150, maar deze heeft alsgoed is dezelfde techniek als de samsung 850 EVO's, met een gedeelte SLC geheugen erin dat de levensduur en snelheid wat vergoot.
NVMe over het m.2. slot kan ook, maar kost fors meer, net hoeveel geduld je hebt. Kan er later eventueel ook bij, net wat jij denkt wat nodig is. NVMe zal iets sneller laden, dus als je even snel wat nodig hebt is die aantal sec. wel lekkerder natuurlijk, prijstechnisch wat minder...
Hoeveel geheugen denk je zelf nodig te hebben, zelf zou ik van minimaal 500GB uitgaan zonder aparte HDD erbij..

我的名字是Mirno

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 23:06
Ik zou niet voor een gamekaart gaan persoonlijk. Heb in ons bedrijf diverse HP Z200/400 werkstations draaien en daar gaan ze toch echt voor een Nvidia Quadro of AMD FirePro
Heb hier nog een FirePro v4800 liggen, alweer even wat jaartjes oud, was teveel besteld en verder dus nooit gebruikt.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Tadream schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:46:
Ik zou niet voor een gamekaart gaan persoonlijk. Heb in ons bedrijf diverse HP Z200/400 werkstations draaien en daar gaan ze toch echt voor een Nvidia Quadro of AMD FirePro
Heb hier nog een FirePro v4800 liggen, alweer even wat jaartjes oud, was teveel besteld en verder dus nooit gebruikt.
Hangt voornamelijk af van gebruik van Cuda Cores bij Nvidia, en AMD hun Stream processors.
Quadro en firepro kaarten zijn in principe wel iets beter voor de doeleinden, echter moet je er weer geen oude generatie van nemen, ik weet niet welke quadro kaart gelijk staat aan een GTX960 ofzo, maar mocht die nou veel duurder zijn dan zoiezo niet doen, en oudere kaarten hebben een oudere architectuur en zijn dus automatisch een minder goede keuze.

我的名字是Mirno

• maratropa
  • Niet online
Hét grote voordeel van pro gpu's is openGL performance. (Of liever gezegd, gamekaarten worden in pro apps qua openGL gecapped door Nvidia en AMD :) ) Op relatief gare hardware haal je met een pro gpu nog heel behoorlijke openGL snelheid in de CAD/CAM/3D viewport

Mits de gpu gewoon de benodigde openGL versie ondersteund kan ook een oudere pro gpu best ok zijn. Bijv een quadro 4000 die voor sub 100 2de hands te krijgen is kan nog prima openGL performance geven, en in Solidworks krijg je dan ook nog realview er bij.

Maar voor een dedicated SW bak zie ik niet echt in waarom je geen quadro of firepro neemt. Grote kans dat een betaalbare k1200 betere openGL snelheid levert dan een gtx 960. En een wat oudere kan helemaal een goede deal zijn.

Maar wat ik me afvraag is of in deze context de huidige gt640m beperkend is? Of gaat het vooral om rendersnelheid en is de viewport performance ok?

specs

Pagina: 1