Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
Tweakers, ik heb een extra baan aangeboden gekregen naast mijn huidige baan. Nu krijg ik bij mijn huidige baan loonheffingskorting. Dit zou ik bij mijn nieuwe baan niet krijgen.

Wat ik eigenlijk wil als voorstel: alle bij de lonen gelijk laten uitkomen, met belastingen er af.

Dat betekend dat ik bij baan 1 bijvoorbeeld 6 verdien en er 5.5 aan overhou met belasting eraf.
dat betekend dat ik bij baan 2 bijvoorbeeld 7.6 moet verdienen om ook 5.5 over te houden.

Hoe kan ik dit nu het beste berekenen? als ik op internet ga kijken hoeveel belasting ik nou moet betalen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik verdien niet veel dus ik zit in loonschaal 1 tot ong. 19 duizend ofzo? dit betekend dus dat ik 36,55% moet betalen? is dit het percentage wat ik van mijn uurloon af moet halen?

Heeft iemand een goede berekening voor mij?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je krijgt bij je nieuwe baan geen loonheffing? Als in, je gaat zwart werken?
Ik denk dat je het hebt over loonheffingskorting. Deze wordt maar bij 1 van de 2 werkgevers toegepast, waardoor het lijkt alsof je bij de ander minder verdient. Echter, aan het einde van het jaar wordt gekeken hoeveel je in totaal hebt verdiend, en dat wordt met je belastingaangifte rechtgetrokken. Als je dus twee banen hebt, waarbij je ieder 2000 euro bruto verdient, dan wordt aan het einde van het jaar gewoon gezegd dat je 4000*12 = 48000 euro hebt verdiend, en daar wordt belasting over geheven. Het maakt dan niet uit dat je ene werkgever je 1500 netto betaalde en de andere 'maar' 800 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
Kurkentrekker schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:40:
Je krijgt bij je nieuwe baan geen loonheffing? Als in, je gaat zwart werken?
Ik denk dat je het hebt over loonheffingskorting. Deze wordt maar bij 1 van de 2 werkgevers toegepast, waardoor het lijkt alsof je bij de ander minder verdient. Echter, aan het einde van het jaar wordt gekeken hoeveel je in totaal hebt verdiend, en dat wordt met je belastingaangifte rechtgetrokken. Als je dus twee banen hebt, waarbij je ieder 2000 euro bruto verdient, dan wordt aan het einde van het jaar gewoon gezegd dat je 4000*12 = 48000 euro hebt verdiend, en daar wordt belasting over geheven. Het maakt dan niet uit dat je ene werkgever je 1500 netto betaalde en de andere 'maar' 800 ofzo.
loonheffingskorting bedoel ik inderdaad.. zal het even aanpassen.

Maar het is dus wel 36,55 per uur wat ik betaal bij allebij de lonen? alleen bij de een krijg ik daar korting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Waarom wil je bij beide banen evenveel verdienen?
Als je het meeste geld wilt verdienen moet je het meeste gaan werken bij de baan die het meest betaald (per uur). De rest opvullen met die andere baan.

De loonheffing wordt bij 1 van de banen al toegepast. Dit kan je dan het beste doen bij de baan waar je het meeste gaat verdienen. Aan het eind van het jaar maakt het toch niet uit, omdat het inkomen dan op 1 hoop wordt gegooid en je afhankelijk daarvan extra moet betalen of juist geld terugkrijgt.

In die zin kan je gewoon brutoloon per uur gaan vergelijken tussen beide banen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 16-02-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
Het is niet dat ik even veel wil gaan verdienen, ik krijg bij mijn nieuwe baan een betere fucntie. wat ook logisch is als ik daar meer betaald krijg. Vandaar dat ik hier van uit ga.

Echter, bij de nieuwe baan werk ik maar een paar uurtjes per week en de oude baan een aantal uur per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

De baan waar je het meeste in totaal verdient is de baan waar je de loonheffingskorting moet gaan toepassen. Dan hou je netto ook het meeste over (in de meeste gevallen). Maar vermoedelijk zul je sowieso na afloop van het kalenderjaar aangifte moeten doen om het laatste restje terug te krijgen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-07 19:36
Het komt er op neer dat je de eerste €2230 belasting niet hoeft te betalen. Dus, je kan +- 3x dat bedrag verdienen zonder dat je hoeft in te leveren. Standaard is het zo dat je 36,55% belasting betaalt en het teveel betaalde belastinggeld (maximaal €2230) aan het eind van het jaar terug kunt vragen.

Nu bestaat er de loonheffingskorting regeling, waarbij je werkgever deze belasting in beginsel al niet afdraagt aan de belastingdienst. Dit kan echter maar voor 1 werkgever tegelijk. Heb je twee werkgevers, dan draag je bij 1 van beide dus gewoon belasting af. Dit kan je begin volgens jaar weer terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:01
denk dat je beide inkomens even goed naast elkaar moet zetten en kijken waar je bruto en netto op uit gaat komen...
zit je dan nog steeds in die 36% schaal of ga je dan al een schaal omhoog. Uiteindelijk wordt het gebaseerd op je jaarinkomen en betaal je daar belasting over. Klinkt dan misschien leuk om het nu maandelijks te ontvangen. Waarschijnlijk een leuk bedrag maar eind van het jaar bij de belastingaangifte kun je dan een groot deel ophoesten omdat je te weinig belasting hebt betaald.

Check dat goed voordat je verder gaat want je kan jezelf lelijk in de vingers snijden.

...

• hurthonkey365
ik ga binnenkort wel in overleg. Bedankt voor jullie adviezen!
Pagina: 1