Hoe kan ik dit veranderen? Mijn ftp staat onder /home/ftp dat moet dus anders maar hoe doe ik dit? Dus degene die op de ftp-server inlogt kan in de root komen en heeft root permissies :(
en dat is niet de bedoeling.
welke ftpserver gebruik je?
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
Verwijderd
AAAAArrrgggghhhhh newbie alert!Op donderdag 21 juni 2001 21:09 schreef active het volgende:
Ik gebruik een linux ftp-server. Lijkt me logisch ik post hem hier niet voor niks!!
Euhm Linux heeft niet 1 ftp-server
Nogmaals: welke ftp server gebruik je ?
Erg verhelderend 
Je hebt onder Linux 2 grote ftp-servers:
WU-FTP en ProFTPd.
Met WU-FTP is het moeilijk een chrooted omgeving te maken (niet onmogelijk). Met ProFTPd is het heel simpel. Dus kom eerst eens met welke je hebt en zoek dan eens op hun site naar info.
Je moet info zoeken voor chrooted ftp.
WU-FTP en ProFTPd.
Met WU-FTP is het moeilijk een chrooted omgeving te maken (niet onmogelijk). Met ProFTPd is het heel simpel. Dus kom eerst eens met welke je hebt en zoek dan eens op hun site naar info.
Je moet info zoeken voor chrooted ftp.
rm -r *
Verwijderd
Voor proftpd kan ik het zo wel uit m'n hoofd geven (beide vragen).
Maar je moet er wel eerst zelf wat voor doen.
Als je wufptd hebt, dan durf ik het zo niet 1,2,3 te zeggen, maar dan moet je die er sowieso maar af knikkeren. Wuftpd staat nou niet bepaald als veilig bekend (understatement) :d
Maar je moet er wel eerst zelf wat voor doen.
Als je wufptd hebt, dan durf ik het zo niet 1,2,3 te zeggen, maar dan moet je die er sowieso maar af knikkeren. Wuftpd staat nou niet bepaald als veilig bekend (understatement) :d
Verwijderd
Dan zou ik het zo niet een, twee, drie durven zeggen.. Ik geloof wel dat het inderdaad met Wuftpd niet zo makkelijk mogelijk is (kan wel hoor).Op donderdag 21 juni 2001 21:12 schreef active het volgende:
wuftp (Sorry voor de wat lompe reactie)
Maar ik raad je toch echt aan om die eraf te knikkeren!!!!
Verwijderd
Goed ik heb geen verstand van linux wel van ftpz onder windows, maar heb je anonymous acces niet ergens aanstaan?
Verwijderd
Euhmm dit gaat toch wel over even iets heel anders dan anonymous ftp's.Op donderdag 21 juni 2001 21:16 schreef ChUcKy2731 het volgende:
Goed ik heb geen verstand van linux wel van ftpz onder windows, maar heb je anonymous acces niet ergens aanstaan?
Er wordt gewoon geen chroot-operatie uitgevoerd en de ftp-daemon draait met superuser-rechten (en dat is absoluut hardstikke fout!!!).
Effe een vraag tussen door! Hoe gooi je wuftp down. Want ik heb het al gevonden maar dan moet ik de ftp-server down hebben. Dus hoe gooi je hem down?
Verwijderd
Als ie via inetd draait, dan moet je even voor de regel van ftp een hekje(#) zetten.
Vervolgens "killall -HUP inetd".
Als hij standalone draait, dan roep je in /etc/rc.d/init.d het script behorende bij wuftpd aan met daarachter "stop".
Als het script bijvoorbeeld "wuftpd" heet, dan wordt het:
"./wuftpd stop"
Je kan natuurlijk ook gewoon het proces killen.
Vervolgens "killall -HUP inetd".
Als hij standalone draait, dan roep je in /etc/rc.d/init.d het script behorende bij wuftpd aan met daarachter "stop".
Als het script bijvoorbeeld "wuftpd" heet, dan wordt het:
"./wuftpd stop"
Je kan natuurlijk ook gewoon het proces killen.
Verwijderd
Tsss... er is meer op de wereldbol dan linux!Op donderdag 21 juni 2001 21:09 schreef active het volgende:
Ik gebruik een linux ftp-server. Lijkt me logisch ik post hem hier niet voor niks!!
FreeBSD! UGH!
Root permissies ? Dat lijkt me erg sterk..Hoe kan ik dit veranderen? Mijn ftp staat onder /home/ftp dat moet dus anders maar hoe doe ik dit? Dus degene die op de ftp-server inlogt kan in de root komen en heeft root permissies :(en dat is niet de bedoeling.
iig : een chroot is afhankelijk van de FTP server.
Verwijderd
Hmmmzz, bedankt voor deze mededeling....denk ikOp donderdag 21 juni 2001 22:06 schreef Arendje het volgende:
[..]
Tsss... er is meer op de wereldbol dan linux!
FreeBSD! UGH!
Verwijderd
Op donderdag 21 juni 2001 22:06 schreef Arendje het volgende:
[..]
FreeBSD! UGH!
WU-FTPD methode
User aanmaken....geen shell rechten geven (of wil je dat juist wel)
bv user ftpadmin (maar kan alles zijn)
/usr/sbin/useradd -d /home/ftp/ftpadmin -s /dev/null ftpadmin > /dev/null 2>&1
passwd ftpadmin
Edit /etc/passwd (vi /etc/passwd)
en voeg een . toe dus:
/home/ftp/./ftpadmin
chown ftpadmin:ftpadmin /home/ftp/ftpadmin
edit /etc/shells (vi /etc/shells)
en voeg de regel /dev/null toe
edit /etc/ftpaccess (vi /etc/ftpaccess)
en voeg de volgende regels toe
guestgroup ftpadmin
guest-root /home/ftp/ftpadmin ftpadmin
en wijzig bovenin de file de guest rechten in yes (Allemaal)
klaar
Het is niet nodig om libs of bins te kopieren naar dir, want nieuwere wu-ftpd versies hebben al ingebouwde ls etc.
User aanmaken....geen shell rechten geven (of wil je dat juist wel)
bv user ftpadmin (maar kan alles zijn)
/usr/sbin/useradd -d /home/ftp/ftpadmin -s /dev/null ftpadmin > /dev/null 2>&1
passwd ftpadmin
Edit /etc/passwd (vi /etc/passwd)
en voeg een . toe dus:
/home/ftp/./ftpadmin
chown ftpadmin:ftpadmin /home/ftp/ftpadmin
edit /etc/shells (vi /etc/shells)
en voeg de regel /dev/null toe
edit /etc/ftpaccess (vi /etc/ftpaccess)
en voeg de volgende regels toe
guestgroup ftpadmin
guest-root /home/ftp/ftpadmin ftpadmin
en wijzig bovenin de file de guest rechten in yes (Allemaal)
klaar
Het is niet nodig om libs of bins te kopieren naar dir, want nieuwere wu-ftpd versies hebben al ingebouwde ls etc.
Tsss... er is meer op de wereldbol dan FreeBSD!Op donderdag 21 juni 2001 22:06 schreef Arendje het volgende:
[..]
FreeBSD! UGH!
OpenBSD, NetBSD, OS/2, Windows (ja, zelfs dat), Solaris, HP-UX, Irix, Xenix, Digital UNIX 4.0, DG/UX, GNU/HURD, BSDI, MacOS [X], AmigaOS, AtariOS, AthenaOS, BeOS, NewOS, SCO, AIX, Ultrix, Minix, QNX, OpenVMS, NeXTstep, UMAX, VMS, Dynix, System V UNIX, BSDI, Multics, GNU/Linux! UGH!
so there
Verwijderd
on-topic:
de WU-FTP FAQ:
http://www.wu-ftpd.org/wu-ftpd-faq.html
een HOWTO (anonymous acces), hierin wordt uitgelegd hoe je een user in een chrooted jail zet:
http://www.wu-ftpd.org/HOWTO/guest.HOWTO
off-topic:
Daarnaast mis je er nog steeds een hele bult, zoals bv. vxworks (draait het @home com21 modem op) enz. Om nog maar te zwijgen van bv. het os van een zx-spectrum, c64, atari, etc.
de WU-FTP FAQ:
http://www.wu-ftpd.org/wu-ftpd-faq.html
een HOWTO (anonymous acces), hierin wordt uitgelegd hoe je een user in een chrooted jail zet:
http://www.wu-ftpd.org/HOWTO/guest.HOWTO
off-topic:
Nope.. niet hier.. (non-windows operating systems)Windows (ja, zelfs dat)
Daarnaast mis je er nog steeds een hele bult, zoals bv. vxworks (draait het @home com21 modem op) enz. Om nog maar te zwijgen van bv. het os van een zx-spectrum, c64, atari, etc.
offtopic:
[quote]
Op vrijdag 22 juni 2001 01:45 schreef deadinspace het volgende:
AtariOS
[/quote]
je bedoelt TOS (Tramiel's operating system (tramiel was 'the big man'van atari, later is 't gerenamed naar The Operating System)
verder is er nog:
MiNT : MiNT Is Not TOS, gebaseerd op BSD
MultiTOS : een multitasking versie van TOS (gebaseerd op MiNT)
[quote]
Op vrijdag 22 juni 2001 01:45 schreef deadinspace het volgende:
AtariOS
[/quote]
je bedoelt TOS (Tramiel's operating system (tramiel was 'the big man'van atari, later is 't gerenamed naar The Operating System)
verder is er nog:
MiNT : MiNT Is Not TOS, gebaseerd op BSD
MultiTOS : een multitasking versie van TOS (gebaseerd op MiNT)
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Wat is er gebeurt met glftpd dan? Volgens mij is dat nog 1 van de meest gebruikte.Op donderdag 21 juni 2001 21:11 schreef ralfbosz het volgende:
Erg verhelderend
WU-FTP en ProFTPd.
offtopic:
Voor al die mensen die nog meer OSsen aan vulden of mij wilden verbeteren: De lijst met OSsen die ik noemde was uiteraard niet compleet. Een complete lijst van alle bestaande OSsen zou wel erg lang zijn. Als ik verder wat foutjes heb gemaakt: dat kan, ik beweer niet die OSsen ook allemaal echt te kennen.
En ja, dit is NWOS, maar Windows bestaat ook op deze wereldbol.
Voor al die mensen die nog meer OSsen aan vulden of mij wilden verbeteren: De lijst met OSsen die ik noemde was uiteraard niet compleet. Een complete lijst van alle bestaande OSsen zou wel erg lang zijn. Als ik verder wat foutjes heb gemaakt: dat kan, ik beweer niet die OSsen ook allemaal echt te kennen.
En ja, dit is NWOS, maar Windows bestaat ook op deze wereldbol.
Dat je ftp server als root draait is [b]*FOUT*[/b], en wuftpd is nou ook niet bepaald de veiligste ftpserver. Ik zou zeggen: installeer proftpd, zorg dat deze als user nobody of als user ftp draait, en je bent al een hele grote stap verder.
Verwijderd
Als je wil dat je users alleen in /home/ftp willen komen:
usergroep ftpusers aanmeken.
GEEN shell geven!!(veel veiliger!)
Als je wuftp gebruikt: (zou ik idd nie doen maja..)
in /etc/ftpusers zetten:
guestgroup ftpusers
guest-root /home/ftp
Als je GEEN anonymous ftp wil:
in /etc/ftpusers zetten:
anonymous
guest
(onderaan)
Als je nu een user add die alleen ftpuser word dan moet je hem in de groep ftpusers zetten (okk de additional groep)
Bij mij is de ftpusergroep bv 0 ,dus geef dat nr dan op.
Suc6!!!!
in /etc/ftpusers zetten:
guestgroup ftpusers
guest-root /home/ftp
in /etc/ftpusers zetten:
anonymous
guest
(onderaan)
Als je nu een user add die alleen ftpuser word dan moet je hem in de groep ftpusers zetten (okk de additional groep)
Bij mij is de ftpusergroep bv 0 ,dus geef dat nr dan op.
Suc6!!!!
wuftp?? kan je zowveel instellen als je wil maar dan is het nog niet zow moeilijk om in je root te kome(root te worden..).
Verwijderd
Knikker WuFTP er inderdaad maar af, reden:
1) veel exploits (beveiligings fouten) voor (geweest)
2) Je kunt je je een ongeluk configgen maar 't heeft bijna geen effect
Mijn nutteloze bijdrage
grtz
virtual
1) veel exploits (beveiligings fouten) voor (geweest)
2) Je kunt je je een ongeluk configgen maar 't heeft bijna geen effect
Mijn nutteloze bijdrage
grtz
virtual
Uuhm, dit was pcies hetzelfde alleen in minder woorden wat ik een aantal posting daarboven precies en stap voor stap had gepostOp vrijdag 22 juni 2001 16:11 schreef DealahZ het volgende:
Als je wil dat je users alleen in /home/ftp willen komen:
in /etc/ftpusers zetten:
guestgroup ftpusers
guest-root /home/ftp
in /etc/ftpusers zetten:
anonymous
guest
(onderaan)
bij mij ging het veel vlotter, misschien nieuwere versie?
een quote uit /etc/ftpaccess
een quote uit /etc/ftpaccess
gewoon ftpchroot group aanmaken en wat users eraan toevoegen en klaar# The ftpchroot group doesn't exist by default, this
# entry is just supplied as an example.
# To chroot a user, modify the line below or create
# the ftpchroot group and add the user to it.
#
# You will need to setup the required applications
# and libraries in the root directory (set using
# guest-root).
#
# Look at the anonftp package for the files you'll need.
guestgroup ftpchroot
Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.
Pagina: 1