Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Mijn werkgever houdt van afschuiven, en ik ben op zoek naar een werkbare oplossing.
.
Ik ben een jaar geleden mijn loopbaan als web developer begonnen bij een klein development bedrijf. Op dit moment bouw ik 80% van alle nieuwe features en bugfixes / onderhoud in 1 van onze core producten. Dit product is jaren geleden door mijn werkgever zelf op poten gezet, het is een product van behoorlijke omvang en wordt door een aantal zeer grote organisaties gebruikt.

Mijn werkgever gaat er altijd vanuit dat áls er iets stuk gaat, dit wel door mij moet komen. Als ik tegen iets aanloop dat door hem is veroorzaakt, moet ik dit tot in den treuren "bewijzen" voordat ik er überhaupt aan mag zitten en wordt het eerst afgeschoven op al het denkbare wat ik de afgelopen maanden heb gemaakt. Zijn code is, in zijn eigen ogen, foutloos.

Laatst kregen alle medewerkers een blafbrief over dat het onacceptabel was dat project X was opgeleverd met een berg aan fouten erin. Toen ik het betreffende project even had doorgenomen, kwam ik er achter dat mijn werkgever doodleuk de auteur van de betreffende module was waar de brief over ging.

Ik heb al een aantal keren laten weten dat ik het niet prettig vind dat er op zo'n manier, en onterecht, met de vinger wordt gewezen. Dit lijkt echter helemaal niks op te leveren, want mijn laatste discussie hierover was gisteren en het is vandaag alweer tweemaal voorgekomen! Hebben jullie misschien goede tips om een productieve discussie bij mijn werkgever los te krijgen, of gaat het lastig worden om "de aard van het beestje" te veranderen, en kan ik beter mijn kop in het zand steken en/of mij oriënteren op een andere baan?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

[ Voor 75% gewijzigd door ongewoongewoon op 16-02-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mant
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
ongewoongewoon schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:13:

Laatst kregen alle medewerkers een blafbrief over dat het onacceptabel was dat project X was opgeleverd met een berg aan fouten erin. Toen ik het betreffende project even had doorgenomen, kwam ik er achter dat mijn werkgever doodleuk de auteur van de betreffende module was waar de brief over ging.
Hoe reageerde je werkgever op dit feit?

Erkent hij fouten en is er iets van een belofte op verbetering, dan lijkt het mij best een werkbare situatie met helaas een wat moeilijk werkbaar persoon. Als jij de helft van de tijd aan nutteloze discussies en eenzijdige bewijslast bezig bent (aka jezelf continu moeten verdedigen ipv sparren) lijkt het mij een no-win situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
.
Ik ben een jaar geleden mijn loopbaan als web developer begonnen bij een klein development bedrijf. Op dit moment bouw ik 80% van alle nieuwe features en bugfixes / onderhoud in 1 van onze core producten. Dit product is jaren geleden door mijn werkgever zelf op poten gezet, het is een product van behoorlijke omvang en wordt door een aantal zeer grote organisaties gebruikt.
En met klein development bedrijf bedoel je dat jij eigenlijk de enige developer bent samen met je baas? Of doen die andere 10* developers maar 20% van het werk?
Anyway, als je het niet naar je zin hebt of geen zin hebt in een vervelende situatie zou ik lekker gaan kijken voor wat anders. Er is genoeg werk voor een programmeur lijkt mij.
Mocht je hem willen confronteren dan zul je dit imo wel strategisch moeten doen. Niet voor schut zetten of afblaffen maar constructief de feiten op papier zetten.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
thewizard2006 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 09:23:
[...]

En met klein development bedrijf bedoel je dat jij eigenlijk de enige developer bent samen met je baas? Of doen die andere 10* developers maar 20% van het werk?
Anyway, als je het niet naar je zin hebt of geen zin hebt in een vervelende situatie zou ik lekker gaan kijken voor wat anders. Er is genoeg werk voor een programmeur lijkt mij.
Mocht je hem willen confronteren dan zul je dit imo wel strategisch moeten doen. Niet voor schut zetten of afblaffen maar constructief de feiten op papier zetten.
Nee hoor, de andere 5 programmeurs zitten op een ander assortiment van producten en werkzaamheden.
Mant schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:43:
[...]

Hoe reageerde je werkgever op dit feit?

Erkent hij fouten en is er iets van een belofte op verbetering, dan lijkt het mij best een werkbare situatie met helaas een wat moeilijk werkbaar persoon. Als jij de helft van de tijd aan nutteloze discussies en eenzijdige bewijslast bezig bent (aka jezelf continu moeten verdedigen ipv sparren) lijkt het mij een no-win situatie.
Eigenlijk blijft een echte reactie in zo'n situatie gewoon uit. Het wordt meer ter kennisgeving aangenomen, zeg maar. Ik heb inderdaad het gevoel mij te moeten verdedigen, ook wanneer ik wil overleggen over bepaalde te maken keuzes. Alles wat niet 100% volgens zijn denkbeeld en denkwijze gaan, wordt afgeschoten. Dit heeft als gevolg dat ik, en andere medewerkers, meer bezig ben met hoe hij het zou maken, dan hoe wij het zelf zouden ontwerpen.

Ik heb zeer binnenkort contractonderhandelingen, misschien een mooi moment om e.a.a. wat zakelijker te gaan bespreken en op basis van de uitkomst daarvan een beslissing te nemen of ik een aanbod aanneem ja/nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:29
Het feit dat jouw werkgever blijkbaar geen vertrouwen heeft in jouw kunde is misschien wel een indicatie dat je ergens anders heen moet gaan. Tien andere werkgevers voor hem, zeker in jouw vakgebied.

Als dan nog blijkbat dat het jouw werkgever is die de fouten maakt, dan zou ik er niet lang blijven. Als hij of zij van overtuigd is dat jij steeds fouten maakt, kan je een mooie verhoging in salaris ook wel vergeten, ondanks het feit dat je wel functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andere werkgever lijkt hier de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er is krapte op de arbeidsmarkt als het op developers aankomt. Solliciteren en wegwezen daar.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Is er binnen het bedrijf niet iemand anders waar je naar toe kan stappen? Ik denk dat je collega's (niet je werkgever) ook vinden dat wat er gebeurt niet kan.

Ik zou het advies opvolgen wat hier al gegeven word. Pak je biezen en gaan. Als je werkgever te trots is om zijn fouten te erkennen en überhaupt dat er zoveel wrijving moet zijn doet de werksfeer en jouw persoonlijke toestand niets ten goede.

Je zou een ultimatum kunnen stellen mocht je er niet weg willen. Je baas gaat zich meer op de achtergrond houden en geeft jou meer erkenning voor je bug-fix skills of je bent weg.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultimation op 17-02-2016 13:23 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Wegwezen. Dit kun je niet oplossen en op termijn ga je er aan ten onder.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 10:50
Ik zou vandaag nog mijn spullen hebben gepakt. Je baas is onredelijk, en in jouw branche kun je dezelfde dag nog ergens anders aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Opzeggen die baan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Wat je zou kunnen proberen is (open) afspraken maken met het team. Voorbeelden:

1. Hoe ga je om persoonlijke verantwoordelijkheid voor code / modules? Komt er per stukje een naam als auteur of wordt dat de bedrijfsnaam?
2. Als er bugs in code worden gevonden, wie is daar dan verantwoordelijk voor? Oftewel, wie moet het oplossen of juist niet?
3. Welke andere gevolgen heeft het vinden van bugs voor een bepaalde programmeur? Moet er een tweede medewerker meekijken met de bugfixes voor de zekerheid?
4. Mag er überhaupt code geschreven worden door een enkele auteur of wordt alles door tenminste een andere programmeur nagekeken?

enz.

Als je zulke afspraken kunt maken, en je werkgever houdt zich alsnog niet aan de afspraken, dan ga ik inderdaad gaan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe werkt de testprocedure bij jullie en wie maakt de beslissing dat een product naar de klant toe mag?

Slechte code kan soms natuurlijk gebeuren. Volgens mij is het zaak om het goed te testen voordat iets echt opgeleverd mag worden.

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
HielkeJ schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 23:05:
Hoe werkt de testprocedure bij jullie en wie maakt de beslissing dat een product naar de klant toe mag?

Slechte code kan soms natuurlijk gebeuren. Volgens mij is het zaak om het goed te testen voordat iets echt opgeleverd mag worden.
Idd.
Als een project een bepaalde omvang krijgt worden unit tests en e2e test noodzakelijk en moet er op een iets gecontroleerdere manier worden gereleased. Een test medewerker die het proces bewaakt zou een proxy kunnen zijn tussen jou en je baas.
De tester zorgt dat het product in een acceptabele staat en met known bugs wordt opgeleverd en snap ook wel dat code per definitie fouten bevat tot dat het tegen deel is bewezen. En die gaat jou echt niet afblaffen als er fouten in zitten maar helpt je juist een beter product te maken.

Zo ver de theorie maar als je als developer wordt gemico managaged en hij het design bepaald maar zelf ook niet developer van rock ster kwaliteiten is is het een bedrijf dat sowieso gaat falen. Baas wil overal bij betrokken zijn en de werknemers zijn maar domme drones die je moet aan sturen. ( maak ik zo op uit het verhaal).

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Ik denk dat je hier niet te maken hebt met een cultuur (want een cultuur is iets dat door een hele organisatie wordt gedragen).

Je hebt te maken met een ego. Je baas vindt zichzelf waarschijnlijk een succesverhaal, omdat hij zelf het platform heeft gebouwd en ook nog baas is.

Als dat ego niet gaat veranderen (en dat gebeurt alleen als hij herhaaldelijk wordt aangesproken door iemand waarvan hij het aanneemt; een coach of een partner bijvoorbeeld), dan heb je maar twee opties:

1. afstand scheppen tussen baas en jouzelf
2. de organisatie verlaten

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 07:29:
...Als dat ego niet gaat veranderen (en dat gebeurt alleen als hij herhaaldelijk wordt aangesproken door iemand waarvan hij het aanneemt; een coach of een partner bijvoorbeeld), dan heb je maar twee opties...
Iemand veranderen die zich zo sterk profileert? Dat gaat niet lukken. Dat probeerden ze met Scheringa, Gordon, Moszkowicz, Berlusconi, Van Gaal, Trump ook ;) ...... Allemaal overtuigd van hun eigen gelijk en kunnen. Met dat soort mensen is niet te praten.

Misschien klink ik negatief en bitter, maar ik heb een narcist als leidinggevende gehad die precies zo reageerde. Het verloop onder medewerkers was groot en die man maakte veel kapot.

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 18-02-2016 18:33 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:03
Mijn werkgever gaat er altijd vanuit dat áls er iets stuk gaat, dit wel door mij moet komen. Als ik tegen iets aanloop dat door hem is veroorzaakt, moet ik dit tot in den treuren "bewijzen" voordat ik er überhaupt aan mag zitten en wordt het eerst afgeschoven op al het denkbare wat ik de afgelopen maanden heb gemaakt. Zijn code is, in zijn eigen ogen, foutloos.
Is het geen optie om van dat core project af te stappen? (met andere woorden: als hij zo goed is, laat het 'm lekker zelf doen)

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Moeilijke situatie, denk dat indien je er genoeg van had inmiddels al ergens anders had gesolliciteerd, gezien de status van de arbeidsmarkt.

Wellicht is een oplossing voor het symptoon (niet de ziekte, namelijk de afschuifcultuur) het aansturen op het aannemen van een dedicated Tester?

Wat betreft je werkgever en het afschuiven, dit verandert niet tenzij je de confrontatie (tactisch en wellicht subtieler dan dat ik het schrijf) aangaat.

Succes!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:41

Cyphax

Moderator LNX
NMe schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:20:
Er is krapte op de arbeidsmarkt als het op developers aankomt. Solliciteren en wegwezen daar.
Dit! Doen! Die kerel gaat echt niet van persoonlijkheid veranderen, ik voorspel dat je je nog lang zult ergeren aan 'm als je niet zelf opstapt (of hij, maar dat zal wel niet). :)

Saved by the buoyancy of citrus

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hebben jullie misschien goede tips om een productieve discussie bij mijn werkgever los te krijgen, of gaat het lastig worden om "de aard van het beestje" te veranderen, en kan ik beter mijn kop in het zand steken en/of mij oriënteren op een andere baan?
Begin met je titel op je kaartje te wijzigen naar 'Psycholoog', want volgens mij ben je je baas aan het veranderen/helpen. Een goed bedoelde opmerking 'Je stinkt, gebruik deo' kan prima op z'n tijd, maar gaan lopen 'schaven & sleutelen' aan mensen zonder daarvoor gevraagd te zijn is per definitie jezelf begeven op glad ijs... doe je het bij je baas... dan is het wachten op het wak :+
Mijn werkgever houdt van afschuiven, en ik ben op zoek naar een werkbare oplossing.
Weggaan is de meest werkbare, maar volgens mij kun je eerst nog een paar vragen beantwoorden voor jezelf:

Waarom werk je daar?
Wat wil je bereiken in de baan die je nu hebt?
Is er een objectieve reden, dat 6 maanden of 12 maanden doorwerken iets waardevols oplevert?

Denk daarbij aan een nieuwe rol, dus je bent gisteren begonnen met tool X en dat is de toekomst, nog even 6 maanden ervaring opdoen betekent dat je baan Y ineens wel kunt krijgen. Of je bent team lead sinds een week, dan kun je beter nog even 3 maanden ervaring opdoen.

Kijk overigens wel erg uit voor 'loze beloftes'. Als jij 'volgende maand' mag beginnen met iets, wat al 3x is uitgesteld, dan kun je net zo goed solliciteren naar een baan waarbij je dat meteen mag gaan doen.

Er is niks mis met een 'offer' op het werk maken. 80 uur in de week werken voor een dik salaris is prima, 80 uur in de week werken voor een hongerloontje is dat dus niet. 3x per dag afgezeken worden kan perfect acceptabel zijn, als je weet dat je over 2 jaar bij de concurrent werkt, want zonder de ervaring die je opdoet kom je 'nooit' binnen bij de concurrent.
Gewoon maar accepteren dat je baas een 'klootzak' is.... wat meer dan 'ruggengraatloos' ben jij dan nog?
Pagina: 1