Toon posts:

Merk je het als je in een zwart gat zit?

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn "theorie". D'r zal wel iets niet aan kloppen, maar ik weet niet wat, misschien jullie?

Als je in een zwart "gezogen" wordt, wordt alles in elkaar gedrukt. Maar, als alles in elkaar gedrukt wordt, verandert er voor jou eigenlijk niks. Jij wordt kleiner, de computer voor je wordt kleiner, de boom naast je wordt kleiner. Alles wordt dus kleiner, maar jij merkt er niks van. Ik weet niet hoe veel en hoe snel een zwart gat alles naar zich toetrekt, maar je zou het natuurlijk wel merken als je zon ineens groter werd. (Als jij dus eerst in het zwarte gat getrokken zou worden, en daarna de zon.)

Het zou (volgens mijn gebrabbel) dus goed mogelijk zijn, dat wij nu in een zwart gat zitten.

Verwijderd

als je in een zwart gat zit ga je dood lmfd

Verwijderd

Topicstarter
Waarom? Dat alles nou dichter op elkaar komt te zitten/kleiner wordt wil toch nog niet zeggen dat je dood gaat?

Heei, hier bedenk ik ineens iets. Als je "in een zwart gat gaat", komt worden dan ook de pro- en electronen kleiner (kan dit)? Of komen ze alleen dichter op elkaar te zitten?

Verwijderd

alle materie wordt zo gelijk matig mogelijk verdeelt

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-01 19:07

scorpionv

This space for rent

Ik dacht dat in een zwart gat alle elektronen op de kern klappen ofzo :? Ofwel, je bereikt daar de ultieme dichtheid, veel massa in een heeeeeel klein volume. Ik denk overigens niet dat een dergelijk proces gezond voor je is...

Fun while it lasted: World Community Grid!

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik dacht dat als je een zwart gat inging. Het zwaartekrachtsverschil tussen de punt en staart zo groot werd dat alles uit elkaar wordt gerukt? Net zolang tot de moleculen loskomen?

Verwijderd

er zijn ook theorie over oneindige een dichtheid,

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Waarom denk ik nou dat dit een academisch vraagstuk is, ik heb iig geen zwart gat in de buurt om ff te testen >:)

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 21:20 schreef scorpionv het volgende:
Waarom denk ik nou dat dit een academisch vraagstuk is, ik heb iig geen zwart gat in de buurt om ff te testen >:)
ik weet het wel zeker, want wat er wereklijk in een zwart gat afspeelt, is nog grote onzekerheid over

Verwijderd

Op aarde is er een verschil tussen de kracht waarmee je hoofd naar het middelpunt van de aarde getrokken wordt, en de kracht waarmee je voeten daarnaartoe getrokken worden. Het verschil is miniem, maar bestaat wel. Op je voeten staat een grotere kracht dan op je hoofd.

Bij een zwart gat is dat verschil veel groter, dat merk je wel. Je voeten versnellen namelijk altijd sneller naar het middelpunt van het gat dan je hoofd (tenminste, als je met je voeten naar beneden valt :)). Dus zal de afstands tussen je voeten en je hoofd steeds groter worden. En dat voel je denk ik wel >:)
Op den duur worden zelfs moleculen en daarna de atomen uit elkaar getrokken door de zwaartekracht, wat overblijft is een kwarksoepje :9

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Op donderdag 21 juni 2001 21:33 schreef Captain Proton het volgende:
Op aarde is er een verschil tussen de kracht waarmee je hoofd naar het middelpunt van de aarde getrokken wordt, en de kracht waarmee je voeten daarnaartoe getrokken worden. Het verschil is miniem, maar bestaat wel. Op je voeten staat een grotere kracht dan op je hoofd.

Bij een zwart gat is dat verschil veel groter, dat merk je wel. Je voeten versnellen namelijk altijd sneller naar het middelpunt van het gat dan je hoofd (tenminste, als je met je voeten naar beneden valt :)). Dus zal de afstands tussen je voeten en je hoofd steeds groter worden. En dat voel je denk ik wel >:)
Op den duur worden zelfs moleculen en daarna de atomen uit elkaar getrokken door de zwaartekracht, wat overblijft is een kwarksoepje :9
Ennuh, waar blijft al die kwarksoep dan? Zoals jij het stelt zou een zwart gat dan na een tijdje toch wel overlopen met zooi? Al die ruimtesondes, meterorieten, en wat er nog allemaal rondzweeft.

Verwijderd

Ennuh, waar blijft al die kwarksoep dan? Zoals jij het stelt zou een zwart gat dan na een tijdje toch wel overlopen met zooi? Al die ruimtesondes, meterorieten, en wat er nog allemaal rondzweeft.
Allereerst, er is op dat moment echt geen verschil meer tussen de soep van jou of van een meteoriet... Alles wordt zo ongeveer hetzelfde soepje.
Die soep verdwijnt in het zwarte gat. Wat er daarna mee gebeurt weet ik niet. Dat weet niemand, al zijn er wel theorien over. Maar die zijn een beetje lastig verifieerbaar, omdat er niks uit een zwart gat komt. (Hawkins-straling daargelaten, maar ook die komt eigenlijk niet uit het gat)

Wat gebeurt er met het gat als er meer massa inkomt, is een betere vraag. Welnu, het groeit :) Doordat er meer massa binnen is, komt de rand van het zwarte gat, dus de plaats waar de ontsnappingssnelheid precies de lichtsnelheid is, verder van het middelpunt te liggen. En dus wordt het gebied binnen het gat groter.

Verwijderd

overlopen?? hij wordt als maar groter.

een zwartgat is niet echt een gat, het is gewoon een bol (dode ster).

het zou wel een gat kunnen zijn in de ruimtetijd kromming

Maar om het moeilijk te maken, een zwartgat kan wel degelijk kleiner worden doormiddel van Hawking straling.

Het ongeveer zo:

een deeltje en een anti deeltje vormen zamen niets (ze heffen elkaar op), komen ze in de buurt van een zwart dat is er een kans dat het anti-deeltje in zwartegat komt, en het deeltje van het zwartegat af beweegt (die kunnen we dus waarnemen). Het anti-deeltje zorgt ervoor dat de massa van het zwartegat afneemt

Verwijderd

We kunnen er lang en breed over discussieren, zonder goede theorie heb je nu eenmaal niks..

Verwijderd

Je merkt er ten eerste helemaal nix van als je de zogenaamde 'waarnemingshorizon' (the point of no return) van een zwart gat overschrijdt (zeker niet als het een groot zwart gat is). Dus het is best mogelijk dat we nu in een zwart gat zitten. Het is dan alleen zo dat je er nooit meer uit komt (dan moet je harder dan de lichtsnelheid). Anderen buiten het zwarte gat zullen je dus ook nooit meer kunnen zien (jij hen wel trouwens).

Maar als je te dichtbij komt, dan zul je wel degelijk merken dat je lichaamsdeel dat dichter bij is een veel grotere versnelling ondervindt dan de andere kant van je lichaam. Als dit een beetje extreem wordt, wordt je tot spagetti uit elkaar getrokken.

Het laatste stukje van je val zal voor buitenstaanders (die jou helemaal niet kunnen zien, maar daar gaat 't niet om) enorm lang duren (oneindig lang als je uitgaat van een singulariteit), maar voor jouw eigentijd is het in een mum van tijd met jou en al je atomen, quarks etc. gebeurd.

Maar, niet getreurd, helemaal weg is de energie van jouw deeltjes nog niet, want je zou nog via hawkingstraling naar buiten kunnen komen, alleen helaas niet meer in dezelfde toestand als voordat je erin viel :).

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2025

kazz1980

Goh... Ik hier?

Zo is het inderdaad.
Je wordt compleet uit elkaar getrokken en je verdwijnt in een massa met een bijna oneindige dichtheid.

En hoe zwarte gaten weer oplossen begrijpen we niet.

Is trouwens ook een leuke post over afbuigen van licht. Daar wordt ook ingegaan op zwarte gaten!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

Hoe denken jullie ooit levend in de buurt van een zwart gat te komen. Als het zelfs licht weet op te slorpen ???
Bij een versnelling van 9G gaan de meeste menselijke lichamen al kapot. Ik weet niet wat de versnelling is rond een zwart gat maar ik denk wel wat groter.
Voordat je ook maar "in" het zwarte gat zit is het al over.....

• LoekD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34
Stel dat een zon een deuk maakt in de ruimte, dan zou een zwart gat een enorme trechter punt maken.. en als je daar in sodemietert.. dan wordt je dus een sliertje van 10 km..
of is dat te ver gezocht

:)

Hoe meer je drinkt, hoe korter je leeft, hoe minder je drinkt

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Misschien iets voor een nieuwe olympische sport: black hole jumping
hoef je ook geen medailles uit te delen ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 21:13 schreef scorpionv het volgende:
[...] Ik denk overigens niet dat een dergelijk proces gezond voor je is...
sorry... maar ROTFL!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Merk je het als er een Smurf de binnenkant van je endeldarm kietelt?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Flaman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2022
Op zaterdag 23 juni 2001 19:00 schreef Mr_Atheist het volgende:
Merk je het als er een Smurf de binnenkant van je endeldarm kietelt?
HAHA ROFL!

Verwijderd

Elektronen zitten relatief ver van de kern af. Atomen zitten ook weer op een bepaalde afstand van elkaar.

Dus als je alles een beetje goed samenperst dan kun je wel een aardbolletje kwijt in een soepkommetje.

Denk wel dat dat het een beetje zwaar op de maag ligt als je het opeet >:)

Verwijderd

Je zult inderdaad helemaal uitelkaar getrokken worden (in de lengte naar het zwartegat toe) door de zwaartekracht van het zwartegat. Daarna zul je met de andere aanwezige materie in het zwartegat dus zeer klein worden. Want er is daar geen subatomaire ruimte.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 21:36 schreef scorpionv het volgende:

[..]

Dan ken jij het motto van een zwart gat schijnbaar niet. Des te voller des te groter dat ie wordt, en er ook nog meer in kan.
Een zwart gat werkt dus cummulatief. Moet er dan ook niet gek van opkijken dat alle melkwegen in de ruimte ooit eens veranderen in een groot zwart gat met daar om heen een zooitje zwarte uitgedoofde sterren met hun planeten. :9~

• weird0
  • Laatst online: 20-01 20:19

weird0

The Luck is Dying

Op vrijdag 22 juni 2001 10:53 schreef michielk het volgende:
Bij een versnelling van 9G gaan de meeste menselijke lichamen al kapot. Ik weet niet wat de versnelling is rond een zwart gat maar ik denk wel wat groter.
dat je lichaam bij 9G kapot gaat lijkt me een beetje wazig was net nog op Discovery een gast die van 1G tot 12G ging in 2 secs en dat 15 secs volhield ...

ok ik neem aan dat et bij een zwart gat net ietsjes (ietsjes veel dus) sneller versneld maar toch 9G moet je toch aankunnen ...

€ Hij is weer heerlijk hoor coby
€ join us @ http://team.aggression.nl soon @ https://teamparkstad.nl

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 19:27 schreef ptaverne het volgende:
Dus als je alles een beetje goed samenperst dan kun je wel een aardbolletje kwijt in een soepkommetje.
Mwoah in een soepkommetje is wel heeel errug weinig. Ik heb ooit eens geleerd dat als alle ruimte binnen atomen zou verdwijnen; de hele aarde op een eiland a la Manhattan zou passen.
Maar ja hoe hoog die "klomp" dan zou zijn ben ik al weer vergeten :)

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 21:36
9G voor een paar seconden houden we wel vol, bij ongelukken in bijv formule 1 of nascar komen wel ff grotere krachten (20 G)kijken terwijl de coureurs het ook overleven, echter als je in elkaar gedrukt wordt ga je gewoon dood (anders zouden we ook wel 10 km diep kunnen duiken zonder duikboot) zeker als je moluculaire structuur ineens aan diggelen valt zoals in een zwart gat gebeurt (volgens de theorie van een zwart gat), ik ga iig niet als proefdier fungeren :D

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor jullie reply's! Na wat lezen ben ik tot de volgende conclusie gekomen:

Ik weet nu wat ik fout gedacht heb:
> De Pro- en Electronen zelf worden niet kleiner, ze komen alleen dichter op elkaar.

> Het "binnengaan" van een zwart gat gaat "fout" +)

Verwijderd

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar hoe zwaarder een zwart gat is, hoe kleiner de zwaartekracht aan de rand, dus hoe minder je ervan merkt als je erin valt.

Wij zouden ook wel eens in een heel groot zwart gat kunnen zitten zonder 't te merken :).

Verwijderd

jah ik dacht al... meeste mensen vallen bij langdurig 7G alleen flauw!

Bron: James Bond film moonraker :) hehehe

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Sandalf:
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar hoe zwaarder een zwart gat is, hoe kleiner de zwaartekracht aan de rand, dus hoe minder je ervan merkt als je erin valt.
Ik neem aan dat je hier de Schwartschild-rand bedoelt? Dan klinkt het inderdaad vreemd, want hoe groot die rand ook is, de ontsnappingssnelheid is daar (per definitie) de lichtsnelheid.

Dat hadden we dan wel gemerkt. :)

• Bigfoot
  • Laatst online: 14-01 21:49
Gewoon een keer een negerin neuken, dan kun je het zelf uitvinden ;)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Het grappig is, dat als je een puntdeeltje bent, en in een zwart gat valt, er niets van merkt.
Zolang je in vrije val bent, merk je niks van de zwaartekracht. Dat is ook de reden dat die mensen in ruimtestations gewichtloos zijn enzo. Ze vallen gewoon om de aarde heen.

Alleen, als je geen puntdeeltje bent heb je een probleem bij een zwart gat, aangezien daar de zwaartekracht zo snel verandert dat je voeten en je hoofd uit elkaar worden getrokken.

Verandert z'n sig te weinig.

Pagina: 1