Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:09

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Het is voornamelijk een stukje verbazing, omdat je op internet alleen meer het exact omgekeerde scenario tegenkomt; dat de speler wel werkt in het BIOS maar in Windows niet.

Ik heb dus het omgekeerde, het BIOS ziet mijn DVD-speler niet, maar in Windows kan ik hem prima gebruiken met branden en dergelijke. Er is dus niet zozeer iets aan de hand, al vind ik het wel gek.

Ik moet nog testen of hij ook in Ubuntu werkt, dat ben ik even vergeten.

Ik heb een andere SATA-kabel al eens geprobeerd maar dat bood geen verschil.

Het enige probleem is dat ik dus niet kan opstarten vanaf CD, al gebeurt dat steeds minder vaak, en los ik op met mijn USB-dvd-speler die ik ook heb.

Maar ik ben meer benieuwd, kennen mensen dit fenomeen en hebben die mensen een idee in welke richting ik het kan zoeken?

Moederbord: Asus P8P67 Evo (met laatste BIOS)
DVD-speler: Samsung SH-S223Q

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:16
andere sata poort zou wel eens de oplossing kunnen zijn. sommige sata poorten zijn vooral voor raid opstellingen bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:17

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Allicht heb je meerdere sata-chips op je moederbord en kan hij (in elk geval in je bios) niet die ene waar je drive op zit uitlezen.

Of je drive heeft meer tijd nodig (niet dat ik daar ooit van gehoord hebt). Je kan voor de grap eens kijken of er nog een optie staat in de nieuwe biossen om te "wachten" op trage harddisks.

edit:
Zie idd dat je 6 sata poorten hebt van je chipset en 2 van een extra PCIe controller.
Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe 9120 controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue
JMicron® JMB362 controller : *2
1 x eSATA 3Gb/s port(s), red
1 x Power eSATA 3Gb/s port(s), green
edit2 en note 2 zegt:
*2: These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.
En idd, disk-drives maken nou net gebruik van ATAPI (Wikipedia: ATA Packet Interface).
Waarom het in windows werkt? Geen idee allicht een driver die dat extra kan doen.

[ Voor 58% gewijzigd door Mattie112 op 16-02-2016 15:25 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:09

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Enorme kick, maar moest voor iets anders bij m'n computer, ook meteen dit maar even bekeken. Op een andere SATA-aansluiting is hij inderdaad weer zichtbaar in het BIOS. Handiger voor als ik met een CD moet booten. Hoef nu niet meer met een USB-CD-speler in de weer :-).

Bedankt voor de verheldering!

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn