webmin en dir rechten

Pagina: 1
Acties:

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Is het mogelijk om met webmin op een linuxserver, vanaf het werkstation, van een bepaalde directory de userrechten te veranderen? Ik ben nl. sinds vandaag met webmin aan het experimenteren en vind dit werkelijk waar te mooi voor woorden :9
Ik kan alleen nergens vinden waar ik userrechten aan een directory toeken, daarvoor moet ik nu nog steeds achter de server zelf gaan zitten en dat is een beetje jammer als de rest vanaf het werkstation te bedienen is :D

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

Voor dat soort dingen kan je beter ssh gebruiken. :)
Hoef je helemaal niet meer achter je server te gaan zitten en kan je tenminste _alles_ veranderen. >:)

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Verwijderd

Ik zou het niet durven zeggen.

Ik heb echter wel een tip voor je:

Leer gewoon hoe je op de shell die rechten aan directories/bestanden moet geven!!!!
Dit is een van de meest triviale dingen in het hele Linux/Unix gebeuren.
Als je zelfs dat nog via een grafisch toeltje moet doen, dan weet je straks helemaal niet meer waar je mee bezig bent!

Uitleg hierover kan je zelfs in Jotti's NOS FAQ vinden.

• x-wolf
ik weet ook wel hoe ik dat op de command line moet doen, maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is dit met webmin te doen, dan hoef je tenminste niet ook nog een sshclient te starten. Maar als jullie dit een betere manier vinden, dan ga ik ook nog maar eens openssh installeren.

• ralfbosz
  • Laatst online: 19-08 09:09

ralfbosz

xm create bosz -c

In het laatste tabblad zit een filemanager. Als je dan op het bestand of directory klikt kun je de info (of eigenschappen) zien en aanpassen.

rm -r *

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op donderdag 21 juni 2001 21:05 schreef x-wolf het volgende:
ik weet ook wel hoe ik dat op de command line moet doen, maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is dit met webmin te doen, dan hoef je tenminste niet ook nog een sshclient te starten. Maar als jullie dit een betere manier vinden, dan ga ik ook nog maar eens openssh installeren.
mwaa.. een betere manier is 't niet, het heeft hetzelfde resultaat :)
Persoonlijk doe ik dit liever via de command line dan met webmin. Het is veel sneller en je hebt ook meer opties. Bovendien "voelt" ssh persoonlijk veel secureder aan (zal op zich wel meevallen). Webmin is voor een aantal dingen best handig hoor, maar waarom zou je dat gebruiken als je ssh hebt?

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• x-wolf
Tja, het is voor mij voor het eerst vandaag dat ik een linuxbak vanaf een andere compu 'bestuur.' Webmin leek mij wel makkelijk, maar ik zal me ook eens in ssh verdiepen. (om openssh te installen moet ik alleen wel webmin gebruiken, als dat tenminste mag van jullie ;) ). Daarna zal ik eens kijken wat ik kan met ssh. Mijn werkstation is een w2k bak. Hebben jullie nog voorkeuren voor ssh clients onder w2k?

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op donderdag 21 juni 2001 21:25 schreef x-wolf het volgende:
Tja, het is voor mij voor het eerst vandaag dat ik een linuxbak vanaf een andere compu 'bestuur.' Webmin leek mij wel makkelijk, maar ik zal me ook eens in ssh verdiepen. (om openssh te installen moet ik alleen wel webmin gebruiken, als dat tenminste mag van jullie ;) ). Daarna zal ik eens kijken wat ik kan met ssh. Mijn werkstation is een w2k bak. Hebben jullie nog voorkeuren voor ssh clients onder w2k?
ach, als je in linux in de shell kan werken moet dit geen probleem opleveren ;)
Mijn favoriete windows ssh client blijf PuTTY

Verwijderd

Je kunt trouwens ook webmin over SSL gebruiken, dan is het dus net zo secure als SSH.

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 21:22 schreef niorg81 het volgende:

[..]

mwaa.. een betere manier is 't niet, het heeft hetzelfde resultaat :)
Persoonlijk doe ik dit liever via de command line dan met webmin. Het is veel sneller en je hebt ook meer opties. Bovendien "voelt" ssh persoonlijk veel secureder aan (zal op zich wel meevallen). Webmin is voor een aantal dingen best handig hoor, maar waarom zou je dat gebruiken als je ssh hebt?
Met dat eerste ben ik het niet volledig eens!
Dat laatste wel ;)

Als je van die leuke grafische tooltjes gebruikt, dan weten de meeste mensen niet (x-wolf is een uitzondering zo te merken) wat er in de achtergrond gebeurt.

Ofwel je weet op een gegeven moment absoluut niet hoe het nou precies zit met permissies/groepen/users etc.
Dit komt de beveiliging van je systeem nou niet echt ten goede (om me zachtjes uit te drukken).

Verder heeft CLI natuurlijk veel meer power, dan dat je ooit via een grafische interface zou kunnen bereiken.

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op donderdag 21 juni 2001 21:33 schreef nelske het volgende:

[..]

Dat laatste wel ;)

Als je van die leuke grafische tooltjes gebruikt, dan weten de meeste mensen niet (x-wolf is een uitzondering zo te merken) wat er in de achtergrond gebeurt.

Ofwel je weet op een gegeven moment absoluut niet hoe het nou precies zit met permissies/groepen/users etc.
Dit komt de beveiliging van je systeem nou niet echt ten goede (om me zachtjes uit te drukken).

Verder heeft CLI natuurlijk veel meer power, dan dat je ooit via een grafische interface zou kunnen bereiken.
wat is dan precies ons verschil van mening? >:)

• x-wolf
Op donderdag 21 juni 2001 21:33 schreef nelske het volgende:

[..]

Dat laatste wel ;)

Nelske, niet overdrijven hoor, ik ben in de laatste fase van het newbie schap (althans, zo noem ik het zelf maar 8-) ). Ik zou niet durven claimen dat ik alles dat webmin kan ook in de command line (of ssh, maar das natuurlijk eigenlijk hetzelfde) kan. Ik ben hard aan het leren, ben zelfs verslaafd....

Heb net openssh geinstalled, ga nu ff sshclient voor w2k downen (kan toch wel ergens legaal?). Heb al ff geprobeert met webmin in te loggen met ssh (in webmin zit een sshclient, een java applet) en dit werkt, dus server goed geinstalled. Overigens werkt mijn webmin over ssl (adres is ook https://localhost:10000/

Dan kan ik dus weer verder klooien in de command line, zoals ik afgelopen dagen heb gedaan. Mocht van mezelf geen tools gebruiken voor opzetten van de server, nu loopt apache en samba al! (jaja, lach me maar uit, jullie doen dat natuurlijk lachend, ik nog niet :9
Wel mooi dit geklooi in Linux....

Verwijderd

Euhhh, dat SSH niet een betere manier is dan Webmin!
Dat zeg je tenminste.
Ik vindt CLI (in dit geval via SSH) wel beter dan webmin (iig voor dit aspect).

/me gaat nu wel aardig off-topic

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Op donderdag 21 juni 2001 21:42 schreef nelske het volgende:
Euhhh, dat SSH niet een betere manier is dan Webmin!
Dat zeg je tenminste.
Ik vindt CLI (in dit geval via SSH) wel beter dan webmin (iig voor dit aspect).

* Cyril gaat nu wel aardig off-topic
hmmm, misschien heb ik mijn mening dan een beetje onduidelijk geformuleerd, maar ik bedoelde dus precies hetzelfde als jij :)

Verwijderd

Op donderdag 21 juni 2001 21:41 schreef x-wolf een heel verhaal
Hehe, was niet overdrijven ;)
Nee zo te merken val je in ieder geval niet tot de categorie "klik-klik :? Heeh wat doet ie nu ;) "

Nee ik raad je echt aan, om jezelf zoveel mogelijk met CLI te redden.
Daar heb je straks enorm veel aan.

Ik merk aan steeds meer newbies, die alleen maar met leuke grafische tooltjes zitten te spelen, dat ze absoluut niet weten, wat ze nou allemaal "precies" aan het doen zijn.
Tja de eventuele gevolgen kan je dan zelf wel raden.

Ga ook gewoon eens met een tekst-editor in de verschillende config-files kijken. Je zal zien dat (i.c.m. de bijbehorende documentatie) die config-files best wel mee vallen in het aalgemeen.

"Keep up the good work" zou ik dus zeggen.

• x-wolf
Nelske, ik ben druk bezig met het 'bekijken' van config files. Ik doe dit nu in vim, maar dat vind ik een klote editor. Zijn er die fijner werken?

* x-wolf is lang bezig geweest uit te zoeken hoe vim werkt, en moest ondertussen ook nog een werkende smb.conf in elkaar prutsen. Dat werkt niet relaxt :(

Verwijderd

Jazeker bij voorbeeld ae, pico en als je Kde hebt bij voorbeeld een advanced text editor.

• x-wolf
Op donderdag 21 juni 2001 22:32 schreef active het volgende:
Jazeker bij voorbeeld ae, pico en als je Kde hebt bij voorbeeld een advanced text editor.
Ae en pico zijn voor command line beschikbaar? Ik werk nu zoals boven staat met ssh, dus KDE zit er niet echt in :)

Verwijderd

Ik zou voor pico gaan.

• ralfbosz
  • Laatst online: 19-08 09:09

ralfbosz

xm create bosz -c

Op donderdag 21 juni 2001 23:03 schreef x-wolf het volgende:

[..]

Ae en pico zijn voor command line beschikbaar? Ik werk nu zoals boven staat met ssh, dus KDE zit er niet echt in :)
Jawel, je kan SSH aan X-tunneling laten doen. Gewoon op je eigen PC een X-server starten (Reflection X) en dan in je ssh-client instellen dat je aan X-tunneling wil doen. Hierna kun je gewoon X-programma's starten.

rm -r *

Pagina: 1