Thumbs up levert extra karma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Topicstarter
plan: Feedback Vraag en Antwoord - Development Iteratie #81
Thumbs-up

Het is al een tijdje mogelijk om andere gebruikers een blijk van waardering te geven met een thumbs-up. Deze functionaliteit is natuurlijk niet alleen leuk voor de gebruiker die veel 'opgestoken duimpjes' krijgt, het geeft ook andere gebruikers een goed beeld van relevante posts. Daarom zorgen we er nu voor dat een met opgestoken duimpjes beloonde post meer karma oplevert dan een gewone post. De bonus is afhankelijk van het aantal gegeven duimpjes en de relatie tussen beide heeft de vorm van een Gompertz-curve. Dat wil zeggen dat de toename van de karma het laagst is aan het begin en einde van de curve. Zo zorgen we ervoor dat enkele opgestoken duimpjes niet zoveel invloed hebben op het karma, maar dat er wel een sterke stijging is tussen vijf en twintig duimpjes, als bevestigd wordt dat de post door een beperkt of juist groot aantal gebruikers wordt gewaardeerd.
Van die curve is al heel mooi gedaan, moet ik zeggen. Goed over nagedacht.

Maar...
Zou er misschien een uitzondering gemaakt kunnen worden voor topics in de HK?

Ik ben een groot fan van de HK, en kom er dus ook graag. Mijn huidige favoriet is daar het Galgje topic.
Daar komen soms goede inzichten in voor, zoals een bepaalde letter die veelzeggend is, of zelfs het hele woord, of een goeie grap.
Ik vind het leuk daar een duimpje voor te krijgen, en de anderen vast ook. Helemaal top.

Maar, gezien het hoge aantal posts dat we daar doen (slechts een letter of een woord, in rap tempo) en de gretigheid om dat slim/knap/grappig te vinden en een duimpje omhoog te geven, komen er erg vaak duimpjes omhoog voor. Dat leidt dus tot erg veel extra karma in dit nieuwe systeem, voor eigenlijk nietszeggende posts.

Ik bedoel, die posts zijn sowieso al niet voor iedereen te zien EN ze zijn eigenlijk helemaal niet informatief, zoals andere forumposts van bijvoorbeeld een insider die haarfijn uitlegt waarom bepaalde CPU/RAM-types/whatever te prefereren zijn over anderen. Waar het duimpje omhoog toch voor bedoeld is.
(Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, in wat ik probeer te zeggen. :? )

Houd me te goede. Ik vind het leuk van die duimpjes. Extra karma voor duimpjes omhoog krijgen ook prachtig. En inderdaad zijn het er bijj Galgje max 3 voor sterk inzicht; Het gebeurt echter wel erg vaak, vanwege de postfrequentie in een topic als dat.

Is het gewenst en programmeertechnisch mogelijk om bijvoorbeeld voor een HK-topic als Galgje, de karma-bonus voor duimpjes omhoog uit te schakelen?

Disclaimer: Ik weet niet precies of ik heir goed zit. :?

Edit: LOL. Ik krijg een thumbs up! :P

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Eigenlijk zou je enkele limieten moeten inbouwen, of een afvlakkende functie maken. Veel duimpjes voor hetzelfde topic, van dezelfde gebruikers of voor dezelfde post zou steeds minder extra karma moeten geven.

Dat zou het probleem in een klap overal oplossen. Alternatief is natuurlijk topics te selecteren waar overdreven veel gebruik gemaakt wordt van duimpjes, maar dat kan op termijn wel meer werk zijn dan het nu in een keer goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
_/-\o_

Dat is al een idee wat waarschijnlijk goed te implementeren is.

In ieder geval beter dan mijn idee om een lijst te gaan bijhouden van topics waar je geen karma-bonus krijgt voor duimpjes omhoog.

Edit: Of sowieso gewoon HK uitsluiten. Er wordt daar (ook) veel (grappige) "onzin" uitgekraamd, die op HK zeker op duimpjes kan rekenen, maar verder weinig toevoegt aan het Forum als geheel.

[ Voor 31% gewijzigd door HMC op 16-02-2016 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

crisp

Devver

Pixelated

Hier is allang over nagedacht ;) Er zit sowieso een limiet op het totaal aantal karmapunten dat je voor een forumpost kan krijgen, en daarnaast spelen lengte van de post en het forum waar de post in staat mee in de bepaling van de karmabeloning :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
De Gompertz-curve wordt in de TS al genoemd ja, en ik begrijp daar dat die per post telt. Echter, wordt er nu ook al een analyse gedaan over de andere zaken die ik noemde:

In een lol topic waar veel duimpjes door dezelfde personen herhaaldelijk aan dezelfde personen worden gegeven zijn natuurlijk veel minder waard dan serieuze topics waar veel verschillende gebruikers hetzelfde aantal duimpjes uitdelen.

Gebruikers die telkens aan dezelfde een duimpje geven hebben minder relevantie. Gebruikers die veel duimpjes uitdelen zouden per duimpje ook minder karma per stuk te vergeven moeten hebben. Topics die veel duimpjes genereren zouden ook minder weging moeten hebben.

Dat laatste is al gedeeltelijk afgevangen door de plek op het forum mee te nemen, maar er is natuurlijk nog veel meer creativiteit tegenaan te gooien.

Uiteindelijk kun je dit soort zaken natuurlijk goed berekenen in een mooi Hadoop cluster o.i.d. :9~ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Ok, maar dat het per forumonderdeel anders is, blijkt niet uit het iteratieartikel, toch.
Dank voor de uitleg dan. :) Daar maakte ik me een beetje zorgen over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

HMC schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:07:
Ok, maar dat het per forumonderdeel anders is, blijkt niet uit het iteratieartikel, toch.
Dank voor de uitleg dan. :) Daar maakte ik me een beetje zorgen over.
We willen niet teveel prijsgeven over de daadwerkelijke berekening van karmapunten, dat is ons geheim. Maar ga er maar van uit dat daarin heel veel factoren een rol spelen ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:06
GR -> LA

crisp schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:13:
[...]

We willen niet teveel prijsgeven over de daadwerkelijke berekening van karmapunten, dat is ons geheim. Maar ga er maar van uit dat daarin heel veel factoren een rol spelen ;)
Insert diabolical laughter. })

[ Voor 95% gewijzigd door zeef op 16-02-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:13:
[...]

Dat snap ik helemaal en dat is maar goed ook! :)
Maar dan kan je wel topics zoals deze verwachten (op verkeerde plekken zelfs [thanks zeef :P ] ) van zuurpruimen zoals ik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

crisp schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:50:
Hier is allang over nagedacht ;) Er zit sowieso een limiet op het totaal aantal karmapunten dat je voor een forumpost kan krijgen, en daarnaast spelen lengte van de post en het forum waar de post in staat mee in de bepaling van de karmabeloning :)
Bovendien krijg je sowieso al geen karma voor HK-posts, toch? Of ben ik in de war? Daarmee zou het probleem dat de TS illustreert ook al niet voorkomen. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
NMe schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:08:
[...]

Bovendien krijg je sowieso al geen karma voor HK-posts, toch? Of ben ik in de war? Daarmee zou het probleem dat de TS illustreert ook al niet voorkomen. :P
Maar...als je op die vraag antwoord geeft...dan weten "we" dus meer. :) :+
Ik houd het er maar op dat ik onterecht bezorgd was.
Nevermind dus. :P en bedankt voor de feedback. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

NMe schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:08:
[...]

Daar laat ik mij niet over uit >:)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Is makkelijk achter te komen door je karma voor forumposts in de gaten te houden en een dag alleen in de HK te posten :+

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
Migrator schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:55:
Is makkelijk achter te komen door je karma voor forumposts in de gaten te houden en een dag alleen in de HK te posten :+
Dan ben je wel echt een karma junky, als je zo te werk gaat. :+
Ik wilde graag alleen een mogelijke discrepantie aanhalen.
Want ik zit inmiddels al weer tig posts op Galgje-topic verder, met uiteraard duizend thumbs up. :P

Ik snap 'em inmiddels; gaat gewoon helemaal goed. Thanks guys! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Mja gelukkig is er dus over nagedacht. Meer zorgen maak ik me over het feit dat het duimpje voor mijn gevoel vaker voor meningen dan voor nuttige posts wordt gebruikt en dat je dus meer karma kan verdienen door een populaire mening te verkondigen dan door een nuttige post te maken. Recent voorbeeld dat ik me kan herinneren is Verwijderd in "Radar uitzending over adblock met Wout Funnekotter". Al moet ik me daar waarschijnlijk gewoon bij neerleggen omdat geen enkel systeem perfect is. Ik zal in ieder geval proberen af en toe op een duimpje drukken als ik een nuttige uitgebreide post tegenkom :)

Oh en nog een vraag: Wordt alle karma nog herberekend om forumposts met duimpjes mee te nemen?

[ Voor 7% gewijzigd door Migrator op 16-02-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

In techfora valt het sowieso wel mee denk ik, met dat populaire meningen-verhaal. Je hebt daar namelijk minder vaak te maken met meningen en meer met daadwerkelijke feitenkennis. Natuurlijk heb je altijd de fanboys (Apple vs. Samsung, AMD vs. Intel om maar een paar combinaties te noemen) maar ik verwacht niet dat die karma afdoende scheef kunnen trekken met verder nutteloze posts.

Boven al is deze feature natuurlijk bedoeld om mensen te belonen voor berichten die anderen waardevol vinden. In die zin is er zelfs een case voor te maken dat het wenselijk is dat posts zoals degene die jij aanhaalt meer karma krijgen, hoe belachelijk die opmerking voor de rest van ons misschien ook is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

NMe schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:18:
Boven al is deze feature natuurlijk bedoeld om mensen te belonen voor berichten die anderen waardevol vinden. In die zin is er zelfs een case voor te maken dat het wenselijk is dat posts zoals degene die jij aanhaalt meer karma krijgen, hoe belachelijk die opmerking voor de rest van ons misschien ook is. :)
Goed punt. Ik zit te veel met het FP-moderatiesysteem in mijn hoofd waar er op kwaliteit en niks anders gemodereerd dient te worden en voor de meeste kwaliteit wordt in principe de meeste karma verdiend. Dat trok ik door naar het forum, maar je hebt gelijk dat het strikt genomen niet hoeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
OMG, ik zie inderdaad net die post die Evest aanhaalt. In dat geval kan je misschien zelfs beter het hele modsysteem van FP gebruiken voor het Forum ook.Zodat er nog wat tegenwicht is. Nog nooit zoiets gezien.

Of meer restricties, zoals niet iedereen kan duimpjes geven, of ook duimpjes omlaag, maar dan wordt het zo snel zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

We hebben die discussie elders al eens eerder gevoerd, maar het idee is dus dat dit echt platte likes zijn, net zoals Facebook die heeft. Een manier om niet kwaliteit maar waardering aan te duiden. Daarom werkt het ook totaal anders dan op de FP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
NMe schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:55:
We hebben die discussie elders al eens eerder gevoerd, maar het idee is dus dat dit echt platte likes zijn, net zoals Facebook die heeft. Een manier om niet kwaliteit maar waardering aan te duiden. Daarom werkt het ook totaal anders dan op de FP. :)
Dat klinkt goed, maar daar gaat het karma-bonussysteem voor duimpjes omhoog dan wel hard tegenin. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat mij betreft niet. Karma is een beloning die users krijgen voor het toevoegen van "waarde" aan de site. Waarom zou die waarde objectief moeten zijn? :) In zekere zin is een subjectief systeem misschien zelfs waardevoller omdat je dan niet alleen kijkt of een betoog goed is maar ook naar hoe dat goeie betoog ontvangen wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMC

HMC

Pluviophile

Topicstarter
NMe schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:05:
Wat mij betreft niet. Karma is een beloning die users krijgen voor het toevoegen van "waarde" aan de site. Waarom zou die waarde objectief moeten zijn? :) In zekere zin is een subjectief systeem misschien zelfs waardevoller omdat je dan niet alleen kijkt of een betoog goed is maar ook naar hoe dat goeie betoog ontvangen wordt. :)
Mja, klopt, maar wat ik dus nooit zal weten is of mijn "E!!!!"-reactie op het Galgje-topic ook karma oplevert. Dat lijkt mij geen goed idee. Dus als HK uitgesloten is ben ik al tevree. En nee, dat hoeft niet "revealed" te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

NMe schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:05: In zekere zin is een subjectief systeem misschien zelfs waardevoller omdat je dan niet alleen kijkt of een betoog goed is maar ook naar hoe dat goeie betoog ontvangen wordt. :)
Hierbij ga je er wel vanuit dat de posts die duimpjes krijgen goede betogen zijn. Ik ben het op zich met je eens dat een goed betoog dat goed ontvangen wordt van meer waarde is dan een even goed betoog dat door niemand gelezen wordt, maar imho zit in 'goed' ook al verstopt hoe het ontvangen wordt.
Het probleem dat ik heb met het duimpjessysteem is dat ik er niks aan kan veranderen en zelf niet kan aangeven 'deze post is nutteloos' op een post die vanwege een populaire loze kreet al 7 thumbs-ups heeft mogen ontvangen. Een post die ik niet uitermate interessant vind krijgt van mij evenveel 'duim' als een post die ik zou missen als kiespijn. Dat in tegenstelling tot het FP-moderatiesysteem.
Maar goed, de duimpjes hebben gelukkig een stuk minder invloed op de karma dan de score van de FP-reacties en ik hoop dat er niet te vaak loze kreten het meeste duimpjes zullen krijgen :)

Pagina: 1