LOI HBO opleiding; studieduur wordt zomaar verkort.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 15:58

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb een discussie met de LOI over mijn HBO opleiding die ik bij ze volg (thuisstudie). Ik ben begonnen met deze studie in april 2011. Door omstandigheden is de studie niet vlot verlopen en ben ik nog steeds bezig. Ik ging ervanuit dat ik 6 jaar de tijd had om de opleiding af te ronden. De LOI adverteert ook al jaren met de volgende informatie over de duur van de studie:

LOI studieduur

Klik voor vergroting!

( link )

Toevallig had ik laatst contact met de LOI klantenservice en die hadden mij verteld dat mijn studie zou aflopen in april 2016. Hier schrok ik van, want dat ga ik niet redden. Toen ik informeerde naar de reden van de inkorting werd mij verteld om dit via email te vragen bij de klantenservice. Ik kreeg deze informatie, (verdeeld over 2 aparte e-mails) terug:

“Bij een HBO bachelor opleiding hanteren wij inderdaad een serviceduur van 72 maanden. Doordat u vrijstellingen toegekend heeft gekregen is de serviceduur van de opleiding aangepast naar 30 maanden. Door de standaard verdubbeling van de serviceduur komt de totale serviceduur uiteindelijk op 60 maanden uit.

Hierbij willen wij u informeren dat een verlenging van 6 maanden akkoord is.

Indien u de opleiding nog wenst af te maken, dan kunt u deze, binnen drie maanden na het verlopen van de serviceduur, eenmalig met zes maanden verlengen voor een bedrag van € 249,-. Als u hiervan gebruik wenst te maken, vernemen wij graag van welk rekeningnummer dit bedrag afgeschreven mag worden. U kunt het bedrag ook zelf overmaken naar onderstaand gironummer.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Wanneer u nog vragen heeft, dan horen wij dit graag door middel van een reply op deze e-mail.”

Ho! wacht even! Ik heb maar recht op 5 jaar omdat ik een paar vrijstellingen had? Dit is mij nooit verteld en kan ik ook nergens terugvinden.

Ik heb daarna dit teruggestuurd:

Beste xxx,

Ik ben er nooit van op de hoogte gesteld dat mijn totale studieduur van 6 jaar zou worden ingekort door het indienen van vrijstellingen. Dat kan ik ook helemaal nergens terugvinden, ook niet op jullie website. Er staat letterlijk: “Wil of kun je de opleiding niet afronden binnen de aanbevolen studieduur? Geen probleem! Bij deze opleiding mag je tot maximaal zes jaar over de studie doen. Je behoudt in die periode recht op online begeleiding en toegang tot de alle studiefaciliteiten. Hiervoor worden geen extra kosten berekend. Je betaalt in alle gevallen slechts vier jaar collegegeld en kunt daarna nog twee jaar gratis studeren. Een belangrijk verschil met andere opleiders.”

Die periode van 6 jaar is bij mij niet verstreken en daardoor klinkt dit hele verhaal als geldklopperij. Zelfs al zou ik op de hoogte zijn gebracht van deze “onzichtbare regel” bij aanvang van de studie, dan zou ik daar niet mee akkoord zijn gegaan. Ik heb tijdens mijn studie ook vrijstellingen aangedragen, die geen onderdeel waren van de opleiding. Waarom wordt die tijd dan niet afgetrokken van de totale studieduur? Ik zal het u vertellen, dat komt omdat het nergens op slaat!

Ik verzoek u dan ook om mijn studieduur aan te passen naar 6 jaar, net zoals voor iedere andere student die daar recht op heeft. Zoals ik al had gezegd riekt dit naar geldklopperij en zal ik ook niet schromen om dit voor te leggen aan mijn rechtsbijstandsverzekering als het onverhoopt zo ver moet komen.

Ik hoor graag van u.’“

Ik ben echt onaangenaam verrast. Mogen ze dit zomaar aanpassen zonder dat ik hiervan op de hoogte ben gesteld? Ik kan deze bewering nergens terugvinden. Heeft iemand weleens zoiets meegemaakt of weet hoe dit precies zit? Ik heb het gevoel dat mij een oor wordt aangenaaid.

De communicatie met de LOI verloopt altijd vingerbijtend traag. Na elk mailbericht duurt het gemiddeld 5 dagen dat ik weer bericht terug heb. Uiteraard zal ik nieuwe reacties toevoegen aan dit topic.

[ Voor 6% gewijzigd door HellBeast op 16-02-2016 13:18 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Onafhankelijk hoe de "bewijslast" in deze materies werken. Is het antwoord niet verassend simpel? Heeft de LOI gelijk dan moeten ze dit toch aan kunnen tonen in de voorwaarden die zijn getekend tijdens het aangaan van de overeenkomst. Eveneens als jij aan kunt tonen vanuit dezelfde voorwaarden dat het LOI ongelijk heeft.

Als buitenstaander kijkende. Het niet op de hoogte zijn van "iets" is geen vrijbrief voor het hebben van gelijk. Je stelt namelijk dat d LOI zaken aangepast hebben zonder dat je hiervan op de hoogte bent. Terwijl je in je schrijven richting de LOI aangeeft ook al zou je op de hoogte zijn de onzichtbare regel dan.... Het komt op mij over als een tegenstrijdigheid. De link naar tekst op de LOI website is leuk. Maar het kan uiteraard ook zo zijn dat de regel die jij nu aanhaalt pas is ingevoerd nadat jij je studie bent begonnen.

Om mijn advies uit de eerste alinea te herhalen. Ik zou me focussen op de voorwaarden uit de overeenkomst tussen beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ga me daar ook in inlezen, maar los van of het daar wel of niet in staat, is het een feit dat ze adverteren met iets wat ze niet waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
Ik zou eerst de voorwaarden en overeenkomst eens nalezen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

HellBeast schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:20:
Ik ga me daar ook in inlezen, maar los van of het daar wel of niet in staat, is het een feit dat ze adverteren met iets wat ze niet waarmaken.
Zoals ik probeerde uit te leggen in mijn reactie. Een screenshot is geen bewijs. Er staat bijvoorbeeld geen datum of iets dergelijks bij het screenshot (en zelfs dat is discutabel). Ik neem even aan dat het screenshot recentelijk is genomen. Het verkoopargument waarmee de LOI nu dus bij dezelfde studie adverteert hoeft niet gelijk te zijn aan het moment dat jij met de studie begon. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is niet mijn insteek om een partij te kiezen in deze kwestie, maar om aan te geven dat je argumentatie op dit moment niet ijzersterk is en dat er voor mijn gevoel meer vanuit emotie dan feiten zaken worden gesteld als waarheden. Ik sluit me dus aan bij de reactie van hierboven en mijn eigen punt: lees de voorwaarden van jullie overeenkomsten a.u.b. door anders blijft het speculeren. Waarom anders geen afspraak inplannen bij het juridisch loket, voorwaarden onder de arm en gaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb de klantenservice gebeld en heb in eerste instantie een algemene vraag gesteld over de HBO opleiding. Toen kreeg ik het antwoord dat het inderdaad 6 jaar zou mogen duren. Toen heb ik mijn gegevens doorgegeven en de dame heeft de overeenkomst erbij gepakt. Ze zegt dat de opleiding destijds is opgemaakt met 30 maanden, i.v.m. vrijstellingen. De normale duur zou 4 jaar zijn. Ze hebben de studieduur verdubbeld naar 60 maanden, zoals ze in het mailtje hadden beweerd.

Dit leidt echter tot nog meer vragen. De vrijstellingen die ik had ingediend hebben tot een studieverkorting geleid van 18 maanden (37,5%). Dat zouden dan 90 studiepunten moeten zijn geweest. Geloof me, dat waren er misschien 30, maar meer niet. De berekening klopt dus van geen kant.

Het zou kunnen zijn dat de studieduur destijds 3 jaar was. In dat geval gaat er 6 maanden af van 36 maanden is 18,8%. Oftewel ongeveer 45 studiepunten. Daar klopt dus ook niets van. Ook kon de klantendienstmedewerkster mij niet vertellen of ik aanspraak kan maken op de extra jaar studieduur, indien deze bij de LOI zou zijn aangepast. Alles is genoteerd en ik word teruggebeld.

Edit: overigens uit de voorwaarden op de site van de LOI:

Artikel 8 – Serviceduur
1.De Serviceduur bedraagt standaard 2x de Studieduur met een minimum van 12 maanden. Een cursus van 4 maanden heeft dus een Serviceduur van 12 maanden en een cursus van 8 maanden een serviceduur van 16 maanden.

2.HBO Bachelor opleidingen kennen een vaste serviceduur van 6 jaar (72 maanden), ongeacht de studieduur.

3.Het toekennen van vrijstellingen en eventuele verkorten van de studieduur als gevolg daarvan, heeft geen invloed op de serviceduur. Deze blijft gebaseerd op de oorspronkelijke studieduur.

4.Wanneer de inschrijving voor (een bepaalde versie van) een opleiding wordt gesloten, kan dit gevolgen hebben voor de periode waarin de Klant recht heeft op begeleiding, huiswerkcorrectie en examenmogelijkheden. De Klant wordt hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht. De LOI houdt zich het recht voor om wijzigingen in het studieprogramma door te voeren.

5.Na het verstrijken van de Serviceduur heeft de LOI tenzij schriftelijk anders overeengekomen geen verplichtingen meer richting de Klant.

[ Voor 33% gewijzigd door HellBeast op 16-02-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
Het gaat om de voorwaarden ten tijde van afsluiten. Voordat je die erbij hebt, blijft alles speculatie in dit topic en dat veroorzaakt alleen maar verwarring.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Ben geen advocaat of iets dergelijks. De punten zijn naar mijn mening enigszins rekbaar. Serviceduur voor mij kan ook betekenen 2 jaar garantie + drie jaar service er bovenop. Is het dan dus 48 maanden studieduur + 72 maanden. Of praten ze over maximale studieduur is 72 maanden minus studieduur.
Punt 3 geeft in mijn optiek wel duidelijk aan dat vrijstelling geen aftrek is, maar dat de originele studieduur van de opleiding behouden blijft. Worst case scenario in jou situatie: maximaal 72 maanden vanaf de start van de start.

Wat ik echter niet uit dit stuk van de voorwaarden haal is of de vaste serviceduur kosteloos is.

--- Correctie ---
Te snel gelezen dit zijn de voorwaarden zoals ze nu op de website staan...check. Señor Sjon heeft gelijk de voorwaarden die jij hebt ontvangen zijn leidend. Tenzij ze met je goedkeuring de voorwaarden tussendoor hebben mogen wijzigen (schriftelijk richting je kenbaar maken).

[ Voor 21% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 16-02-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Van wat ik ervan begrijp is studieduur de periode waarin je je studie doet en serviceduur de begeleiding, huiswerkcorrectie en de examenmogelijkheden. Maar wat heb je dan aan een langere serviceduur als de studieduur zelf korter is?

@ Senor Sjon: Je hebt gelijk, maar dan is het in het ergste geval een verkeerde berekening van de studieverkorting. In dat geval zou coulance ze niet misstaan (maar dat is een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Volgens mij is het precies omgekeerd. De service is voor diegenen die langer over hun studie doen (zoals in jou situatie het geval is). Maar laten we focussen op de overeenkomst die jij met de LOI bent aangegaan anders blijven wij rondjes lopen.

[ Voor 28% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 16-02-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Feit: In de overeenkomst staat 30 maanden. Ik denk echter dat de LOI daarin een fout heeft gemaakt.

Van de website van de LOI: "De nominale studieduur bedraagt vier jaar, op basis van 240 studiepunten (EC) en een studielast van 60 studiepunten per jaar. "

Ik moet 240 studiepunten (ECTS) halen, dat kan ik zien in mijn examenoverzicht. LOI gaat uit van 60 ECTS per jaar. Propedeuse = 60 ECTS en hoofdfase is 180 ECTS.

240:60 = 4 jaar en geen 3 jaar.

Als de opleiding 3 jaar had geduurd, dan had ik maar 180 studiepunten moeten halen.

[ Voor 8% gewijzigd door HellBeast op 16-02-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Gezien wij geen papieren hebben met alle afspraken tussen jou en de LOI is het moeilijk daar iets zinnigs over te zeggen. Gezien je manier van communiceren in bovenstaande mail zou ik niet van veel medewerking vanuit het personeel uit gaan.

Tijd dus om je 'bedreiging' van rechtsbijstand waar te maken en deze morgen in te schakelen. Lever dan wel alle ondertekende en toegestuurde contracten meteen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ga nog 1 poging wagen en dat is de fout van de studieduurberekening voorleggen. De manier van communiceren is inderdaad geïrriteerd. Dat komt omdat ik al heel veel conflicten heb gehad met de LOI. De opleiding zelf valt tegen, en de communicatie is tergend traag. Klantendienstmedewerkers kunnen of willen niets zeggen over de telefoon, na elke aanvullende vraag gaat er weer een week overheen. Normaal reageer ik beleefder en meer begripvol, maar een keer verlies ook ik mijn geduld.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Vandaag dit mailtje gekregen van de LOI:

Geachte heer,

Naar aanleiding van het telefonische contact van 16 februari jl. sturen wij u deze e-mail.

Wij hebben uw kwestie met betrekking tot de serviceduur van uw opleiding uitgezet bij de desbetreffende afdeling en inmiddels hebben wij reactie mogen ontvangen. Bij deze kunnen wij u mededelen dat u inderdaad recht heeft op 6 jaar serviceduur voor uw opleiding. Inmiddels is dit ook aangepast in onze administratie en is de serviceduur van uw opleiding verlengd tot 04 04 2017.

Onze excuses voor de verwarring en het ongemak dat u hierin heeft ondervonden.

Dus gelukkig had ik gelijk. Bedankt voor de reacties verder in dit topic!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:57

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even nog als mosterd na de maaltijd: ik heb ook veel problemen met de LOI gehad toen ik 15 jaar geleden mijn MBO-MEAO diploma via hen wilde halen. Goed, voor de studie stond 16 maanden, maar vanwege het (door de staat) beëindigen van de mogelijkheid tot centraal schriftelijke examens en overgang naar modulair systeem had ik uiteindelijk maar 6 maanden voor de studie, maar dan nog:
Huiswerk dat niet op tijd terug kwam en fout nagekeken werd, fouten in de lesstof waar niet op gereageerd werd, tot en met het ontkennen van een volledig vak (ik deed examen in WP 5.1, maar pas een week voor het examen kwam ik er achter dat examen in 6.0 ook mogelijk was geweest).

Ik vind de LOI echt een slecht instituut.

Anyway, blij dat je alsnog genoeg tijd gekregen hebt :)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 798721

Hoi Hellbeast,

Zoekende op internet kwam ik dit forum tegen met de discussie over het verkorten van de studieduur bij LOI. Ik zit in precies hetzelfde schuitje. In december 2010 gestart met een bachelor, vrijstellingen gehad voor 56 studiepunten en na 52 maanden ging zomaar de stekker eruit, terwijl ik in de veronderstelling was dat ik recht had op 72 maanden. Gelukkig heb ik nog verlenging kunnen kopen (2 x a 249,- per keer). Net als jij vind ik het niet terecht dat de studieduur/serviceduur verkort is (ik kreeg 26 maanden) door de vrijstellingen, daarbij klopt het aantal maanden studieduur helemaal niet met het aantal (nog) te behalen studiepunten, uitgaande van 4 jaar voor een compleet traject.
Kortom: ik was blij te lezen dat jij door LOI in je gelijk bent gesteld (ik nog steeds niet), dus mijn vraag aan jou: wat heeft de doorslag gegeven in jouw communicatie met LOI om toch in je gelijk te worden gesteld?
Ik wil dit ook heel graag voor elkaar zien te krijgen, omdat ik vind dat ik mijn recht sta.

Alvast dank voor jouw reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Eigenlijk was het een combinatie van constant bellen en mailen en ik heb ook gedreigd met het inschakelen van mijn rechtsbijstandsverzekering. Doe je best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 798721

Ik ga mijn best doen!
Pagina: 1