grijze Katteluik groen maken .aka .op zonnepanelen die zooi!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik heb een mooie kattenluik
Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/023076/files/006597343/sureflap-microchip-kattenluik-voor-grote-katten-en.jpg

stappen:
1) 4 batterijen (arg) erin,
2) progameer stand
3) aantal kat erdoor proppen
stap 2 + 3 herhalen x aantal poesbeest dat je hebt (en of de buurt katten ;) 32 = max)
4) na 6 maanden (arg) stap(pen) herhalen ..

Er zit een lichtje op (ergens) en erger nog zo actief let je niet op de led, helaas is een wall plug niet mogelijk (geen aansluiting) en al was het mogelijk stopcontact zit beetje onredelijk ver.. dus ik dacht kan dat niet op die zonne panneel krengen ? die je overal en nergens kan kopen voor solar tuin verlichting ..

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.koop-een-tuinhuisje.nl/Files/2/66000/66483/ProductPhotos/MaxContent/186586447.jpg
Maar volgens mij zijn ze niet bedoelt om te laden + gebruiken .. of zie ik dat verkeerd ?

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 16-02-2016 12:51 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-10 23:10
misschien iets meer info? Je wilt dus oplaadbare batterijen meteen laten opladen door dit zonnepaneeltje terwijl ze in het apparaat zitten? Heb je meer info over dat zonnepaneeltje, want voltage enzo is handig. 4x batterij in serie levert 6 volt, wil je ze opladen zal het hoger moeten zijn, maar de vraag is of je katteluik daar tegen kan.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Snowhite0901 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:56:
misschien iets meer info? Je wilt dus oplaadbare batterijen meteen laten opladen door dit zonnepaneeltje terwijl ze in het apparaat zitten? Heb je meer info over dat zonnepaneeltje, want voltage enzo is handig. 4x batterij in serie levert 6 volt, wil je ze opladen zal het hoger moeten zijn, maar de vraag is of je katteluik daar tegen kan.
Nu ja een x aantal gecombineerd lijkt me wel handig ;) maar ja inderdaad dat is wel het idee.

Het zonnepanneel is overgens 1 die ik gezocht heb, dat is niet het uiteindelijke oplossing/product wat ik ga gebruiken.

Gezien dat het 6 maanden met de niet oplaadbare varianten doet, zou het eerder om bijladen gaan

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
dit topic is miss interessant (ff gegoogled)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/102500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tada:
http://www.reuk.co.uk/Bas...Battery-Charger-Plans.htm

Maar het is simpel, je moet een zonnecel hebben dat meer spanning geeft dan de 4.8v van de batterijen. Op het spanningsverschil moet je een weerstand plaatsen die een laadstroom genereerd van 1/10e of nog minder aan stroom tov de capaciteit. Aan te bevelen zijn dan iets van Sanyo Eneloops die ook van zichzelf een geringe ontlading hebben.
Die AA Eneloops zijn iets van 2000mA dus moet je een stroom genereren van 200mA of minder, gezien de zeer geringe gebruik kan je zelfs naar een 50mA gaan

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
memphis schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:31:
Tada:
http://www.reuk.co.uk/Bas...Battery-Charger-Plans.htm

Maar het is simpel, je moet een zonnecel hebben dat meer spanning geeft dan de 4.8v van de batterijen. Op het spanningsverschil moet je een weerstand plaatsen die een laadstroom genereerd van 1/10e of nog minder aan stroom tov de capaciteit. Aan te bevelen zijn dan iets van Sanyo Eneloops die ook van zichzelf een geringe ontlading hebben.
Die AA Eneloops zijn iets van 2000mA dus moet je een stroom genereren van 200mA of minder, gezien de zeer geringe gebruik kan je zelfs naar een 50mA gaan
netjes gevonden! Let wel op dat je dan ook een hogere spanning op het kattenluik gaat zetten, jouw link wordt normaal gesproken gebruikt om ze los op te laden. En dan nog wat: je moet dan wel oplaadbare batterijen in je kattenluik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-10 17:51
Het is best lastig om je post te lezen (spel en taalfouten zijn totaal niet erg maar hele rare zinsconstructies en stappenplannen die niet duidelijk zijn maken het geen feest).
Er zit een lichtje op (ergens) en erger nog zo actief let je niet op de led, helaas is een wall plug niet mogelijk (geen aansluiting) en al was het mogelijk stopcontact zit beetje onredelijk ver.. dus ik dacht kan dat niet op die zonne panneel krengen ? die je overal en nergens kan kopen voor solar tuin verlichting ..
^^ Wat bedoel je nou? Er zit ergens een lichtje.. oke... en die is erger nog zo actief en je let niet op de led wtf?

Behulpzamer: Je kattenluikt werkt op 4.8-6 volt, er is een legio aan oplossingen, de ene goedkoop de andere duur, moeilijk makkelijk, mooi weg te werken slecht weg te werken. Je moet er van uit gaan dat je in ieder geval een gat in dat ding moet maken om een kabel te trekken van battery terminals naar buiten het apparaat. Een telefoonlader solar charger van 5v (met diode) usb powerbank usb solar power bank etc zouden dan allemaal bruikbaar moeten zijn bijv.

Batterijen vervangen voor top kwaliteit batterijen kan enorm schelen zonder andere aanpassing. Wat gebruik je nu?

Als de leds van het kattenluikje geen toegevoegde waarde hebben kan je daar ook winst mee behalen, maar vermoedelijk niet veel.

[ Voor 10% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 16-02-2016 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Snowhite0901 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:36:
[...]

netjes gevonden! Let wel op dat je dan ook een hogere spanning op het kattenluik gaat zetten, jouw link wordt normaal gesproken gebruikt om ze los op te laden. En dan nog wat: je moet dan wel oplaadbare batterijen in je kattenluik doen!
4 oplaadbare batterijen (zoals de gesuggereerde Eneloops) geven 4.8 tot 5v ipv de 6v van 4 gewone batterijen. Met een zonnepaneel en een laadweerstand zal de spanning op de oplaadbare batterijen niet hoger dan 6v komen., zeker bij een 50mA zal dat eerder nog steeds bij de 5v in de buurt zitten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:53
Ik heb het zelfde kattenluik. Moet jaarlijks de batterijen vervangen. Ding werkt zo al 7 jaar probleemloos.
Ik denk dat het teveel gedoe is zonder veel opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
memphis schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:37:
[...]

4 oplaadbare batterijen (zoals de gesuggereerde Eneloops) geven 4.8 tot 5v ipv de 6v van 4 gewone batterijen. Met een zonnepaneel en een laadweerstand zal de spanning op de oplaadbare batterijen niet hoger dan 6v komen., zeker bij een 50mA zal dat eerder nog steeds bij de 5v in de buurt zitten.
thx, weer wat geleerd, nooit zo over gedacht eik:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:30
Welk merk/type is dit? En heb je er goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
De bedoeling is de batterij-en eigenlijk nooit meer vervangen hoeven te worden (tenzij een accu defect is)

De oplossingen hierboven met meerdere cellen lijken me meer bedoelt om van "leeg" naar vol te raken, terwijl ik eigenlijk hoef bij wijze van spreken dagelijks 10% hooguit wil bijvullen (afgetopt zeg maar)
bas-r schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:40:
Ik heb het zelfde kattenluik. Moet jaarlijks de batterijen vervangen. Ding werkt zo al 7 jaar probleemloos.
Ik denk dat het teveel gedoe is zonder veel opbrengst.
Dit hangt sterk af (zie handleiding) van het gebruikte batterij + frequentie van gebruik en onderhoud van het ding

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:53
vso schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:16:
De bedoeling is de batterij-en eigenlijk nooit meer vervangen hoeven te worden (tenzij een accu defect is)
Dit hangt sterk af (zie handleiding) van het gebruikte batterij + frequentie van gebruik en onderhoud van het ding
Tja, dit kun je natuurlijk over elke stroomgebruikend apparaat zeggen.
Ik heb één gemiddelde kat en koop gemiddelde batterijen (daar zit weinig verschil in).
Doe er je voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
vso schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:16:

De oplossingen hierboven met meerdere cellen lijken me meer bedoelt om van "leeg" naar vol te raken, terwijl ik eigenlijk hoef bij wijze van spreken dagelijks 10% hooguit wil bijvullen (afgetopt zeg maar)
De spanning moet hetzelfde zijn, alleen hoef je misschien iets minder stroom te leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:10
Ik heb precies dat kattenluik. Hoewel je project leuk klinkt, vraag ik mij af of het echt noodzakelijk is.

Ik heb in bijna 3 jaar tijd pas 2x de batterijen hoeven vervangen. Naast de LED indicator bij (bijna) lege batterijen, maakt het luik ook een geluid (relais/motortje blijft erg vervelend tikken).

1 verdieping hoger en HR++ glas, is het toch best duidelijk te horen.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-10 11:32
Hier hetzelfde luik. Na opladen van de batterijen hoef ik er geen katten doorheen te jagen om ze 'in te lezen'. Luik onthoudt het bij mij gewoon.
Pagina: 1