[VRAAG] Telefonie + data over UTP-kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:49
Ik heb momenteel volgende opstelling vanuit de modem naar mijn kantoor toe:
TELENET MODEM => UTP-kabel met RJ-11 en RJ-45 => CONTACTDOOS RJ-45 =>
UTP-kabel met RJ-45 => CONTACTDOOS RJ-45 => UTP-kabel met RJ45 en RJ-11 => TELEFOON

Nu gebruik ik de UTP-kabel RJ-45 uitsluitend voor telefonie.
Wat moet ik doen om naast telefonie ook een computer met data te verbinden aan de TELENET-modem?

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Beste antwoord (via Kozzmozz op 17-02-2016 08:21)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:52
Ah, dan wordt de zaak anders. Ik las het anders. Maar als je het aansluit zoals ik in mijn verhaal vertelde, dus door een 'speciaal' kabeltje te maken die aan de ene kant 2 stekkertjes heeft (RJ11/RJ45) en aan de andere kant één stekker (RJ45) kan je 2 signalen over één kabel laten lopen.

Nadeel is dat je verbinding maar 100MBps is, maar dat is snel genoeg voor internet (tenzij je heel snel internet hebt). Voor bestanden kopiëren is 100Mbps niet zo veel, maar ach.

Mocht je een tweede kabel kunnen trekken, is dat natuurlijk altijd beter.

[ Voor 5% gewijzigd door maarud op 16-02-2016 16:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Een tweede UTP kabel naar je kantoor trekken... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:28
Begrijp ik uit dat schema dat je al 2 stekkers aan 1 kabeluiteinde hebt zitten, voor die telefoon?

Anders zou je misschien nog iets van een ethernet economiser-oplossing kunnen overwegen, maar als ik dit idd goed begrijp heb je dat dus al. Dan blijft inderdaad alleen een extra kabel over, tenzij je telefoon ook een RJ45 output heeft, dat je 'm kan doorlussen. Volgens mij bij sommige Avaya-modellen wel gezien.

Eventueel misschien een oplossing met 2 managed switches? Telefoon over 1 VLAN, internet over een andere, en dan trunken?

Edit:
Als ik het toch verkeerd begrijp, en je gewoon RJ11 aan 1 kant hebt, zou zoiets idd kunnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.peakelec.co.uk/art/econ.gif
Vervang je de RJ45 van 1 kant door een RJ11, zou het moeten werken. Gaat je internet niet vlotter dan 100mbit, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
Kozzmozz schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:00:
Ik heb momenteel volgende opstelling vanuit de modem naar mijn kantoor toe:
TELENET MODEM => UTP-kabel met RJ-11 en RJ-45 => CONTACTDOOS RJ-45 =>
UTP-kabel met RJ-45 => CONTACTDOOS RJ-45 => UTP-kabel met RJ45 en RJ-11 => TELEFOON

Nu gebruik ik de UTP-kabel RJ-45 uitsluitend voor telefonie.
Wat moet ik doen om naast telefonie ook een computer met data te verbinden aan de TELENET-modem?
Als ik het zo lees heb je alles al wat je nodig hebt.

Degene die dit heeft aangelegd heeft er blijkbaar al rekening mee gehouden namelijk:
- Hij zorgt ervoor dat de twee verschillende signalen (telefoon + internet) samengevoegd worden op één kabel (het gedeelte UTP RJ11/RJ45 in je verhaal)
- Dit gaat via de contactdozen en RJ45 (UTP) kabel verder naar de andere ruimte
- Daar wordt het signaal weer uit elkaar gehaald (de UTP kabel met RJ45/RJ11 aan het eind van je verhaal).

Je computer gebruikt een RJ45 stekker voor internet en je telefoon RJ11 voor telefonie (tenzij je ISDN hebt).

Ik neem aan dat de RJ11 aan het uiteinde in je telefoon zit. In dat geval kan je de computer gewoon aansluiten op de RJ45 aan het uiteinde, en klaar ben je al.

[ Voor 45% gewijzigd door maarud op 16-02-2016 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17
Fiber schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:09:
Een tweede UTP kabel naar je kantoor trekken... :)
Dat dus..

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
Ik overweeg om een tweede UTP-kabel te trekken maar dacht dat er een eenvoudigere oplossing was.

Voor alle duidelijkheid, vanuit de modem vertrekt een UTP-kabel met RJ11 naar een contactdoos met RJ45.
Dan loopt de UTP tot boven in de bureau en komt eruit via de contactdoos RJ45.
Daarop vertrekt een UTP-kabel met RJ11 naar de telefoon met RJ11-aansluiting.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• maarud
Ah, dan wordt de zaak anders. Ik las het anders. Maar als je het aansluit zoals ik in mijn verhaal vertelde, dus door een 'speciaal' kabeltje te maken die aan de ene kant 2 stekkertjes heeft (RJ11/RJ45) en aan de andere kant één stekker (RJ45) kan je 2 signalen over één kabel laten lopen.

Nadeel is dat je verbinding maar 100MBps is, maar dat is snel genoeg voor internet (tenzij je heel snel internet hebt). Voor bestanden kopiëren is 100Mbps niet zo veel, maar ach.

Mocht je een tweede kabel kunnen trekken, is dat natuurlijk altijd beter.

[ Voor 5% gewijzigd door maarud op 16-02-2016 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Zoals Maarud al aangeeft is het mogelijk om gewoon netwerk (max 100 mbit) en telefoon over 1 UTP kabel te doen, al ben je dan inderdaad gelimiteerd tot 100 mbit.

Mocht je zelf een kabel maken niet zo niet zitten, er zijn ook wel adaptertjes te koop zoals hier:
http://www.aliexpress.com...rj11-to-rj45-adapter.html

Kabel er bij trekken kan natuurlijk ook altijd, als de leiding al wat vol is kun je ook overwegen om er een telefoon kabel (evt. een platte) bij in te trekken, en de bestaande UTP kabel voor de pc te gaan gebruiken, welke dan in in theorie ook boven de 100 mbit kan, al hangt dat nog weer af van de kabel lengte en cat versie of hij ook gigabit aan kan of niet. Voor gigabit heb je minimaal cat 5e nodig (officieel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
OK ik ben geholpen.
Ik ga vanavond een kabel maken zoals omschreven in de post van Twam.
Mocht dit succesvol zijn dan laat ik het voorlopig zo.
Indien ik toch meer snelheid nodig heb trek ik wel een kabeltje bij.
Bedankt aan de posters voor het goede advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
Kozzmozz schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:26:
OK ik ben geholpen.
Ik ga vanavond een kabel maken zoals omschreven in de post van Twam.
Mocht dit succesvol zijn dan laat ik het voorlopig zo.
Indien ik toch meer snelheid nodig heb trek ik wel een kabeltje bij.
Bedankt aan de posters voor het goede advies.
Let er wel op dat die kabel is gemaakt voor 2 computers over één lijn. In jouw geval ga je een telefoon en een computer aansluiten, dus wordt de pinbezetting van het tweede kabeltje iets anders.

Als je bijvoorbeeld groen en oranje gaat 'reserveren' voor telefonie, sluit je het niet volgens het plaatje aan (je telefoon werkt dan niet) je doet bijvoorbeeld de solid oranje en solid groene in het midden (dus pin 2 en 3 bij RJ14). Andere kant hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
maarud schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:47:
[...]
Let er wel op dat die kabel is gemaakt voor 2 computers over één lijn. In jouw geval ga je een telefoon en een computer aansluiten, dus wordt de pinbezetting van het tweede kabeltje iets anders.
Kan je eventueel een afbeelding leveren voor de twee kabeltjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
In dit voorbeeld reserveren we blauw/bruin voor de computer en groen/oranje voor de telefoon.
We gaan er van uit dat we alleen de twee 'verloopkabeltjes' moeten maken en de andere UTP-kabel en de bijbehorende twee contactdozen gewoon goed bekabeld zijn.

De twee verloopkabeltjes maak je dus als volgt:
code:
1
2
3
Kant A - UTP RJ45 - Maken zoals tekening
Kant B - UTP RJ45 - Computer - 1 Blauw/Wit, 2 Blauw, 3 Bruin/Wit, 6 Bruin
Kant B - UTP RJ14 - Telefoon - Middelste twee Groen en Oranje (2 en 3 bij RJ14, of 4 en 5 als je een brede RJ45 stekker hebt)

Voor de kleuren gebruik je deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.ictxs.nl/images/568b-kabel.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kozzmozz
Beste Twam en maarud,

Dank u wel om mij verder op weg te helpen.
Gisterenavond de kabeltjes gemaakt en alles aangesloten.
De telefoon en dito fax werkt perfect samen met de laptop.
De laptop gaat vlot naar 90mb/s download en 10mb/s download via mijn Telenet-lijn. :-)

Pagina: 1