Welke NAS? Synology of een andere?

Pagina: 1
Acties:

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Beste Tweakers,

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende. Ik ben opzoek naar centrale opslag/backup voor mijn bestanden (met name documenten en foto's)

Ik dacht zelf aan een nas en geen online opslag. Als merk heb ik gekeken naar de Synology omdat deze over het algemeen goed getest wordt. Wat denken jullie bijvoorbeeld van http://www.amazon.de/Syno...p-Enclosure/dp/B00OZ0CTAU

Dacht ik schaf die aan en dan 2x tb erin zetten in een raid1 opstelling, maar dan ben ik ongeveer 295 euro kwijt.

Mijn vraag is eigenlijk, kan het goedkoper? Ik bedoel zijn er alternatieven die vergelijkbaar zijn maar dan goedkoper?

Alvast bedankt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan zeker goedkoper maar vaak krijg je minder mogelijkheden in de plaats. Ook bestaat er voor Synology een grote community waardoor je veel informatie vindt en je veel extra dingen kan met je NAS.

Als je enkel geïnteresseerd bent in een snelle dataoverdracht en verder niet veel andere zaken met je NAS wil doen zijn er meer dan genoeg alternatieven die minder duur zijn.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

DarkSide

theres no place like ::1

Het is maar wat je wilt. Je kan idd goedkoper. klein simpel pc-tje bv kan al wat schelen.
Maar bepaal goed wat je wilt. En kijk dan wat er bij je wensen past.

NB. kleine tip. Een RAID 1 is geen backup. Ik zeg dit omdat een map weggooien (of corruptie of wat dan ook) op HD1 dus ook op HD 2 gebeurt.
Een backup kan je ook terug mee in de tijd, maakt gebruik van versioning etc.
Raid is handig omdat er dan een HDD stuk kan gaan, en je data nog bereikbaar is.
Zou, wat je ook kiest, dus ook kijken naar een backup pakket. En ook bepalen wat de waarde van je data is die je veilig gaat stellen. Als dat je persoonlijke foto's zijn, zou ik toch ook kijken naar een online backup of andere fysiek apparaat. In geval van bliksem inslag of brand kan je NAS stuk gaan. En dan ben je alsnog je data kwijt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Figo112
Bedankt voor de reacties. De reden waarom ik een nas wil is dat mijn data niet overal hetzelfde is. Op dit moment bewaar ik mijn documenten op mijn laptop en op een externe harddisk. Maar ik ben te lui om de externe harddisk elke keer bij te werken. Met een Raid1 hoop ik dat mijn data overal gelijk is en dat het automatisch op 2 harddisks bewaard wordt. Als er dan ooit een harddisk defect raakt dan kan ik er gewoon een andere bij doen en dan ben ik weer klaar.

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-01 18:32

Brantje

De post is daar >>

Je zou een klein mini ITX bordje kunnen pakken, 2 schijven eraan, Xpenology erop (dat is de zelfde software als synology), en gaan.
Heb het zelf nu ook al een tijd in gebruik met ~4tb opslag, werkt super fijn.

• Figo112
Brantje bedankt. Denk je ik dat op die manier veel goedkoper uit ben?

Verwijderd

Aankoopadvies. Move OT->CAA

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

DarkSide

theres no place like ::1

Figo112 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:36:
Bedankt voor de reacties. De reden waarom ik een nas wil is dat mijn data niet overal hetzelfde is. Op dit moment bewaar ik mijn documenten op mijn laptop en op een externe harddisk. Maar ik ben te lui om de externe harddisk elke keer bij te werken. Met een Raid1 hoop ik dat mijn data overal gelijk is en dat het automatisch op 2 harddisks bewaard wordt. Als er dan ooit een harddisk defect raakt dan kan ik er gewoon een andere bij doen en dan ben ik weer klaar.
Dit lost je probleem met data fragmentatie niet op. Je moet nu ipv je data op je laptop en je externe disk. Je data op je laptop en je NAS managen.
Je vervangt je externe disk door een NAS. Je proces om je data kwijt te kunnen veranderd dus niet.
Als je te lui bent om je data op je externe disk bij te werken. Ben je dan niet te lui om je data bij te werken naar je NAS?

RAID 1 is alleen HD protectie. Dus als je te lui bent om je data bij te werken. Schiet je er verdere weinig mee op. En kijk ook even naar het verhaal RAID is geen Backup

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-01 18:32

Brantje

De post is daar >>

Figo112 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:39:
Brantje bedankt. Denk je ik dat op die manier veel goedkoper uit ben?
Denk het wel, kijk anders voor ideeën naar mijn inventaris onder NAS.
Aangezien je enkel bestands opslag wilt heb je geen i5 nodig, dan zou ik eerder voor een zuinige i3 ofzo gaan.
16GB geheugen kan je inkrimpen naar 4 of 8, de software heeft niet zoveel nodig.

Even snel wat in elkaar geklikt
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 122,50€ 122,50
1MSI H81M-P33€ 39,95€ 39,95
1Silverstone DS380€ 164,50€ 164,50
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FB/4€ 18,95€ 18,95
1Silverstone SX500-LG€ 86,55€ 86,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,45

DS380 vind ik een geweldige NAS case, an je 8 HDD's kwijt. Je bent natuurlijk vrij om een andere case te kiezen (of geen :+ )
Dit is dus excl HDD's, zie nergens hoeveel opslag je minimaal wilt.

[ Voor 71% gewijzigd door Brantje op 16-02-2016 11:54 ]

• Figo112
DarkSide schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:44:
[...]

Dit lost je probleem met data fragmentatie niet op. Je moet nu ipv je data op je laptop en je externe disk. Je data op je laptop en je NAS managen.
Je vervangt je externe disk door een NAS. Je proces om je data kwijt te kunnen veranderd dus niet.
Als je te lui bent om je data op je externe disk bij te werken. Ben je dan niet te lui om je data bij te werken naar je NAS?

RAID 1 is alleen HD protectie. Dus als je te lui bent om je data bij te werken. Schiet je er verdere weinig mee op. En kijk ook even naar het verhaal RAID is geen Backup
Ik denk dat ik met een NAS een centrale opslag wil creeeren. Op die manier worden alles bestanden op 1 plek opgeslagen. Nu heb ik vaak alles op mijn laptop staan maar ook andere thuis gebruikers hebben een Eigen laptop met Eigen bestanden. Als ik bijv. een share op de nas kan maken, dan kan iedere laptop gebruiker zijn Eigen bestanden op de nas opslaan in plaats van op de harddisk van de laptop. En met een Raid1 opstelling wil ik eventuele harddisk defecten opvangen. Het is niet dat ik te lui ben om bestanden op 1 plek te beheren, maar op meerdere tegelijk. Hopelijk is het zo wat duidelijker.
Pagina: 1