Teleruptors met homewizard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetni
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09-2023
Mijn vraag
Ik ben al enige tijd op zoek naar een antwoord, maar vind het niet. De verlichting in mijn woning werkt met teleruptors (relaisschakeling). Kan ik deze bedienen met een homewizard? Wat heb ik hier voor nodig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nvt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb geen ervaring met teleruptoren maar het principe van zo'n relais is dat ze bistabiel zijn en het schakelcontact van stand wisselt na een stroompuls. Normaal gesproken wordt zo'n puls gegenereert door een pulsdrukker maar het lijkt me dat je ook wel een puls kunt maken door een schakelactor kort te schakelen om bijvoorbeeld een 24VDC stroompje (of een andere spanning afhankelijk van wat jouw teleruptoren nodig hebben) op de spoel van de teleruptor te zetten. Dat 24VDC stroompje (of whatever het moet zijn) betrek je van de voeding die ook jouw pulsdrukkers van spanning voorziet. De schakelactor kun je parallel aan een pulsdrukker op de teleruptor aansluiten. Als één van beide contact maken zal er een stroompuls gegeven worden.

Ik vind het wel een beetje jammer om zoiets met draadloze 433MHz schakelactoren te doen als de teleruptoren in een centrale schakelkast hangen. Je kunt dan net zo makkelijk bedraad een stroompuls genereren met bijvoorbeeld een UniPi, Pokeys of andere betaalbare oplossing. Dat zal echter niet zo makkelijk integreren met je Homewizard.

[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 16-02-2016 11:21 ]