Lekkage/vochtdoorslag, hoe oplossen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Niet 100% zeker of DED het juiste forum is. Hier gepost omdat dit forum mijn halve thuisbasis is :)

We hebben sinds een paar weken last van vochtdoorslag door de buitenmuur heen. Onze buitenmuur ligt op pal zuid en met harde wind en veel regen wordt onze gevel zeiknat. Hierdoor komt het water op twee plekken naar binnen.

Een klein lek op zolder, vermoedelijk door het kozijn zelf. En een veel groter lek waar het met straaltjes tegelijkertijd binnen komt in onze slaapkamer.

Het lijkt er op dat het water via de gevel "stroomt" naar de grote betonlatei boven het slaapkamerraam. Deze latei is na verloop van tijd ietsje doorgebogen door het gewicht. Precies op het laagste punt slaat het water naar binnen via het kozijn naar binnen.

Feit is ook dat onze voegen voor er ook belabberd bij liggen. Die moeten ook overnieuw.

We hebben in principe twee opties gekregen, beide niet goedkoop, en beide geven geen 100% garantie dat het lekprobleem wordt opgelost.

1, loodslab aanbrengen
In het kort twee rijen stenen uitslijpen boven de betonlatei, hierna lood aan brengen en daarna de stenen terug plaatsen. De theorie is dat het water dan via het lood naar buiten wordt geleid.

Alleen als het water via een andere plek de doorslag maakt naar het binnenblad dat deze optie het dus niet oplost

2, impregneren
Hele gevel wordt chemisch gereinigd, opnieuw gevoegd en daarna geimpregneerd. In theorie zou er dan geen water uberhaupt meer in de gevel moeten komen.

Alleen ook hier worden geen garanties gegeven.

Iemand nog andere tips/ervaringen? Of meer mensen die hebben overnieuw laten voegen en/of laten impregneren?

Impregneren zou in theorie nog het voordeel moeten hebben dat de hele spouw droog blijft en de isolatie dus verbeterd wordt?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-05 19:33
Impregneren kun je prima zelf doen. Zelf ook bij een halfsteensmuur van de garage gedaan, die telkens doorsloeg. Het werkt een behoorlijk aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
Een loodslab boven de betonnen latei aanbrengen is een meer permanente oplossing dan je muur impregneren. Ik neem aan dat je nog een aantal jaren in je huis wilt blijven wonen en elke twee tot drie jaar je hele muur impregneren loopt ook aardig in de kosten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Impregneren is iets wat je sowieso hoort te doen op een wind/regen kant.
Als je het juiste materiaal gebruikt blijft het voor ongeveer 10 jaar werken.
Heb thuis ook een jaar of 7 geleden een halfsteens muur geïmpregneerd en de muur laat nog altijd geen druppel door.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Een loodslab als waterkering is een betere oplossing dan alleen de muur impregneren. Impregneren dient om de zoveel jaar herhaald te worden. Mocht de loodslab om een of andere reden toch nog wat water doorlaten kan je altijd nog kiezen om je gevel te impregneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
De twee maatregelen vallen in verschillende caterorien. Impregneren is voorkomend. Loodslab is compenserend. Als je alleen de loodslab doet dan heb je mogelijk nog steeds water in je spouw. Tevens zal je nooit uitvinden wat het daadwerkelijke probleem is, omdat je het symptoom hebt aangepakt maar niet het probleem.

Als je impregneert en het is daarna droog dan weet je 1) dat doorslag het probleem was en 2) dat het is opgelost. Je kunt dan altijd nog een loodslab aan laten brengen als extra maatregel of voor als impregnering weer zou moeten.

Overigens zou mkleinman gezien zijn status hier gewoon pv-panelen tegen de gevel moeten schroeven :+

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 16-02-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
Ik ben geen fan van impregneren. Hoe oud is het huis? Waarom heb je nu ineens last van doorslag?
Impregneren is wat mij betreft ook symptoonbestrijding. Bovendien ga je dan ook vocht opsluiten.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
drielp schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:45:
[...]

Een loodslab boven de betonnen latei aanbrengen is een meer permanente oplossing dan je muur impregneren. Ik neem aan dat je nog een aantal jaren in je huis wilt blijven wonen en elke twee tot drie jaar je hele muur impregneren loopt ook aardig in de kosten.
Probleem van de loodslab is dat we niet 100% zeker weten dat deze het probleem gaat oplossen. Het is niet 100% zeker dat het water daar weg komt. Willen we dat zeker weten moeten we een deel van onze slaapkamer afbreken. Dat maakt het zo frustrerend.

Verder bestaat het risico dat bij het weg slijpen van de twee lagen stenen boven de latei er meer los komt waardoor de problemen nog groter worden :'(
Rukapul schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:17:
De twee maatregelen vallen in verschillende caterorien. Impregneren is voorkomend. Loodslab is compenserend. Als je alleen de loodslab doet dan heb je mogelijk nog steeds water in je spouw. Tevens zal je nooit uitvinden wat het daadwerkelijke probleem is, omdat je het symptoom hebt aangepakt maar niet het probleem.

Als je impregneert en het is daarna droog dan weet je 1) dat doorslag het probleem was en 2) dat het is opgelost. Je kunt dan altijd nog een loodslab aan laten brengen als extra maatregel of voor als impregnering weer zou moeten.

Overigens zou mkleinman gezien zijn status hier gewoon pv-panelen tegen de gevel moeten schroeven :+
Beide zitten inderdaad in een andere categorie. Een ding staat in elk geval vast; We moeten de voorgevel opnieuw laten voegen.

Water in mijn spouw maak ik mij persoonlijk niet zo heel druk over. De spouw is erg goed geventileerd, dus na het impregneren wordt die snel genoeg kurkdroog.

Je zegt wel gekscherend vol hangen met zonnepanelen. Dat was wel de oplossing waarmee mijn klusjesman kwam. Overigens niet volhangen met zonnepanelen maar de hele gevel voorzien van kunststof, op hout lijkende, delen om zo een waterafstotende laag te maken.

Alleen vind ik dat persoonlijk spuuglelijk. Heb je overal stenen gevels zie je ineens een kunststof gevel er tussen. 8)7
S0epkip schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:22:
Ik ben geen fan van impregneren. Hoe oud is het huis? Waarom heb je nu ineens last van doorslag?
Impregneren is wat mij betreft ook symptoonbestrijding. Bovendien ga je dan ook vocht opsluiten.
Vochtdoorslag hebben we al vanaf het begin dat wij er wonen. Alleen hadden we daar 1x per 3 jaar last van. Halverwege vorig jaar zijn de kozijnen vervangen aan de voorkant. En dus nu begin van het jaar meteen 3x lekkage in 2 weken tijd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier gelijksoortige problemen gehad.

Is definitief opgelost door eerst de gevel te voegen, na een week of 2 schoongespoten , en na een dag of wat drogen behandeld met Prevosil GB gevelcreme.

http://www.chemtec.nl/cms...cument.asp?document_id=53

Als de mannen klaar zijn ziet het er niet uit, maar schrik niet, de "witte" gevel is de volgende morgen weer normaal qua uiterlijk. Eerste behandeling c.a. 15 jaar geleden, 2e behandeling (preventief) een jaar of 4 geleden. Een emmer water ertegenaan druipt er zo vanaf. Ben er zeer tevreden over.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
Welk bouwjaar is de woning? Heb je een spouwmuur met isolatie en weet je hoe deze is opgebouwd? Steekt de betonlatei door naar buiten? Dat wil zeggen, staan binnen- en buitengevel op dezelfde latei (koudebrug!)?

Impregneren is een lapmiddel. Ik denk dat je gevel door de slechte voegen teveel water doorlaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bouwjaar van de woning is 1978 en de voegen zijn sinds die tijd niet meer gedaan. Ik mis op sommige stukken tussen de 20 en 40cm voeg dus die is er in elk geval heel slecht aan toe.

De opbouw van binnen naar buiten is 20cm beton, 4cm steenwol, paar cm lucht en dan de stenen buitenlaag. Maar tussen binnen- en buitenblad zijn er zat plekken waar specie contact maakt tussen beide lagen, en datzelfde geldt ook voor mijn isolatiemateriaal.

De betonlatei zit alleen in het buitenblad alleen steekt wel een aardig eind naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

FreakNL

Well do ya punk?

Heb enigzins hetzelfde probleem gehad, alhoewel ik niet zelf het dak op geweest ben. Het had bij mij te maken met een lekkende kielgoot. Ik heb er te weinig verstand van om de precieze oorzaak te duiden, maar de symptomen waren plassen met water op zolder (in de hoek waar de kielgoot eindigde), een natte muur aldaar die helemaal doortrok tot de keuken op de begane grond.

De reperateur die ik ingehuurd had gaf 10 jaar garantie en heeft een en ander opgelost met (inderdaad) een loodslab. Sindsdien geen problemen meer gehad. Was ook totaal niet duur overigens! Ik kan middels DM evt wel de vakman doorgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-05 16:41
Ik zou eerst de voegen aanpakken; die zijn inderdaad duidelijk in slechte staat. Misschien is het dan ook al opgelost en impregneren kan daarna altijd nog.

Wij hebben enkele jaren geleden onze halfsteens garagemuren laten impregneren, en dat maakte een wereld van verschil. Hier geen klachten over impregneren dus.

Het verbaast me trouwens dat jij als "duurzame nerd" rustig in een huis met 4cm spouwmuurisolatie zit. :) Geen plannen om na te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb niet meer ruimte in de spouw. Maximaal 2 tot 3cm en dat is voor diverse bedrijven te weinig om na te isoleren. Daarom dus aan de binnenkant met voorzetwandjes nu de woonkamer en onze slaapkamer extra geisoleerd :)

Ik moet nog het dak op om beide goten te controleren .Beide zijn overigens 2 jaar terug helemaal vernieuwd en daar verwacht ik eerlijk gezegd de problemen niet. Ik heb namelijk op zolder zelf geen vochtprobleem. Alleen dus een probleempje met het nieuwe kozijn zelf ( wat ik denk ik zelf makkelijk kan oplossen ).

Voegen vervangen is hoe dan ook prio 1.

Zal overigens het impregneren, en dus een drogere spouw, nog betekenen dat we minder gaan verstoken omdat regen en wind geen vat meer hebben op de spouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:18
mkleinman schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:17:
Niet 100% zeker of DED het juiste forum is. Hier gepost omdat dit forum mijn halve thuisbasis is :)
[...]
Het past beter in AZ, dus ik verplaats hem daar naartoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 21:14
mkleinman schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:35:
Bouwjaar van de woning is 1978 en de voegen zijn sinds die tijd niet meer gedaan. Ik mis op sommige stukken tussen de 20 en 40cm voeg dus die is er in elk geval heel slecht aan toe.

De opbouw van binnen naar buiten is 20cm beton, 4cm steenwol, paar cm lucht en dan de stenen buitenlaag. Maar tussen binnen- en buitenblad zijn er zat plekken waar specie contact maakt tussen beide lagen, en datzelfde geldt ook voor mijn isolatiemateriaal.

De betonlatei zit alleen in het buitenblad alleen steekt wel een aardig eind naar binnen.
Zit er folie aan de buitenkant van het binnenblad tot boven de latei? Dat detail wordt al jaren gebruikt om eventueel vocht in de spouw naar buiten te leiden. Kan in jouw geval nog lood zijn. Zijn er open stootvoegen boven de latei?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:27:
[...]

Zit er folie aan de buitenkant van het binnenblad tot boven de latei? Dat detail wordt al jaren gebruikt om eventueel vocht in de spouw naar buiten te leiden. Kan in jouw geval nog lood zijn. Zijn er open stootvoegen boven de latei?
Nee er zit geen folie binnen rondom of boven de latei. Er zat wel een soort folie rondom het oude kozijn aan de binnenkant maar dit was al compleet vergaan toen we het kozijn vervingen vorig jaar.

Er zitten een drietal open stootvoegen boven de latei. Wat ook opvalt is dat de voeg boven de latei niet dicht zit met kit maar gewoon is gevoegd. En die is over de hele breedte open gescheurd. En het zal mij niets verbazen dat dat erger is geworden na het vervangen van de kozijnen.

De man voor het impregneren van de voorgevel gaf ook al aan dat hij deze niet meer gaat voegen maar gaat voorzien van dillitatiekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

mkleinman schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:19:
Ik heb niet meer ruimte in de spouw. Maximaal 2 tot 3cm en dat is voor diverse bedrijven te weinig om na te isoleren. Daarom dus aan de binnenkant met voorzetwandjes nu de woonkamer en onze slaapkamer extra geisoleerd :)

Ik moet nog het dak op om beide goten te controleren .Beide zijn overigens 2 jaar terug helemaal vernieuwd en daar verwacht ik eerlijk gezegd de problemen niet. Ik heb namelijk op zolder zelf geen vochtprobleem. Alleen dus een probleempje met het nieuwe kozijn zelf ( wat ik denk ik zelf makkelijk kan oplossen ).

Voegen vervangen is hoe dan ook prio 1.

Zal overigens het impregneren, en dus een drogere spouw, nog betekenen dat we minder gaan verstoken omdat regen en wind geen vat meer hebben op de spouw?
Een droge muur isoleert beter, bovendien onttrekt het verdampings- proces warmte uit de muur.

De oude Egyptenaren maakten daar gebruik van om hun dranken te koelen in poreuze amphora's. :+

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ga morgen even bellen met een bedrijf die een offerte heeft gemaakt. Kijken wat hij vind van beide tegelijkertijd doen, dus ook een loodslab boven de betonlatei die lekt.

Tnx allen tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mkleinman schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:36:
Ga morgen even bellen met een bedrijf die een offerte heeft gemaakt. Kijken wat hij vind van beide tegelijkertijd doen, dus ook een loodslab boven de betonlatei die lekt.

Tnx allen tot zover.
Succes, lekkage nooit leuk.

Afgelopen november ook een lekkage gevalletje gehad. Het kozijn in de woonkamer waterde af naar de verkeerde kant.

Bij het plaatsen van het kozijn, een jaar of acht geleden had één van de monteurs het plan opgevat het kozijn ook aan de bovenkant vast te zetten. Niet zo'n goed plan om de betonnen latei en de loodslab daarboven te voorzien van een gaatje van 8 mm.
Bij de eerste bui stond de woonkamervloer blank, er gaat best veel water door een gaatje van 8 mm. In eerste instantie heeft het bedrijf het gat volgespoten met kit, overigens tegen mijn zin. Dat ging nog geen maand goed...
Na flink aandringen heeft het bedrijf het kozijn eruit gehaald en boven het kozijn een loodslab geplaatst. Dat werkte een stuk beter. Na het terug plaatsen van het kozijn hebben de monteurs de ruimte tussen het kozijn open gehouden.

Omdat dit toch wat tocht veroorzaakte heb ik dat vol gespoten met kit. De voeg boven de betonnen latei was erg slecht geworden door al dat gerommel met het kozijn, die heb ik dichtgemaakt met flexibele dakpanpasta. Dat was achteraf geen goed plan, gezien de wateroverlast afgelopen november. Het regenwater dat door de muur wordt opgenomen kon niet meer naar buiten. Dat spul is goed waterdicht.
Ik heb de kit en de dakpanpasta verwijderd en een paar staande voegen opengemaakt. Het water kan nu gewoon weg via de loodslab en we hebben geen water meer binnen. Ik heb nu binnen de boel afgekit, dat werkt ook goed tegen de tocht.
De gevel is ongeveer 10 jaar opnieuw gevoegd en geïmpregneerd, dat is nu eigenlijk weer een keer nodig, de gevel blijft lang nat na een regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mkleinman schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:36:

Tnx allen tot zover.
En, opgelost.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ga zo offerte ondertekenen. Laten de voorgevel schoonmaken, voegen en impregneren.

Lijkt mij de meest nette en duurzame oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 761783

Met interesse het draadje gelezen. Een loodslab naderhand aanbrengen is helaas niet altijd afdoende aangezien deze dan vaak niet diep genoeg in de muur gebracht kan worden en doorslag alsnog door de muur heentrekt. De combinatie zoals gekozen is inderdaad de beste oplossing.

Ik ben erg benieuwd hoe het geworden is en welk impregneermiddel u heeft laten toepassen.

Veel droog woonplezier toegewenst!

Peter
*spam*

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2016 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Intussen is de gevel netjes opnieuw gevoegd, schoongemaakt en geïmpregneerd. Ziet er ontzettend netjes uit. Je kan het verschil met de buren duidelijk zien maar niet te duidelijk dat het heel erg op valt.

We hebben sinds die tijd geen zware regen meer gehad met veel wind. Dus ik weet eerlijk gezegd nog niet of je duidelijk kan zien dat het vocht niet meer wordt opgenomen door de gevel.

update:

Foto hoe te zien is dat het water van de muur af loopt in plaats van er in trekt

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2016/04/impregneren.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 28-04-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grote update.

We hebben van het voorjaar onze lekdorpels vervangen aan de voorzijde. Op de zolder kwamen we er achter dat er een joekel van een gat zat naast de lekdorpel naar binnen.

We hebben sinds de nieuwe lekdorpels nog 1x een klein beetje lekkage gehad en sindsdien ( ook met die moessonbuien ) is het op onze slaapkamer droog gebleven.

Dus met een beetje geluk ( even afkloppen ) hebben we het lek boven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:18
Volgens mij herken ik deze woningen....
Hou de goot goed in de gaten, die ligt op/in de tussenmuur/spouw met de buren.
Komt regelmatig voor dat die gaan lekken of overstromen, is tijdens de bouw niet goed afgewerkt.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansie_k schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:43:
Volgens mij herken ik deze woningen....
Hou de goot goed in de gaten, die ligt op/in de tussenmuur/spouw met de buren.
Komt regelmatig voor dat die gaan lekken of overstromen, is tijdens de bouw niet goed afgewerkt.
Dat hebben we al in den lijve ondervonden helaas. Beide goten zijn intussen volledig afgebroken en opnieuw voorzien van isolatie en bitumen. Die kunnen er voorlopig weer tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 19:13
S0epkip schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:22:
Sorry voor het bumpen van een oud topic.

Maar in principe kan je met een goede impregneer nooit het vocht opsluiten. Vrijwel alle impregneermiddelen voor gevels zijn dampdoorlatend. Dit betekend dat betekend dat er wel vochttransport naar buiten toe op kan treden maar niet naar binnen. Op een natte gevel mag je overigens nooit impregneren! Altijd wachten totdat de gevel goed droog is. Gevel impregneren doe je natuurlijk ook om een vochtige gevel door slagregen tegen te gaan en aantasting tegen gaan van alg/mosgroei. Als jij een lekkende dakgoot of dakpannen hebt die kapot zijn en daardoor vocht via de spouwmuur naar binnen gaat dan zal impregneren niet helpen, dan is de oorzaak natuurlijk ook niet slagregen.

Waar je met impregneer altijd wel heel er goed op moet letten is of deze wel of niet oplosmiddelhoudend is. Een enkelsteens garagemuurtje zonder isolatie kun je bijvoorbeeld prima met een oplosmiddelhoudende impregneer behandelen op basis van silaan/siloxaan. Bij een gevel met een geïsoleerde spouwmuur moet je altijd wel even goed kijken of de isolatie tegen het oplosmiddel kan, het beste is om dan ook een impregneer zonder oplosmiddel te pakken als je het niet zeker weet, of één met heel weinig als het om een al geïmpregneerde gevel gaat.
Pagina: 1