Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

Zojuist kreeg ik van mijn sportvereniging een e-mail om voor de laatste maal de contributie over te maken.
De laatste maal, omdat na dit seizoen de vereniging wordt opgeheven! Dit zat al langere tijd in de lucht (wegens terugval van leden en we ieder jaar geld "tekort" komen), dus dat komt niet als een verrassing.

Echter, nu zit ik met een vraag. Ondanks dat we nu al meerdere jaren geld "tekort" komen, heeft de vereniging nog wel een flinke spaarrekening! Denk dat er al gauw een bedrag van de om en nabij € 50.000,= op de rekening staat!

Nu er wordt er gesproken om mogelijk te fuseren met een andere vereniging. Voor de sport natuurlijk alleen maar goed, maar ik zie niet in welke "voordelen" dit heeft voor de leden? Behalve dat we naar een andere vereniging gaan (zo'n 5 km verder weg), ben ik nu ook al vrij om mij bij de andere vereniging aan te melden.

Het enige voordeel dat ik voor de fuserende partij zie, is dat zij de bankrekening kunnen spekken en dat de leden van de andere vereniging hier vooral profijt van hebben (zij krijgen er én extra leden bij én een kleine € 50.000,=).

Ik ben dus ook even in de statuten van mijn huidige vereniging gedoken en zie daar de volgende passage staan:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu zal er inderdaad binnenkort een algemene ledenvergadering worden georganiseerd, waarbij minimaal twee/derde aanwezig dient te zijn. Dit gaat ze vermoedelijk niet lukken, omdat al jaren de opkomst <10% is. Een tweede algemene ledenvergadering zal dan ook volgen.
Tot dusver kan ik het volgen en zal ik proberen beide dagen aanwezig te zijn om mijn stem uit te brengen.

Echter, in het laatste punt staat dat er ook een andere bestemming aan het batig saldo gegeven kan worden. Ik kan alleen nergens terugvinden in de statuten wie hier akkoord mee moeten gaan. Geldt hier ook dat minimaal twee/derde van de leden aanwezig moet zijn en er een minimale meerderheid van twee/derde van de stemmen op het te nemen besluit moet komen?

Ik denk namelijk niet dat het bestuur zich beseft dat het batig saldo onder de leden verdeeld moet worden. Waarom ik dat denk? Omdat ik zelf ook een paar jaar bestuurslid ben geweest, de gesprekken toen ook al plaats vonden (om in de toekomst mogelijk de vereniging op te heffen). Toen was het idee, om eventueel het batig saldo te verdelen onder de leden, naarmate het aantal jaar dat ze lid zijn geweest. Dit om te voorkomen dat iedereen zich nu snel gaat aanmelden om een deel van het batig saldo op te vragen.

Nu vraag ik mij dus drie dingen af:
1. Mag de vereniging zonder stemming kiezen voor een andere bestemming van het batig saldo of een andere verdeling toepassen?
2. Klopt mijn aanname, mocht ieder een gelijk deel krijgen van het batig saldo, dat het bedrag van € 50.000,= minus de kosten voor het ontbinden van de vereniging (notariskosten, etc.) en eventuele resterende kosten (naheffingen van de gemeente, leveranciers, etc.) gedeeld wordt door het aantal actieve leden?
3. Mag ik dit jaar bijv. nog snel familie en vrienden aanraden om lid te worden, om zo ook aanspraak te maken op het batig saldo en onder de verdeling van 2. te vallen? (hier bedoel ik niet mee, dat ik leden nu actief ga werven en wil laten mee "profiteren" (als dat al mogelijk is), wil het bestuur er op wijzen dat dit een mogelijkheid kan zijn en dat wellicht kwaadwillenden hier misbruik van kunnen maken)

[ Voor 2% gewijzigd door BastaRhymez op 16-02-2016 13:21 . Reden: uitsluiten dat ik wil "profiteren" door leden aan te brengen ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 13:32
Er staat "Bij het besluit tot ontbinding kan echter ook een andere bestemming aan het batig saldo worden gegeven". Met andere woorden, dat is dan onderdeel van het besluit tot ontbinding. Dat besluit wordt door de algemene ledenvergadering (ALV) genomen.

Onthoud goed, dat de ALV het hoogste orgaan in een vereniging is. Een besluit van de ALV gaat altijd voor een besluit of beleid van het bestuur. De ALV benoemt/kiest het bestuur, kan het bestuur terugfluiten, en zelfs naar huis sturen.

Voor wat betreft het nu nog lid worden om mee te delen in het batig saldo: Als het bestuur wijs is, hebben ze een ledenstop afgekondigd... Of je er wettelijk mee weg zou komen, weet ik niet. Maar ik zou het wel moreel verwerpelijk vinden. Als je bang bent dat anderen dit gaan doen, zou ik aan het bestuur voorstellen om een ledenstop in te stellen met die reden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nog even los van de eventuele rechten die je mogelijk hebt, vind je het niet een veel beter plan om het geld te gebruiken voor die andere vereniging? In die 50k zit vermoedelijk naast de ledengelden ook een behoorlijk bedrag van gemeente subsidies in.. En zoveel zal het jou vermoedelijk ook niet opleveren. 100eur?

Dat is mijn persoonlijke mening.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2016 22:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Voor zo'n bedrag zou ik denk ik toch maar even een paar uur notaris af nemen. Die kan je precies vertellen hoe en wat en voorkomen dat er vervelende dingen gebeuren.

Wat betreft je laatste vraag, geen idee of het mag maar immoreel lijkt het me sowieso.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:41
Over het algemeen is het volgens mij gebruikelijk om een andere bestemming aan het batig saldo te geven en dat is dan meestal een goed doel.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:59
wat staat er verder in de statuten van de vereniging? Als het goed is moet dat enigszins zijn gedekt of hangen er een aantal voorwaarden aan voordat het bestuur een keuze kan maken.

Ik denk zelf dat er een voorstel gemaakt moet worden en dat er x% van de leden aanwezig bij de vergadering mee moet instemmen... Zomaar iets bedenken wat er met de 50k gaat gebeuren mag niet...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zou zeggen kaart het aan bij de eerste ledenvergadering :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Denk er ook even om dat we het hebben over een batig saldo na vereffening. Die 50k is dus bruto, even populair gezegd. Kan dus best zijn dat er geen cent overblijft.

Als je inderdaad subsidie kreeg of krijgt van de gemeente, lees je alsjeblieft goed in over eventuele eisen voor terugbetaling bij ontbinding. Je zult niet de eerste vereniging zijn die de leden ontbinden nadat een subsidiepot is leeg getrokken, om vervolgens een terugbetaalverplichting op je dak te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door arnovos op 16-02-2016 10:32 . Reden: Zinnetje toegevoegd. ]

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BastaRhymez schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:06:

1. Mag de vereniging zonder stemming kiezen voor een andere bestemming van het batig saldo of een andere verdeling toepassen?
2. Klopt mijn aanname, mocht ieder een gelijk deel krijgen van het batig saldo, dat het bedrag van € 50.000,= minus de kosten voor het ontbinden van de vereniging (notariskosten, etc.) en eventuele resterende kosten (naheffingen van de gemeente, leveranciers, etc.) gedeeld wordt door het aantal actieve leden?
3. Mag ik dit jaar bijv. nog snel familie en vrienden aanraden om lid te worden, om zo ook aanspraak te maken op het batig saldo en onder de verdeling van 2. te vallen?
1. De vereniging = de ALV. Ik denk dat je het bestuur bedoelt, die kan dingen beslissen maar de ALV heeft altijd het laatste woord in een vereniging.
2. Dat klopt, maar dat er 50.000 euro op de spaarrekening staat hoeft niet te resulteren in een hoog batig saldo, als daar al sprake van is.
3. Ik zou niet weten waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:19:
Er staat "Bij het besluit tot ontbinding kan echter ook een andere bestemming aan het batig saldo worden gegeven". Met andere woorden, dat is dan onderdeel van het besluit tot ontbinding. Dat besluit wordt door de algemene ledenvergadering (ALV) genomen.

Onthoud goed, dat de ALV het hoogste orgaan in een vereniging is. Een besluit van de ALV gaat altijd voor een besluit of beleid van het bestuur. De ALV benoemt/kiest het bestuur, kan het bestuur terugfluiten, en zelfs naar huis sturen.
Begrijpelijk dat het besluit tijdens de ALV genomen moet worden, vandaar dat er minimaal twee/derde van de leden aanwezig moet zijn en er een twee/derde van de stemmen benodigd is voor het besluit.
Maar denk dat de leden akkoord zijn met het ontbinden van de vereniging, maar dat er nog wel discussie kan ontstaan over wat te doen met het batig saldo. Ik vraag mij af, of dit dus ook middels een stemming op de ALV gedaan wordt, of dat dit buiten de ALV kan worden gedaan (als er is ingestemd met het ontbinden van de vereniging).
Voor wat betreft het nu nog lid worden om mee te delen in het batig saldo: Als het bestuur wijs is, hebben ze een ledenstop afgekondigd... Of je er wettelijk mee weg zou komen, weet ik niet. Maar ik zou het wel moreel verwerpelijk vinden. Als je bang bent dat anderen dit gaan doen, zou ik aan het bestuur voorstellen om een ledenstop in te stellen met die reden.
Ik ben ook zeker niet voornemens om mensen hierop te attenderen. Ik wil juist het bestuur ervan op de hoogte stellen dat dit een potentieel risico kan zijn! Er zijn immers genoeg geldwolven die hier mogelijk een slaatje uit willen slaan. Ik vind het persoonlijk ook moreel incorrect om alleen om deze rede lid te worden.
Sport_Life schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:25:
Nog even los van de eventuele rechten die je mogelijk hebt, vind je het niet een veel beter plan om het geld te gebruiken voor die andere vereniging? In die 50k zit vermoedelijk naast de ledengelden ook een behoorlijk bedrag van gemeente subsidies in.. En zoveel zal het jou vermoedelijk ook niet opleveren. 100eur?

Dat is mijn persoonlijke mening.
Het gaat er niet om wat het mij zal opleveren, zoals hierboven aangegeven. Ik ben bang (wellicht onterecht) dat de andere vereniging alleen maar wilt fuseren vanwege de centen en niet zo zeer om een andere reden. Eerdere gesprekken zijn namelijk gestrand met deze vereniging. Vandaar dat ik het opvallend vind dat we nu weer met dezelfde vereniging om de tafel gaan. Persoonlijk zou ik liever met een andere vereniging om de tafel gaan, maar daar heb ik als individu weinig tot niets over te zeggen.
bonzz.netninja schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:30:
Voor zo'n bedrag zou ik denk ik toch maar even een paar uur notaris af nemen. Die kan je precies vertellen hoe en wat en voorkomen dat er vervelende dingen gebeuren.

Wat betreft je laatste vraag, geen idee of het mag maar immoreel lijkt het me sowieso.
Langs de notaris zal het bestuur sowieso moeten, om de notariële akte te beëindigen.
Zoals hierboven al aangegeven, ik wil hier persoonlijk geen gebruik van maken, zie het eerder als een risico.
MrAngry schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:33:
Over het algemeen is het volgens mij gebruikelijk om een andere bestemming aan het batig saldo te geven en dat is dan meestal een goed doel.
Heb je hier een onderbouwing of een voorbeeld van? Ik kom maar weinig dingen tegen waarbij het batig saldo van een sportvereniging naar een goed doel gaat. Van verenigingen voor bijv. dieren zie ik het wel veel voorkomen. maar dat is ook wat meer in lijn met waar de vereniging dan voor stond.
koentjuh1987 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:55:
wat staat er verder in de statuten van de vereniging? Als het goed is moet dat enigszins zijn gedekt of hangen er een aantal voorwaarden aan voordat het bestuur een keuze kan maken.

Ik denk zelf dat er een voorstel gemaakt moet worden en dat er x% van de leden aanwezig bij de vergadering mee moet instemmen... Zomaar iets bedenken wat er met de 50k gaat gebeuren mag niet...
Zoals in de OT staat: ALV met minimaal twee/derde van de leden en bij het stemmen dient er twee/derde van de stemmen te zijn om een besluit te kunnen nemen.
En over het geld, dat is het batig saldo. In punt 4 staat dat dit gelijkmatig wordt verdeeld OF een ander doel krijgt. Met name naar dit zoek ik een antwoord, wanneer een ander doel (wellicht via stemming).
thewizard2006 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:28:
Ik zou zeggen kaart het aan bij de eerste ledenvergadering :)
Dat zal waarschijnlijk de ALV zijn waarop gestemd zal worden tot ontbinden.
Ik denk dat de meeste leden hier zich OF niet druk over maken OF geen idee hebben welke invloed zij zouden kunnen uitoefenen tijdens het ALV
arnovos schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:30:
Denk er ook even om dat we het hebben over een batig saldo na vereffening. Die 50k is dus bruto, even populair gezegd. Kan dus best zijn dat er geen cent overblijft.

Als je inderdaad subsidie kreeg of krijgt van de gemeente, lees je alsjeblieft goed in over eventuele eisen voor terugbetaling bij ontbinding. Je zult niet de eerste vereniging zijn die de leden ontbinden nadat een subsidiepot is leeg getrokken, om vervolgens een terugbetaalverplichting op je dak te krijgen.
Het mooiste zou zijn, als er geen cent meer over blijft. Dan kan daar ook nooit discussie over komen wat er mee gedaan moet worden. Daarom doe ik in het voorbeeld ook de 50k minus verplichte kosten (notaris, etc.) en minus overige kosten.

Overigens geen idee wat er met eventuele subsidies gedaan moeten worden. In principe zijn die al geschonken en "gebruikt" in de jaren dat ze zijn toegezegd. We hebben voor zover ik weet geen subsidies die over meerdere jaren lopen cq. een andere bestemming zouden hebben dan waar ze voor zijn gebruik in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:07
De inhoud van de kas is volgens mij gewoon eigendom van de leden, hierover beslissen doen de leden dan ook gezamenlijk.

Fuseren kan ook nadat er voldoende stemmen voor zijn gegeven, in dat geval zal de kas mee fuseren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29
BastaRhymez schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:20:
[...]
Begrijpelijk dat het besluit tijdens de ALV genomen moet worden, vandaar dat er minimaal twee/derde van de leden aanwezig moet zijn en er een twee/derde van de stemmen benodigd is voor het besluit.
Maar denk dat de leden akkoord zijn met het ontbinden van de vereniging, maar dat er nog wel discussie kan ontstaan over wat te doen met het batig saldo. Ik vraag mij af, of dit dus ook middels een stemming op de ALV gedaan wordt, of dat dit buiten de ALV kan worden gedaan (als er is ingestemd met het ontbinden van de vereniging).
Als er ingestemd wordt met ontbinding volgt automatisch artikel 23.4, de evenredige verdeling onder de leden. De enige manier om het anders op te lossen is om in het opheffingsbesluit een andere bestemming op te nemen. De discussie moet dus op de ALV gevoerd worden, voor het besluit tot opheffen.

Als er bij vereffening meer wordt uitgekeerd dan een jaarcontributie per lid wordt uitgekeerd snap ik niet helemaal hoe er al jaren geld tekort kan zijn. Als het bedrag lager is dan de contriibutie valt er ook niets te winnen met even snel lid worden om mee te delen in het batig saldo.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 13:32
[...]

Het besluit wordt niet tijdens de ALV genomen, maar door de ALV. De ALV is een orgaan binnen de vereniging, zoals het bestuur ook is. En zoals gezegd, het hoogste orgaan binnen de vereniging, die dus altijd het laatste woord heeft.

Zoals het in de statuten staat, kan er in het besluit tot opheffing besloten worden om het geld aan een ander doel te schenken. Dat is dan dus onderdeel van dat besluit tot opheffing! Wat dus door de ALV genomen wordt. Het bestuur kan niet van de statuten afwijken, zeker niet buiten de ALV om.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Overigens geen idee wat er met eventuele subsidies gedaan moeten worden. In principe zijn die al geschonken en "gebruikt" in de jaren dat ze zijn toegezegd. We hebben voor zover ik weet geen subsidies die over meerdere jaren lopen cq. een andere bestemming zouden hebben dan waar ze voor zijn gebruik in het verleden.
Een subsidie gebruiken wil niet zeggen dat je daarmee recht kreeg op dat geld en die hoeveelheid. Je moet het meer zien als de Belastingdienst Toeslagen die tot vijf jaar na dato nog kan gaan opvragen en narekenen over de besteding, En je krijgt rustig een naheffing als dat zo uitkomt.

Dus, ja, deze moet je even nakijken.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
BastaRhymez schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:06:
Echter, nu zit ik met een vraag. Ondanks dat we nu al meerdere jaren geld "tekort" komen, heeft de vereniging nog wel een flinke spaarrekening! Denk dat er al gauw een bedrag van de om en nabij € 50.000,= op de rekening staat!
Dit is wel heel kort door de bocht. Je kan dit ook zien als dat de vereniging jarenlang een gezond financieel beleid heeft gevoerd. En afhankelijk van wat voor vereniging het betreft kan 50.000 euro heel weinig zijn om in reserve te hebben. Als het een sportvereniging is en er moet een veld opnieuw aangelegd worden dan is zo'n bedrag meteen op.

Als de vereniging wordt opgeheven dan moeten er nog kosten betaald worden van die 50.000 euro. Niet alleen bijvoorbeeld de notaris die de club opheft, maar simpele dingen als de rekening voor gas/licht/stroom van het clubhuis komen ook pas januari/februari volgend jaar binnen. En eventuele subsidies zullen ook terugbetaald moeten worden.

Het is niet zo simpel als je hoopt dat je nu kans maakt op een deel van die 50.000 euro.
Pagina: 1