Nieuwe woning, welke verf voor plafond en wanden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:01
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een woning en ga nu kijken hoe ik voor relatief weinig geld de woning in mooie staat kan krijgen. Wil er een schuifpui in, nieuwe keuken, wanden laten stuccen, alles verven en nieuwe vloer met vloerverwarming. Voor beneden dacht ik aan mooi dikke pvc planken van 1,3 cm dik of keramische tegels (is dat wat) en dan de bovenverdieping met zo'n beetje het goedkoopste laminaat van beboparket.

Mijn vraag is hier nu voornamelijk met betrekking tot de verf die ik kan gebruik over het stucwerk, voor de plafonds en overige (gips)wanden. Histor super latex of Histor perfection latex lijkt mij wel wat en zijn beide in de aanbieding bij de praxis op het moment, zie de links hieronder. Iemand ervaring met beide en kan er wat over zeggen? Qua kleur lijkt een vorm van wit mij wel praktisch, de woning is daarmee gemakkelijker ooit weer te verkopen lijkt mij en ik zou zelf niet weten wat ik anders wil. (Heb helaas geen vriendin om zulke keuzes voor mij te maken :P )

https://www.praxis.nl/ver...super-mat-wit-10l/3201984

https://www.praxis.nl/ver...euwde-formule-10l/5475203

Ik verwacht zo'n 60-70 liter kwijt te zijn aan de naar schatting 270 m2 muuroppervlak dat ik in 2 keer wil verven. De eerste keer 10% verdund met water, lees online dat het met goede latex in 2 keer dan wel lukt.

Alle tips met betrekking tot verf (en ook overige zaken met de woning) zijn welkom!

[ Voor 17% gewijzigd door warcow op 15-02-2016 22:03 ]

Beste antwoord (via warcow op 21-02-2016 20:54)

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Of spuit alles zelf...

https://www.wagner-group....teem-wallperfect-w-925-e/
https://www.praxis.nl/ver...puitsysteem-w-925/5248083 (is vast en zeker nog ergens anders goedkoper te krijgen of 2ehands)

Heb zelf met de voorganger van deze het hele huis gedaan en dat is echt heerlijk werken, wel eerst even oefenen in een kamer waar het wat minder uitmaakt :). Heb de eerste keer zelf alles nog direct met de roller na moeten doen (teveel verf erop gespoten). Maar als je eenmaal door hebt hoe het moet (niet teveel verf, liever een paar lagen) dan gaat het als een dolle.

Is ook even een investering, maar ik heb er nooit spijt van gehad :*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:44

EiT

Brander (~ 40-50 euro per emmer van 10L) verf gebruiken en de muren laten spuiten na stucen.

Heel huis spuiten is 1-2 uur werk. Afplakken 2 dagen ;)
Denk dat je tevens minder verf verbruik met spuiten en je hoeft het maar 1x te doen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb net het plafond, met houten balken, laten verven. Had zelf Monodek van Histor in huis maar op advies van de schilder (ik rook behoorlijk) toch gekozen voor latex van Wijzonol. Het resultaat van duurdere verf kun je goed zien. Dekt in 1 keer perfect. Geen kwast gebruiken, alleen bij de randen, maar een langharige vachtroller.

Wij kozen voor het plafond RAL 9010 (zuiver wit) en voor de balken en de wanden voor RAL 9001 (creme wit) omdat het kleine kleurverschil nu net dat beetje meer contrast geeft tussen plafond, balken en de wanden.

Ik zou sowieso nooit alle wanden wit maken maar altijd 1 wand in een contrasterende kleur, grijs, verven. Als je alles wit verft lijkt het een steriele ruimte en dat wil je niet. Onze oude buren hebben in hun nieuwe huis werkelijk alles in RAL 9010 laten spuiten en ik persoonlijk vond dat teveel van het goede. Zij kennelijk ook want na een jaar of zo kwam er alsnog een contrasterende kleur op 1 muur.

http://wijzonol.nl

[ Voor 27% gewijzigd door Guardian Angel op 16-02-2016 00:45 . Reden: aanvulling, link en correctie. ]

ARME AOW’er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Histor, Wijzonol. allemaal wel goed.
Ik had het (onzinnige) idee dat alles gespackt moest worden (wel wit), maar dat er 2 korte muren daarna paars geschilderd moesten worden. De aannemer vond het niks, anderen vonden het niks. Maar toen het er eenmaal was vond iedereen het top. Het maakt uit wat je aan de muur hangt. De keuken tegen 1 paarse muur, maar voornamelijk ramen was perfect met wit aanrecht en de hout-grafuur kastjes van de keuken. De andere (korte) muur in de kamer is perfect met witte accenten er tegenaan en een prominent schilderij dat vnl. uit wit bestaat. Voor de rest alles wit.
Maar uhh, als je ooit je woning wilt verkopen, dan kun je toch even een verfkwast nemen en het even een andere kleur geven? Je gaat toch geen jaren in een woning wonen met het idee dat het er zo goed mogelijk voor de verkoop uit moet zien? Een muurtje verven moet dan wel kunnen. Bij dikke vebouwingen kan ik me er iets bij voorstellen (oranje tegels in de badkamer lijkt me niet handig).

Ik ben ook nogal een roker, dat is niet handig, maar wel genieten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 176232 op 16-02-2016 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

In mijn eerste huis heb ik eerst geelband gedaan om de muren strak te krijgen en daarna douchecel latex erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Als je toch laat stuccen zou ik het inderdaad gelijk mee laten spuiten!
Veel sneller en het ziet er ook nog strakker uit dan dat je zelf met verven aan de haal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:55
JBplap schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:42:
Als je toch laat stuccen zou ik het inderdaad gelijk mee laten spuiten!
Veel sneller en het ziet er ook nog strakker uit dan dat je zelf met verven aan de haal gaat.
Inderdaad, spuiten is top. In een paar uur hele huis gedaan, en als er nog geen meubels is de woning staan valt afplakken ook wel mee, zeker als er ook eerst gestuct word. Er ligt dan al overal stucloop dus vloeren zijn al afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Bedankt voor de tips en adviezen. Ik zal zien wat de prijzen zijn voor het laten spuiten van de ruimtes. Meubels en zelfs de vloer ligt er nog niet in dus verwacht ook dat het afplakken wel mee zal vallen. Als ik iemand alles laat spuiten leveren ze zelf doorgaans de verf? Denk dan ook dat ik 1 muur (langste zijde) in een kleur doe en de rest cremewit met plafond in 9010 wit. Nu nog een kleur kiezen. Misschien lichblauw of zo..grijs lijkt mij een beetje saai hoewel dat misschien erg mee valt als het er eenmaal zit.

Edit: als ik die prijzen zie voor laten spuiten.. :S voor 200 euro heb ik genoeg histor latex om de hele 270 m2 in 2 keer te verven. Dan bespaar ik al snel 1000 euro door het zelf te doen. Als het dan een paar dagen werk is met wat hulp van vrienden kan het uit zelf te doen. Zit al vrij krap met budget dus ga proberen zoveel mogelijk te besparen. Heb zelfs even overwogen het stucwerk ook zelf te doen. (En dan beginnen met bovenverdieping, daar maakt het mij minder uit als de muren niet helemaal recht en netjes zijn) Zie er denk ik toch maar vanaf het stuccen zelf te doen, zowel qua tijd als netheid.

[ Voor 36% gewijzigd door warcow op 16-02-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik heb in een huurhuis (wilde hieraan niet teveel geld uitgeven) alle witte muren & plafond overgeschilderd met de muurverf van de action. Inmiddels 2,5 jaar later ziet het er nog strak uit en is het niet verkleurd ten opzichte van de verf onder de fotolijsten.

De overgeschilderde muren waren wel al wit geschilderd, dus het hoefde maar enkellaags voor een net resultaat. Zeker voor de bovenverdieping scheelt je dit een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:55
warcow schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:42:
Bedankt voor de tips en adviezen. Ik zal zien wat de prijzen zijn voor het laten spuiten van de ruimtes. Meubels en zelfs de vloer ligt er nog niet in dus verwacht ook dat het afplakken wel mee zal vallen. Als ik iemand alles laat spuiten leveren ze zelf doorgaans de verf? Denk dan ook dat ik 1 muur (langste zijde) in een kleur doe en de rest cremewit met plafond in 9010 wit. Nu nog een kleur kiezen. Misschien lichblauw of zo..grijs lijkt mij een beetje saai hoewel dat misschien erg mee valt als het er eenmaal zit.

Edit: als ik die prijzen zie voor laten spuiten.. :S voor 200 euro heb ik genoeg histor latex om de hele 270 m2 in 2 keer te verven. Dan bespaar ik al snel 1000 euro door het zelf te doen. Als het dan een paar dagen werk is met wat hulp van vrienden kan het uit zelf te doen. Zit al vrij krap met budget dus ga proberen zoveel mogelijk te besparen. Heb zelfs even overwogen het stucwerk ook zelf te doen. (En dan beginnen met bovenverdieping, daar maakt het mij minder uit als de muren niet helemaal recht en netjes zijn) Zie er denk ik toch maar vanaf het stuccen zelf te doen, zowel qua tijd als netheid.
Spuiten is zeker duurder maar meestal ook netter. Bedenk wel, het kost eenmalig wat meer (zeker in verhouding tot je allemaal wil laten doen), maar netjes sausen is ook een vak! Wat je vaak ziet is met sausen dat je overal en nergens aanzetten ziet. Zeker als je daar gevoelig voor bent en dus aan gaat ergeren, kan het verkeerde keuze zijn om het zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
warcow schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:42:
Heb zelfs even overwogen het stucwerk ook zelf te doen. (En dan beginnen met bovenverdieping, daar maakt het mij minder uit als de muren niet helemaal recht en netjes zijn) Zie er denk ik toch maar vanaf het stuccen zelf te doen, zowel qua tijd als netheid.
Wat voor stucwerk is het? Beschadigingen in bestaand stucwerk of een gemetseld muurtje stucen? Beschadigd stucwerk kan je makkelijk zelf fixen, en als je een beetje handig bent is zelfs nieuw stucwerk wel te doen.

Je moet dat spul alleen niet bij de bouwmarkt halen, maar bij een club die levert aan de professionele bouw. Bij beide winkels kan je roodband halen en het is toch écht ander spul.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

ybos schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 10:12:
[...]
Inderdaad, spuiten is top.
Spacken is inderdaad TOP en je kunt het erna gewoon schilderen (niet behangen).
In een nieuwbouw-huis is het inderdaad gemakkelijk: ze plakken alles af en dan staat er buiten iemand de boel in een cementmolen te gooien en binnen staat er iemand de muren onder te spuiten, Een dag werk, als je geen mega-groot huis hebt.
MAAR, dat wordt lastig als je er al woont en niet al je inboedel wilt/kunt verwijderen. En waarom zou je die kosten maken voor een huurhuis? Bij een nieuwbouw-woning kan dat allemaal wel voordat je erin trekt.

Gezien de situatie van TS: maak het zo leuk als je het zelf wilt, maar draaf niet door. Als je er een jaar woont, dan interesseert het je geen bal meer. En bedenk wat je met de tuin gaat doen. Dat is meestal een veel grotere kostenpost dan je woning.

Ik heb nog wel een tip die tegen alle gebruiken in gaat: verf de muur eerst onverdund en doe de tweede laag met verdunnig. Het belangrijkste bij verfen is altijd de ondergrond. Ontvet het met Alabastine (dat scheelt naspoelen), gewoon in de Gamma/Karwei/Praxis verkrijgbaar. Neem goede kwasten en rollers en neem 100% zeker geen kleurverf van de Gamma, want dat is echt rommel, ook niet van de Karwei overigens.
Mijn tip is de eerste laag onverdund op te brengen en de tweede laag 10% verdund. Dat werkt strakker af, maar zie maar wat je ermee doet. Dit werkt overigens alleen voor watergedragen verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:09
Ik heb zelf goede ervaring met de latex van http://www.schildersverf.nl/
10 liter voor 50 euro.
Echt veel beter dan de bouwmarkt rommel, echt niet kopen!
Al nagedacht over spachtelputz? Dat wordt op kleur gemaakt dus hoef je niet te schilderen.

[ Voor 9% gewijzigd door chrisborst op 16-02-2016 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wij hebben vorige keer Sigma Sigmatin genomen, bevalt wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Muren en plafonds zelf schilderen is prima te doen, ondertussen doe ik het zelfs al met plezier :)
Zorg voor goede materialen: de juiste rollers, een goede telescopische stok waar de rol in vast'klikt', goede verfbak met een stevig rek erin. Die zaken zorgen ervoor dat het verven een plezier wordt ipv een ergernis.

Met betrekking tot de verf het volgende: kwaliteit betaal je voor, of dat het waard is ligt aan jezelf. De betere verf is makkelijker af te nemen bij vlekken, is 'elastischer' (in geval van muur scheurtjes --> gipsplaten ed), is stootvaster.
Ik zou zelf opnieuw de middenweg kiezen.

Dan de verf aanbrengen: opnieuw zorg voor goede materialen. ga ervan uit dat je minstens 2 lagen zet, dit zorgt voor het mooiste resultaat ongeacht de kwaliteit van de verf! bad paintjobs komen doordat men zonodig het in één keer wil doen!
in stapjes: roller in de verf, goed uitrollen, roller op de muur en opnieuw goed uitrollen. Dun op de muur zetten is de sleutel daarin. rollen rollen rollen.
Doordat je de verf dun erop zet, droogt deze ook snel, je klan dan al na een urrtje of wat opnieuw een laag erop zetten. Als je zorgt voor een goede bouwlamp zie je ook het verschil tussen de eerste en de tweede laag.
Als ik nu verf is afdekken eigenlijk niet eens nodig, zo goed als geen spatten door telkens goed uit te rollen en een goede verfrol.

[ Voor 5% gewijzigd door flip75 op 16-02-2016 15:15 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Of spuit alles zelf...

https://www.praxis.nl/ver...puitsysteem-w-925/5248083 (is vast en zeker nog ergens anders goedkoper te krijgen of 2ehands)

Heb zelf met de voorganger van deze het hele huis gedaan en dat is echt heerlijk werken, wel eerst even oefenen in een kamer waar het wat minder uitmaakt :). Heb de eerste keer zelf alles nog direct met de roller na moeten doen (teveel verf erop gespoten). Maar als je eenmaal door hebt hoe het moet (niet teveel verf, liever een paar lagen) dan gaat het als een dolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48

Typhone

Who Dares Wins

Wij hebben Sigmatex Superlatex op de muren. In de garage, badkamer en WC's hebben wij Sigmaresist Fungi. Die gaat schimmelvorming tegen. De oplossing is wel duurder dan de standaard rotzooi maar we krijgen zonder problemen:

- Voeten van de muur
- Geplette muggen/vliegen van de muur
- Bloed van de muur

Niks dan lof over deze verf in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:46

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bloed van de muur :X

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bloed aan de muur is niet heel ongebruikelijk, zeker als er ook geplette muggen te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:01
Schilders die net onze 100m2 woonkamer plafond en war muren heeft gedaan gebruikte dit:

http://www.webshop-deverf...tlatex-1000000076417.html

Om het netjes te krijgen:
- voorstrijk gebruiken
- 2 x latexen

En zorgen dat het niet te snel droog is, zodat je altijd nat tegen/over nat schildert. Als je banen op plafond drogen terwijl je bezig bent krijg je zo'n mooi gestreept plafond. Gezien het feit dat ik dat vaak zie bij mensen blijkbaar iets om op te letten.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
bebopper schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:29:
Of spuit alles zelf...

Ik heb de keuze laten vallen op ral 9010 flexa powerdek en ga het denk ik zelf aanbrengen met een wagner verfspuitsysteem. Op marktplaats staat nu ook de 995, zou die ook goed geschikt zijn naast de w925 die je linkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Die 995 ziet er hetzelfde uit als de Wagner verfspuit die ik gebruik, lijkt me een prima apparaat.

En zoals ik al zei eerst ff ergens beetje oefenen met de instelling van de hoeveelheid verf en hoeveelheid lucht die je mengt. Beter wat minder verf en wat meer lagen is de les die ik geleerd heb :P. Niet te langzaam (maar ook niet te snel) bewegen maar mooi gelijkmatig en regelmatig, steeds iets overlappen.

Een andere tip die ik je nog wil meegeven, maak het apparaat na gebruik altijd direct goed schoon, gewoon heel veel water erdoorheen spoelen (zoals ook beschreven in de gebruiksaanwijzing). De slang (die normaal in de verf gaat) in een emmer water, de spuit vastklikken in het systeem en zorgen dat ie in een andere emmer spuit, handvat vastzetten zodat ie blijft doorlopen en gewoon een paar emmer water erdoorheen laten lopen. Hierna ook de spuitmond helemaal uit elkaar halen en goed schoonspoelen / borstelen. Op die manier kun je de keer daarop weer probleemloos aan de slag.

Heel veel succes! :)
warcow schreef op zondag 21 februari 2016 @ 22:15:
[...]

Ik heb de keuze laten vallen op ral 9010 flexa powerdek en ga het denk ik zelf aanbrengen met een wagner verfspuitsysteem. Op marktplaats staat nu ook de 995, zou die ook goed geschikt zijn naast de w925 die je linkt?
Pagina: 1