Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
BInnenkort gaan we op vakantie en nu wil mijn vrouw graag een goede camera kopen. (we hebben nu nog een oude canon powershot sx210is van meer dan 5 jaar oud.) Op dit moment maak ik eigenlijk altijd gewoon foto's met mijn mobiel, simpelweg omdat ik die bij heb, en ik niet graag een hele fotostudio meesleep als ik een dagje op stap ga.

Nu is mijn oog gevallen op de Sony A5000 pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Wit Lijkt me een mooi compromis tussen kwaliteit, prijs en formaat.

Standaard zit daar zoals zoveel camera's die ik tegenkomen een 16-50mm lens bij. De vraag is nu, kom ik daar mee uit? Ik kan natuurlijk wel een losse zoomlens bijkopen, maar dan vind ik dit exemplaar: pricewatch: Sony 55-210mm Zoom Lens Zwart Das al bijna net zo duur al de hele camera.

Nu is mijn vrouw een beetje bang dat we geen fatsoenlijke foto's kunnen maken zonder een goede zoomlens. Ik denk dat het wel meevalt, maar heb eigenlijk geen referentie. Kan ik ergens voorbeelden van foto's zien die met verschillende types lezen zijn gemaakt?
Wat is jullie mening over de kitlens die standaard bij dit soort camera's zit?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Aangezien je de Canon SX210 hebt, kun je prima uitproberen hoe het beeld er op "75mm" uitziet. Want 16-50mm van de kitlens komt overeen met 24-75mm in fullframe equivalent. De SX210 heeft een bereik van 28-392 mm. De vraag is natuurlijk ook: waar ga je foto's van maken? Een wild dier op 100m afstand ga je niet echt lekker op de foto krijgen met de 16-50, maar een leuk portret van je vrouw of een foto van een mooie kerk kan wel weer prima.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Universal Creations schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:59:
Aangezien je de Canon SX210 hebt, kun je prima uitproberen hoe het beeld er op "75mm" uitziet. Want 16-50mm van de kitlens komt overeen met 24-75mm in fullframe equivalent. De SX210 heeft een bereik van 28-392 mm. De vraag is natuurlijk ook: waar ga je foto's van maken? Een wild dier op 100m afstand ga je niet echt lekker op de foto krijgen met de 16-50, maar een leuk portret van je vrouw of een foto van een mooie kerk kan wel weer prima.
Mh, ja, das een typo. Heb een SX120 :P Maakt nogal uit zie ik. Goed, die gaat van 36-360, daar kan ik ook eens bij kijken. Zal hem iig eens opladen om te kijken of ik kan zien hoever ik daadwerkelijke ingezoomd ben bij een bepaalde stand. Wel een goed idee, niet aan gedacht.
We gaan op reis naar japan, dus veel steden en landschappen. Wilde dieren zal een stuk minder voorkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:32
Die kitlens is voldoende. Zelfs een lens met een vast brandpunt is voldoende. Het is maar net of je durft jezelf te beperken. Die megazoomcompactcamera's zijn op de markt gezet omdat mensen altijd maar bang zijn dat ze die ene foto niet kunnen maken. Punt is: geen enkele vakantiefoto voegt echt iets toe aan je vakantie. Het daadwerkelijk beleven van de vakantie met je partner is vele malen belangrijker dan elke foto die je er maakt. Ik zou daarom gewoon kiezen voor kwaliteit (camera met grotere sensor) boven kwantiteit (veel zoom): Die Sony is een prima setje. Lekker klein en makkelijk overal mee naar toe te nemen. Geniet van de vakantie en maak een paar foto's van momenten met je vrouw. Vergeet de behoefte om alles vast te willen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

https://www.flickr.com/cameras/sony/alpha-a5000/

Kan je dus kijken wat er allemaal met deze camera kan. Onderin op die pagina kan je bv Japan ingeven als zoekers.

Let wel dat het niet allemaal met de 16-50 zal zijn gemaakt.

Maar anyhow; 16-50 op een crop sensor is een mooi bereik voor in de stad en licht inzoomen.

Maar niet zoveel als je superzoom. Dus als je nu alle foto's op maximaal zoom schiet met je huidige camera is het niet handig om zo weinig in te kunnen zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

So much to learn, so much to do...

Je gaat niks missen zonder telelens. De kitlens heeft nog steeds een 3x zoom lens, de rest kan je croppen.

Veel belangrijker is de kwaliteit van de lens en sensor, daar krijg je foto's van waardoor je je mobieltje niet meer wil gebruiken :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een telelens kan ook fijn zijn voor landschappen, maar dat hangt ook af van hoe je schiet. Er lijken hier opmerkelijk veel mensen te zijn die nooit boven de 85mm (equivalent) lijken te schieten, dus die zullen niet gauw iets hebben aan een telelens. Ik mag zelf wel graag af en toe een landschapje schieten met de telelens, of wat beestjes (moeten ze wel tam zijn, anders is 300mm (equivalent) vaak te kort).

Als jij of je vrouw momenteel veel de zoom gebruiken met de compact (kun je controleren door de exif van je foto's te bekijken; er zijn ook tools die dat automatisch voor je doen), kan het wel fijn zijn om toch maar die telelens er bij te halen.
Kwintessens schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:18:
Punt is: geen enkele vakantiefoto voegt echt iets toe aan je vakantie. Het daadwerkelijk beleven van de vakantie met je partner is vele malen belangrijker dan elke foto die je er maakt.
Beleving is belangrijk, maar ik ben het niet met je eens dat een vakantiefoto niks toevoegt aan je vakantie. Door een beetje te prutsen met filters en statief, ben ik juist meer bezig met wat ik zie dan als ik er gewoon langs zou lopen. Plus mooie foto's zijn later ook nog fijn om weer eens naar te kijken, of in een fotoboek je vakantie nog eens een klein beetje herbeleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/kgADfwyFXSR5Gn8vlKw9Y9DS/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MpBtJb7beSfYafOC27f00xU5/full.jpg

Hier boven zie je het bereik van en 16-50mm lens op APS-C, de vraag is dus of je verder dan het 50mm lijntje in wilt kunnen zoomen (bedenk trouwens dat je foto's ook nog kan bijsnijden).

[ Voor 20% gewijzigd door Balance op 16-02-2016 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wel even opletten: dat rechter plaatje gaat over full frame! (herken het uit een tutorial van Vimeo Video School.) Linker ken ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Een aantal tips van mijn kant:

- Koop niet vlak voor je op vakantie vertrekt een gloednieuw toestel. Doe dit ruim op voorhand en zorg dat je het onder de knie hebt. Staan knoeien op vakantie is niet tof, mislukte foto's ook niet.

- Kitlenzen zijn veel beter dan mensen denken. Beperkingen van een kitlens doen je soms anders 'zien' of standpunten in nemen. Breedhoeken, telezooms, ultrazooms etc maken het je makkelijker, maar meestal niet creatiever

- Het materiaal doet er niet toe, het heeft mij ook jaren gekost om dit in te zien, maar een goede foto heeft niets te zien met het materiaal

- Het is vakantie, geen werkopdracht om alles en iedereen op beeld vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 07:12
Het is misschien ook wel de vraag hoe groot eea kan/ mag zijn. Soms kan het handig zijn als je bijvoorbeeld een (semi) superzoom hebt van 18-135 of zo. Dat is dan een stuk groter maar daarmee kun je soms wat andere foto's maken zonder het verwisselen van objectieven (wat je in de praktijk misschien niet wilt). Moet het extreem klein zijn dat kan dat ook je keuze bepalen.

Soms kan het handig zijn om een wat lichtsterker objectief te hebben ('s avonds, schemer, zondondergang of vlak daarna, in het restaurant of zo). Met een vaste brandpuntsafstand alleen kun je misschien ook wel uit de voeten... Een FF 35 / 28 mm of een 18/23 bij crop is een mooi uitgangspunten.

De kwaliteit van een kitobjectief zal voor vakantiekiekjes niet zoveel uitmaken. Het is wat anders als je die kiekjes achteraf (misschien wet RAW bewerking) nog iets extra's wilt geven. Dan blijkt bijvoorbeeld het genoemde Sony 16-50 kit-geval toch onderaan de pixel piramide te staan. Het heeft daarnaast een soort motorzoom waarmee het soms lastig kan zijn de juiste beeldhoek in te stellen. Is misschien handig voor filmen, maar kan ook erg storend zijn.

Zoals hier al aangegeven kan het handig zijn vooral ervaring op te doen met je materiaal zodat je op vakantie niet eerst de handleiding moet doorspitten omdat je toestel zo moeilijk in elkaar zit en er onder 1 knopje tig functies verstopt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36

Garyu

WW

Inderdaad, koop de camera (zonder tele lens) nu, en dan kan je altijd nog een telelens erbij kopen als je merkt dat je bereik mist (ik verwacht van niet...). Tweedehands is een 55-200 o.i.d. volgens mij ondertussen al best redelijk verkrijgbaar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
DinoBe schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:06:
- Het materiaal doet er niet toe, het heeft mij ook jaren gekost om dit in te zien, maar een goede foto heeft niets te zien met het materiaal
Een goede foto kun je ook maken met je telefoon. Het gaat vooral om het goede moment vanaf de goede plek met de juiste compositie vast te leggen.

Dat gezegd hebbende, voor bv. long exposures heb je wel bepaald materiaal nodig (statief, ND filters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Nou, duidelijk heren. We gaan voorlopig gewoon voor het setje met enkel de kitlens. We hebben nog een maand, dus in de tussentijd kunnen we mooi even kijken of we er mee uit kunnen. Verwacht het wel. Desnoods kunnen we wellicht in Japan goedkoop aan een Sony lens komen mocht echt nodig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baasje1990
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 21:58
En hoe is hij bevallen? Nog een lens bijgekocht?
Pagina: 1