Hallo,
Ik probeer Google Analytics een beetje uit te proberen en heb gisteren daarom een account gemaakt en gekoppeld aan een website die ik beheer.
Ik heb hierbij een stukje code ontvangen die ik op de pagina moet inladen;
So far so good, ik kan binnen google analytics live zien dat er gebruikers op de pagina zijn. Dus dat lijkt te werken.
Nu heb ik echter een simpele url toegevoegd waarvan ik wil weten hoe vaak er op geklikt wordt.
Hier loop ik echter vast.
Nu kwam ik één van de vele hulp pagina's van analytics een stukje code tegen waarbij de uitleg stond dat als je dit zo letterlijk overneemt je vervolgens de tracking gegevens kunt zien.
Onderstaand zet ik binnen de <head> tag;
En vervolgens een url die daar aan gekoppeld is.
Één en ander staat zogezegd op deze pagina.
Maar vervolgens lijk ik hier niks van terug te zien in Analytics.
Ik heb ook de Chrome browser plugin van Analytics geinstalleerd en ook deze geeft niks weer op die link.
Nu zijn er meerdere pagina's die wat opgeven kwa te gebruiken code, en zo heb ik ook de volgende varianten geprobeerd.
Maar hier zie ik dan vervolgens vanuit die plugin alleen bij de middelste link (Trackevent) het aantal kliks staan (middels een klein tekstballonnetje met een percentage), maar ik kan dit vervolgens nergens terugvinden in een overzicht binnen Analytics.
Mijn vraag concreet is; Wat doe ik goed en wat doe ik verkeerd? Mis ik nog code?
Via de help van Analytics kreeg ik ook nog de 'Tag Manager' om mijn oren geslingerd, maar daar word ik ook niks wijs uit
.
Ik probeer Google Analytics een beetje uit te proberen en heb gisteren daarom een account gemaakt en gekoppeld aan een website die ik beheer.
Ik heb hierbij een stukje code ontvangen die ik op de pagina moet inladen;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| <script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-########-1', 'auto'); ga('send', 'pageview'); </script> |
So far so good, ik kan binnen google analytics live zien dat er gebruikers op de pagina zijn. Dus dat lijkt te werken.
Nu heb ik echter een simpele url toegevoegd waarvan ik wil weten hoe vaak er op geklikt wordt.
Hier loop ik echter vast.
Nu kwam ik één van de vele hulp pagina's van analytics een stukje code tegen waarbij de uitleg stond dat als je dit zo letterlijk overneemt je vervolgens de tracking gegevens kunt zien.
Onderstaand zet ik binnen de <head> tag;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| <script> var trackOutboundLink = function(url) { ga('send', 'event', 'outbound', 'click', url, { 'transport': 'beacon', 'hitCallback': function(){document.location = url;} }); } </script> |
En vervolgens een url die daar aan gekoppeld is.
code:
1
| <a href="http://www.example.com" onclick="trackOutboundLink('http://www.example.com'); return false;">Ga naar example.com</a> |
Één en ander staat zogezegd op deze pagina.
Maar vervolgens lijk ik hier niks van terug te zien in Analytics.
Ik heb ook de Chrome browser plugin van Analytics geinstalleerd en ook deze geeft niks weer op die link.
Nu zijn er meerdere pagina's die wat opgeven kwa te gebruiken code, en zo heb ik ook de volgende varianten geprobeerd.
code:
1
2
3
4
5
| <a href="tel:0123456789" onclick="_gaq.push(['_trackEvent', 'button3', 'clicked'])">Belknop</a> <a href="#" onclick="_trackEvent(category, action, opt_label, opt_value, opt_noninteraction)">Trackevent</a> <a href="http://google.nl" target="_blank" onclick="dataLayer.push({'event': 'Gedrukt op datalayer knop'});">Datalayer Push</a> |
Maar hier zie ik dan vervolgens vanuit die plugin alleen bij de middelste link (Trackevent) het aantal kliks staan (middels een klein tekstballonnetje met een percentage), maar ik kan dit vervolgens nergens terugvinden in een overzicht binnen Analytics.
Mijn vraag concreet is; Wat doe ik goed en wat doe ik verkeerd? Mis ik nog code?
Via de help van Analytics kreeg ik ook nog de 'Tag Manager' om mijn oren geslingerd, maar daar word ik ook niks wijs uit