Toon posts:

Toshiba laptop start niet meer op :(

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Gister toen ik mijn laptop wou afsluiten kreeg ik een blue screen, ik heb mijn laptop daarna afgesloten en niet meer aangeraakt. Zonet wou ik mijn laptop opstarten en toen bleef hij hangen bij het opstart scherm van windows. Heb mijn laptop afgesloten via de uit knop nadat ie bij het windows start scherm bleef hangen.
Nu doet mijn laptop niks meer, als ik op het opstart knopje druk gebeurd er niks en blijft het beeldscherm zwart. Het groene lampje van de batterij brand wel.

Er zit windows 7 op de laptop.
Het is een Toshiba satelite c670 12.
Heb geprobeerd de accu eruit te halen, alle stekkers en apparaten eruit gehaald maar niks heeft geholpen ;(

Weet iemand raad?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je moet altijd wat krijgen, zoals het bios opstartscherm.

Als je dat niet krijgt, is de computer kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eerst startte hij wel op maar daarna bleef ie hangen bij het windows 7 opstart scherm en daarna deed hij helemaal niks meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dan is hij kapot. Dikke kans dat het de harde schijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:03:
Dan neem ik aan dat het niet waard is om de laptop te laten repareren :(? aangezien de laptop al een aantal jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:35
Ik zou wel eventueel naar een PC zaak gaan zodat ze nakijken wat er kapot is, sommige zaken vragen slechts 30 euro voor een onderzoek, als het niet boven 100 euro uitkomt zou het eventueel het nog waard kunnen zijn.

Hoe oud is de laptop precies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 18:23

AzzKickah

06-CENSORED

Slechts 30 euro.

Ken je niet iemand die de harde schijf uit jouw laptop even aan zijn computer kan hangen via USB of zo om de SMART-waardes uit te lezen?

En probeer je laptop eens aan te zetten terwijl de harde schijf er niet in zit. Krijg je dan wel beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:03:
Nee. Sorry, maar dit is echt onzin.

Met een defecte HDD zal je gewoon beeld krijgen. Als je geen beeld meer krijgt moet je eerder denken aan defect RAM geheugen of een defect moederbord. Tenzij de HDD kortsluiting veroorzaakt, wat in 99% van de gevallen niet zo is, zal dit nooit een defecte HDD zijn. De kans op een defecte HDD is niet dik, maar heeeeel erg klein.

@TS. Probeer eens uit te sluiten of het RAM geheugen defect is. Als je 2 reepjes hebt probeer ze dan 1 voor 1. Mocht dit niets opleveren is de kans op een defect moederbord vrij groot. Je zou kunnen proberen of je zonder HDD wel beeld krijgt, maar dan zou je dus in de 1% vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 15-02-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laptop is een jaar of 4-5.

zal morgen ff iemand vragen of die ernaar wil kijken, heb er zelf namelijk weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

@TS: wat stond er in de Bsod... en wat voor foutmelding krijg (of kreeg) je bij het opstarten. Best informatief om dat te delen, en zonder die info is troubleshooten eigenlijk best lastig

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee wat er precies stond :( had het wel is vaker gehad en toen was er niks aan de hand. Dacht eigenlijk van zal wel het zal wel niks wezen, fout dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Bij een bsod is er altijd wat aan de hand...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
PilatuS schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:17:
[...]

Nee. Sorry, maar dit is echt onzin.

Met een defecte HDD zal je gewoon beeld krijgen. Als je geen beeld meer krijgt moet je eerder denken aan defect RAM geheugen of een defect moederbord. Tenzij de HDD kortsluiting veroorzaakt, wat in 99% van de gevallen niet zo is, zal dit nooit een defecte HDD zijn. De kans op een defecte HDD is niet dik, maar heeeeel erg klein.

@TS. Probeer eens uit te sluiten of het RAM geheugen defect is. Als je 2 reepjes hebt probeer ze dan 1 voor 1. Mocht dit niets opleveren is de kans op een defect moederbord vrij groot. Je zou kunnen proberen of je zonder HDD wel beeld krijgt, maar dan zou je dus in de 1% vallen.
Volgens mij moet je eerst maar eens inlezen en dan reageren. Het komt erg vaak voor dat consumentenhardware brakke firmware heeft en bij een hangend apparaat aan een bus (bijv. een SATA schijf aan een SATA bus) niet verder opstart. Veel firmware heeft tegenwoordig geen timeout meer, of gebruikers laten het apparaat niet lang genoeg aan staan om de timeout te bereiken. Als een harde schijf een defect heeft, bijvoorbeeld een kapot blokje in de SA dan kan hij starten en de bus bezet houden en niet verder opstarten. Dat zorgt er dan voor dat de firmware eindeloos blijft wachten op het volgende data pakketje wat nooit komt.

Een ander veel voorkomend scenario is dat de schijf wel initialiseert maar er geen data gelezen kan worden en er oneindig lang error recovery uitgevoerd wordt. De firmware heeft dan al geprobeerd de bootloader van de schijf te laten en te starten, maar die is nog niet zo ver om iets op het scherm te zetten. Vooral bij UEFI fastboot implementaties krijg je dan gewoon een zwart scherm en verder niks.

Als je RAM stuk zou zijn heb je zowel bij mobiele als vaste hardware, en zowel bij BIOS en UEFI firmware in 99.9% van de gevallen gewoon een errorcode in de vorm van piepjes,knipperende LED's of error code in beeld. Dat komt door dat sommige firmware voor dat het geheugen geinitialiseerd wordt in de CPU registers start met draaien en nog geen RAM nodig heeft. Een paar duizend bytes is voldoende. Dan kan er ook naar IO poorten geschreven worden om zo piepjes of LED's te sturen.

Als er een random hardware-based BSOD voorkomt is dat meestal een bitflip maar heel vaak een I/O fout. Bij consumentenhardware in de meeste gevallen opslag die niet werkt of niet meer werkt, om dat er verder weinig non-embedded I/O in de computers van de laatste 5 jaar zit.

Daar bij komt dan nog de leeftijd van de laptop plus het feit dat Toshiba graag Toshiba schijven gebruikt in de eigen laptops (niet gek natuurlijk) en juist die schijven na 5 a 6 jaar gewoon stuk gaan.

Natuurlijk kan het altijd van alles zijn, maar de honderden als niet duizenden laptops die ik behandeld heb de laatste 10 jaar vallen vrijwel allemaal in hetzelfde patroon.

[ Voor 3% gewijzigd door johnkeates op 15-02-2016 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
johnkeates schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:37:
[...]

Volgens mij moet je eerst maar eens inlezen en dan reageren. Het komt erg vaak voor dat consumentenhardware brakke firmware heeft en bij een hangend apparaat aan een bus (bijv. een SATA schijf aan een SATA bus) niet verder opstart. Veel firmware heeft tegenwoordig geen timeout meer, of gebruikers laten het apparaat niet lang genoeg aan staan om de timeout te bereiken. Als een harde schijf een defect heeft, bijvoorbeeld een kapot blokje in de SA dan kan hij starten en de bus bezet houden en niet verder opstarten. Dat zorgt er dan voor dat de firmware eindeloos blijft wachten op het volgende data pakketje wat nooit komt.
Dat kan best zijn, maar dan zie je toch nog steeds het backlight van het scherm aan gaan en een flits van het BIOS/UEFI.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb de afgelopen 15 jaar tig defecte HDD's gezien en het komt zo goed als niet voor dat een laptop of PC dan geen beeld meer geeft. Als een machine geen beeld meer geeft komt dat 99 van 100 keer niet door een defecte HDD. Het is voor mij dan ook niet nodig om mij hier over in te lezen zoals je aangeeft aangezien ik ervaring heb met honderden defecte laptop's en PC's. Sowieso zeggen dat ik mij moet inlezen is hetzelfde als zeggen dat ik er niets van weet, aangezien je geen idee hebt over mijn kennis is dit nogal een lompje opmerking. Ik heb misschien 1x gezien dat een machine geen beeld meer gaf door een defecte HDD en dat kwam omdat het PCB compleet doorgebrand was. Met een defecte HDD geeft een machine 99 van de 100 keer gewoon beeld.

Als je aangeeft ervaring met deze dingen te hebben kan ik mij niet voorstellen dat je aangeeft dat de kans groot is dat de HDD defect is als een machine geen beeld meer geeft. De kans op defect RAM, moederbord, CPU of GPU enorm veel groter dan dat het de HDD zou zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 15-02-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-10 21:02
Verwijder de accu, laptop van netstroom af en dan powerknop zo'n 5 a 10 sec ingedrukt houden, accu er weer in, adapter weer er aanhangen en kijken of die dan wel opstart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Petervanakelyen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:43:
[...]

Dat kan best zijn, maar dan zie je toch nog steeds het backlight van het scherm aan gaan en een flits van het BIOS/UEFI.
Waar staat dan dat er ook geen backlight is? Ik zie alleen maar "zwart scherm" staan.
PilatuS schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:43:
[...]

Ik heb de afgelopen 15 jaar tig defecte HDD's gezien en het komt zo goed als niet voor dat een laptop of PC dan geen beeld meer geeft. Als een machine geen beeld meer geeft komt dat 99 van 100 keer niet door een defecte HDD. Het is voor mij dan ook niet nodig om mij hier over in te lezen zoals je aangeeft aangezien ik ervaring heb met honderden defecte laptop's en PC's. Sowieso zeggen dat ik mij moet inlezen is hetzelfde als zeggen dat ik er niets van weet, aangezien je geen idee hebt over mijn kennis is dit nogal een lompje opmerking. Ik heb misschien 1x gezien dat een machine geen beeld meer gaf door een defecte HDD en dat kwam omdat het PCB compleet doorgebrand was. Met een defecte HDD geeft een machine 99 van de 100 keer gewoon beeld.

Als je aangeeft ervaring met deze dingen te hebben kan ik mij niet voorstellen dat je aangeeft dat de kans groot is dat de HDD defect is als een machine geen beeld meer geeft. De kans op defect RAM, moederbord, CPU of GPU enorm veel groter dan dat het de HDD zou zijn.
Ik had het specifiek over de toshiba satellite serie met de 2e revisie UEFI implementatie, niet over 'alle computers op de wereld met een harde schijf'. Er zijn uit de satellite series tussen 2006 en 2010 erg veel teruggekomen met kapotte toshiba 2.5" hdd's. Sure, als je een andere computer hebt met een ander probleem (bijv, een losgesmolten nvidia BGA) dan is het niet de harde schijf nee. Maar als je een laptop hebt met een specifieke serie van een specifieke harde schijf waar er honderdduizenden van gemaakt zijn waarbij een groep gewoon binnen 6 jaar stuk gaat met precies dit verschijnsel is het niet zo gek om aan te nemen dat dat in dit geval precies dit probleem is.

Stel dat er bij het aanzetten geen backlight aan gaat, en de power LED ook niet gaat knipperen, er geen fan gaat draaien en de harde schijf geen geluid maakt, dan heeft het waarschijnlijk niet met de harde schijf te maken nee. Maar dat is niet wat er tot zo ver omschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-10 08:59
johnkeates schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:37:
[...]

Een ander veel voorkomend scenario is dat de schijf wel initialiseert maar er geen data gelezen kan worden en er oneindig lang error recovery uitgevoerd wordt. De firmware heeft dan al geprobeerd de bootloader van de schijf te laten en te starten, maar die is nog niet zo ver om iets op het scherm te zetten. Vooral bij UEFI fastboot implementaties krijg je dan gewoon een zwart scherm en verder niks.

Als je RAM stuk zou zijn heb je zowel bij mobiele als vaste hardware, en zowel bij BIOS en UEFI firmware in 99.9% van de gevallen gewoon een errorcode in de vorm van piepjes,knipperende LED's of error code in beeld. Dat komt door dat sommige firmware voor dat het geheugen geinitialiseerd wordt in de CPU registers start met draaien en nog geen RAM nodig heeft. Een paar duizend bytes is voldoende. Dan kan er ook naar IO poorten geschreven worden om zo piepjes of LED's te sturen.

Als er een random hardware-based BSOD voorkomt is dat meestal een bitflip maar heel vaak een I/O fout. Bij consumentenhardware in de meeste gevallen opslag die niet werkt of niet meer werkt, om dat er verder weinig non-embedded I/O in de computers van de laatste 5 jaar zit.

Daar bij komt dan nog de leeftijd van de laptop plus het feit dat Toshiba graag Toshiba schijven gebruikt in de eigen laptops (niet gek natuurlijk) en juist die schijven na 5 a 6 jaar gewoon stuk gaan.

Natuurlijk kan het altijd van alles zijn, maar de honderden als niet duizenden laptops die ik behandeld heb de laatste 10 jaar vallen vrijwel allemaal in hetzelfde patroon.
Ik heb ondertussen ook een tig-aantal laptop gerepareerd op mijn naam staan, en maar ik herken dat patroon waar jij over hebt ook niet, bij mij liepen ze altijd door tot na de bios of verder met een beschadigde of defecte schijf. Het kan natuurlijk nooit kwaad bij storing zoeken om de schijf er even uit te halen kijken hoe de laptop dan reageerd. Maar zo kort door de bocht als het jij stelt zal t niet zijn. Ook niet na een heel uitwijdend verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:59:
[...]

Ik had het specifiek over de toshiba satellite serie met de 2e revisie UEFI implementatie, niet over 'alle computers op de wereld met een harde schijf'. Er zijn uit de satellite series tussen 2006 en 2010 erg veel teruggekomen met kapotte toshiba 2.5" hdd's. Sure, als je een andere computer hebt met een ander probleem (bijv, een losgesmolten nvidia BGA) dan is het niet de harde schijf nee. Maar als je een laptop hebt met een specifieke serie van een specifieke harde schijf waar er honderdduizenden van gemaakt zijn waarbij een groep gewoon binnen 6 jaar stuk gaat met precies dit verschijnsel is het niet zo gek om aan te nemen dat dat in dit geval precies dit probleem is.

Stel dat er bij het aanzetten geen backlight aan gaat, en de power LED ook niet gaat knipperen, er geen fan gaat draaien en de harde schijf geen geluid maakt, dan heeft het waarschijnlijk niet met de harde schijf te maken nee. Maar dat is niet wat er tot zo ver omschreven is.
Dan zou ik zulk soort info voortaan aangeven in plaats van: Dan is hij kapot. Dikke kans dat het de harde schijf is.

Zonder verder info te geven over precies waarom je dit denkt is het nogal een erg vreemd antwoord, omdat een defecte HDD normaal gesproken dus vrijwel nooit de oorzaak is van het geen beeld geven van een machine. Als je dan die 2 zinnen aangeeft zonder verder enige info lijkt het er op dat je maar wat zegt terwijl je een goede reden hebt. Zonder die reden is het nogal een rare uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
We hebben verder weinig aan nog meer speculeren tot dat er meer informatie beschikbaar komt.
Pagina: 1