Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-09 20:57

i_r_

Originele G

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik werk voor een IT dienstverlerner die haar diensten aanbied over de hele wereld, zelf ben ik aangenomen voor het Nederlandstalige team. Af en toe voer ik ook ook werkzaamheden uit voor klanten uit Engeland, dit gaat grotendeels per email echter bel ik klanten soms ook op om het een en ander toe te lichten.

Vandaag kreeg ik op het werk te horen dat er niet genoeg volume is om nog primair voor het Nederlandse team te werken, daarom heeft het management besloten mij over te plaatsen naar het Amerikaanse team.

Dit is allemaal leuk een aardig echter zit ik met een probleem, naar mijn idee is mijn Engels niet voldoende om deze werkzaamheden op een normale manier uit te voeren. Ik heb dit ook aangegeven toen mijn manager mij dit nieuws bracht.

Hoe kan ik deze situatie het beste aanvliegen ?

Ik dacht zelf het eerst maar eens een maand aan te zien, als ik tegen grote language barriers aanloop kan ik dit dan altijd nog aankaarten bij mijn manager.

Ik heb overigens een vast contract en plezier in mijn werk.

Alle suggesties zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
i_r_ schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:57:
Hoe kan ik deze situatie het beste aanvliegen ?
Taalcursus doen? Dat lijkt mij de enige oplossing. Misschien wil je werkgever er aan bijdragen, maar sowieso heb je ook privé plezier van betere beheersing van de Engelse taal.

Overigens is Engels wel een belangrijke taal binnen de IT. Immers veel documentatie en literatuur wordt (enkel) in het Engels uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_r_

i_r_

Originele G

Topicstarter
Misschien is een taalcursus een goed idee, documentaties lezen en emails zijn geen probleem. Op dit moment heb ik ook gesprekken met klanten en collega's uit de UK daar kom je nog weg met matig/redelijk Engels, de Amerikanen verwachten over het algemeen perfect Engels. (Althans dat idee heb ik en naar mijn idee beheers je dat niet zomaar)

[ Voor 9% gewijzigd door i_r_ op 15-02-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wat vindt je gezin hiervan als je die hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Mijn ervaring met IT en amerikanen:

Zelf ben/was ik zeer slecht in engels. Maar het gewoon vaak doen heeft mijn Engels enorm geholpen.
Ben bijvoorbeeld met een 4,5 mijn eindexamen Engels ingegaan 9 jaar geleden.
Ik ben nog nooit ergens ter wereld afgerekend op mijn slechte engels,
Dan heb ik het over: UK / America / Canada / Australië / Maleisië / duitsland / frankrijk.
Al schijnt mijn Engels tegenwoordig beter te zijn dan die van guus hiddink volgens mijn vriendin :D (dit was dus niet zo).

Sterker nog ik heb altijd het idee gehad dat ik veel krediet had bij de amerikanen omdat ik 2+ talen kon spreken terwijl zij alleen engels kunnen (en soms houtje touwtje Spaans), al die andere landen kennen veel mensen 2 of meer talen.

Ook op de momenten dat ik er niet uit kwam met de woordenschat die ik heb, zijn ze altijd behulpzaam geweest: Collega's / klanten / leveranciers / docenten / keuring instanties. nooit problemen mee gehad. En altijd over kunnen brengen wat we wilden naar elkaar. Ook soms met enorme omwegen....

Zie het als een kans om veel met het Engels te oefenen, kan in de toekomst nog veel waard zijn.
Dit klinkt meer als koudwatervrees ;)

Ik weet niet wat je werkzaamheden exact zullen zijn, maar wellicht kan je met collega's daar afspreken dat je meer via de mail communiceert en dat zij vaker bellen?. je zit sowieso met een tijdsverschil waardoor contact tijdens kantooruren minder is of maar 2 uurtjes in de middag.
Er zijn vaak meer mogelijkheden dan de personen persoonlijk te woord te staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 15-02-2016 19:56 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

Rockvee2 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:50:
Wat vindt je gezin hiervan als je die hebt?
Volgens mij gaat de TS niet in Amerika wonen. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:53:
[...]

Klopt maar je gaat niet op en neer elke dag lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Taal is goed te verbeteren door te oefenen, etc. Als het nu met UK goed gaat dan zal dat met de US niet minder zijn.

Ik herken het kritisch zijn op taalvaardigheid volstrekt niet bij Amerikanen.
[...]

Dan nog blijft de overlap qua kantoortijden beperkt. Met de oostkust is het verschil nu 6 uur, met de westkust 9 uur. Wel een terechte vraag dus.

/me doet over een uurtje nog even een call met de westkust en morgen weer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

Rockvee2 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:59:
[...]

Klopt maar je gaat niet op en neer elke dag lijkt me :)
Ik lees nergens dat de TS met zijn oude werkzaamheden wel heen en weer moet.
Rukapul schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:00:
Dan nog blijft de overlap qua kantoortijden beperkt. Met de oostkust is het verschil nu 6 uur, met de westkust 9 uur. Wel een terechte vraag dus.
Klopt, maar ik neem aan dat de TS hier ook gecompenseerd voor word.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_r_

i_r_

Originele G

Topicstarter
[...]

Ik blijf inderdaad zitten waar ik zit ;) het zal enkel om spoedgevallen zijn die ik van Amerikaanse collega's overneem zodat ik buiten hun kantoortijden aan deze cases kan werken.

--

Door deze wijziging zal ik niet meer gaan verdienen op de korte termijn, mogelijk kan ik er wel een advanced English course uitslepen of een compensatie hiervoor.

In ieder geval bedankt voor alle suggesties tot dusver, ik ga sowieso een advanced English course doen,ook als is mijn Engels op dit moment "OK", denk ik dat dit toch het nodige zelfvertrouwen geeft om Engelstaligen goed te woord te staan. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je baas wil dat je Amerikanen in hun eigen taal gaat supporten, lijkt het me ook dat ie dat mogelijk moet maken. Taalcursus op kosten van de baas aanvragen dus. Is niks vreemds, zeker niet in internationale bedrijven :)
En verder is er nog altijd google translate. Werkt niet altijd even goed maar het is iig een eerste handreiking :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je echt zoveel twijfels hebt zou ik wel eea formeel vastleggen. Bijvoorbeeld een proefperiode van een half jaar. Mocht het echt niet gaan kun je je daarop beroepen zonder direct een negatieve beoordeling te krijgen.

Een vast contract is niets waard, daar zou ik me niet teveel aan vast pinnen.

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2016 22:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals gezegd zijn de meeste Amerikanen juist begripvol en waarderen het alleen maar dat jij wél meer dan 1 taal spreekt.

Sowieso zou ik die cursus eruit proberen te slepen, al geef je ondersteuning aan Nederlanders, 'alle' belangrijke documentatie, IT-fora, software etc. zijn in het Amerikaans dus een goede beheersing daarvan heb je ook op het technische gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik zou zelf bij je manager aangeven dat je graag je werk goed wil doen en je Engels daar als een struikelblok ziet en graag een taalcursus zou doen. Als ze het allemaal wel welletjes vinden heb je je eigen ass gecovered en als ze daarin mee gaan heb je gratis onderwijs. En hoe dan ook komt het positief over.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 15:35
Een cursus is natuurlijk altijd aan te raden. Maar de beste manier om te leren is door het gewoon te doen. Dus bij elke mogelijkheid de telefoon pakken en je collega's bellen. En als het werk het toelaat, plak er een sociaal praatje aan vast. Over het algemeen wordt het gewaardeerd dat je het in ieder geval probeert en je niet verschuilt.

Door het veel te praten, breid je je woordenschat enorm uit. En als je maar lang genoeg Engels praat, dan praat je binnen de korste keren als een 'yank'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er is helaas wel een verschil tussen Engels (zoals onderwezen in het middelbaar onderwijs) en Amerikaans-Engels maar in de praktijk komt dit vooral neer op 99% dagelijkse uitdrukkingen en over het algemeen niet op basale/algemene zinsvorming.

Gezien de werkzaamheden: je moet iets overnemen van Amerikaanse collega's, zou ik me voornamelijk richten op het lezen/horen van Engels en of je dat voor jezelf kan vertalen naar welke werkzaamheden er van je verwacht worden. De communicatie terug (naar collega's of klanten) zou ik zo kort & zakelijk mogelijk houden. Ik ken jouw klanten niet maar mijn ervaring is dat korte bondige zinnen (en dus makkelijker te formuleren/Google Translaten) vaak veel effectiever zijn dan koetjes & kalfjes epistels.

Op zich, gezien het tijdsverschil, neem ik aan dat je vaker moet mailen dan moet praten; dat scheelt in de nervositeit tijdens het praten en in de loop der tijd pik je voldoende op van aangeleverde (Engelse) communicatie om bepaalde zinnen zelf ook op te kunnen stellen en typen/spreken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1