[Simkaart] Verschil tussen spraak simkaart en data simkaart.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:57
Beste Tweakers.

Vandaag heb ik een 3G USB dongle besteld bij Vodafone voor in de laptop.
Nu moet hier uiteraard een simkaart in geplaatst worden voor gebruik.

Mijn vraag luid dan ook, wat is precies het verschil tussen een spraak simkaart en een data simkaart.
Momenteel ben ik in het bezit van een Vodafone spraak simkaart, ben ik nu beter af met een aparte data simkaart voor gebruik, of kan ik net zo goed de spraak simkaart hiervoor gebruiken?

Erg veel verstand heb ik hier niet van en wat de voordelen / nadelen zouden zijn, misschien dat mensen mij hier verder kunnen helpen.

Alvast bedankt voor de reacties ! :)

Het paard dat op hol sloeg en nog de wedstrijd won ook

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 13:43

The Wizard

Moderator Mobile
Heel kort gezegd: Nee, er zit geen verschil in de simkaarten. Het simkaartnummer wordt gekoppeld bij de provider aan bepaalde diensten. Al zijn er wel mogelijke problemen met het omzetten van een data-only abbo naar een spraak abbo, geen idee waardoor dat veroorzaakt wordt, misschien puur een administratief probleem.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
Bedankt voor het antwoord The Wizard.

Ik heb inmiddels een Ericsson H5321 3G / UTMS module in mijn laptop gezet en beide antennes aangesloten op de module, laatste drivers en firmware geïnstalleerd en alles functioneert perfect. Ik heb mijn Vodafone sim kaart in de laptop gedrukt en het viel mij op dat het signaal vrij zwak staat aangegeven bij draadloze netwerken, twee streepjes van de vijf, dat soms naar drie streepjes springt en dan gelijk weer naar twee. Nu vraag ik mij af, is dit normaal of heb ik iets niet goed gedaan, wat ik mij niet echt kan voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:49
Ontvangst (bereik // Streepjes) kan binnen inderdaad flink minder zijn dan buiten. Eventueel zou je even met de laptop naar buiten kunnen gaan om te zien of de ontvangst daar beter is. (meer streepjes) Als dat het geval is kun je waarschijnlijk onderstaande aanvullende vraag overslaan...

mogelijke vraag is: heb je de antenne's (die waarschijnlijk in de rand van jouw scherm zitten juist aangesloten? In mijn 6910p laptop zaten in totaal 5 antenne draden. (3 voor wifi en 2 voor een eventuele 3G module) (nb ik kan mij vergissen in aantallen, kan ook 2 voor wifi en 3 voor 3G zijn geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
nachtnet schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:01:
Ontvangst (bereik // Streepjes) kan binnen inderdaad flink minder zijn dan buiten. Eventueel zou je even met de laptop naar buiten kunnen gaan om te zien of de ontvangst daar beter is. (meer streepjes) Als dat het geval is kun je waarschijnlijk onderstaande aanvullende vraag overslaan...

mogelijke vraag is: heb je de antenne's (die waarschijnlijk in de rand van jouw scherm zitten juist aangesloten? In mijn 6910p laptop zaten in totaal 5 antenne draden. (3 voor wifi en 2 voor een eventuele 3G module) (nb ik kan mij vergissen in aantallen, kan ook 2 voor wifi en 3 voor 3G zijn geweest)
Daar kun je inderdaad gelijk in hebben, heb de laptop nog niet buiten getest op het bereik van het 3G signaal. Opzich kan het inbouwen niet fout gaan gezien de twee antenne connectoren van de 3G module allebei een eigen kleur hebben, ( rood en blauw ) deze kleuren staan ook afgebeeld op de 3G module.
De laptop waar ik momenteel mee werk is een Lenovo T530.

In het verleden heb ik een Ipad gehad met een 3G functie, ik kan mij herinneren dat ook deze twee a drie streepjes bereik had binnenshuis ( buiten eigenlijk nooit getest ).

Heeft Vodafone nu in het algemeen een wat minder sterk bereik, of ervaren bijvoorbeeld KPN klanten dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

Sorcerer8472

Mens sana?

Sincery schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:32:
[...]

In het verleden heb ik een Ipad gehad met een 3G functie, ik kan mij herinneren dat ook deze twee a drie streepjes bereik had binnenshuis ( buiten eigenlijk nooit getest ).

Heeft Vodafone nu in het algemeen een wat minder sterk bereik, of ervaren bijvoorbeeld KPN klanten dit ook?
En toch ben je verbaasd? :+

Netwerkkwaliteit kan enorm variëren per plek en de ene provider doet het beter dan de andere op iedere plek. Vodafone heeft binnenshuis een betere 4G-verbinding dan 3G vaak omdat ze geen lage frequenties zijn gaan gebruiken voor 3G. T-Mobile en KPN doen dit wel sinds een jaar of 2.

Ik had een 4G-module gekocht als ik jou was, vooral ook omdat het 4G-netwerk over het algemeen een stuk sneller en fijner reageert, wat je op een laptop extra goed merkt, da's met 4G net alsof je via een goed wifi-netwerk zit te internetten. Ook is er minder merkbaar verschil tussen 4G-netwerken qua snelheid.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sincery schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 22:32:
[...]

Volgens mij ligt WiFi-range binnen toch echt aan de dongle. /care of je dat ding bij Vodafone hebt besteld; onderhuids kan het misschien wel een Hasabushi-dongle zijn waarvan je misschien reviews kan opduikelen en inderdaad leest dat de dongle "minder goed" functioneert.

Maar, aangezien het apparaatje nog geen 2 weken oude kan zijn; wat zegt Vodafone van jouw "klacht" over de verminderde/lagere snelheden/bereik op WiFi?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:14:
Al zijn er wel mogelijke problemen met het omzetten van een data-only abbo naar een spraak abbo, geen idee waardoor dat veroorzaakt wordt, misschien puur een administratief probleem.
Verschil zit in gebruikte nummerreeks. Vanaf 1 juni 2014 krijgen alle M2M (lees: DATA) toepassing een 097 nummer toegewezen. In de verschillende netwerken horen deze geen voice diensten te gebruiken.

097 nummer zijn 12 digits lang (097x xxxx xxxx), in tegenstelling to 06 nummers welke 10 digits zijn (06 xxxx xxxx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
Bedankt voor de antwoorden. :)

Gezien ik de laptop veelal binnen gebruik heb ik Vodafone en KPN eens vergeleken.
Nu lees ik dat het KPN netwerk op 800 MHZ zit en Vodafone op 1800 MHZ.
800 MHZ zal beter door muren heen gaan als 1800 MHZ, is het dan verstandig om over te stappen op KPN als het om signaalsterkte gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:30
Sincery schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 13:48:
Bedankt voor de antwoorden. :)

Gezien ik de laptop veelal binnen gebruik heb ik Vodafone en KPN eens vergeleken.
Nu lees ik dat het KPN netwerk op 800 MHZ zit en Vodafone op 1800 MHZ.
800 MHZ zal beter door muren heen gaan als 1800 MHZ, is het dan verstandig om over te stappen op KPN als het om signaalsterkte gaat ?
Mochten beide providers de mast op dezelfde plek hebben en je muren inderdaad het signaal tegen houden, dan ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:32
Vodafone heeft 3000 locaties met 800mhz en 650 met 1800mhz. Voor het grootste deel of misschien helemaal zal dat overlap zijn.
Dat is dan het 4G gebeuren.

Voor 3G binnenshuis is Vodafone juist minder, omdat ze alleen 2100mhz hebben en geen 900.

[ Voor 32% gewijzigd door ASW1 op 09-03-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik vond het ook maar vaag bij Vodafone. Je kan een duo-sim aanvragen, dan heb je gewoon 2 simkaartjes die beiden kunnen maar niet tegelijk kunnen werken. Je kan ook een multisim aanvragen, dan kan je daar alleen data mee gebruiken en die werken wel tegelijk.
Om de multi-sim dus vragen en niet om de duo-sim want dan werkt je telefoon niet meer als je je andere apparaat aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:39
MAX3400 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 11:19:
[...]

Volgens mij ligt WiFi-range binnen toch echt aan de dongle. /care of je dat ding bij Vodafone hebt besteld; onderhuids kan het misschien wel een Hasabushi-dongle zijn waarvan je misschien reviews kan opduikelen en inderdaad leest dat de dongle "minder goed" functioneert.

Maar, aangezien het apparaatje nog geen 2 weken oude kan zijn; wat zegt Vodafone van jouw "klacht" over de verminderde/lagere snelheden/bereik op WiFi?
Ik denk dat ze hem zouden adviseren om de 3G functie te gebruiken.... 8)7
Ik snap niet helemaal wat zijn WiFi range hiermee te maken kan hebben?
Pagina: 1