Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08 12:56
Beste lezers,

Per 1 maart 2016 ga ik aan de slag bij een nieuwe werkgever.
Bij mijn nu nog huidige werkgever volg ik een studie (via LOI), waarvoor ik een studiekosten regeling heb getekend.
Omdat ik op mijn eigen initiatief wegga, moet ik de volledige studiekosten terug betalen (vind ik op zich logisch).

Nu de situatie:
Mijn nieuwe werkgever neemt de studiekosten over (dit heb ik in mijn ontslagbrief verteld), mijn huidige werkgever kan het factureren aan mijn nieuwe werkgever.

Echter werd ik vandaag op gesprek geroepen waarin ze mij mede delen dat ze de studiekosten bij mij gaan inhouden (afrekening, dus krijg mijn laatste loon met vakantiegeld en reiskosten vergoeding).
Dit zou betekenen dat mijn loon de min in zou gaan.

Ik ben hier op gereageerd met dat zoals in mijn ontslagbrief staat, ze de kosten kunnen factureren.
Echter hadden zij daar niets mee te maken, ze hebben met mij een contract getekend, niet met mijn nieuwe werkgever.
Dit zou betekenen dat ik dus een maand zonder inkomen zou zitten.
Vol woede (niet laten merken), ben ik weg gegaan uit het gesprek en ben gaan zoeken op internet.

Nu heb ik al gezien, dat ze niet meer mogen inhouden dan dat ik zou uitkomen tot het minimumloon (ben 24, dus geen minimum jeugdloon meer).

Echter lees ik ook berichten over dat dit helemaal niet mag ingehouden worden van belastbaar inkomen, maar daar heb ik mijn vraagtekens bij.

Afgezien van het feit dat ik dit eigenlijk een achterbakse streek vind (toch 2,5 jaar elke dag facturabel (is dit een woord, geen idee, maar hoop dat jullie het begrijpen) geweest), vraag ik me af of dit mag wat ze willen doen.

Ze mogen wat mij betreft mij gewoon een factuur stuur, dat ik die doorspeel naar mijn nieuwe werkgever, maar dat willen ze niet (het is mijn probleem, dus ik moet maar kijken hoe ik mijn geld krijg).

Hebben jullie hier tips, oplossingen of ideeën over?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 22:33
Ik heb geen onderbouwde mening of betrouwbare info over wat wel of niet mag. Ik zou zelf wel (nogmaals) naar je oude baas gaan, en je verhaal uitleggen. Iets in de trend van: dit hebben we niet afgesproken, en na 2.5 jaar trouwe dienst is dit geen manier om uit elkaar te gaan en ik kan het (een maand zonder loon) niet goed opvangen. En dan, rustig, zeggen dat je anders moet gaan kijken wie kan bevestigen dat jij in je recht staat. Misschien even bluffen dat je nieuwe werkgever zegt dat het zo werkt? (die brengen iets meer gewicht in de schaal dan jij alleen).

[ Voor 29% gewijzigd door JDillinger op 15-02-2016 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Volgens http://www.judex.nl/recht...mijn-loon-verrekenen_.htm moet je minimaal 90% van bijstandsuitkering aan loon betaald krijgen. Ik weet niet hoe het dan met de rest zit, ik neem aan dat daar nog een factuur voor erachteraan komt.

Verder lijkt het mij, IANAL, dat je werkgever gewoon gelijk heeft: Hij heeft niks te maken met jouw nieuwe werkgever, hij heeft een afspraak met jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vanuit praktisch oogpunt lijkt het me de beste optie om in dialoog te blijven en niet met (eventuele) juridische acties gaan dreigen. Zodra er hakken in het zand gaan weet je zeker dat je het niet geregeld krijgt totdat het te laat is.

Misschien kun je dit aankaarten bij je nieuwe werkgever? Dat zij zorgen dat je die maand 'gewoon' salaris hebt, en dit aftrekken van het bedrag dat ze sowieso al hebben beloofd te betalen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
WWAS schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:57:
Ik heb geen onderbouwde mening of betrouwbare info over wat wel of niet mag. Ik zou zelf wel (nogmaals) naar je oude baas gaan, en je verhaal uitleggen. Iets in de trend van: dit hebben we niet afgesproken, en na 2.5 jaar trouwe dienst is dit geen manier om uit elkaar te gaan en ik kan het (een maand zonder loon) niet goed opvangen. En dan, rustig, zeggen dat je anders moet gaan kijken wie kan bevestigen dat jij in je recht staat. Misschien even bluffen dat je nieuwe werkgever zegt dat het zo werkt? (die brengen iets meer gewicht in de schaal dan jij alleen).
Bedankt, ga inderdaad even nadenken hoe ik dit goed kunnen brengen.. Ben er inderdaad niet op uit om met ruzie uit elkaar te gaan..
Sissors schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:40:
Volgens http://www.judex.nl/recht...mijn-loon-verrekenen_.htm moet je minimaal 90% van bijstandsuitkering aan loon betaald krijgen. Ik weet niet hoe het dan met de rest zit, ik neem aan dat daar nog een factuur voor erachteraan komt.

Verder lijkt het mij, IANAL, dat je werkgever gewoon gelijk heeft: Hij heeft niks te maken met jouw nieuwe werkgever, hij heeft een afspraak met jou.
Klopt wat je zegt inderdaad.. Echter baal ik er nu van dat ik ze op het feit heb gewezen dat ze fout bezig waren en dat er minimum aan zit wat ik in ieder geval moet krijgen.. Anders had ik daarmee misschien kunnen afdwingen dat ze mij gewoon een factuur zouden sturen..
naitsoezn schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:43:
Vanuit praktisch oogpunt lijkt het me de beste optie om in dialoog te blijven en niet met (eventuele) juridische acties gaan dreigen. Zodra er hakken in het zand gaan weet je zeker dat je het niet geregeld krijgt totdat het te laat is.

Misschien kun je dit aankaarten bij je nieuwe werkgever? Dat zij zorgen dat je die maand 'gewoon' salaris hebt, en dit aftrekken van het bedrag dat ze sowieso al hebben beloofd te betalen.
Bedankt, dat is een goed idee.. Ik ga morgen eerst even een gesprek aan, in de hoop dat ik er een betere oplossing uit kan krijgen, anders ga ik ook even in gesprek met mijn nieuwe werkgever (die is gelukkig erg meegaand, hij wil mij ten slotte graag in dienst)

Alle drie in ieder geval al hartelijk bedankt voor de reacties :)

Edit: derde quote toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
XrN schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:16:
[...]

Klopt wat je zegt inderdaad.. Echter baal ik er nu van dat ik ze op het feit heb gewezen dat ze fout bezig waren en dat er minimum aan zit wat ik in ieder geval moet krijgen.. Anders had ik daarmee misschien kunnen afdwingen dat ze mij gewoon een factuur zouden sturen.
Als ze jou een factuur sturen, en je toont die aan je nieuwe werkgever, is die bereid om jou voor 1 maart te betalen? Want dan is er praktisch geen probleem.

Voor verrekening gelden vrij strikte eisen. Je werkgever moet bijvoorbeeld een opeisbare vordering hebben. Staat er in de studiekostenovereenkomst iets over het moment van terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
GlowMouse schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:26:
[...]

Als ze jou een factuur sturen, en je toont die aan je nieuwe werkgever, is die bereid om jou voor 1 maart te betalen? Want dan is er praktisch geen probleem.

Voor verrekening gelden vrij strikte eisen. Je werkgever moet bijvoorbeeld een opeisbare vordering hebben. Staat er in de studiekostenovereenkomst iets over het moment van terugbetalen?
Daar heb ik geen idee van, dat zou ik moeten navragen. Dat is ook een puntje wat ik zou kunnen meenemen.

Verder staat er in mijn studieovereenkomst niet over het moment, alleen maar dat het terugbetaald moet worden en dat ik eventueel een betalingsregeling kan aanvragen (voor in termijnen), echter dacht ik dat niet te hoeven, aangezien mijn nieuwe werkgever bereid is het in één keer te betalen..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 63% gewijzigd door XrN op 15-02-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51
Volgens mij zijn er een aantal opties, los van een rechtsgang, want dat zou er ook niet voor zorgen dat jij eind van de maand je geld hebt. Overigens IANAL, dit zijn allemaal voorstellen om er zelf uit te komen:

Je oude werkgever maakt ASAP een factuur op op jouw naam, en geeft die aan jou.
Jij geeft de factuur aan je nieuwe werkgever en deze maakt hem binnen x dagen (8 bijvoorbeeld) over aan jouw oude werkgever (in ieder geval voordat die de salarissen "draait").

Mocht je oude werkgever hier niet aan mee willen werken, of mocht je nieuwe werkgever niet zo snel kunnen/willen betalen, dan kan je ook de situatie uitleggen aan je nieuwe werkgever en het volgende voorstellen:
Je nieuwe werkgever betaalt jou een voorschot waarmee je de tijd kan overbruggen (bij voorkeur lager dan een netto maandloon, en zeker lager dan de studiekosten), en verrekent dit later met de aan jou te betalen studiekosten.

Mocht dit niet werken, dan kun je altijd nog een kortlopende lening overwegen, om je levensonderhoud van te betalen.

In de ideale situatie zou je overigens voldoende buffer moeten hebben om een dergelijke situatie te overbruggen. Wanneer je bijvoorbeeld in de WW terechtkomt, verschuift het loonmoment ook ineens bijna een maand naar achter! Misschien iets om aan te gaan werken na het wisselen van werkgever?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Uit de eerdergenoemde link blijkt al dat verrekening niet zover mag gaan dat je minder dan 90% van de bijstandsnorm overhoudt. Bedenk wel dat de vordering van de werkgever opeisbaar is (blijkt uit de studieovereenkomst), wat betekent dat de werkgever je een factuur kan sturen met de bepaling dat die deze maand voldaan moet zijn. Dat is toch gunstiger dan verrekening, want zo'n betalingstermijn kun je nog wel iets rekken, zeker als je in staat bent al een deel te voldoen.

Als je toch akkoord gaat met verrekening, let dan goed op dat je werkgever echt verrekent, en niet gewoon minder loon uitkeert. Pensioenopbouw moet bijvoorbeeld gewoon doorgaan.

Heb je nog vakantiedagen over? Die moet de oude werkgever ook uitbetalen (inclusief een opslag voor pensioenpremie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je uiteindelijk uitkomt op de constructie waarin jij je oude werkgever betaalt, en je nieuwe werkgever jou weer vergoedt, dan moet je volgens mij oppassen of dit laatste wel of niet als belast loon wordt aangemerkt (strikt genomen moet je nieuwe werkgever daar voor oppassen).

Stukje uit het handboek loonheffingen:
Volgt uw werknemer een studie of een opleiding om zich persoonlijk te ontwikkelen, zodat hij (meer) inkomen uit werk en woning kan verwerven? Dan zijn uw vergoedingen en verstrekkingen hiervoor onbelast. Er zijn 3 voorwaarden voor vrijstelling:

De studiekosten worden niet al door een ander vergoed.

De studie of opleiding is gericht op het vervullen van een beroep in de toekomst.

U hebt de vergoeding verstrekt of toegezegd vóór het einde van het kalenderjaar waarin de kosten worden gemaakt.
Het is mij niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet van toepassing is. in het bijzonder de derde voorwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt de originele factuur van de studiekosten opvragen bij je werkgever en deze declareren bij je nieuwe werkgever. Ik durf niet zeker te zijn maar volgens mij mag dit fiscaal (je hebt de kosten immers zelf betaald via looninhouding).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Nikel schreef op maandag 15 februari 2016 @ 21:16:
Het is mij niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet van toepassing is. in het bijzonder de derde voorwaarde.
Het beste kun je hiervoor het besluit van de stas erbij pakken. Art. 4.2 en de toelichting zijn zeer verhelderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Heb je al geprobeerd om eens bij HR of de Loonadministratie langs te gaan? Zij weten vaak wat wel/niet is toegestaan en hoe dit bij andere werknemers uiteindelijk is opgelost (geloof me, je bent niet de eerste die dit overkomt en ook zeker niet de laatste).

Je werkgever staat "gewoon" in zijn recht om de kosten op jou te verhalen. Jij hebt immers een studie overeenkomst met je (ex) werkgever getekend en gaat op eigen initiatief ergens anders aan de slag.

Dat jij overigens in jouw ontslagbrief aangeeft, dat ze de kosten bij je nieuwe werkgever kunnen verhalen heeft imho ook geen waarde. Jouw (ex) werkgever heeft namelijk niks met ze te maken. En zolang jij geen bevestiging van je (ex) werkgever heb gekregen dat ze akkoord gaan met die voorwaarde, heb je volgens mij ook geen poot om op te staan (overigens is het een aanname mijnerzijds dat ze hier geen reactie op hebben gegeven, heb jij zwart op wit dat ze hiermee akkoord zijn, is het natuurlijk een ander verhaal!).
Even heel zwart wit: Stel dat je in je ontslagbrief schrijft dat je een gouden handdruk wilt van twee maandsalarissen. Dan zijn ze ook niet "verplicht" jou die mee te geven.

Hoe het zit met verrekenen van je salaris, denk dat je gewoon het minimum kan verwachten en vervolgens een factuur met het te betalen bedrag conform de studieovereenkomst.

Wat nog een andere mogelijkheid kan zijn (geen idee hoe lang je nog in dienst bent of hoeveel salarisperioden je nog uitbetaald krijgt), is dat het wordt uitgesmeerd over twee (of meer) salarisperioden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
Iedereen bedankt voor de opmerkingen.
Inmiddels heb ik een gesprek gehad met mijn huidige werkgever.

Omdat ze dit op een nette manier willen afsluiten hebben ze alsnog mij de mogelijkheid gegeven om te kiezen om een factuur te sturen naar mijn nieuwe werkgever.
Echter moet deze voor zaterdag betaald worden (dag dat mijn loon uitbetaald zou worden), zo niet, dan krijg ik zaterdag geen loon en krijg ik alleen een afrekening op 29 februari (mijn laatste dag) en worden de studiekosten alsnog ingehouden op mijn loon.

Heb mijn nieuwe werkgever zojuist gebeld, en die geeft aan dat de betalingstermijn te kort is (hij zou dit nog nachecken). Wat hij hier dan precies mee bedoelde snap ik ook niet.

Al met al, de hele situatie vind ik erg vervelend. Ik ben nog tot 29 februari in dienst, dus had eigenlijk verwacht dat op die datum ook een verrekening zou plaats vinden (misschien is dit niet hoe het in de werkelijkheid gaat, daar heb ik geen ervaring mee).
Denk toch dat ik te optimistisch ben geweest hoe de werkwereld in elkaar zit..
Wild Chocolate schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:53:
Volgens mij zijn er een aantal opties, los van een rechtsgang, want dat zou er ook niet voor zorgen dat jij eind van de maand je geld hebt. Overigens IANAL, dit zijn allemaal voorstellen om er zelf uit te komen:

Je oude werkgever maakt ASAP een factuur op op jouw naam, en geeft die aan jou.
Jij geeft de factuur aan je nieuwe werkgever en deze maakt hem binnen x dagen (8 bijvoorbeeld) over aan jouw oude werkgever (in ieder geval voordat die de salarissen "draait").

Mocht je oude werkgever hier niet aan mee willen werken, of mocht je nieuwe werkgever niet zo snel kunnen/willen betalen, dan kan je ook de situatie uitleggen aan je nieuwe werkgever en het volgende voorstellen:
Je nieuwe werkgever betaalt jou een voorschot waarmee je de tijd kan overbruggen (bij voorkeur lager dan een netto maandloon, en zeker lager dan de studiekosten), en verrekent dit later met de aan jou te betalen studiekosten.

Mocht dit niet werken, dan kun je altijd nog een kortlopende lening overwegen, om je levensonderhoud van te betalen.

In de ideale situatie zou je overigens voldoende buffer moeten hebben om een dergelijke situatie te overbruggen. Wanneer je bijvoorbeeld in de WW terechtkomt, verschuift het loonmoment ook ineens bijna een maand naar achter! Misschien iets om aan te gaan werken na het wisselen van werkgever?
Hier heb je inderdaad gelijk in, echter is het geld niet echt het probleem (mijn ouders hebben aangeboden mij te willen helpen met het overbruggen).
GlowMouse schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:56:
Uit de eerdergenoemde link blijkt al dat verrekening niet zover mag gaan dat je minder dan 90% van de bijstandsnorm overhoudt. Bedenk wel dat de vordering van de werkgever opeisbaar is (blijkt uit de studieovereenkomst), wat betekent dat de werkgever je een factuur kan sturen met de bepaling dat die deze maand voldaan moet zijn. Dat is toch gunstiger dan verrekening, want zo'n betalingstermijn kun je nog wel iets rekken, zeker als je in staat bent al een deel te voldoen.

Als je toch akkoord gaat met verrekening, let dan goed op dat je werkgever echt verrekent, en niet gewoon minder loon uitkeert. Pensioenopbouw moet bijvoorbeeld gewoon doorgaan.

Heb je nog vakantiedagen over? Die moet de oude werkgever ook uitbetalen (inclusief een opslag voor pensioenpremie).
Helaas heb ik geen vakantiedagen meer over, maar nog wel een winstuitkering (onvoorwaardelijke), die na rato nog uitbetaald moet worden, dit waren zij ook even "vergeten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

XrN schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:59:
Heb mijn nieuwe werkgever zojuist gebeld, en die geeft aan dat de betalingstermijn te kort is (hij zou dit nog nachecken). Wat hij hier dan precies mee bedoelde snap ik ook niet.
Afhankelijk van de grootte van dat bedrijf zal het betalen van een factuur niet een kwestie zijn van 'Oh wie heeft de RandomReader? Dan maak ik het wel even snel over.' Daar gaat gewoon wat tijd overheen.
Al met al, de hele situatie vind ik erg vervelend. Ik ben nog tot 29 februari in dienst, dus had eigenlijk verwacht dat op die datum ook een verrekening zou plaats vinden (misschien is dit niet hoe het in de werkelijkheid gaat, daar heb ik geen ervaring mee).
Denk toch dat ik te optimistisch ben geweest hoe de werkwereld in elkaar zit..
Ik kan aan de andere kant ook wel begrijpen dat je oude werkgever alles afgehandeld wilt hebben. Straks ben je over alle bergen en moeten zij hun geld achterna zitten. Nu kunnen ze op een voor hun zekere manier aan hun geld komen.
[...]

Hier heb je inderdaad gelijk in, echter is het geld niet echt het probleem (mijn ouders hebben aangeboden mij te willen helpen met het overbruggen).
Over wat voor een bedrag hebben we het ongeveer? Sowieso is het handig om voor dit soort dingen buffers te hebben. Op zich is er namelijk niet veel aan de hand, behalve dat je even een gap van een paar weken moet overbruggen. Als je (mbv. iemand anders) dat kan doen zou ik dat ook gewoon doen. Dan heb je alles met je oude werkgever gewoon afgehandeld en kan je je richten op de toekomst :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Wat is het probleem als jou werkgever jou gewoon een factuur stuurt? Dat is voor jou veel gemakkelijker en voor hun ook. Dat jij die vervolgens doorstuurt naar je nieuwe werkgever is niet hun probleem.

Volgens mij mogen ze dit niet zomaar zonder overleg inhouden op je loon. Maar dat zou je even moeten googlen om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:55:
Wat is het probleem als jou werkgever jou gewoon een factuur stuurt? Dat is voor jou veel gemakkelijker en voor hun ook. Dat jij die vervolgens doorstuurt naar je nieuwe werkgever is niet hun probleem.
Zoals in de laatste post van de TS staat wil de oude werkgever dat de factuur deze week nog voldaan wordt. Dat is te snel voor de nieuwe werkgever ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 08:51
Maar als ze niet deze week betalen, maar wel voor het einde van de maand, dan verrekent de oude werkgever de rest aan het einde van de maand, toch? Dus dan krijgt TS zijn salaris en de overige openstaande zaken over 2 weken. Dat lijkt me nog te overzien.

Binnen 2 weken betalen moet de nieuwe werkgever toch wel voor elkaar krijgen? Of gaat TS bij de overheid werken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XrN
Wild Chocolate schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:53:
Maar als ze niet deze week betalen, maar wel voor het einde van de maand, dan verrekent de oude werkgever de rest aan het einde van de maand, toch? Dus dan krijgt TS zijn salaris en de overige openstaande zaken over 2 weken. Dat lijkt me nog te overzien.

Binnen 2 weken betalen moet de nieuwe werkgever toch wel voor elkaar krijgen? Of gaat TS bij de overheid werken?
Dat is eigenlijk niet helemaal waar.
Als het niet betaald wordt voor zaterdag, dan krijg ik niet mijn loon, dan wordt dit doorgeschoven naar de 29e en gaan ze dan alsnog alles verrekenen zoals ze eerder gewoon van plan waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
XrN schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 07:42:
[...]

Dat is eigenlijk niet helemaal waar.
Als het niet betaald wordt voor zaterdag, dan krijg ik niet mijn loon, dan wordt dit doorgeschoven naar de 29e en gaan ze dan alsnog alles verrekenen zoals ze eerder gewoon van plan waren.
Waarom laat je die factuur niet naar jouw zelf betalen via je nieuwe werkgever als de termijn van zaterdag te snel voor ze is en je loon wordt ingehouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt al aangegeven dat je met hulp van de ouders (plus de winstdeling) voldoende geld hebt om de maand door te komen. Waarom dan moeilijk doen richting zowel oude als nieuwe werkgever?

Vanwege belastingen is dat volgens mij ook het meest voordelige voor jou danwel je nieuwe werkgever.

Als factuur aan de werkgever, controleer vooraf of het bedrag incl BTW is, of dat het er nog bovenop komt. Veel beroepsopleidingen zijn vrijgesteld van BTW, maar niet alle andere. Als de nieuwe werkgever de BTW terug kan vragen scheelt ze dat weer een slok op een borrel die dan ook bij jouw nieuwe loon niet hoeft te worden afgetrokken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 13:04
Sport_Life schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:35:
Je kunt de originele factuur van de studiekosten opvragen bij je werkgever en deze declareren bij je nieuwe werkgever. Ik durf niet zeker te zijn maar volgens mij mag dit fiscaal (je hebt de kosten immers zelf betaald via looninhouding).
Dit is verreweg de meest praktische oplossing!

En om dan toch even te zeiken... Zorg dat je bij je nieuwe baan iets meer spaart zodat je iig een maandje kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 08:04

EMP

Krulloos!

Ik heb tweemaal in een vergelijkbare situatie gezeten. Oplossing: communicatie.

1e keer: 'oude' werkgever wilde loon inhouden, en weigerde elke andere oplossing (en stond in zijn recht omdat dit inderdaad contractueel overeengekomenwas). Kinderachtig, maargoed, ze mochten dit eisen. Nieuwe werkgever hoorde dit en reageerde door de studiekosten direct naar MIJ over te maken, zodat het probleem opgelost was.

2e keer: Na overleg met beide partijen duidelijk gemaakt dat ze niet kinderachtig moeten doen. Dat hielp :) Factuur werd naar nieuwe werkgever verzonden, nooit meer iets van gehoord.

Conclusie: communiceer op tijd over dit soort dingen. Als je dit op het laatste moment laat afhangen sta je met je rug tegen de muur.

En voor de TS: fijn dat een factuur nu ook accoord is, kinderachtig van de betalingstermijn alleen. Houd in gedachten dat je nergens recht op hebt m.b.t. facturing. JIJ hebt een contract met studiekostenregeling aangegaan, niet je nieuwe werkgever ;) Zorg dat je bij je nieuwe werkgever in ieder geval met een goede verstandhouding begint. Als je daarvoor even tijdelijk wat bij je ouders moet lenen, zou ik dat gewoon doen (en inderdaad van leren: financieel buffertje enzo).

Juridisch kan ik verder weinig bijdragen. Ik weet dat er weinig kosten echt ingehouden mogen worden met je loon, maar dit is een eindafrekening.

Focus in ieder geval lekke op je nieuwe baan, zonde van de energie om die in je oude werkgever te stoppen :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05
XrN schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:59:
Ik werk in een vrij groot bedrijf, en voordat er een factuur betaald kan worden moet hiervoor een purchase order in het systeem staan. En die purchase order moet weer gebaseerd zijn op een purchase requisition in het systeem. Beide moeten voordat ze gebruikt kunnen worden eerst goedgekeurd zijn door een manager (soms meerdere, bij hoge bedragen). Verder wordt er niet elke dag een betalingsrun gedaan, maar slechts 2x in de week.

Bij elke stap kan vertraging ontstaan (aanmaker van requisitie is druk, dus kan pas morgen, approver is op business trip, kan pas volgende dag goedkeuren, PO aanmaker is ziek, backup ziet het pas de volgende dag, PO approver heeft heel de dag meetings, en komt er pas 's avonds aan toe, etc, etc). Zo kan het dus wel een aantal dagen duren voordat de factuur eindelijk eens geboekt kan worden. En je raad het al, dan is net de vorige betalingsrun afgerond, dus duurt het weer een paar dagen tot de volgende betaling. Zo kan het dus best ruim een week duren voordat een factuur betaald is.

Home Assistant configuratie

Pagina: 1