Laptop architectuur student

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SASQUATXH
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 15:36
Vorige week is mijn laptop overleden en ik moet op korte termijn een nieuwe laptop hebben die future-proof is en geschikt is voor mijn studie.

Wat ga je met je laptop doen?
In mijn vrije tijd gebruik ik mijn laptop vooral voor surfen, Skype, Spotify/Apple Music en af en toe wat grafisch design en motion graphics (Photoshop, Illustrator, After Effects, Premiere Pro, Cinema4D).

Voor mijn studie Architectuur gebruik ik een aantal softwarepakketten (inclusief Adobe CC) met de belangrijkste specs:
Autocad Architecture
Windows 8/10;
Minimaal 4GB, 8GB aangeraden voor Large Datasets, Point Clouds, and 3D Modeling.

Revit
Windows 8/10 & Mac OS X;
Minimaal 4GB, 8GB aangeraden.

Rhino & Grasshopper plugin
Windows 8/10 & Mac OS X;
Minimaal 8GB RAM wordt aangeraden;
Open GL2 (Windows), AMD/NVIDIA GPU aangeraden (Mac);
Er is een beta beschikbaar voor Grasshopper voor de Mac, maar hier heb ik verder geen ervaringen mee.

In het verleden heb ik veel gewerkt met Modul8 (VJ software), welke alleen beschikbaar is voor de Mac.

Ik ben, als Nederlandse, gewend aan een QWERTY toetsenbord, hier gaat mijn voorkeur dan ook naar uit.

Wat is je budget?
Daar wringt de schoen een beetje. Ik heb in het verleden een MBA 13" 8GB RAM gehad, Adobe CS en Cinema4D liepen prima (alleen het renderen kon bij grote bestanden weleens oplopen qua tijd).
Daarna heb ik een 15,6" Lenovo gehad, Full HD, Core i5 op +-2GhZ, 500GB HDD. Vooral het scherm beviel goed, nadeel was dat hij wel echt extreem zwaar was om te dragen in mijn schooltas en de HDD niet heel snel was.

Ik krijg op korte termijn een redelijk bedrag om een laptop van aan te schaffen. Mijn budget voor een Windows computer is rond de 750 euro max, een Mac 1100 max.

Waar ik over twijfel is waarvoor te gaan. Ik heb de Pricewatch al grondig doorzocht naar modellen en kwam daarnaast 2 aanbiedingen tegen.

Een daarvan is de Medion P6660 (E499,00):
39,6 cm/15,6" full hd-display met IPS-technologie;
Intel® Core™ i3-6100U processor (2,3 GHz met 3 MB cache);
NVIDIA® GeForce® 930M graphics;
4 GB werkgeheugen;
1000 GB SSHD.
Vooral het scherm en externe GPU spreken mij aan qua prijs/kwaliteit. De 4GB RAM zou ik zeker uitbreiden. Nadeel is dat ik zo'n 2,3kg moet meeslepen naar school, het AZERTY toetsenbord en ben bang dat de i3 een bottleneck gaat zijn.
http://nl.aldi.be/aldi_notebook_156_48_5_2018_22454.html

Daarnaast heb ik de Retina Macbook Pro in een aanbieding gezien in Nederland voor E1099:
Core i5 2,7GhZ;
8GB RAM;
128GB SSD;
13,3" Retina scherm.
Voordeel is het scherm, SSD, snellere processor en QWERTY toetsenbord. Nadeel is het prijsverschil in vergelijking met andere laptops en vraag mij af of het wel zo'n meerwaarde is, aangezien ik in Parallels of Bootcamp programma's moet draaien.
Aan de andere kant, een rMBP voor hetzelfde bedrag als een MBA 13" 8GB met studentenkorting is natuurlijk te mooi om waar te zijn.

Dit zijn wel 2 uitersten uiteraard. Welicht dat iemand nog een alternatief heeft of ervaringen als architect of architectuurstudent.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, sowieso naar colleges et ateliers. Daarnaast als ik op familiebezoek ga. Eigenlijk hoe lichter hoe beter.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Het liefst een hogere resolutie, SSD of SSHD en genoeg kracht om bovenstaande programma's op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
Je zou kunnen kijken naar de probook 440 G3 in de HP studenten store á 600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SASQUATXH
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-01 15:36
Ik had mij toevallig gisteren aangemeld voor de HP Student store, staan inderdaad wel goede laptops tussen en al helemaal met de korting.