Alternatieve koelpasta voor Artic Silver

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:48
Ik hoorde dat er ook koper-based koelpasta in omloop is die ongeveer bijna dezelfde prestatie heeft als Artic Silver. Dit was dan wel weer elektriciteit geleidend, maar ik was het toch al niet van plan op mijn MB te smeren. Weet iemand waar dergelijke koelpaste te koop is.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Bij elke goede auto-speciaal zaak.

Verwijderd

koper based hmm lijkt me ook wel wat in ieder geval iets wat goedkoper is dan artic silver (50,- + 25,- verzendkosten) vind ik toch een beetje teveel van het goede voor 1 processortje.
Iemand in de buurt van Arnhem die een likje silver voor weinig kan missen hehe.

Verwijderd

Is dat dan hetzelfde als het zo genoemde kopervet?
Want dat heb ik nog wel ergens liggen.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:27
Wie o wie in de buurt van Eindhoven heeft Artic Silver prut?? :P :P :P
Kennuh we een dealtje makuh?? :)

• Beaves
  • Laatst online: 19:46

Beaves

Usque ad Finem

Waar in de omstreken van Eindhoven is goede koelprut te halen?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
dat vindt ik erg sportief van je newt, dat je mensen doorverwijst als ze jouw spullen te duur vinden. Maar waarom verkoop je het zelf niet??

Verwijderd

Ik moet er maar eens over nadenken, ik zal deze koperprut in iedergeval meenemen met de massa-heatsink test die wij samen met Herman van www.waterkoeling.nl aan het voorbereiden zijn. Als de resultaten goed dan zal deze ook in ons assortiment te vinden zijn.

• aatos
die massa test, welke merken heatsinks worden er allemaal getest?

Verwijderd

Alle ALpha's, Global Win (VOS32), senfu waterblokken, 2cool waterblokken, iedereen die een waterblok zelf heeft gemaakt en met de billen bloot wil, Artcic Circle, Golden Orb.

• Wimpy006
  • Laatst online: 01:48
Dus als ik bij de auto-speciaalzaak om koper prut vraag word ik niet compleet uitgelachen... Effe in een dorp of 4 verderop uitproberen. :)

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• aatos
nu we het toch over alternatieve koelpasta hebben, zou je niet een stuk koper of zilver kunnen schuren met het allerfijnste schuurpapier en het koper/zilverpoeder wat eraf komt mengen met standaard koelprut?

heeft dit enige kans van slagen?

• kross
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ATTENTIE AATOS!

Ik zou het niet doen als ik jouw was. Die koel 'prut' is niet geleidend (daarmee bedoel ik stroom) als jij zelf zoiets maakt en het komt ergens tegenaan ontstaat er kortsluiting!

Verwijderd

die koperen prut heet "koperslip" in automobiel termen, wordt o.a. gebruikt om piepende remmen tegen te gaan.....moet theoretisch een goede koelprut zijn....

• kross
  • Niet online
Heb gisteren van dat Artic Silver spul binnen gekregen. Het is wel vaag spul, dat normale koel prut is echt tandpasta achtig, maar AS is veel dunner en gladder. Het is vergelijkbaar met het verschil tussen pudding en vla :).

Hoe lang is dat spul eigenlijk houdbaar (onder je koeler en in de tube)?

• aatos
kross, arctic silver en andere zilver of koperprut is ook geleidend.

daarnaast was ik niet van plan om het ergens anders dan tussen m'n core en heatsink te plakken en daar is het niet erg als het geleidend is.

maar bedankt voor de waarschuwing.

maar heeft iemand dit geprobeerd?

en newt, als je toch een grote test gaat houden is het misschien een idee om te kijken hoe dit soort zelfgemaakte prut presteert.

• kross
  • Niet online
eeeh AATOS lees:

Even though Arctic Silver is specifically engineered for high electrical resistance, you should keep the compound away from processor, memory, and motherboard traces and pins. There is a possibility that dust could contaminate the compound and increase its electrical conductivity.

Dit staat op http://www.coolingstore.com/Pages/arctic_silver_thermal_compound_instructions.htm

Het is dus NIET electrisch geleidend (ok ze raden aan om toch voorzichtig te zijn met stof dat eventueel geleidend). Maar als je zelf koper deeltjes gaat gebruiken is dit wel geleidend.

• aatos
hmm als er zilver inzit dan zijn die zilverdeeltes in ieder geval elektrisch geleidend, waarschijnlijk omdat om ieder zilverdeeltje een minuscuul laagje andere prut zit geleidt het minimaal, als je zelf koperpoeder mengt zal wel hetzelfde optreden denk ik.

maar anyway zoals ik al zei het komt toch alleen tussen core en heatsink waar het niet stoort.

Verwijderd

aatos; we zullen het meenemen in de test.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Als dat koper spul wel geleid dan kun je problemen natuurlijk krijgen, dingen maken contact met elkaar wat niet hoort of zou moeten.

Test het eerst dan eens uit op een oude proc.

39

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 15:11
Homedisc: Dingen komen in contact met elkaar waar het niet hoort? Volgens mij is er sowieso een geleidend contact met het metalen kapje op je core en je heatsink. Let er namelijk wel op dat bij een dunne laag koelprut er op sommige plaatsen GEEN koelprut zit. de koelprut is namelijk om de miniscule oneffenheden op te lossen.
En dan zijn er altijd nog de mensen die koelers op hun cpu hangen zonder dat er koelprut tussen zit.

Maar anyways wat ik dus wil zeggen is dat elektrisch kontakt tussen heatsink en cpu niet buiten specs ligt. Ergo, een conductive pasta kan geen kwaad zolang het niet op je mobo terecht komt.

Verwijderd

Heef iemand al "koperslip"... Ik ben nog steeds bang dat ik word uitgelachen als ik erom vraag...

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Grimreaper je hebt helemaal gelijk ik was een beetje aan het dromen nog toen ik het typte.

woeps foutje van mij, het is nog vroeg.

39

Verwijderd

Volgens mij heet het nog altijd kopervet, en aangezien ik dat vorige week gekocht heb voor de remmen van mijn auto heb ik nog tig van dat spul liggen.
Ik vond het al zo lijken op warmte geleidingspasta (allemaal losse koperdeeltjes).
Kost trouwens ongeveer 20 piek. Heb je wel genoeg voor de rest van je leven.

Dit weekend ga ik het wel eens proberen, het ligt namelijk nog bij mijn ouders. Ik heb alleen geen temp sensor dus of het beter werkt, daar zal ik denk ik nooit achter komen.

• aatos
ik denk dat ik het zelf ook maar eens ga proberen.. weet iemand waar ik schuurpapier 1200 grid kan krijgen? bij de praxis heb ik het de laatste keer niet gezien.

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Kijk op:
www.coolingstore.com http://tcs.safeshopper.com/147/cat147.htm?1659

Daar kost de Artic Silver slechts $13,95 + $2,99 shipping. Dat is dus zo'n f.40,-
Daar heb ik het in ieder geval gekocht, en het na drie dagen al binnengekregen.

En voor Martijn: ik woon in de buurt van Eindhoven. :) Ik heb die voor grotere oppervlakken geoptimaliseerd is. Just let me know, want ik heb denk ik nog wel wat over.

• Beaves
  • Laatst online: 19:46

Beaves

Usque ad Finem

Ik woon ook in de buurt van Eindhoven :) Krijg ik ook wat ;)

Ik heb net ff gekeken en ik heb geen creditcard, word dan toch lastig bestellen :(

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ik heb een A7V, Duron 600 en_gelukkig_ een ALPHA socket 370 met Delta vliegtuigmotor van de oc-shop.
Ik ben tot de de conclusie gekomen dat je met een "standaard" cooler (coolermaster) heel goed moet opletten of hij goed contact met de core maakt. Dat was bij mij namelijk niet 100 %. Oplossing: haal een heel klein stukje van de nopjes die op de processor af en gebruik zo weinig mogelijk pasta. Goed aandrukken en positioneren.

Mijn duron 600@800 (met dus die coolermaster) werd %$$(%^() 55 graden.

Na aanpassen van de Alpha (voetjes eraf) en de processor (nopjes er af) de Alpha gemonteerd en wat bleek: Dron wil nu 900 stabiel bij 1.85 Volt en, jawel 40 graden.

De tempsensor van het MoBo "kaal" gemaakt en tegen de core aan, dus een redelijk betrouwbare indicatie van het temperatuur verval.

Verder heb ik gewoon de huis-tuin-en-keuken pasta van de electroboer om de hoek gebruikt.

Newt, is dit goed of niet.. graag commentaar.

Verwijderd

goed gedaan hoor, zo kost het eigenlijk het minste werk. Wat ook kan maar iets meer werk is, is de Alpa compleet vlakken en zo de voetjes van de Duron laten zitten. Geeft wel maximale stabiliteit.
Pagina: 1