Budgetsysteem bouwen dat later gemakkelijk te upgraden is

Pagina: 1
Acties:

• Rnej
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-08 15:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb beperkt budget op het moment, ik wil een simpel systeem bouwen dat later up te graden is met op z'n minst een forse processor ivm renderings maken, maar nu om te beginnen een simpel office pc'tje te hebben waar ik later geld in kan pompen

Wat mag het systeem gaan kosten?
startbudget is 400 euro, over een half jaar mag daar 600 euro bij voor een processor + extra geheugen, GPU renderen is (nog) niet aan de orde maar er moet wel ruimte zijn voor een snelle kaart in de toekomst

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wilde beginnen met een H170 mobo met socket 1151 en 8 gb ram in een goede kast. Ik denk dat ik voor 400 euro een werkende basis kan hebben (monitor en muis/tobo laat ik buiten beschouwing)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
niet bepaald. ik wil zoveel mogelijk cpu-rekenkracht voor zo min mogelijk euro

Ga je overklokken?
geen idee, is dit nuttig voor een renderbak die vooral uren gaat staan bakken op een plaatje?

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een lijstje basiscomponenten samengesteld, waarbij er best wat geld naar kast en mobo mag, maar processor en geheugen worden later wel geupgrade. 't is een hobbyprojectje dus ik heb geen zin om in 1 klap 1500 euro uit te geven, maar het lijkt me wel fijn om nu alvast een pc te hebben en die later uit te bouwen naar een serieuze bak die een beetje futureproof is. kan dat met deze hardware? of kan ik beter voor een andere socket gaan? Ik ben nu beperkt tot quad-core xeons en i7, maar in de benchmark tov wat ik nu gebruik denk ik dat dat afdoende is voor mijn render-doelen :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 60,95€ 60,95
1MSI Z170 KRAIT GAMING€ 99,95€ 99,95
1Kingston ValueRAM KVR21N15S8K2/8€ 35,07€ 35,07
1Crucial BX200 240GB€ 64,25€ 64,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,22

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Ja met dat moederbord kan je alle Socket 1151 CPU's erop prikken, dus lijkt me voldoende voor jouw doeleinden.

De CPU... de goedkoopste socket 1151 dan maar, als hij toch binnen 6 maand al op pensioen gaat.. best niet te veel geld aan besteden.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Voor de rest ? Voeding, kast, gpu HDD ?

Moederbord is overigens nergens leverbaar.

• Rnej
voeding en kast heb ik (nog) niet echt een idee van, maar de voeding moet genoeg watt zijn om een i7 aan te kunnen in de toekomst. SSD staat al in het lijstje, ik heb een 2TB nas dus dat is afdoende. GPU ga ik voorlopig de geintegreerde op de proc. gebruiken :)

mobo moet ik een alternatief voor zoeken dus. Ik ben er lang uit geweest dus ik weet niet goed waar ik naar moet kijken als ik gewoon zoveel mogelijk rekenracht uit mijn processor wil trekken.

• MichaelvD
Rnej schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:46:
voeding en kast heb ik (nog) niet echt een idee van, maar de voeding moet genoeg watt zijn om een i7 aan te kunnen in de toekomst. SSD staat al in het lijstje, ik heb een 2TB nas dus dat is afdoende. GPU ga ik voorlopig de geintegreerde op de proc. gebruiken :)

mobo moet ik een alternatief voor zoeken dus. Ik ben er lang uit geweest dus ik weet niet goed waar ik naar moet kijken als ik gewoon zoveel mogelijk rekenracht uit mijn processor wil trekken.
Als ik jou was Zou ik gewoon gelijk een goede basis halen. Anders ben je later weer aan het verkopen.

Voor 550€ heb je compleet systeem met een i5/8GB.

Je wilt sowieso niet onder de 400€ gaan zitten dan krijg je gewoon niet zo'n denderende kast, zwakke voeding en minder kwaliteit SSD.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 187,95€ 187,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 48,95€ 48,95
1Corsair CX450M€ 61,50€ 61,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,20

• Rnej
op zich een prima lijstje, thanks :)

en waarom specifiek dat moederbord? Ik heb begrepen dat de Z170 chipset moederborden de snelste zijn :)

is het een gekke uitspraak om nu te zeggen dat ik die i5 laat zitten en daar een g4400 voor pak voor 60,- ? en dan over een half jaar een i7-6700 erin zet? dan ben ik 3 tientjes kwijt op die g4400, maar heb ik daarna wel de snelste CPU die op de socket past (als ik niet wil overklokken) :)

ik kan op zich nog een antec kast overnemen van iemand dus daar kijk ik nog even naar. maar dit past wel netjes binnen mijn budget.

[ Voor 10% gewijzigd door Rnej op 15-02-2016 16:11 ]

• MichaelvD
Rnej schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:02:

en waarom specifiek dat moederbord? Ik heb begrepen dat de Z170 chipset moederborden de snelste zijn :)

is het een gekke uitspraak om nu te zeggen dat ik die i5 laat zitten en daar een g4400 voor pak voor 60,- ? en dan over een half jaar een i7-6700 erin zet? dan ben ik 3 tientjes kwijt op die g4400, maar heb ik daarna wel de snelste CPU die op de socket past (als ik niet wil overklokken) :)

ik kan op zich nog een antec kast overnemen van iemand dus daar kijk ik nog even naar. maar dit past wel netjes binnen mijn budget.
Zou je kunnen doen. Dan blijft de pc in ieder geval voor office zaken prima. games en dat soort dingen kan je tot de upgrade wel vergeten.

• Rnej
voor games heb ik een ps4. de pc is voor office zaken en in de toekomst voor renderen :)

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54

De Z-chipsets ondersteunen overclocking. Als je dat wil doen om het absolute maximum uit de CPU te halen, dan moet je een Z-chip nemen. Let wel dat je dan meer moet investeren in het moederbord en Koeling om er het maximum uit te halen, dus echt "goedkoper" is overclocken niet. Mijns inziens kan je het extra geld beter steken in een CPU die ou-of-the-box sneller is.

In normale omstandigheden is een Z chipset niet sneller dan een B of H. Gewoon meer features die ondersteund worden (M2 Sata schijven, meer ram sloten, SLI / Crossfire, e.d.). Als je die extra features niet nodig hebt, en niet wil overclocken, kan je beter een goedkoper moederbord nemen, en de rest investeren in een snellere CPU.
Ik denk dat voor jouw doeleinden, en als het binnen budget past, een i7 geen overbodige luxe is. Hyperthreading kan, afhankelijk van de applicatie, het renderen flink versnellen.

Ik zou zeker NIET je geld in een i5 steken om nadien te upgraden naar een i7. Dat is echt geld weggooien. Als je een i5 koopt, hou hem dan ook voor een jaar of 3-4. i5's zijn nu niet bepaald goedkoop 8)7
Voor office taken is een Pentium prima.

Je kan wel de i5 binnen 6 maand weer verkopen als je daar zin in hebt.. Misschien met weinig verlies?

[ Voor 32% gewijzigd door lazershark op 15-02-2016 17:37 ]

• Rnej
lazershark schreef op maandag 15 februari 2016 @ 17:34:
[...]

De Z-chipsets ondersteunen overclocking. Als je dat wil doen om het absolute maximum uit de CPU te halen, dan moet je een Z-chip nemen. Let wel dat je dan meer moet investeren in het moederbord en Koeling om er het maximum uit te halen, dus echt "goedkoper" is overclocken niet. Mijns inziens kan je het extra geld beter steken in een CPU die ou-of-the-box sneller is.

In normale omstandigheden is een Z chipset niet sneller dan een B of H. Gewoon meer features die ondersteund worden (M2 Sata schijven, meer ram sloten, SLI / Crossfire, e.d.). Als je die extra features niet nodig hebt, en niet wil overclocken, kan je beter een goedkoper moederbord nemen, en de rest investeren in een snellere CPU.

[...]

Ik denk dat voor jouw doeleinden, en als het binnen budget past, een i7 geen overbodige luxe is. Hyperthreading kan, afhankelijk van de applicatie, het renderen flink versnellen.

Ik zou zeker NIET je geld in een i5 steken om nadien te upgraden naar een i7. Dat is echt geld weggooien. Als je een i5 koopt, hou hem dan ook voor een jaar of 3-4. i5's zijn nu niet bepaald goedkoop 8)7
Voor office taken is een Pentium prima.

Je kan wel de i5 binnen 6 maand weer verkopen als je daar zin in hebt.. Misschien met weinig verlies?
ahhh ok, duidelijk, thanks! ik weet iig dat ik niet totaal idiote gedachten heb qua opbouw van het systeem. thanks all :)
Pagina: 1