Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vormgeving scriptie

Pagina: 1
Acties:

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-11 07:54
Ik ben begonnen met afstuderen. Nu komen er veel grafieken en andere illustraties in de scriptie te staan, maar de standaard MS Word grafieken zijn wel heel erg standaard en saai. Andere punten zijn tekst stijlen en een mooie omslag. Voor de omslag wil ik de scriptie laten ‘boeklijmen’ met andere woorden de kaft zit dan om de voorkant, zijkant en achterkant.

Hebben jullie tips, tricks en voorbeelden voor mooie grafieken, tekst stijlen en omslag?

Ik studeer nu werktuigbouwkunde, de opdracht gaat over procesverbetering.

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:20
Als je veel met wiskundige formules moet doen, kijk dan eens naar LaTeX. Dit wordt erg veel gebruikt voor wetenschappelijke teksten, maar is wel wat lastiger om aan de praat te krijgen en mee te werken dan Word, hoewel er erg veel over te vinden is.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:38

Bob Popcorn

Plop!

Als ik je een tip mag geven, spendeer een week van je tijd aan het optimaliseren van het document vooraf. Dus zorg vooraf dat al je stijlen, koppen, etc allemaal perfect is, scheelt je achteraf een hoop tijd. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mc_maarten schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:13:
Hebben jullie tips, tricks en voorbeelden voor mooie grafieken, tekst stijlen en omslag?
Wat heb je zelf al gevonden? Richt je trouwens op functioneel en inhoud, niet op mooi.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:28
In de exacte / technische studies is LaTeX vaak de standaard, zo niet verplicht. Het scheelt in ieder geval veel gedoe met het vinden van een opmaak en je tekst ziet er dan net zo uit als de meeste andere artikelen.

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:40
En hoef je je niet aan een APA stijl te houden? Deze zit tegenwoordig ook in Word als ik me niet vergis. Daarnaast zou je de grafieken/tabellen ook met SPSS oid kunnen vormgeven.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Qua stijl kan je wat spelen met lettertypes. Vaak blijft het toch een afweging, waarbij de één wat 'profesioneler' eruit ziet, maar toch wat minder lekker leest bijvoorbeeld. Tabellen zou ik me niet druk over maken, die kan je probleemloos in een fatsoenlijk formaat krijgen.

Qua grafieken, wat voor een soort grafieken hebben we het over? Lijngrafieken? Of ook staaf, taart, etc? Je kan in Office natuurlijk ook nog een hoop spelen met het uiterlijk, zodat het niet lijkt op de standaard grafiekjes. Latex kan (met de juiste plugin volgens mij) ook grafieken maken, en dan kan dat gewoon heel net, in dezelfde stijl als de rest, gemaakt worden. Maar dat gaat je wel een hele hoop tijd kosten om uit te zoeken hoe en wat precies. Dus prima als je de mogelijkheid hebt, maar het moet niet ten koste gaan van je inhoud.

LateX vs Word zijn discussies die vaak bijna net zo religieus zijn als Apple vs Android. Veel van de argumenten ten nadele van Word kloppen niet meer sinds Word 2007 (daarvoor was iets invoegen als een formule al zo irritant vergeleken met nu), maar goed, Latex heeft zeker voordelen tov Word. Andersom heeft Word ook voordelen. Het is maar net wat je liever doet.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:15

iichel

Gazoooo

Kijk eens in een paar goede publicaties in je eigen werkveld. Beste voorbeeld over hoe een goed artikel te schrijven is vaak een goed artikel zelf.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Sissors
  • Niet online
iichel schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:17:
Kijk eens in een paar goede publicaties in je eigen werkveld. Beste voorbeeld over hoe een goed artikel te schrijven is vaak een goed artikel zelf.
Een publicatie is zoveel mogelijk informatie op zo min mogelijk pagina's krijgen. Daar zijn dus al snel andere eisen aan de vormgeving. (Tenzij je één van de idiote unis hebt waar je scriptie in de vorm van een paper moet zijn, wat idioot is).

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Een reactie als begeleider van een aantal afstudeerders (binnen informatica):
mc_maarten schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:13:
Ik ben begonnen met afstuderen. Nu komen er veel grafieken en andere illustraties in de scriptie te staan, maar de standaard MS Word grafieken zijn wel heel erg standaard en saai.
"saai" is geen criterium
Andere punten zijn tekst stijlen
relevant voor zover functioneel en leesbaarheid
en een mooie omslag.
leuk, maar waarschijnlijk weinig meerwaarde. Binnen een bedrijf zal er een vast template gelden. Binnen de uni zijn er flink wat eisen van elementen die op het titelblad voor moeten komen waardoor een illustratie vaak minder goed uit de verf zal komen. Bij ons is het typische verschil tussen het bedrijfsrapport en thesis het titelblad en niet meer dan dat uitgezonderd een hoofdstuk wat als tijdelijk confidentieel gemarkeerd is.
Voor de omslag wil ik de scriptie laten ‘boeklijmen’ met andere woorden de kaft zit dan om de voorkant, zijkant en achterkant.
Word je verslag dan niet te dik als dat uitmaakt? ;)
Overigens gelden ook hier mogelijk vormvereisten voor de fysieke kopien.
In de praktijk zal de commissie zich volledig baseren op de pdf of docx die je ze stuurt.
Zorg vroegtijdig voor een goede template en werk rigoreus met stijlen, referenties, captions en formules (voor die laatste bestaan tegenwoordig een paar mooie online sites waar je in latex style de formule tikt en het resultaat plakt in Word) ongeacht of je in latex of Word werkt. Die laatste heeft vanuit een collaboratie / review oogpunt wel grote meerwaarde.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

Rukapul schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:25:

[...]

Zorg vroegtijdig voor een goede template en werk rigoreus met stijlen, referenties, captions en formules (voor die laatste bestaan tegenwoordig een paar mooie online sites waar je in latex style de formule tikt en het resultaat plakt in Word) ongeacht of je in latex of Word werkt. Die laatste heeft vanuit een collaboratie / review oogpunt wel grote meerwaarde.
https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=17786 De Microsoft-oplossing hiervoor lijkt me goed genoeg voor 9/10 gevallen.

Stijlen etc. kun je ook prima achteraf doen, 1 druk op de knop en je hebt alles anders :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Rukapul
[b]ThunderNet schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:28:
Stijlen etc. kun je ook prima achteraf doen, 1 druk op de knop en je hebt alles anders :)
Als alles de juiste stijl heeft wel en dat bedoel ik :)

• Sissors
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:25:
[...]

Als groot voorstander van Word: Vanuit collaboratie kan je in Latex wel mooi met meerdere mensen ieder persoon een eigen document geven voor elk hoofdstuk, en dat automatisch samenvoegen. Track changes is dan weer een groot voordeel van Word (en ja, met juiste programma's/plugins kan het ook in Latex, maar Wordt doet dat gewoon erg goed).

Maar sinds Word 2007 wordt Latex stijl formules inkloppen standaard begrepen door Word. Oftewel Alt+=, en ga los met de 1/\sqrt(2^x-\omega).
Gratis tweede tip: In een formule vak, dan opent hij automatisch equation tab. Onder tools (linksboven) kan je voor het extra opties pictogrammetje kiezen -> Math Autocorrect -> Use Math Autocorrect rules outside of math regions. En nu kan je bijvoorbeeld je Ohm symbooltje maken door simpelweg \Omega in te tikken.

• Rukapul
Sissors schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:33:
[...]

Als groot voorstander van Word: Vanuit collaboratie kan je in Latex wel mooi met meerdere mensen ieder persoon een eigen document geven voor elk hoofdstuk,
edit dan meteen dmv version management :P
en dat automatisch samenvoegen. Track changes is dan weer een groot voordeel van Word (en ja, met juiste programma's/plugins kan het ook in Latex, maar Wordt doet dat gewoon erg goed).
Inderdaad. Het gaat hier om een aparte vorm van collaboratie, namelijk een schrijver met meerdere reviewers. Comments + track changes (+ merge) is onvergelijkbaar met commentaar invoegen met Adobe Reader.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:31

Fiber

Beaches are for storming.

Je zou ook nog naar Microsoft Publisher kunnen kijken. Al weet ik niet hoe goed die is met grafieken...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is al vaak gezegd: scheid vorm en inhoud. Nooit handmatig fontgroottes aanpassen etc. Doe alles met stijlen (en incidenteel een enkel woord vet / cursief). Gebruik nette referenties, voetnoten/eindnoten, ondertitels (captions), etc.

Ik heb mijn scriptie in LaTeX geschreven en diverse boeken in Word. Beide kunnen prima werken. Als je nul ervaring hebt met iets anders dan Word moet je nu niet overstappen: het gaat er om dat je goed doordachte teksten schrijft. Dan moet je niet eerst een nieuwe taal / nieuw tool gaan aanleren.

En bedenk dat je met een goede scriptie gemaakt in kladblok een beduidend hoger cijfer krijgt dan een matige scriptie die door een blik professionals is vormgegeven.
ThunderNet schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:28:
Stijlen achteraf doen zuigt. De vormgeving van stijlen achteraf aanpassen is een druk op de knop ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

*tikje richting CSA

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-11 07:54
Bedankt voor alle reacties!

Voor de scriptie heb ik van allerlei soorten grafieken en diagrammen nodig zoals lijn diagram, taart diagram, sankey diagram, stroom diagram, mindmap, fabriek lay-outs enz…. zelf gebruik ik daar MS Visio, Word, Excel en AutoCAD voor.

Als ik latex intik op google afbeeldingen kan ik daar uren naar kijken :P. volgen mij is latex meer voor als je veel met formules bezig bent, dat ben ik niet echt omdat wat ik nu doe meer de bedrijfskunde is.

De opmaak van mijn verslagen zien er strak en zakelijk uit. Maar soms zie je soort van dashboard achtige pagina’s en dat wil ik ook. Omdat ik met lean six sigma bezig ben gaat het erom om de lezer (baas/technisch directeur) te overtuigen. Hiervoor kan ik allerlei mooie verhalen en berekeningen laten zien. Maar als je het visueel weergeeft komt het 100x beter over. Daarnaast interesseert het mij niet wat school er van vindt. Mij gaat het er om wat ze op het bedrijf er mee doen, klinkt misschien raar maar uiteindelijk kan ik daar mijn geld verdienen.

Ik heb wat gegoogeld en hier zijn een paar voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.talent2030.org/system/wp-content/uploads/DashboardgraphicLowRes.jpg
Afbeeldingslocatie: http://arcadenw.org/images/uploads/content-media/8_Information_Graphics.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thomasharveydesign.co.uk/wp-content/uploads/2014/12/1-031.png
Afbeeldingslocatie: http://roglok.net/wp/wp-content/uploads/2008/06/dv_03.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenimo-design.nl/wp/wp-content/uploads/02.jpg

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als ik zo vrij mag zijn; Bovenstaande plaatjes passen thuis in een tijdschrift, niet in een scriptie. Zeker de eerste en derde afbeelding doen mijn nekharen overeind staan; 2 A4tjes waarop de info staat die op een A7tje past.
Leuk om als poster aan de muur te hangen, maar niet on in je scriptie te verwerken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Belangrijkste van LaTeX is de vergaande scheiding scheiding van vorm en inhoud. Je kunt het prima gebruiken zonder enige formule. Maar dat terzijde.

Over de rest. Ten eerste: Dat laatste plaatje kan wel handig zijn als overzicht (en is ook simpel te doen in Word), al is het zeer beledigend om te suggereren dat de lezer niet meer dan drie subsecties in het hoofd kan houden en dus die onderverdeling nodig is... Dat geldt ook voor de infographics. Dergelijke overzichten zien er gelikt uit maar brengen slechter over waar het om gaat dan harde onderbouwde cijfers. Het is m.i. ontwikkeld om meestal af te leiden van het feit dat er geen fatsoenlijke cijfers zijn. Soms is het nuttig, als samenvattende illustratie naast de echte inhoud. [/mening]

Ten tweede: dat soort infographics maak je niet in Word maar los van de hoofdtekst. Dat zou je met een DTP-applicatie kunnen integreren met de hoofdtekst. Of evt. als grote png.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:47

Roozzz

Plus ultra

TommyboyNL schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:13:
Als ik zo vrij mag zijn; Bovenstaande plaatjes passen thuis in een tijdschrift, niet in een scriptie. Zeker de eerste en derde afbeelding doen mijn nekharen overeind staan; 2 A4tjes waarop de info staat die op een A7tje past.
Leuk om als poster aan de muur te hangen, maar niet on in je scriptie te verwerken.
Dit. Wat betreft scripties gaat inhoud altijd boven vorm. Infographics staan in mijn beleving geheel los van een thesis. Leuk ter illustratie ernaast maar dat ishet dan ook.

Qua stijlen en illustraties is er behoorlijk veel mogelijk in word en evt Publisher. Maar ik zou me over de exacte vormgeving niet al te druk maken tot de inhoud op orde is. Typisch ga je hiermee aan de slag als de tekst klaar is.

Kijk ook even goed naar welke eisen je opleiding stelt. Zij beoordelen, dus wel nuttig dat je aan de criteria voldoet...

If you can see, look. If you can look, observe

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Infographics worden vaak gemaakt door een grafisch vormgever. Dat kan jij prima in je document verwerken als je dat wil. Maar die komen niet uit word of excel. Maar uit een grafisch programma. Zoals het bekende Photoshop.

👑

Pagina: 1