Tweeënhalf jaar geleden heb ik bij Alternate ter waarde van €833,95 een laptop gekocht, ik ben er altijd zeer netjes mee omgegaan en heb de laptop in een laptoptas vervoerd. De laptop heeft volgens crystaldiskinfo 850 uur aangestaan en sinds vrijdag is het backlight van het scherm uit het niets kapot gegaan. Als ik er met een zaklamp op schein, zie ik icoontjes op mijn bureaublad staan, waardoor ik dus concludeerde dat er iets van het backlight stuk is. Dit kan de invertor zijn, maar het kan net zo goed wat anders van het backlight zijn.
Ik heb dus telefonisch contact opgenomen met Alternate aangezien consuwijzer zegt dat ik met veel producten de verkoper ook na 2 jaar nog kan aanspreken (zie onderstaande mail). Via de telefoon vertelde een mevrouw dat de garantie verlopen was en ze niets voor mij kon betekenen, behalve hem op mijn eigen kosten te laten repareren bij Asus.
Na al anderhalf jaar is de voeding/oplader stuk gegaan (het omhulseltje van de kabel die uit de voeding kwam was gestript op één of andere manier). Hier heb ik ze toen over ingelicht, maar aangezien ze geen vervangend exemplaar hadden, vond ik de wachttijd van de reparatie naarder dan het gestripte kabeltje.
Ik stuurde ze omtrent het backlight dus de volgende mail:
Ik heb dus telefonisch contact opgenomen met Alternate aangezien consuwijzer zegt dat ik met veel producten de verkoper ook na 2 jaar nog kan aanspreken (zie onderstaande mail). Via de telefoon vertelde een mevrouw dat de garantie verlopen was en ze niets voor mij kon betekenen, behalve hem op mijn eigen kosten te laten repareren bij Asus.
Na al anderhalf jaar is de voeding/oplader stuk gegaan (het omhulseltje van de kabel die uit de voeding kwam was gestript op één of andere manier). Hier heb ik ze toen over ingelicht, maar aangezien ze geen vervangend exemplaar hadden, vond ik de wachttijd van de reparatie naarder dan het gestripte kabeltje.
Ik stuurde ze omtrent het backlight dus de volgende mail:
Waarop ik als antwoord kreeg:Geachte Alternate,
Op 28.08.2013 heb ik bij jullie een Asus N56VB-S4016H i7-3630Qm W8 voor de prijs van €833,95 aangeschaft, gezien positieve eerdere ervaringen en jullie reputatie op tweakers.net waar ik lid van ben onder de gebruikersnaam "Frozen".
Na anderhalf jaar is een gedeelte van de lader los gaan laten, dit was naar. Aangezien jullie geen tijdelijk vervangend exemplaar konden regelen, was de last die ik zou ondervinden van het wachten tijdens de reparatie, groter dan de last die ik ondervond van de kapotte, maar wel in werkende functionele staat verkerende lader.
Toen ik gisteren thuis kwam, zag ik een zwart scherm. Ik dacht initieel dat het paneel zelf om één of andere reden kapot bleek te zijn, maar echter is het alleen het backlight. In het geval dat ik met een zaklamp op het scherm schijn zie ik namelijk pictogrammen van mijn bureaublad. Tot die vrijdag werkte mijn laptop nog prima. Dit is geen normale situatie voor een laptop van €833,95 die volgens s.m.a.r.t. uitleessoftware CrystalDiskInfo 6.7.5 maar 850 uur aan heeft gestaan. De laptop wordt gebruikt voor schooldoeleinden en er is altijd netjes mee omgegaan; de laptop wordt vervoerd in een speciale laptoptas.
Gisteren heb ik dus een terugbelafspraak gemaakt met jullie en werd vandaag teruggebeld. Ik kon helaas niet opnemen maar belde een uur later terug met telefoonnummer 0235623653 en kreeg een collega aan de telefoon. Deze collega kon mij vertellen dat jullie de laptop niet (gratis) konden repareren omdat er geen garantie meer op zit.
Consuwijzer, onderdeel van de Autoriteit Consument & Markt, geeft aan dat ik nog wel garantie heb, volgens deze link: https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa
Daar schrijven zij het volgende: "Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet."
Een laptop van €833,95 waarvan het backlight na 850 uur aan staan kapot is, (en na anderhalf jaar de lader van stuk is) kan niet deugdelijk genoemd worden.
Ik hoop u op deze manier op de hoogte te hebben gebracht van het defect en vraag u vriendelijk om met een passende oplossing te komen voor dit probleem.
Met vriendelijke groet,
Als ik vraag hoe het nou precies zit met de onderzoekskosten bij Asus krijg ik hetvolgende antwoord:Bedankt voor uw bericht. Vervelend om te horen dat u problemen met de laptop ondervind. Tot onze spijt zit er maar twee jaar garantie op het product. Deze is 28 Augustus 2015 al verlopen. Wij kunnen hem dan ook niet onder garantie terugnemen.
Uiteraard kunnen wij deze wel opsturen naar de fabrikant voor beoordeling en reparatie. Mocht er echter beoordeeld worden dat dit niet onder de garantie valt, dan zullen de kosten van het herstellen voor u zijn. De onderzoekskosten bedragen standaard 80 Euro. Indien u akkoord gaat met een reparatie na ontvangst van de prijsopgave, dan komen deze te vervallen. Gaat u niet akkoord, dan betaald u de 80 euro onderzoekskosten en wordt het product ongerepareerd naar u teruggezonden. Eventueel kunt u hiervoor ook direct contact opnemen met Asus zelf via telefoonnummer 0591-570290.
Is dit normaal voor een laptop die na 850 branduren een kapot backlight heeft? Als het goed is moet ik dus altijd 80 euro onderzoekskosten betalen, of de laptop nou deugdelijk is of niet, tenzij de laptop deugdelijk was maar hij door mijn schuld kapot is gegaan en ik hem laat repareren door Asus op mijn kosten.Bedankt voor uw bericht. Dat is aan Asus. Als het inderdaad een ondeugdelijk product betreft buiten de garantie periode, dan is het mogelijk dat ze dat kosteloos of tegen gereduceerde kosten zullen herstellen. De exacte kosten zijn vooraf echter niet te zeggen. Alleen de onderzoekskosten bedragen standaard 80 Euro.
[ Voor 6% gewijzigd door Frozen op 15-02-2016 12:53 ]