Na 2,5 jaar backlight scherm laptop ineens stuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 19:27

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Tweeënhalf jaar geleden heb ik bij Alternate ter waarde van €833,95 een laptop gekocht, ik ben er altijd zeer netjes mee omgegaan en heb de laptop in een laptoptas vervoerd. De laptop heeft volgens crystaldiskinfo 850 uur aangestaan en sinds vrijdag is het backlight van het scherm uit het niets kapot gegaan. Als ik er met een zaklamp op schein, zie ik icoontjes op mijn bureaublad staan, waardoor ik dus concludeerde dat er iets van het backlight stuk is. Dit kan de invertor zijn, maar het kan net zo goed wat anders van het backlight zijn.

Ik heb dus telefonisch contact opgenomen met Alternate aangezien consuwijzer zegt dat ik met veel producten de verkoper ook na 2 jaar nog kan aanspreken (zie onderstaande mail). Via de telefoon vertelde een mevrouw dat de garantie verlopen was en ze niets voor mij kon betekenen, behalve hem op mijn eigen kosten te laten repareren bij Asus.

Na al anderhalf jaar is de voeding/oplader stuk gegaan (het omhulseltje van de kabel die uit de voeding kwam was gestript op één of andere manier). Hier heb ik ze toen over ingelicht, maar aangezien ze geen vervangend exemplaar hadden, vond ik de wachttijd van de reparatie naarder dan het gestripte kabeltje.

Ik stuurde ze omtrent het backlight dus de volgende mail:
Geachte Alternate,

Op 28.08.2013 heb ik bij jullie een Asus N56VB-S4016H i7-3630Qm W8 voor de prijs van €833,95 aangeschaft, gezien positieve eerdere ervaringen en jullie reputatie op tweakers.net waar ik lid van ben onder de gebruikersnaam "Frozen".

Na anderhalf jaar is een gedeelte van de lader los gaan laten, dit was naar. Aangezien jullie geen tijdelijk vervangend exemplaar konden regelen, was de last die ik zou ondervinden van het wachten tijdens de reparatie, groter dan de last die ik ondervond van de kapotte, maar wel in werkende functionele staat verkerende lader.

Toen ik gisteren thuis kwam, zag ik een zwart scherm. Ik dacht initieel dat het paneel zelf om één of andere reden kapot bleek te zijn, maar echter is het alleen het backlight. In het geval dat ik met een zaklamp op het scherm schijn zie ik namelijk pictogrammen van mijn bureaublad. Tot die vrijdag werkte mijn laptop nog prima. Dit is geen normale situatie voor een laptop van €833,95 die volgens s.m.a.r.t. uitleessoftware CrystalDiskInfo 6.7.5 maar 850 uur aan heeft gestaan. De laptop wordt gebruikt voor schooldoeleinden en er is altijd netjes mee omgegaan; de laptop wordt vervoerd in een speciale laptoptas.

Gisteren heb ik dus een terugbelafspraak gemaakt met jullie en werd vandaag teruggebeld. Ik kon helaas niet opnemen maar belde een uur later terug met telefoonnummer 0235623653 en kreeg een collega aan de telefoon. Deze collega kon mij vertellen dat jullie de laptop niet (gratis) konden repareren omdat er geen garantie meer op zit.

Consuwijzer, onderdeel van de Autoriteit Consument & Markt, geeft aan dat ik nog wel garantie heb, volgens deze link: https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa
Daar schrijven zij het volgende: "Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet."

Een laptop van €833,95 waarvan het backlight na 850 uur aan staan kapot is, (en na anderhalf jaar de lader van stuk is) kan niet deugdelijk genoemd worden.

Ik hoop u op deze manier op de hoogte te hebben gebracht van het defect en vraag u vriendelijk om met een passende oplossing te komen voor dit probleem.

Met vriendelijke groet,
Waarop ik als antwoord kreeg:
Bedankt voor uw bericht. Vervelend om te horen dat u problemen met de laptop ondervind. Tot onze spijt zit er maar twee jaar garantie op het product. Deze is 28 Augustus 2015 al verlopen. Wij kunnen hem dan ook niet onder garantie terugnemen.

Uiteraard kunnen wij deze wel opsturen naar de fabrikant voor beoordeling en reparatie. Mocht er echter beoordeeld worden dat dit niet onder de garantie valt, dan zullen de kosten van het herstellen voor u zijn. De onderzoekskosten bedragen standaard 80 Euro. Indien u akkoord gaat met een reparatie na ontvangst van de prijsopgave, dan komen deze te vervallen. Gaat u niet akkoord, dan betaald u de 80 euro onderzoekskosten en wordt het product ongerepareerd naar u teruggezonden. Eventueel kunt u hiervoor ook direct contact opnemen met Asus zelf via telefoonnummer 0591-570290.
Als ik vraag hoe het nou precies zit met de onderzoekskosten bij Asus krijg ik hetvolgende antwoord:
Bedankt voor uw bericht. Dat is aan Asus. Als het inderdaad een ondeugdelijk product betreft buiten de garantie periode, dan is het mogelijk dat ze dat kosteloos of tegen gereduceerde kosten zullen herstellen. De exacte kosten zijn vooraf echter niet te zeggen. Alleen de onderzoekskosten bedragen standaard 80 Euro.
Is dit normaal voor een laptop die na 850 branduren een kapot backlight heeft? Als het goed is moet ik dus altijd 80 euro onderzoekskosten betalen, of de laptop nou deugdelijk is of niet, tenzij de laptop deugdelijk was maar hij door mijn schuld kapot is gegaan en ik hem laat repareren door Asus op mijn kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Frozen op 15-02-2016 12:53 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarschijnlijk wordt dit weer een voorbeeld van het verschil tussen "recht hebben" versus "recht krijgen".

Van een laptop van bijna 900 euro mag je imho ook verwachten dat niet opeens vlak na de garantietermijn de backlight het opgeeft.

Vanuit de winkel wordt echter alleen geredeneerd: kunnen we deze schade factureren bij de fabrikant? Nee? Dan geen garantie.

Probeer dan maar eens hard te maken dat dit een "ondeugdelijk" product is. En daarbij: welke eisen hanteert Alternate om een "ondeugdelijk" product te verklaren?

*Of ze moeten na een beetje aandacht hier en op social media "opeens" van gedachten veranderen, waarna het magischerwijs kan worden opgelost zonder kosten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:56
Tja, 2 jaar is 2 jaar. Een backlight kan helaas altijd kapot gaan. Ik vraag me even af wat het stukje tekst over de voeding als toegevoegde waarde heeft in deze, maar goed.

Of je bent zelf handig en je kijkt of je zelf het probleem kan identificeren. Of je laat alles door een professional doen en dan kost het geld.

850 uur betekent dat je grofweg een uur per dag aan de laptop hebt gewerkt. Ik weet niet of dit aaneengesloten tijd is, of dat je elke 15 minuten je laptop dichtklapt.

Daarom moet een bedrijf ergens een lijn trekken.

Je zou het nog op coulance kunnen gooien.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
Heb je nog garantie? Nee, dat is idd verlopen. Betekent dit ze helemaal niets voor je kunnen betekenen? Nee dat hoeft het zeker niet te betekenen want je hebt nog altijd zoiets als verwachte economische levensduur van een apparaat. Wat die termijn is mbt een laptop is geen hard gegeven en het vaststellen daarvan ligt ook niet bij de winkelier maar in principe bij de fabrikant.

Maar zelfs al zal de fabrikant oordelen dat de minimale economische levensduur 3 jaar zou kunnen zijn, dan nog hoeft dit niet kostenloos te worden gerepareerd, sowieso zijn verzendkosten e.d. dan voor eigen rekening en kan men een berekening erop loslaten welk deel vergoed zou moeten worden en welk deel je zelf zou moeten betalen.

Maar wat jammer is en hoe vele winkels te werk gaan is dat ze het altijd heel erg zwart-wit stellen, ook in dit geval. Geen garantie betekent absoluut niet dat er niets geregeld zou kunnen worden. Maar je moet er zelfs in een dergelijke geval goed rekening mee houden dat je zelf alsnog een flink deel zelf zou moeten betalen.

Ik zou overigens als ik jou was direct contact opnemen met Asus zoals Alternate ook adviseert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Jeroenneman schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:51:
Waarschijnlijk wordt dit weer een voorbeeld van het verschil tussen "recht hebben" versus "recht krijgen".

Van een laptop van bijna 900 euro mag je imho ook verwachten dat niet opeens vlak na de garantietermijn de backlight het opgeeft.

Vanuit de winkel wordt echter alleen geredeneerd: kunnen we deze schade factureren bij de fabrikant? Nee? Dan geen garantie.

Probeer dan maar eens hard te maken dat dit een "ondeugdelijk" product is. En daarbij: welke eisen hanteert Alternate om een "ondeugdelijk" product te verklaren?

*Of ze moeten na een beetje aandacht hier en op social media "opeens" van gedachten veranderen, waarna het magischerwijs kan worden opgelost zonder kosten.
muppet99 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 12:52:
Tja, 2 jaar is 2 jaar. Een backlight kan helaas altijd kapot gaan. Ik vraag me even af wat het stukje tekst over de voeding als toegevoegde waarde heeft in deze, maar goed.

Of je bent zelf handig en je kijkt of je zelf het probleem kan identificeren. Of je laat alles door een professional doen en dan kost het geld.

850 uur betekent dat je grofweg een uur per dag aan de laptop hebt gewerkt. Ik weet niet of dit aaneengesloten tijd is, of dat je elke 15 minuten je laptop dichtklapt.

Daarom moet een bedrijf ergens een lijn trekken.

Je zou het nog op coulance kunnen gooien.
MicGlou schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:01:
Heb je nog garantie? Nee, dat is idd verlopen. Betekent dit ze helemaal niets voor je kunnen betekenen? Nee dat hoeft het zeker niet te betekenen want je hebt nog altijd zoiets als verwachte economische levensduur van een apparaat. Wat die termijn is mbt een laptop is geen hard gegeven en het vaststellen daarvan ligt ook niet bij de winkelier maar in principe bij de fabrikant.

Maar zelfs al zal de fabrikant oordelen dat de minimale economische levensduur 3 jaar zou kunnen zijn, dan nog hoeft dit niet kostenloos te worden gerepareerd, sowieso zijn verzendkosten e.d. dan voor eigen rekening en kan men een berekening erop loslaten welk deel vergoed zou moeten worden en welk deel je zelf zou moeten betalen.

Maar wat jammer is en hoe vele winkels te werk gaan is dat ze het altijd heel erg zwart-wit stellen, ook in dit geval. Geen garantie betekent absoluut niet dat er niets geregeld zou kunnen worden. Maar je moet er zelfs in een dergelijke geval goed rekening mee houden dat je zelf alsnog een flink deel zelf zou moeten betalen.

Ik zou overigens als ik jou was direct contact opnemen met Asus zoals Alternate ook adviseert...
Ik heb contact opgenomen met Asus en de kosten zijn sowieso 75 euro voor het onderzoek en 100 euro voor het vervangen van de invertor en 180 voor het paneel. Ik ben dus sowieso 180 euro kwijt bij Asus.

Logisch ook, want ik heb helemaal niets met Asus te maken, aangezien ik een koopovereenkomst heb met Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Frozen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:43:
[...]

[...]

[...]

Ik heb contact opgenomen met Asus en de kosten zijn sowieso 75 euro voor het onderzoek en 100 euro voor het vervangen van de invertor en 180 voor het paneel. Ik ben dus sowieso 180 euro kwijt bij Asus.

Logisch ook, want ik heb helemaal niets met Asus te maken, aangezien ik een koopovereenkomst heb met Alternate.
Eventueel zou je het nog kunnen neerleggen bij de geschillencommissie, die dan moet beoordelen of Alternate inderdaad de kosten bij jou kan neerleggen.

Helaas is service na de garantietermijn gewoon een lastig puntje. De wet is ook zo "vaag" als maar kan. Nergens staan concrete termijnen, en alles moet maar in "goed overleg" (nogal lastig, want een winkel zal altijd weigeren).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Frozen schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:43:
[...]

[...]

[...]

Dat hoeft helemaal niet logisch te zijn, vaak zijn fabrikanten een stuk coulanter dan dat winkeliers dat zijn. Plus dat buiten een gestelde garantie de leverancier nog maar deels aansprakelijk is en de fabrikant daarom juist in beeld komt... binnen de garantieperiode is het uiteraard geheel aan de leverancier.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 15-02-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite
  • Laatst online: 07-10 22:37

neolite

Immer kritisch

Nee. Zoals TS al aangeeft is er in Nederland geen keiharde termijn van 2 jaar, deze is Europees wel afdwingbaar. In Nederland is er gekozen voor de gemiddelde levensduur, welke bij een laptop hoger ligt dan 2 jaar.

Echter is het wel redelijk dat Asus/Alternate verwacht dat TS een bedrag "x" betaald voor de verlengde levensduur die de reparatie met zich mee kan brengen. De laptop is al 2,5 jaar oud en met het vervangen van het scherm gaat dit natuurlijk niet meer op.

Het zal zoals al eerder aangegeven een verschil worden tussen recht "krijgen" en recht "hebben". Je zult dan bij niet meewerken van Alternate al snel de stap naar de geschillencommissie moeten maken om dit voor elkaar te krijgen. Niet netjes van Alternate, wel begrijpelijk.

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 18:57
Even een totaal andere vraag, heeft de laptop geen LED scherm ?.

Dan heb je namelijk geen losse inverter, maar een vervangend paneel nodig ( want daar zit de inverter ingebouwd)

Dus ze kunnen je nooit berekenen voor een losse inverter en los een paneel, dit is namelijk 1 en hetzelfde product.

[ Voor 24% gewijzigd door Mektheb op 15-02-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 17:11
Of de aansturing van je scherm, weet niet hoe dat bij Asus geregeld is, maar bij Apple wordt dat via het moederbord aangestuurd. Kan dus ook zijn dat je moederbord kapot is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alternate.nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11-2024

Alternate.nl

Bedrijfsaccount Alternate
Hi Frozen,

Vervelend om te vernemen dat je backlight stuk lijkt te zijn.
Als je ons je gegevens in een DM stuurt kijken we graag wat de mogelijkheden hierin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Blijkbaar loont het toch om een forumpost te maken.

Hopelijk is de webcare wat klantvriendelijker ingesteld dan de standaard route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Treurig dat dit alleen kan door een topic aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Jeroenneman schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:00:
Blijkbaar loont het toch om een forumpost te maken.

Hopelijk is de webcare wat klantvriendelijker ingesteld dan de standaard route.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 16:02:
Treurig dat dit alleen kan door een topic aan te maken.
Ik heb ondertussen contact opgenomen met Alternate via de DM, fijn dat ze ook actief zijn op fora als deze. Ik hoop op een goede afloop en hou jullie op de hoogte. :) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
Om te beginnen met je mail; wat is de toegevoegde waarde van melden dat je hier lid bent en onder welke naam? Komt op mij over als schermen met een topic.

Daarnaast; Uneto VNI geeft een levensduur aan van 3 jaar voor een laptop duurder dan € 300,-
Betekent in dit geval dat je nog op een coulance van een half jaar kan rekeken.

M.a.w; Als de reparatie kosten € 180 zijn dan betekent dat dat € 150,- voor jou rekening is.
(180 x 2.5 / 3 = € 150,-

Dat Alternate stelt dat je per defenitie geen garantie meer hebt is dan ook niet correct. Dat er een aanzienlijk deel van de kosten voor jou zijn is wel het geval.

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de elektrotechnische detailhandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Volgens de wet betreft het niet een "coulance" aangezien je als consument in veel gevallen na de "garantieperiode" van 2 jaar nog kan aankloppen bij de verkoper.
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
bron:https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa

[ Voor 202% gewijzigd door Frozen op 17-02-2016 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
Frozen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:40:
[...]

Volgens de wet betreft het niet een "coulance" aangezien je als consument in veel gevallen na de "garantieperiode" van 2 jaar nog kan aankloppen bij de verkoper.

[...]

bron:https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
Klopt, ik zeg ook nergens dat je geen garantie hebt, sterker nog; ik geef zelfs aan dat het bericht van alternate niet klopt. En net zoals ik doe verwijs jij ook naar een coulane melding. Want ondanks dat je nog rechten hebt, wil dat niet zeggen dat dat kostenloos moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Robbie T schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:17:
Om te beginnen met je mail; wat is de toegevoegde waarde van melden dat je hier lid bent en onder welke naam? Komt op mij over als schermen met een topic.

Daarnaast; Uneto VNI geeft een levensduur aan van 3 jaar voor een laptop duurder dan € 300,-

M.a.w; Als de reparatie kosten € 180 zijn dan betekent dat dat € 150,- voor jou rekening is.
(180 x 2.5 / 3 = € 150,-

Dat Alternate stelt dat je per defenitie geen garantie meer hebt is dan ook niet correct. Dat er een aanzienlijk deel van de kosten voor jou zijn is wel het geval.

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de elektrotechnische detailhandel.
Wat heeft een ondernemersorganisatie te maken met consumentenrecht?

Dat is alsof je aan Volkswagen gaat vragen of ze vinden dat ze alle auto's moeten terugroepen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Jeroenneman schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:05:
[...]

Wat heeft een ondernemersorganisatie te maken met consumentenrecht?

Dat is alsof je aan Volkswagen gaat vragen of ze vinden dat ze alle auto's moeten terugroepen....
Alternate biedt mij aan om de laptop (met restwaarde ~450 euro) voor €185,- in plaats van €269,- te laten repareren, ik moet er even over nadenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 17-02-2016 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-10 22:05
Frozen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:21:
[...]

Alternate biedt mij aan om de laptop (met restwaarde ~450 euro) voor €185,- in plaats van €269,- te laten repareren, ik moet er even over nadenken.
En je gaf aan dat Asus voor 180 de laptop kan repareren? Hmm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Frozen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:21:
[...]

269,00 euro om je scherm te verbouwen is echt way to much.

het paneel kost : http://www.computersall.n...solutie-1920x1080_full_hd

En dat is inclusief marge en btw etc, wat dus betekend het paneel voor Alternate veel goedkoper is.
Dan rekenen ze dus zeker 150 euro arbeid voor 4 schroefjes en een bezel eraf klikken en de marge van het paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Mektheb schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:33:
[...]

En dat is inclusief marge en btw etc, wat dus betekend het paneel voor Alternate veel goedkoper is.
Dan rekenen ze dus zeker 150 euro arbeid voor 4 schroefjes en een bezel eraf klikken en de marge van het paneel.
Zeker, ik kan niet wachten tot jij een bedrijf begint, met die redenatie ben je binnen het jaar failliet.

Reken even mee: uurloon, en dan is dat niet dat x-bedrag wat de werknemer op zijn rekening krijgt maar een stuk meer. Even simpel gezegd is op payrol al makkelijk bruto x2.
Vervolgens zit je nog met diverse administratieve kosten, en besteld men niet zo simpel via een linkje op een website. Vervolgens zijn ze 100% verantwoordelijk voor de reparatie indien het ook fout gaat.

Dus ja, zeker pakken ze een goede 50 euro bruto winst, nogal logisch als je als bedrijf wilt blijven bestaan.

sorry dat ik zo offtopic gaat, maar van die simpele berekeningen van hierboven word ik niet goed. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Douweegbertje schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:42:
[...]

Zeker, ik kan niet wachten tot jij een bedrijf begint, met die redenatie ben je binnen het jaar failliet.

Reken even mee: uurloon, en dan is dat niet dat x-bedrag wat de werknemer op zijn rekening krijgt maar een stuk meer. Even simpel gezegd is op payrol al makkelijk bruto x2.
Vervolgens zit je nog met diverse administratieve kosten, en besteld men niet zo simpel via een linkje op een website. Vervolgens zijn ze 100% verantwoordelijk voor de reparatie indien het ook fout gaat.

Dus ja, zeker pakken ze een goede 50 euro bruto winst, nogal logisch als je als bedrijf wilt blijven bestaan.

sorry dat ik zo offtopic gaat, maar van die simpele berekeningen van hierboven word ik niet goed. :+
Maar aan de andere kant, koop ik een product, maar gaat het té vroeg stuk en krijg ik daarom nog eens een extra rekening van 185 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mektheb schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:33:
[...]

Klinkt die 180 van Asus ineens best realistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb het ook vreemd gevonden hoor, losse panelen zijn meestal duurder dan een volledig scherm.

Zo wilde ik ooit eens 3 losse LCD panelen kopen, 24" 16:10 via leveranciers uit China of Taiwan voor een 'zo min mogelijk bezel tripple screen setup'.

3 panelen + inverters + PCB (+ afhankelijk van paneel/PCB nog adapters/power pcb) zat ik op 700 tot 850 euro. En dat zat er nog verschil in de PCB's b.v. VGA+DVI/VGA+DVI+HDMI/VGA+DVI+HDMI+DP.

Voor een laptop ligt dit iets anders maar dan nog zijn losse panelen aan de prijzige kant, 180 euro is een hele nette prijs.

Een standaard industrial 15" LCD panel 1024x768 kost al 124 euro en dan zit er nog niets bij.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is meestal makkelijk zelf te repareren, het is waarschijnlijk de inverter van het licht. Tenzij het led verlichting heeft, maar de verlichting zelf gaat volgens mij niet snel kapot, de elektronica eerder.

• Mektheb
[...]

Snap wel wat je bedoeld, maar zodra je het dan bij een lokale toko gaat kijken kost het alsnog minder als die
200+ euro.

Want daarbij zijn de kosten voor arbeid veel goedkoper, ik snap het wel in jouw bedoeling.
Maar het geen wat ze aanbieden voor die prijs is way to much dat rekent zelfs een replacedirect niet eens en die zijn al duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MicGlou schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:01:
Heb je nog garantie? Nee, dat is idd verlopen.
Onjuist :) Nergens in de Nederlandse wet is een termijn van twee jaar opgenomen, alleen dat je uit mag gaan van een deugdelijk product binnen een redelijke tijdspanne. Aangezien twee jaar het Europese minimum is en een laptop redelijkerwijs echt wel langer dan twee jaar mee mag gaan mag je er dus gerust vanuit gaan dat de garantie niet verlopen is. Op zijn minst heb je recht op een stevige korting en eigenlijk gewoon op een kosteloze reparatie.

https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa
Alternate schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:20:
Hi Frozen,

Vervelend om te vernemen dat je backlight stuk lijkt te zijn.
Als je ons je gegevens in een DM stuurt kijken we graag wat de mogelijkheden hierin zijn.
Hoe lang kunnen mensen erop rekenen dat de laptops die jullie verkopen meegaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2016 08:31 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

En als je zulke service blijkt verlenen, dan ga je ook failliet.

Ik koop in ieder geval nooit meer bij shops die me aan de kant zetten als consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:28:
[...]

[...]

Onjuist :) Nergens in de Nederlandse wet is een termijn van twee jaar opgenomen, alleen dat je uit mag gaan van een deugdelijk product binnen een redelijke tijdspanne. Aangezien twee jaar het Europese minimum is en een laptop redelijkerwijs echt wel langer dan twee jaar mee mag gaan mag je er dus gerust vanuit gaan dat de garantie niet verlopen is. Op zijn minst heb je recht op een stevige korting en eigenlijk gewoon op een kosteloze reparatie.

https://www.consuwijzer.n...garantieperiode-in-europa
Nee, jij bent onjuist ;) Wettelijke garantie en minimaal verwachte 'deugdelijkheid' oftewel levensduur van een product is niet hetzelfde. Zoals zelfs al summier in het voorbeeld onderaan het stukje van consuwijzer staat wat jij net linkt. Daar wordt aangegeven dat je nog wel rechten hebt maar daar wordt iig geen volledige garantie mee bedoelt. Na die twee jaar wettelijke garantie is de kans op kosteloze reparatie vrijwel nihil, alleen in zeer zeldzame gevallen gaat men daarmee akkoord. Ook over korting mag je niet spreken, het betreft eerder het delen van de kosten.

Je reactie is dan ook op het flauwe af en kort door de bocht want je pakt een enkel klein zinnetje uit mijn gehele reactie die juist dat uitlegt. Verder voeg je ook niet echt wat toe aan het help topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MicGlou schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:41:
Na die twee jaar wettelijke garantie
Je mist het punt: in Nederland bestaat geen termijn voor de wettelijke garantie, maar op Europees niveau is besloten dat die minstens twee jaar moet zijn. Na 2,5 jaar zeggen dat de garantie verlopen is geeft dus geen pas. In Nederland is nergens vastgelegd dat 2 jaar de termijn is. Je hebt voor een redelijke gebruikstermijn recht op een deugdelijk product. Niemand zal het in zijn hoofd halen te beweren dat een laptop minder dan 2,5 jaar mee zou moeten gaan. Lees ook hier.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Je reactie is dan ook op het flauwe af en kort door de bocht want je pakt een enkel klein zinnetje uit mijn gehele reactie die juist dat uitlegt. Verder voeg je ook niet echt wat toe aan het help topic.
Het spijt me dat je gepikeerd bent door mijn correctie, maar het is in de context van dit topic zeer relevant. Een winkel die na 2,5 jaar roept geen garantie meer! komt daar niet zomaar mee weg, omdat dus die 2 jaar nergens vastgelegd is. Hoe langer je wacht, hoe meer het voordeel bij de winkel ligt, maar iedereen zal redelijkerwijs verzinnen dat een laptop meer dan 2,5 jaar mee zou moeten gaan.

• MicGlou
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:56:
[...]

Je mist het punt: in Nederland bestaat geen termijn voor de wettelijke garantie, maar op Europees niveau is besloten dat die minstens twee jaar moet zijn. Na 2,5 jaar zeggen dat de garantie verlopen is geeft dus geen pas. In Nederland is nergens vastgelegd dat 2 jaar de termijn is. Je hebt voor een redelijke gebruikstermijn recht op een deugdelijk product. Niemand zal het in zijn hoofd halen te beweren dat een laptop minder dan 2,5 jaar mee zou moeten gaan. Lees ook hier.

[...]

[...]

Het spijt me dat je gepikeerd bent door mijn correctie, maar het is in de context van dit topic zeer relevant. Een winkel die na 2,5 jaar roept geen garantie meer! komt daar niet zomaar mee weg, omdat dus die 2 jaar nergens vastgelegd is. Hoe langer je wacht, hoe meer het voordeel bij de winkel ligt, maar iedereen zal redelijkerwijs verzinnen dat een laptop meer dan 2,5 jaar mee zou moeten gaan.
Jij verward wat termen... recht op een deugdelijk product is niet hetzelfde als minimaal verwachte levensduur

Als een winkel 2 jaar garantie op een product geeft en die twee jaar is verlopen dan heb je simpelweg geen garantie meer, plus dat europese wetgeving leidend is... in Nederland interpreteren we dat dan met de minimaal verwachte levensduur waarin je nog wel rechten hebt, maar die zijn NIET hetzelfde als volledige garantie. Correcte weergave van dit soort zaken is idd zeer relevant, maar jij schept juist onduidelijkheid door het verwarren van de termen.

Overigens ben ik totaal niet gepikeerd, maar moet uiteraard wel even reageren op een incorrecte correctie :)

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 18-02-2016 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MicGlou schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:04:
Als een winkel 2 jaar garantie op een product geeft en die twee jaar is verlopen dan heb je simpelweg geen garantie meer, plus dat europese wetgeving leidend is...
Daar zit je dus fout. Dat is nou precies wat ik duidelijk probeer te maken. Je hebt een wettelijke garantie. Dat is het recht op een deugdelijk product. Die geldt dus voor een redelijke termijn, al naar gelang om welk product het gaat. Lees de diverse geposte quotes en linkjes er op na, daar staat dit letterlijk in. Bovendien is de Europese richtlijn niet bindend, omdat het een richtlijn is. Landen moeten dat vervolgens zelf omzetten in wetten die minstens die dekking bieden, wat in Nederland gedaan is door geen vaste termijn te bieden.

Daarnaast geven fabrikanten of winkels vaak fabrieksgarantie. Die kan een zelf vastgestelde termijn hebben, omdat het een gunst is. Deze extra eigen garantie komt echter altijd bovenop de wettelijke. Daarvan kan men inderdaad keihard zeggen dat deze afgelopen is, maar dat doet op geen enkele manier afbreuk aan je wettelijke garantie. Die moet je altijd krijgen.

Nogmaals:
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Een winkel kan dus niet opeens zeggen jamaar twee jaar als iedereen kan verzinnen dat het product absoluut langer mee moet gaan dan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-10 15:03

immetjes

HIER is BERN-E

MicGlou schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:04:
[...]

Jij verward wat termen... recht op een deugdelijk product is niet hetzelfde als minimaal verwachte levensduur

Als een winkel 2 jaar garantie op een product geeft en die twee jaar is verlopen dan heb je simpelweg geen garantie meer, plus dat europese wetgeving leidend is... in Nederland interpreteren we dat dan met de minimaal verwachte levensduur waarin je nog wel rechten hebt, maar die zijn NIET hetzelfde als volledige garantie. Correcte weergave van dit soort zaken is idd zeer relevant, maar jij schept juist onduidelijkheid door het verwarren van de termen.

Overigens ben ik totaal niet gepikeerd, maar moet uiteraard wel even reageren op een incorrecte correctie :)
Het is veel simpeler: In de garantieperiode, dwz de periode waarin de verkoper garandeert dat het product aan de verwachtingen voldoet, ligt de bewijslast bij niet functioneren zoals geadverteerd bij de verkoper. De winkelier kan elke willekeurige periode hier voor nemen (het kan dus veel minder zijn dan 2 jaar). De eerste 6 maanden heb je echter ALTIJD bescherming tegen non-conformiteit waarbij de bewijslast bij de verkoper ligt. Daarna heb je bescherming tegen non-conformiteit gedurende de economische levensduur van het product, de bewijslast ligt nu bij de koper (als de verkoper geen garantie biedt in die periode).

Van een laptop van 2.5 jaar oud mag je verwachten dat het backlight gewoon blijft werken, zeker als het een ASUS is. Als dat niet zo is dient reparatie volledig kosteloos voor de klant te gebeuren. Internetjurist Arnoud Engelfriet heeft hier al aardig wat topics over geschreven, en zo staat het dus ook op z'n juridische site en deze op dezelfde site.

Probleem is alleen vaak om de verkoper hier van te overtuigen

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 18-02-2016 09:47 . Reden: verwoording ]

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 16:59
Dit soort panelen zijn prima te krijgen op bv. Ebay. Vrijwel alle 15,6" Full HD LED panelen werken prima in deze laptop. Voor grofweg 70 dollar heb je al een scherm.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 21:20

liberque

Vrijzinnig!

Het lijkt me vrij eenvoudig om een keus te maken: je garantie is verlopen - reparatie (zelfs met compensatie) via officiele kanalen is duurder dan het zelf fixen... dus.... waarom doe je het niet zelf of breng je hem naar een repairshop.

Je kunt hier een hele mooie howto http://www.laptoprepair10...p-with-backlight-failure/ vinden en als je het zelf niet aandurft bel dan eens naar een zelfstandige reparatiezaak om te vragen hoeveel het bij hen kost. Je garantie ben je immers toch al kwijt.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-10 20:43
liberque schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:35:
Het lijkt me vrij eenvoudig om een keus te maken: je garantie is verlopen - reparatie (zelfs met compensatie) via officiele kanalen is duurder dan het zelf fixen... dus.... waarom doe je het niet zelf of breng je hem naar een repairshop.

Je kunt hier een hele mooie howto http://www.laptoprepair10...p-with-backlight-failure/ vinden en als je het zelf niet aandurft bel dan eens naar een zelfstandige reparatiezaak om te vragen hoeveel het bij hen kost. Je garantie ben je immers toch al kwijt.
Ik zie een nieuwe Tweakblog aankomen van Frozen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

liberque schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:35:
Het lijkt me vrij eenvoudig om een keus te maken: je garantie is verlopen
Heb je dit topic gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Ja, heb ik het dan verkeerd? De 2 jaar garantie is verlopen en er is wellicht een compensatie mogelijk in de reparatiekosten (wegens verwachte levensduur van toestel) maar dan nog zijn de kosten buiten proportioneel hoog. In mijn optiek heeft TS dan niks te verliezen door de reparatie zelf uit te voeren of door een goedkoper reparatiecenter - het is immers niet alsof een eventuele volgende garantieaanvraag (mocht zijn caps-lock het bijvoorbeeld begeven) zonder additionele kosten gehonoreerd worden.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Verwijderd

Er is geen twee jaar garantie. Dat bestaat niet in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Er is geen twee jaar garantie. Dat bestaat niet in Nederland.
Jammer dan dat 2 jaar garantie meestal wel een onderdeel is van de koopovereenkomst en let wel: dit in jouw voordeel is tov het wettelijk geregelde, maar goed.. als je spijkers op laag water wilt zoeken en de voordelen van de 2 jaar garantie die de verkoper in zijn koopovereenkomst stelt terzijde wilt doen so be it.

Dus de 6 maanden onvoorwaardelijke garantie zijn voorbij en de bewijslast dat het product gebreken vertoont tijdens de productie (het niet deugdelijk functioneren van de backlight voor een bepaalde termijn) ligt nu bij TS. Middels de regeling omtrent de verwachte levensduur van het toestel krijgt hij nu compensatie... maar dan nog is de rekening hoger dan zelf repareren.

Maar waarom iets anders schetsen dan het is... TS heeft gewoon 2 jaar garantie bij zijn verkoper - verkoper zit in Nederland - dus twee jaar garantie bestaat wel in Nederland al is het dan niet wettelijk geregeld. Dat ik hier uberhaubt op inga.

Om het maar even heeeeel duidelijk te maken voor je:

Wettelijke bepaling garantie
1. In Nederland is het wettelijk geregeld dat als een product binnen 6 maanden kaduuk gaat het direct omschreven wordt als een 'ondeugdelijk' product. Deze wet maakt het makkelijk voor de consument in de eerste 6 maanden, want de verkoper moet aan kunnen tonen dat de klant het product onjuist gebruikt heeft (wat in de praktijk niet te doen is). Dit is nogmaals wettelijk vastgelegd.
1b. De periode omschreven in puntje 1 kan door de verkoper verlengd worden. Veelal is dit tot 2 jaar en dit is in de koopovereenkomst terug te vinden. Dit betekent in de praktijk dat als het product binnen die 2 jaar kaduuk gaat het product als 'ondeugdelijk' gemarkeerd wordt en de kosten van reparatie / vervanging voor verkoper zijn. Tenzij de verkoper kan aantonen dat die Ipad bijvoorbeeld niet onder water hoort te werken en de klant er dus verkeerd mee om is gegaan.
1c. Bovenop de bepalingen in 1 en 1b is het ook nog mogelijk dat er fabrieksgarantie is. Dit gebeurt veelal door het invullen van certificaten en die op te sturen. Mooi voorbeeld is de 10 jaar garantie die Miele geeft op haar motorische onderdelen. Dit is echter geen verplichting zolang de fabrikant het niet zelf aanbiedt - de fabriek heeft immers geen koopovereenkomst met de klant.

Rechten na de wettelijk bepaalde garantie
2. Is de bepaalde garantie uit puntjes 1 1b en 1c verlopen dan is er nog steeds sprake van garantie onder het mom van de verwachte levensduur van een product, maar dan zal de klant moeten aantonen dat hij het product op een juiste manier gebruikt heeft en het defect niet te wijten is aan hem. Dit is in de praktijk heel erg lastig te doen. Om bij het voorbeeld van TS te blijven zou hij moeten aantonen dat de backlight of inverter niet juist functioneert, maar hij mag zelf het apparaat niet open maken. Kortom de klant is dan aangewezen op de eerlijkheid van winkel of het reparatiecentrum wat die winkel gebruikt.

Bepalingen voor reparatie buiten de wettelijk bepaalde garantie
3. Kan de koper na de eerder gestelde garantietermijn aantonen dat het product ondeugdelijk is (wat in de praktijk nauwelijks voorkomt) dan dient het product ook behandeld te worden als ondeugdelijk en draait de verkoper op voor (een gedeelte van - zie 3b) de kosten.
3b. Als de levensduur van een product verlengd wordt (en dat is bij TS door het plaatsen van een nieuw backlight wel degelijk het geval) dan kan de verkoper hiervoor compensatie vragen bij de klant. Meestal zullen de reparatiekosten dan gedeeld worden door klant en verkoper.
3c. Als de verkoper het product niet wilt repareren of vervangen en klant heeft aangetoond dat hij het product juist gebruikt heeft en de fout te wijten is aan de fabrikant dan kan de klant de koopovereenkomst ontbinden. Hij heeft dan recht op een gedeeltelijke restitutie van het aankoopbedrag.

Zo dat is allemaal erg leuk op papier en dan nu de praktijk adhv het voorbeeld van TS:

1. Klant heeft een product dat naar zijn idee ondeugdelijk is en komt daar na zijn garantie van 6 maanden en de aanvullende garantie van winkelier van 1.5 jaar achter.
2. Klant kan niet aantonen dat hij het product op een juiste manier gebruikt heeft tenzij hij naar de rechtbank stapt en dure onderzoeken laat doen (tja, dat is dus het verschil tussen theorie en praktijk) - even voor de goede orde: 850 uptime van de harddisk zegt natuurlijk niks - de monitor kan immers dan nog 20000 uur hebben aangestaan, want zo'n harddisk zet zichzelf uit als hij niet gebruikt wordt)
3. Winkelier helpt hem toch uit coulance met het oog op de verwachte levensduur van het product (zit ook niet te wachten op slechte reclame en rechtzaken ed).
4. Winkelier meent dat door een reparatie uit te voeren dit de levensduur van het product verlengd en vraagt daarom een compensatie van de klant in het gedeeltelijk meebetalen van de reparatiekosten.

Volledig volgens het boekje. Nu komt het echter heel vaak voor dat een winkel alsnog overstag gaat om hun naam en klantvriendelijkheid te waarborgen en hetzelfde geldt voor een fabrikant. Echter dit is geen recht wat je kunt halen, maar niets anders dan een 'gift'.

Waarom wordt er dan gesproken over een verwachte levensduur van een product? - Omdat een potlood veel minder lang meegaat dan een wasmachine. Je hebt volledig gelijk dat als de wettelijk bepaalde garantie en/of de aanvullende garantie verlopen is dit nog niet wilt zeggen dat je niks meer van de verkoper mag verwachten. Echter je bent dan vaak aangewezen op de coulance van de winkelier omdat in de praktijk je recht halen heel erg moeilijk is. Dus die verwachte levensduur van een product is dan wel leuk, maar slechts een hele zwakke stok tussen de deur tenzij je bereid ben om er echt een rechtzaak van te maken. In heel veel gevallen krijg je dan ook gewoon een "nee" en na aanhouden een "nou goed.. we betalen 25% van de reparatiekosten". Meer valt er in de minne echt niet uit te halen

Wat heeft de Europese wetgeving hiermee te maken?
Vrij weinig: echter de Europese regelgeving over vrij economisch verkeer tussen de lidstaten zorgt ervoor dat de meeste zo niet alle producten in Europa een garantietermijn van 2 jaar hebben. Een Italiaan die bij een Nederlandse winkelier iets koopt moet immers dezelfde rechten en verplichtingen hebben als een Nederlander die iets bij een Italiaanse winkel koopt. Een winkel mag niet zonder meer om een ID vragen als ze een klant helpen of een AV laten tekenen waarin de rechten van iedere toerist uit iedere natie apart worden omschreven. Dat kost allemaal veels te veel geld: vandaar dat 99.9% van alle Europese winkels de leidraad (lees: voorstel) van Europa overgenomen hebben en dat 2 jaar onvoorwaardelijke garantie eigenlijk gemeengoed is. (terwijl dit in Nederland zelf slechts 6 maanden is!!!)

[ Voor 74% gewijzigd door liberque op 18-02-2016 16:03 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Ik heb Alternate het volgende bericht gestuurd:
Beste Alternate,

Bedankt voor jullie snelle reactie. Helaas vind ik het bedrag voor de reparatie erg hoog, aangezien de laptop al 834 euro heeft gekost, niet zomaar en zo snel stuk zou mogen gaan, en ik als student nu als het ware nog een "extra" factuur krijg van 185 euro. Ik moet er dus nog even over nadenken.

Met vriendelijke groet,
Ik moet er dus even over nadenken, 185 euro lijkt gezien de "normale" reparatiekosten een normale prijs. Aan de andere kant is het wel een factuur van 185 euro die ik niet had hoeven betalen als de laptop, ondanks mijn voorzichtigheid, niet zo snel stuk was gegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Frozen op 18-02-2016 22:33 ]

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ze weten dus exact wat er aan de hand is en hoe te repareren, anders komen ze niet met €185.
Vraag anders om alleen het onderdeel, dat is de backlight inverter vermoed ik, kost niet veel.
http://www.replacedirect....14/asus-n56vb-s4016h.html

Of misschien zit de lcd kabel los.

Edit
Blijkbaar heeft het led verlichting, dus er zit geen inverter in.

[ Voor 32% gewijzigd door Manke op 18-02-2016 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:43
Frozen schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:31:
Ik heb Alternate het volgende bericht gestuurd:

[...]

Ik moet er dus even over nadenken, 185 euro lijkt gezien de "normale" reparatiekosten een normale prijs. Aan de andere kant is het wel een factuur van 185 euro die ik niet had hoeven betalen als de laptop, ondanks mijn voorzichtigheid, niet zo snel stuk was gegaan.
Tja, er kan nu eenmaal altijd iets kapot gaan aan een product. Hoe voorzichtig je er ook mee omgaat. Dat maakt het niet 'onterecht', het is alleen balen

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Als je wel beeld hebt, dan is de kans vrij groot dat de lcd kabel los zit. Gewoon ff met een youtube filmpje kijken hoe je dat moet doen, stelt niet zoveel voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

liberque schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:34:
Om het maar even heeeeel duidelijk te maken voor je:

Wettelijke bepaling garantie
1. In Nederland is het wettelijk geregeld dat als een product binnen 6 maanden kaduuk gaat het direct omschreven wordt als een 'ondeugdelijk' product. Deze wet maakt het makkelijk voor de consument in de eerste 6 maanden, want de verkoper moet aan kunnen tonen dat de klant het product onjuist gebruikt heeft (wat in de praktijk niet te doen is). Dit is nogmaals wettelijk vastgelegd.
1b. De periode omschreven in puntje 1 kan door de verkoper verlengd worden. Veelal is dit tot 2 jaar en dit is in de koopovereenkomst terug te vinden.
Hier gaat het al mis en daarom klopt de rest van je verhaal ook niet. De winkelier mag niet zelf bepalen of hij een klant na de 6 maanden of hij nog garantie levert. In de eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de winkel, daarna bij de klant. Dat verandert echter niets aan de plicht van de verkoper om ook na 1,5 jaar (of 2,5 jaar) garantie te moeten leveren als dat binnen de redelijke levensduur van een product valt. Een product dient conform te zijn, ook na de eerste zes maanden. Dat is de wet en een harde eis.

Jij hebt het over fabrieksgarantie (totaal arbitrair en een gunst van de verkoper). Dat is iets anders dan de wettelijke garantie (wettelijk verplicht voor de redelijke levensduur van het product) door elkaar.

Als een laptop na 2,5 jaar stuk gaat kan een winkelier niet zeggen jammer, maar de garantie is voorbij. Een laptop dient immers langer dan 2,5 jaar mee te gaan. Er is dan ook geen sprake van coulance, maar van een wettelijke plicht. Omdat er echter geen harde termijnen zijn vastgesteld, zit de kans er goed in dat je wel een discussie moeten aangaan. Veel mensen (inclusief het gros hier) hebben het idee dat er in Nederland een termijn van 2 jaar bestaat. Dat is echter niet zo en is al helemaal geen harde grens.

Nogmaals, bij fabrieksgarantie kan een winkelier zeggen helaas pindakaas, periode voorbij. Bij de wettelijke garantie, die bij iedere aankoop bestaat, onder welke winkelvoorwaarden dan ook (de wet gaat immers altijd voor), komt een winkelier er alleen onderuit als de redelijke levensduur is verstreken. Zoals vastgesteld zou een laptop langer moeten leven dan 2,5 jaar. Hij doet dat hier niet en is dus niet conform.

Ten overvloede:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Recht hebben en recht krijgen is in Nederland een waar drama. Rechtsbijstand kan je hier in helpen, die weten precies hoe dit probleem moet worden aangepakt; )

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
immetjes schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:21:
[...]
Van een laptop van 2.5 jaar oud mag je verwachten dat het backlight gewoon blijft werken, zeker als het een ASUS is. Als dat niet zo is dient reparatie volledig kosteloos voor de klant te gebeuren. Internetjurist Arnoud Engelfriet heeft hier al aardig wat topics over geschreven, en zo staat het dus ook op z'n juridische site en deze op dezelfde site.

Probleem is alleen vaak om de verkoper hier van te overtuigen
Op Arnoud's website (iusmentis) zie ik staan dat de informatie op iusmentis.nl mogelijk verouderd is. Hij verwijst inderdaad naar webwinkelrecht.nl, maar daar kan ik ook niets vinden wat gaat richting: "Hoe zit het met de kosten voor een reparatie van een laptop, van 2.5 jaar oud met een aanschafprijs van €833,95, waar uit het niets het backlight van stuk is gegaan? Moet deze reparatie gratis gebeuren of niet, zo nee, wat is een redelijk percentage wat de klant moet betalen in zo'n geval."

Maar we kunnen het ook lief aan hem vragen O+ :

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

keur0000 schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 23:38:
Recht hebben en recht krijgen is in Nederland een waar drama. Rechtsbijstand kan je hier in helpen, die weten precies hoe dit probleem moet worden aangepakt; )
Helemaal juist, maar je recht kennen is de eerste stap :) Ik hoop dat Arnoud wellicht wat licht op de zaak kan werpen, er lijkt nogal wat verwarring te bestaan - ondanks zijn behulpzame artikelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 23:32:
[...]

Hier gaat het al mis en daarom klopt de rest van je verhaal ook niet. De winkelier mag niet zelf bepalen of hij een klant na de 6 maanden of hij nog garantie levert. In de eerste zes maanden ligt de bewijslast bij de winkel, daarna bij de klant.
Dus er gaat niks met wat ik schrijf. Ik heb het over onvoorwaardelijke garantie: eg bewijslast ligt bij de verkoper dat de klant het product verkeerd gebruikt heeft in de eerste 6 maanden. Dus de rest van het verhaal klopt als een bus. Nergens zie je me schrijven dat na 6 maanden er geen garantie meer is - wel geef ik de kanttekening dat de bewijslast na die 6 maanden bij de klant ligt en dat de eerste 6 maanden door de verkoper is opgerekt naar 2 jaar. Ook het stukje wat ik schreef over de fabrieksgarantie weet je te verdraaien, want ik zeg eigenlijk precies hetzelfde: ergo arbitrair.

Begrijpend lezen gehad of wil je gewoon kosten wat het kost gelijk hebben? Ik ga hier dan ook verder niet meer op in: de TS is met dit gezwam ook helemaal niets geholpen en het draagt verder ook niet bij aan het verhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door liberque op 19-02-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het lijkt wel alsof al deze topics in een welles-nietes verzanden, en ik zie een aantal usericons daar vaker bij betrokken. Kan dat svp afgelopen zijn? On-topic nu, anders verdwijnen er opeens posts.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Al deze moeite voor een kabeltje wat op een of andere manier los is geraakt... Dat ik dan wel icoontjes kon zien maar alleen het backlight niet meer werkte vind ik dan wel vreemd, maar misschien maakte 1 van de pinnetjes slecht contact.

Ik heb de laptop nu alleen in het BIOS getest, ik ga hem weer assembleren en kijken of hij dan nog steeds werkt. :)

Edit: Hij werkt weer op en top! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Frozen op 21-02-2016 01:38 ]

Pagina: 1