Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hogere stookkosten door sloop buurgebouw

Pagina: 1
Acties:

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik heb een probleem en vraag mij af wat de schade zou zijn van te lage temperatuur in huis. Ik woon in een redelijk klein appartement uit 1929 dat recent gerenoveerd is en daarmee redelijk geïsoleerd (energielabel A), vorig jaar heb ik 260 m^3 gas gebruikt. Nu is recent het woonblok naast mij gesloopt en stook ik nu tegen een enkele bakstenen muur met een 7 cm gisplaatwandje aan. Omdat ik normaal gesproken in een situatie zat met een redelijke isolatie maar een absurd lage thermische massa doe ik nachtverlaging naar 13 graden en moet soms de kachel aan gaan daarvoor, maar heel veel gas werd er nooit gebruikt. Nu ben ik gisteren de hele dag niet thuis geweest, en momenteel ben ik ook niet thuis. Ik heb gisteren 2 m^3 gebruikt om de woonkamer op 13 graden te houden, en vandaag zit ik al op 1,1.

Ik heb een brief van het bouwbedrijf gekregen dat ze in maart de kopgevel komen isoleren (als de fundering van het oude gebouw gesloopt is en de ondergrond geëgaliseerd is zodat ze erbij kunnen), op dat moment heb ik er natuurlijk helemaal vrij weinig meer aan. Deze onzin kost mij nu dus ongeveer en euro per dag (en met een beetje pech ben ik straks ook nog mijn lage capaciteitstarief kwijt), en het lijkt mij sterk dat ik dat op iemand kan verhalen, en ik ben ook te onregelmatig thuis om precies te meten hoeveel gas ik nou extra verbruik, maar dat het een effect heeft staat voor mij wel vast.

Is er iets wat ik zelf zou kunnen doen? Ik kan natuurlijk de thermostaat verder omlaag zetten, maar 13 is al heel erg laag. Zal het tijdelijk bedekken van de gehele muur met radiatorfolie een effect hebben? Is het gevaarlijk om nog lager dan 13 te gaan? Is er nog iets dat ik zou kunnen doen om de CV te optimaliseren om efficiënt heel zacht te stoken?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als er zon op de ramen schijnt gordijnen of what ever er hangt open doen, dat is gratis warmte :)
Je kan bekijken hoe de cv is afgesteld zoals in de TS staat.
2m3 per dag met dit weer is trouwens niet veel, die 500m3 per jaar duurt nog wel even.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Reacties even afgesplitst van Gas besparen door middel van CV tuning deel II omdat deze vraag te complex is voor dat topic

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hebben we het hier over een appartement in eigendom of huur?

Huur: klacht indienen bij de verhuurder dat je woongenot verminderd is en voor extra kosten nu staat.
Koop: wat staat er in de koopakte over gemeenschappelijke delen die verbindend zijn?

Zelf er iets aan doen is mooi, maar misschien niet noodzakelijk (aansprakelijkheid).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

In maart komen ze isoleren? Dat is dus over 15-45 dagen. Als je nu 1 euro extra per dag stookt dan kost het je max 45 euro, dat lijkt me niet dermate veel dat je daar iets mee zou kunnen of dat het de moeite waard is....

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:08
emnich schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:59:
In maart komen ze isoleren? Dat is dus over 15-45 dagen. Als je nu 1 euro extra per dag stookt dan kost het je max 45 euro, dat lijkt me niet dermate veel dat je daar iets mee zou kunnen of dat het de moeite waard is....
maar hij meldt dat hij ook bang is zijn lage capaciteitstarief te verliezen en dat zal wat meer kosten.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

eew schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:42:
Ik heb een brief van het bouwbedrijf gekregen dat ze in maart de kopgevel komen isoleren (als de fundering van het oude gebouw gesloopt is en de ondergrond geëgaliseerd is zodat ze erbij kunnen), op dat moment heb ik er natuurlijk helemaal vrij weinig meer aan.
Want je gaat in maart verhuizen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CyBeR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:04:
[...]

Want je gaat in maart verhuizen?
Dan is de kou misschien al uit de lucht :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• eew
Speedy-Andre schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:06:
[...]

Het is wel zo dat ik op de 3e verdieping zit, en ik niet weet hoe snel ze gaan bouwen. Er is dus best kans van dat ik volgende winter wel baat heb deze isolatie.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
eew schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:42:

Is er iets wat ik zelf zou kunnen doen? Ik kan natuurlijk de thermostaat verder omlaag zetten, maar 13 is al heel erg laag. Zal het tijdelijk bedekken van de gehele muur met radiatorfolie een effect hebben? Is het gevaarlijk om nog lager dan 13 te gaan? Is er nog iets dat ik zou kunnen doen om de CV te optimaliseren om efficiënt heel zacht te stoken?
Het wordt over het algemeen afgeraden om lager dan (om en nabij) 12 graden te stoken in verband met eventuele vochtproblemen (condensatie o.a.) die in je woning kunnen ontstaan.

Dat je nu extra stookt is een feit, maar of je die paar tientjes op iemand kan verhalen.....

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:45

Theo

moederbord

Stel het duurt een heel jaar; dat zijn ongeveer 2600 graaddagen, dat je met deze matige isolatie zit.Wat kost dat als je wel gewoon 18 graden binnen wil hebben gemiddeld.

Je kan aannemen dat in de oude situatie de warmtegeleiding zeer laag is daar de andere kant van de muur ook verwarmd was. Voor het gemak houd ik een U = 0.05 W/K*m2 aan. DIt is een extreem goede isolatie naar buiten toe. Door deze muur ging in het verleden ongeveer 0.05 x 2600 x 24 = 3.1 Kwh aan warmte per jaar per vierkante meter verloren.

In de nieuwe/huidige situatie is de U waarde van je isolatie zwaar omlaag gegaan. IK ga er wel vanuit dat er iets aan isolatie zit tussen je enkelsteens muur en je gipswand, en dat de labdawaarde van wat hiertussen zit 0.045 is (iets slechter dan piepschuim, glaswol en PUR). 7 centimeter resulteert is eeen isolatiewaarde (de Rd) van 0.65. Met de bakstenen en de gipswand kom je uit op een U waarde van 1 W/K*m2.

Hiermee gaat er per jaar dus 1 x 2600 x 24 = 62 Kwh per m2 aan warmte verloren. Ofwel; per jaar, per vierkante meter muur is dit ongeveer 60 Kwh. Met normale radiatoren (geen lage temperatuur radiatoren) is dit 8 m3 gas per jaar per vierkante meter muuroppervlakte.

Zit er helemaal geen isolatie tussen de gipsen muur en de steensmuur dan is de Rd waarde van 0.4 eerder waarheid en is de Uwaarde 2.5 W/K*m2 waardoor je warmteverlies dus op 155 Kwh per M2 per jaar aan warmteverlies. DIt is dus 150 Kwh per jaar per M2 meer dan eerst, ofwel 19 m3 gas per jaar per m2 muur.

Stel je muur is 6 meter lang (je hebt het over een klein appartement) en 2.70 meter hoog dan verbruik je dus per jaar 310 m3 aan extra gas. Dit kost je, inc het capaciteitstarief,ongeveer 250 euro per jaar.

Het is aan jou wat je wil doen; jij moet jezelf twee losse vragen stellen. Vragen die niet aan elkaar gerelateerd mogen zijn:

1) Wil jij voor 250 euro per jaar in de kou zitten en kans hebben op kougerelateerde klachten in huis (vocht en schimmel)
2) Wil jij proberen bij het bouwbedrijf/verhuurder/VVE een procedure gaan starten om die 250 euro te vorderen, of kun jij deze kosten lijden?

7400 Wp op het dak

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Speedy-Andre schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:06:
[...]

Oh right. Want vanaf volgend jaar blijft 't het hele jaar door 25°C.

Plus als de afgelopen zomer enige indicatie is voor dit jaar blijft 't nog wel even koud.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2016 15:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30
Maar je zit nu dus met je trui aan dit met 13 graden te typen?
Sowieso is dacht ik de grens 16 graden omdat anders de kou moeilijk te verdrijven is

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:09
Dan gaat het goed in een land, als inwoners tijd hebben voor dit soort geklaag op internet.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• eew
wimpie007 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:01:
Maar je zit nu dus met je trui aan dit met 13 graden te typen?
Sowieso is dacht ik de grens 16 graden omdat anders de kou moeilijk te verdrijven is
Nee, ik ben niet thuis
EvaluationCopy schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:03:
Dan gaat het goed in een land, als inwoners tijd hebben voor dit soort geklaag op internet.
Inderdaad, daarom wilde ik er zelf ook geen apart onderwerp van maken.

[ Voor 33% gewijzigd door eew op 15-02-2016 15:06 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kan je niet gewoon de CV ketel achter een tijdklok hangen? Zal vast niet ideaal zijn, maar als hij maar een paar uur aan kan staan is er vast niet zo veel te gebruiken. Of gewoon gas dicht doen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CyBeR schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:59:
[...]

Oh right. Want vanaf volgend jaar blijft 't het hele jaar door 25°C.

Plus als de afgelopen zomer enige indicatie is voor dit jaar blijft 't nog wel even koud.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit :+
Volgens mij bedoelde eew dat hij liever eerder dan maart iets aan z'n probleem wil (laten) doen.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wat is je muuropbouw eigenlijk? Zit er ook een dampscherm in? Want daar zou ik me eerder zorgen over maken, condensatie in de isolatie, als die er in zit.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:46
wimpie007 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:01:
Dit is behoorlijk nietszeggend, er is geen magische grens waaronder het opeens moeilijker is om iets weer warm te krijgen. De eerder genoemde vochtproblemen spelen natuurlijk wel een rol, en de tijd die benodigd is voor e.e.a. weer op temperatuur is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-11 15:05
blitzkrieg schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:35:
Wat is je muuropbouw eigenlijk? Zit er ook een dampscherm in? Want daar zou ik me eerder zorgen over maken, condensatie in de isolatie, als die er in zit.
Als je op de derde verdieping makkelijk 13°C krijgt op een nacht (want hij moet bijstoken) zal dat niet veel zijn...
Condensatie op koudebruggen (die hele muur is een koudebrug) begint trouwens bij 14°. Als je je gezondheid en andere klachten op het spel zet voor wat extra euro's (wat ongetwijfeld zuur is) ben je toch niet goed bezig.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mocht je nu een betere isolatie ervoor terug krijgen, vergeet dan niet de aannemer terug te compenseren omdat je goedkoper uit bent ;)

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Engineer Stewie schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:49:
[...]
Condensatie op koudebruggen (die hele muur is een koudebrug) begint trouwens bij 14°.
[...]
Dat is helemaal geen vaste waarde.
Het hangt helemaal af van de luchttemperatuur en luchtvochtigheid.
Als het in huis 13 graden is zal het vocht in de lucht echt niet condenseren op een muur van 14 graden.
Als het in huis 21 graden is en de lucht is heel droog (het is immers opgewarmd vanaf 13 graden) zal het ook niet condenseren op de muur.
Is het 21 graden in huis en je gaat rijst staan koken in een pan zonder deksel en zonder de afzuigkap aan te zetten zal je wel condensatie op de muur kunnen krijgen.

Maar vooral het verlies van je lagere capaciteit tarief is vervelend. Dat duurt weer 3 jaar voor je dat terug heb dacht ik?
Bovendien betwijfel ik of je nieuwe buitengevel beter gaat isoleren dan in de oude situatie het geval was met een woonblok. Dat woonblok zal nooit veel kouder worden dan een graad of 15 dus het aantal graaddagen van de enkelsteen muur was veel lager dan je nieuwe gevel te verwerken krijgt.
En een 'hoek appartement' zal niet heel veel meer waard zijn dan een gewoon 'tussen' appartement. Iets wat met een hoekhuis nog wel aan de orde is.

[ Voor 28% gewijzigd door NBK op 15-02-2016 22:54 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1