Synology NAS, maar moet ik een SSD plaatsen? [fotografie]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-07 11:59
Hi Tweakers,

TL;DR; Heeft een 500GB/1TB SSD nut in een NAS-systeem met zo'n 7TB aan data?

M'n oom wilt óók een NAS hebben en alhoewel ik al een DS415+ i.c.m. 5TB schijven heb aangeraden vraag ik mij af of er nog een prestatiewinst behaald kan worden doormiddel van een Samsung 850 500GB/1TB SSD (of eventueel fusion drives..).

Huidige situatie: 5K-iMac + diverse 500GB-3TB ext. HDD’s. Tijd dus om te migreren naar één opslaglocatie. Een totale opslag van zo’n 6-7TB voornamelijk bestaande uit fotografie RAW- en JPG bestanden.

Met zo’n berg aan data, heeft een 500GB/1TB SSD nog nut, want dat kan niet opboksen tegen die 7TB aan data, lijkt mij? Wellicht een fusion drive, maar bestaan die in 4/5TB formaten en zijn die geschikt voor een NAS?

Het is nog maar de vraag of er link-aggregation komt, oftewel dual Gigabit. Enkel gigabit is max 125MB/s en dual is 250MB/s. Met die limieten, heeft een SSD dan nog nut?

Zelf zit ik te denken aan een SHR-opstelling omdat nieuwe drives plaatsen een stuk gemakkelijker is dan.

Wie o wie heeft er een advies :)

[ Voor 44% gewijzigd door Sjeefr op 15-02-2016 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:08

JT

VETAK y0

Wat mij beter lijkt is je werkproces erop afstemmen; de set foto's die je wilt bewerken eerst naar je computer op SSD kopieren. Als je klaar bent weer terug naar de NAS met HDD's. Ik denk dat een SSD in de NAS in de praktijk weinig voordeel gaat bieden en zeker niet hetzelfde zal werken als een SSD in je computer.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning