Toon posts:

2e netwerkinterface voor Intel NUC op CentOS 7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Zoals de topic zegtL Ik zou graag voor mijn thuisserver een Intel NUC aanschaffen. Echter, wil ik de NUC ook als Gateway/UTM gebruiken. Daarom zou ik een 2e netwerkinterface willen aansluiten op de NUC.
Relevante software en hardware die ik gebruikk

De server zal Linux gaan draaien, waarschijnlijk CentOS 7 of Ubuntu LTS.

Wat ik al gevonden of geprobeerd hebb

Nu heb ik (uiteraard) rondgekeken om dit met (mini)PCIe kaarten te kunnen doen, maar dat gaat blijkbaar alleen via geslodeer en ander gerommel. Voor deze NUC wil ik hier niet aan beginnen.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om een USB3 - > Gb Ethernet te gaan gebruiken. Er zijn in de pricewatch een aantal van dit soort adapters beschikbaar.

Wat is nu wijsheid?
Ik kan op de websites van de fabrikanten van de USB3 -> Gb Ethernet adapters niet vinden of Linux wordt ondersteund. Heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-02-2016 11:54)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:42

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Misschien een andere benadering van het probleem, maar je kunt er natuurlijk altijd een managed switch voor hangen. Dan kun je je fysieke netwerkpoort virtueel splitsen met vlans. Voordeel is dat je niet beperkt bent tot 2 (virtuele) netwerkinterfaces. Nadeel is dat 1 Gbps alle bandbreedte is die al je gezamenlijke interfaces moeten delen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Misschien een andere benadering van het probleem, maar je kunt er natuurlijk altijd een managed switch voor hangen. Dan kun je je fysieke netwerkpoort virtueel splitsen met vlans. Voordeel is dat je niet beperkt bent tot 2 (virtuele) netwerkinterfaces. Nadeel is dat 1 Gbps alle bandbreedte is die al je gezamenlijke interfaces moeten delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:21

DarkSide

theres no place like ::1

Of kijken naar iets anders dan een NUC.
Er zijn ook andere kleine kasten te bouwen. Waarbij een wat "volwaardiger" moederbord op zit.
En je dus makkelijk een insteekkaart kunt plaatsen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je bij die USB dingen kan achterhalen welke chip er wordt gebruikt, weet je of het gaat werken. Maar over 't algemeen werken de meeste wel. Een andere oplossing zoals hierboven is aangegeven is ook een prima oplossing. Het is zelfs mogelijk om de NUC als gateway in te zetten zonder 2e NIC en vlans. Echter voorkom je dan niet dat mensen hun config aanpassen en de gateway van de NUC gaan gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:49:
Echter voorkom je dan niet dat mensen hun config aanpassen en de gateway van de NUC gaan gebruiken.
Tenzij je op de gateway alleen connecties accepteert die van het IP van de NUC afkomen....

Misschien is deze oplossing nog zo gek niet. Eens kijken of ik een betaalbare 8 poort managed switch kan vinden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:12

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:54:
[...]

Tenzij je op de gateway alleen connecties accepteert die van het IP van de NUC afkomen....

Misschien is deze oplossing nog zo gek niet. Eens kijken of ik een betaalbare 8 poort managed switch kan vinden... :)
Die zijn er gelukkig genoeg :) http://tweakers.net/categ...K2OkpGlkSVcWsnSxEKptrYWAA

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Hero of Time schreef op maandag 15 februari 2016 @ 11:49:
Als je bij die USB dingen kan achterhalen welke chip er wordt gebruikt, weet je of het gaat werken. Maar over 't algemeen werken de meeste wel.
Toen ik een aantal maanden geleden wat uitzoekwerk mbt. USB 3 netwerkadapters kon ik er geen 1 vinden die niet op de RTL8153 gebaseerd was (van Anker tot naamloze eBayuitvoering). Pick any, dat gaat wel werken.

EDIT: Leugens, blijkbaar is er nog een Taiwanees alternatief (AX88179) welke je niet wil hebben. De netwerkadapters icm. USB 3 hub hebben vaak wel de RTL8153 aan boord.

Maar de VLAN-suggestie is 'mooier' imo.
Een andere oplossing zoals hierboven is aangegeven is ook een prima oplossing. Het is zelfs mogelijk om de NUC als gateway in te zetten zonder 2e NIC en vlans. Echter voorkom je dan niet dat mensen hun config aanpassen en de gateway van de NUC gaan gebruiken.
Lijkt me niet echt een issue in een thuissituatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Thralas op 15-02-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de zekerheid heb ik bij sitecom een vraag ingeschoten of de USB3 -> ethernet adapter zal gaan werken op Linux:
End User [2016-02-15 11:49:05.433]
Ik zou graag willen weten of deze adapter compatibel is met Linux. Meer specifiek: CentOS 7

vriendelijke groet,
Rob Bosch
Customer Support [2016-02-15 15:40:54.467]
Geachte heer Bosch,

Allereerst dank voor uw mail. Helaas wordt Linux niet door Sitecom ondersteund. Ik kan u helaas niet informeren of het product zal/blijft werken op CentOS 7 of op toekomstige updates.

Ik hoop bij deze u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Peter
Sitecom gaat niets doen met officiële Linux indersteuning... :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ik heb trouwens zelf een Router/Firewall gebouwd met een bordje als deze:
http://www.mitxpc.com/proddetail.php?prod=MBPD12TICC

Dual NIC, alles passief gekoeld (fanless) en gestopt in een mooie metalen case. Niet zo klein als een NUC maar voor mij iig klein genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 18:20:
Sitecom gaat niets doen met officiële Linux indersteuning... :-/
Natuurlijk, die bouwen de chip niet, dus de drivers zullen hun ook een zorg zijn.

En nu ontdek ik dat ik m'n woorden moet terugnemen, niet alles is RTL8153. Deze Sitecom lijkt gebaseerd te zijn op een obscuurder Taiwanees chipje, de AX88179.

Zijn wel drivers voor, maar niet mainline. Zou ik met een boog omheenlopen als je voor hetzelfde geld iets met de RTL8153 kan scoren. Die heb ik eigenlijk altijd icm. een USB3-hub gezien.

Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Sharkoon 3-Poort USB 3.0 Hub + RJ45 Ethernet Adapter Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De AX* chips zijn best goed, drivers zijn er vaak ook wel. Wat Gigabit snelheid betreft: vaak heb je die thuis toch niet nodig, en is de ±300Mbit die je krijgt over USB2 ook wel prima :p

Ik zou echter nog steeds voor een mini-PCIe kaartje gaan, dat kan ook prima zonder solderen: meestal krijg je twee items: het daadwerkelijke mini-PCIe kaartje, een kabel, en een bordje met RJ45. Het enige wat je moet uitvogelen is hoe je de kabel naar buiten krijgt of het RJ45 bordje netjes kan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
johnkeates schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:31:
De AX* chips zijn best goed, drivers zijn er vaak ook wel. Wat Gigabit snelheid betreft: vaak heb je die thuis toch niet nodig, en is de ±300Mbit die je krijgt over USB2 ook wel prima :p
Ik vergis me dubbel: de AX88179 zit wel in mainline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:31:
Ik zou echter nog steeds voor een mini-PCIe kaartje gaan, dat kan ook prima zonder solderen: meestal krijg je twee items: het daadwerkelijke mini-PCIe kaartje, een kabel, en een bordje met RJ45. Het enige wat je moet uitvogelen is hoe je de kabel naar buiten krijgt of het RJ45 bordje netjes kan monteren.
Was het niet zo dat de nieuwe NUC's (na v4) geen (mini) PCIe slot meer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Als je een NUC wil aanscaffen kijk eens naar deze: http://www.logicsupply.com/nl-en/ml100g-10/
deze heeft nl 2 gigabit ports met een intel chipset en geen rtl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Nog een alternatief met 2gbit NIC's en veel goedkoper dan een NUC (heb ik voor mezelf op het oog om een pfsense router mee te bouwen):
pricewatch: Zotac ZBOX nano CI323

[ Voor 6% gewijzigd door InflatableMouse op 16-02-2016 07:12 ]

Pagina: 1